Analýza klíčových slov – jak jednoduše získat data | Marek Hnátek – Blog
View Sidebar
Analýza klíčových slov – jak jednoduše získat data

Analýza klíčových slov – jak jednoduše získat data

Říjen 19, 2015 5:19 pm3 komentáře
Share Button

Analýza klíčových slov – sběr dat

Analýza klíčových slov je základ SEO. Ne vždy ale máme čas (a prostředky) na tvorbu obsáhlých analýz. Následující postup je ideální, když chcete získat přehled o skutečně hledaných frází např. pro tvorbu článků, mikrostránky, ale i firemního webu.

Pro ukázku jsem vybral hotel na Vysočině a to, jak pro něj získat klíčová slova. Postačí nám účty na Skliku a AdWords + tabulkový editor typu Calc/Excel.

S Vojtou Špičkou jsem byl na předposledním Digisemestru, kde měl přednášku Martin Šimko o SEO. Část byla věnována analýze klíčových slov. Tento článek se může hodit účastníkům, protože se věnuje zmiňovaným věcem.

Nebudeme používat nástroje jako Übersuggest a další, která dávají data z našeptávačů, ale pouze Sklik a AdWords. V příštích dílech si ukážeme, jak použít pokročilé nástroje typu OpenRefine pro normalizaci a jiné úkony.

1. Sepsání klíčových slov z hlavy

Různé úhly pohledu na hledání dané věci

První a nejdůležitější krok, ke kterému se budeme neustále vracet. V první fázi si vemte tužku a papír, dejte s kolegy hlavy dohromady a udělejte si základní seznam frází (dotazů), které jsou podle vás nejdůležitější pro danou oblast. Není potřeba být perfekcionistický. Sklik a AdWords si umí odvodit související spojení od hlavního použitého spojení. Pokud byste například připravovali web o alkoholu, nemá význam do detailu vymýšlet spojení jako otrava alkoholem, alkohol tester a další, neboť ty PPC systémy odvodí od slova alkohol. Na druhou stranu by ve vstupním seznamu neměla chybět vodka, Jack Daniels, Jim Beam… 

Nespoléhejte však jen na kořen slova / hlavní část klíčového spojení. Zmíněnou otravu alkoholem si sice umí odvodit Sklik, ale AdWords ne. A naopak u konkrétněji zaměřených termínů jako džínové legíny nebo půjčka na cokoli si hlavní související výrazy (tedy mnohem vyhledávanější variantu půjčka na cokoliV) lépe odvodí AdWords, kdežto Sklik bude pokulhávat. Řešením je buď mít více stejně zaměřených vstupních frází a rozšířit je pomocí Plánovače klíčových slov (krok 4), anebo použít ty nejobecnější typu půjčka, u nichž máme jistotu, že si Sklik odvodí drtivou většinu klíčových slov.

Berte v úvahu také to, jak lidé hledají – viz úvodní obrázek s tričkem. Nejlepší je udělat malé uživatelské testování. Každý dané zboží nebo službu hledá jinak. Nejde jen o název (gauč, pohovka, sofa,), ale i o vlastnosti (barva, materiál, značka výrobce/prodejce…).

Nezapomeňte na překlepy. Viz 7 tipů pro lepší klíčovku.

Ukázky frází „z hlavy“

Následující seznam je doplněn o dotazy získané postupy z kroků 2 a 3.

* Jelikož je oblast hotelů a ubytování na Vysočině malá, do vstupních frází jsem zahrnul i další, na něž se zaměřím při linkbuildingu. K většině hlavních prodejních frází jsem přidal „Vysočina“ nebo „Žďár nad Sázavou“. V případě, že tato spojení byla minimálně hledaná (např. „konferenční prostory Vysočina“), nechal jsem pouze obecnou frázi, abych aspoň věděl, jak lidé hledají.

hotel
ubytování
firemní akce
firemní večírky
firemní školení
vánoční večírky
pobyt
pobytový balíček
dovolená
wellness
konferenční prostory
konferenční místnost
konferenční sál
kongresové prostory
kongresový hotel
teambuilding
silvestr
běžky
českomoravská vrchovina
vysočina
výlety
biatlon
merida bike
Žďár nad Sázavou
Zelená Hora
pilák
velké dářko
penzion
hotel jihlava
restaurace
sochy Michala Olšiaka
veselý kopec
zlatá lyže
hotel luna
Hotel Hajčman
Orea devět skal
Hotel U labutě
HOTEL GRUNT
šiklův mlýn
tálský mlýn
Hotel Třešť
hotel jezerka
hotel kouty
hotel sázava
hotel pavla
hotel jehla
hotel step
hotel svratka
Villa EDEN
Hotel Atom
jelínkova vila

2. Současná data


Analýza vyhledávání – Search Console

Druhým krokem je získání přehledu o frázích, které už nyní „fungují“ – chodí na ně návštěvníci. Typicky jde o data z Search Console / Google Analytics, vyhledávání na vašem webu, ale i PPC systémů atd. GWT Search Console poskytuje data jen cca 90 dnů dozadu, takže dobré je průběžně archivovat.

Vyexportujeme si data a zkopírujeme ty hlavní nebo jinak zajímavé do našeho seznamu frází z hlavy.

Plánovači klíčových slov AdWords můžete použít funkci „Vstupní stránka“, kam můžete zadat vlastní nebo konkurenční web a získat další fráze, viz krok 4.

3. Výsledky vyhledávání a rychlá analýza konkurence


Konkurence ve vyhledávání

Pro získání přehledu o stavu SERPu projdeme výsledky vyhledávání alespoň na hlavní fráze, případně i pomocí vyhledávacích operátorů. Tento úkon je dobrý nejen z hlediska získání klíčových frází, ale především pro poznání konkurence a získání inspirace.

Filip Podstavec nedávno spustil SERP Analyzer, který získání klíčových slov od konkurence usnadní. Podobně funguje již zmíněný Plánovač klíčových slov, do něhož stačí vložit konkurenční web.

Při ručním procházením konkurentů se zaměřte na:

  • položky v menu a kategoriích a jednotlivé stránky,
  • zvýrazněné texty a odkazy v obsahu,
  • jinak zvýrazněný obsah.

U nejzajímavějších webů se podívejte na jejich odkazové profily a anchor texty.

Jakmile máme ucelený seznam vstupních klíčových slov doplněný o dotazy získané pomocí kroků dva a tři, je dobré si ho uložit bokem někam na později.

4. Získání návrhů z Plánovače klíčových slov


Plánovač klíčových slov – Hledání nových klíčových slov a údaje o objemu vyhledávání

Pokud chcete být rychlí (a máte stejný výchozí seznam slov a spojení z hlavy obsahují o obecné fráze typu půjčka), můžete tento krok úplně přeskočit a jít rovnou ke kroku 6. Jestliže ale máte z nějakého důvodu konkrétnější fráze, může se vám Plánovač klíčových slov hodit už nyní. Viz zmíněné zmíněné džínové legíny nebo půjčka na cokoli. U konkrétnějších frází totiž Sklik často nezobrazí všechny související.

Vezmeme fráze z naší tabulky a vložíme je v AdWords do Plánovače klíčových slov, kde vybereme Hledání nových klíčových slov. Zde jsme omezeni do 200 ručně vložených vstupních frází, což u rychlé klíčovky není žádný problém. Pokud máte více frází, vložte je po částech (budete pak mít více souborů s navrženými frázemi – všechny spojte do jednoho a vyfiltrujte duplicity).

V Plánovači klíčových slov můžete použít funkci „Vstupní stránka“, kam můžete zadat vlastní nebo konkurenční web a získat další fráze. Pokud nepoužijete Kategorie produktů, Google bude pracovat s větším objemem frází.

5. Uděláme si přehled ve vstupních frázích

Pokud jste použili krok 4, máte dva soubory – původní seznam frází z hlavy a seznam možných frází z Google AdWords seřazených podle hledanosti. Co dál?

Pokud jste nepoužili funkce Vstupní stránkaKategorie produktů, původní seznam mohl díky AdWords dost nabobtnat a obsahuje spoustu sice hledaných, ale na první pohled nerelevantních klíčových slov. Z hlediska linkbuildingu je dobré se jim věnovat (hledání partnerů atd.), nebo o nich mít aspoň přehled. U menších klíčovek je tedy doporučuji ponechat – výsledný výstup vám nebudou znepřehledňovat, protože jim přiřadíme odpovídající dimenze, viz krok 10.

Pokud ale chcete pouze fráze zaměřené na konkrétní oblast, doplňte do vašehu přehledu frází z hlavy ty návrhy z AdWords, které se vám budou zamlouvat. Nebo dále pracujte čistě s výstupem z AdWords a odstraňte nezajímavá slova (jenom zkontrolujte, jak si v něm vedou vaše původní fráze z hlavy).

Jelikož dáváme dohromady pouze zajímavé vstupní klíčová spojení, můžeme odstranit spojení s minimální hledaností. Pro jistotu je ale předtím „prolítnem“, jestli se tam neobjevuje nějaký potenciálně zajímavý výraz.

6. Získání klíčových slov z Skliku


Sklik – Návrh klíčových slov

Přihlásíme se do Skliku a spustíme nástroj Návrh klíčových slov. Do něj budeme vkládat ty fráze z hlavy nebo výstupu z Google AdWords, které jsou podle nás vhodné. U oblíbených frází s podobným základem/kořenem typu pes vs. psi stačí zadat tu první.

A jak dostat klíčová slova s hledaností z Skliku? Můžeme buď ručně vybírat fráze pomocí Sklik pluginu, nebo je zkopírujeme všechny. Anebo použijeme nejjednodušší postup a stáhneme všechny fráze pomocí tlačítka Stáhnout do souboru (Sklik defaultně ukládá soubory podle názvu fráze, od níž jsou odvozeny všechny nabízené).


Stáhnout do souboru – Sklik – Návrh klíčových slov

Já jsem do Skliku zadal dotazy ze svého skrovného seznamu, a stáhl všechny fráze do souborů.

7. Sjednocení výstupů z Skliku do jednoho


Sklik – Návrh klíčových slov

Pokud jste použili funkci Stáhnout do souboru, máte z Skliku mnoho .csvéček. Před finálním zpracováním je potřebujeme dostat do jednoho souboru. K tomu použijeme příkazovou řádku.

Nejjednodušším způsobem je vložit všechny .csvéčka z Skliku do složky, kterou vám jako první nabídne příkazová řádka (u mě to je C:Users/Majitel). Pak použijte příkaz příkaz copy *.csv name.csv. Samozřejmě se předtím ujistěte, že v dané složce nejsou jiná .csvéčka. Následně systém sloučí všechny soubory do jednoho s vámi vybraným názvem name (u mě hotel).

Na závěr opět odstraníme duplicity a můžeme se zbavit i minimálně hledaných spojení. Já jsem dal pryč fráze s průměrnou hledaností pod 50 měsíčně, což je zbytečně moc, proto jsem tyto dotazy jen dal bokem, a budu se jim věnovat později. Výsledek vypadá takto.

8. Získání dat hledanosti jednotlivých frází na Googlu

Nyní si klíčová slova z Skliku seřadíme podle abecedy a všechny fráze opět vložíme do Plánovače klíčových slov, ale tentokrát použijeme funkci Získání údajů o vyhledávání a trendech. Google nám k našim jednotlivým frázím přidá hledanost, doporučovanou cenu za proklik a další data – tedy ta samá data jako Sklik.

Při nahrávání ze souboru však nástroj nemusí zobrazit hledanost všech frází. Jak to obejít? Ručním vkládáním. Ačkoli je kapacita ručně vložených výrazů až 2 000 položek, pokud jich zadáte tolik, AdWords opět nemusí zobrazit hledanost všech. Kompromisem je ruční vkládání po 800 klíčových slovech.

Výstup(y) z Plánovače seřadíme podle abecedy, jako to máme u Skliku. No a pak jednoduše zkopírujeme hledanost na Googlu do tabulky z Skliku. Výsledek vypadá takto.

Hledanost frází můžeme jednoduše zjistit pomocí Marketing mineru, ale v tomto díle se věnujeme pouze Skliku a AdWords.

9. Odstranění nezajímavých výrazů podle jejich ne-hledanosti

Já jsem tento úkon udělal už u frází z Skliku, ale můžete ho udělat až nyní. Asi se shodneme na tom, že nás zajímají jen ty fráze, které lidé skutečně vyhledávají. Dalším krokem je tedy z dosavadní tabulky odstranit minimálně vyhledávaná slova a spojení. Typicky s měsíční hledaností 10 a méně.

Seřaďte klíčová slov podle jejich hledanosti, a zaměřte se na ta nejméně zajímavá. Ta si uložte jinam, nebo je odstraňte, ale držte se toho, že takto vyfiltrujete skutečně jen minimálně vyhledávané fráze. Velká hledanost totiž není vše. Kdybyste provozovali kongresový hotel, je pro vás relevantní nejen hojně vyhledávaný termín jako ubytování, ale také méně vyhledávaný, ale o to víc lukrativnější výraz typu konferenční prostory na Vysočině.

10. Klasifikace dotazů a kontingenční tabulky


Kontingenční tabulka – analýza klíčových slov

Máme za sebou získání klíčových slov, teď přichází na řadu stejně důležitý krok, jejich klasifikace. Ta nám umožní s nimi lépe pracovat a různě si je třídit. Princip spočívá v tom, že jednotlivým dotazům přidáme určitou dimenzi a vlastnost, podle které je budeme rozlišovat. Když pak budete chtít například seznam frází s určitou tématikou pro tvorbu článků, stačí si pomocí kontingenčních tabulek zobrazit jen ty, které vás budou zajímat.

Díky klasifikaci se také snadno „zbavíme“ vyhledávaných, ale neprodejních frází (vaše konkurence, produkty, které nemáte v sortimentu atd.). Místo abychom je úplně smazali, přiřadíme jim dimenzi, na kterou se zaměříme při linkbuildingu a průzkumu trhu. Mohou totiž být neocenitelné při hledání vhodných partnerů nebo studiu oborových lídrů. Netřeba zmiňovat fakt, že budete vědět, co lidé hledají a co je zajímá.Konkrétní postup, jak klíčových slovům přiřadit odpovídající dimenze, najdete v článku Marka Prokopa. Já jsem si pro přehlednost vytvořil hlavní dimenzi a pomocné dimenze oblastobdobí roku.

Malý tip: položky v dimenzi (jednom sloupci) určete pokud možno tak, aby každá začínala na odlišné písmeno. Nebudete je muset ručně vypisovat zvlášť, napomůže vám našeptávač, který si je odvodí z prvních výše uvedených.

Čím více vhodných dotazů budete mít, tím více můžete dotazy konkretizovat. Já bych si tak mohl třeba vytvořit dimenzi / položku dimenzi biatlon nmnm, pomocí které bych si snadno vyjel dotazy související jen s biatlonem v Novém Městě na Moravě místo obecné položky biatlon, která mi hází všechno. Ale nechtělo se mi :-).

Položky v hlavní dimenzi:

  • hotel
  • firemky (pro firemní akce i konference)
  • ubytování
  • pobyty
  • konkurence
  • sleváky
  • biatlon
  • linkbuilding

Do kategorie linkbuilding jsem si zařadil dotazy, přes které hotel sice těžko něco prodá, ale můžu je využít pro tvorbu obsahu nebo navazování partnerství a získání odkazů.  Také jsem sem pro jistotu „hodil“ další subjekty, u nichž nevím, jestli jsou konkurenční nebo nějak spojené s Vysočinou. Později se na ně podívám a případně je dám pryč.

Výsledek vypadá takto.

11. Šup s tím do SEMORu


SEMOR – přidání frází pro měření pozic

SEMOR je užitečný pomocník pro SEO. Jednou z jeho funkcí je měření pozic ve vyhledávačích na zadané dotazy. Když jsme si tedy kategorizovali klíčová slova a víme o těch nejdůležitějších, zadáme si je do tohoto nástroje.

V SEMORU můžete jednotlivým dotazů přidat štítek podobně jako u kontingenčních tabulek. Takže si zobrazíte pozice a konkurenci na danou skupinu klíčových slov.

12. Použití klíčových slov

Příkladem je stránka firemní akce na hotelovém webu, kterou bych podle výstupů z klíčovky mohl rozšířit o podstránky firemní školenífiremní teambuildingy. Zatím máme jen obecnou stránku.

Pár poznámek na závěr

  • Pomocníci jako SEMOR a Marketing Miner do budoucna vše velmi usnadní. Ve své podstatě bude stačit zjistit klíčová slova a dát je do těchto nástrojů, které zobrazí hledanost.
  • Zvlášť u větších klíčovek se vám bude hodit ukotvení řádku nebo sloupce.
  • Jak je uvedeno v úvodu, u tohoto postup nepoužívám data z našeptávačů. U těchno menších klíčovek doporučuji získat data alespoň u nejzajímavějších frází.
  • Hlavní rozdíl mezi daty z našeptávačů a z PPC systémů jsou ty, že v PPC systémech se zobrazují dotazy hledané delší dobu (12 měsíců a déle). Aktuální trendy je tedy vhodné hledat v našeptávačích.
  • Nezapomínejte, že hledanost v Skliku zahrnuje i hledání ve vyhledávací síti (zboží.cz a další).
  • Nejen v souvislosti s našeptávači je dobré vyzkoušet vložit do Skliku a AdWords co nejobecnější dotazy typu firemní, hotel, půjčka apod., jelikož takto můžete přijít na fráze, které by vám PPC systém nenapověděly. Já jsem si takto výsledný soubor doplnil o další důležité dotazy.
  • Při ručním vybírání frází z Skliku průběžně ukládejte data – při aktualizaci stránky (výpadku) přijdete i o vybrané fráze.

Školení a workshop linkbuildingu

Share Button
   
       
           
       
   
Analýza klíčových slov – jak jednoduše získat data
   
4.67 (93.33%) 3 votes                            
   

3 komentáře

  • To s tím sjednocením CSV souborů jsem nevěděl, moc děkuju za tip!

  • No s tím vyloučením slov s hledaností pod 50 bych byl opatrnej 🙂 Ono sice je pravda, že teď se to nevyužije, ale nějaká fráze může za rok povyskočit…není nic lepšího, než dělat každý rok stejnou klíčovku od začátku, jen aktualizovat hledanosti a přidat nové fráze z skliku 🙂 (stáhnou návrh všech frází na daná slova a doklasifikovat jenom ty nové návrhy :))

  • ahoj, super clanek, urcite vyuziju a snad se nekam z nulove navstevnosti pohnu:-)

Leave a reply


CommentLuv badge

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací...

Informace o souborech cookies najdete na adrese https://www.google.com/policies/technologies/cookies/.

Zavřít

Starší příspěvky:
vtipne-selfie (1)
Konec malé letní SEO-selfie soutěže aneb jak jsem vyhrál a co plánuji dál

Malá letní SEO selfie soutěž dopadla podle očekávání: zvítězil jsem. A z původně malého SEO pokusu se stal seriál o...

Zavřít