EET pro e-shopaře i prodejce e-produktů – za kolik a kdy? - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
EET pro e-shopaře i prodejce e-produktů – za kolik a kdy?

EET pro e-shopaře i prodejce e-produktů – za kolik a kdy?

Říjen 14, 2016 6:48 pm3 komentáře

EET má pověst strašáka. Ani sami úředníci neví, co všechno elektronická evidence tržeb obsáhne, na druhou stranu by se mělo jednat „jen“ o jednoduché zasílání dat na úřad a následné získání údajů pro vystavení dokladu… Nabízí se tedy otázka, kolik bude nasazení EET stát a zda bude stejně snadné (nebo náročné) pro velké i menší hráče.

Přináším shrnutí dosavadních informací a také vyjádření e-shopařů a prodejců virtuálních produktů k tomu, jak si s EET poradí. Vybere se díky EET více na daních? Část (on-line) podnikatelů má dost házení klacků pod nohy a přesouvá podnikání jinam.

Základní informace o EET

  • EET u nás má 4 fáze, během nichž chce pokrýt celý trh. Přechod na EET pro e-shopy (hmotné zboží) od března 2017. Prodejci virtuálních produktů (on-line kurzy, programy, e-booky…) od března 2018.
  • Funguje tak, že vám úřad vygeneruje autorizační údaje (certifikát platný 3 roky pro KAŽDOU provoznu), jež vložíte do vašeho účetního softwaru / prodejního řešení, které bude zasílat a přijímat data k objednávkám od serverů úřadu.
  • Po odeslání informace o přijaté platbě ji server finanční správy zpracuje a zašle se nazpět ID pro vystavení dokladu. Toto by mělo proběhnout do 2 sekund. V případě problému se spojením až do 48 hodin (vytiskne se off-line účtenka, která se ale musí do 48 hodin zaslat na úřad).
  • Nyní je možné se na EET připravit, aktualizované postupy najdete na www.etrzby.cz a v návodu a odkazech níže.

Kdo bude muset EET řešit?

  • Pokud provozujete e-shop nebo prodáváte virtuální produkty, EET se vyhnete jedině tak, že nebudete přijímat hotovost a on-line platby. Sem spadá karta, platební brány jako GoPay, PayPal apod., ale i poukázky, stravenky nebo bitcoiny.
  • To znamená, že budete přijímat pouze platby převodem na účet (případně od dopravce, ten ale také musí zasílat na váš účet). Naštěstí sem ještě spadá inkaso a zrychlené vyplnění bankovního příkazu (např. QR platba).
  • Pokud si eshop vyvine vlastní řešení platby „urychlovací tlačítka“ (předvyplněné platby v konkrétní bankce), tak se stále jedná o bezhotovostní příjem.
  • V případě, že jsou pro vás důležité i další typy zmíněných on-line plateb a budete je přijímat, budete pod EET spadat.
  • Specifickou skupinou jsou pak ti prodejci virtuálních produktů, kteří jsou na „on-line hotovosti“ a platebních branách závislí. Pokud nebudou chtít mít vlastní řešení, mohou prodávat přes zprostředkovatele typu VímVíc (který jim bude zasílat peníze převodem), nebo se spolehnou na specializovaná prodejní řešení typu SimpleShop.cz, do nichž vložíte svůj certifikát a vše ostatní udělají.
  • Přestože je EET záležitostí spíše účetního softwaru, je otázkou, jak která konkrétní (e-shopové) systémy budou s EET pracovat. Zákazník musí obdržet doklad společně se zbožím, u virtuálních produktů tedy v podstatě ihned.

Když to zkrátíme, pokud máte e-shop (nebo prodáváte virtuální produkty), kde pro vás nejsou on-line platby důležité a stačí vám bankovní převod, nezavádějte nebo zrušte on-line platby a nemusíte se EET stresovat. Takto by mohla postupovat značná část obchodů.

Jestliže ale spadáte do skupiny těch, kterým se vyplatí tyto platby přijímat i přes případné větší náklady na EET, budete se mu muset věnovat.

A kolik vás bude EET stát?

  • Zde záleží hlavně na e-shopovém (prodejním) řešení a vaší účetní. Velcí hráči si mohou dovolit i za vyšší částky doprogramovat řešení svého e-shopu na míru, takže pro ně to příliš náročné nebude.
  • Klienti e-shopových řešení jako Shoptet to mohou mít také snadné. Tito poskytovatelé mají řešení ve svých šablonách a už nabízejí i pokladnu pro kamenný obchod. EET tak nemusí být velký náklad, v podstatě totiž jde jen o odeslání zprávy o transakci finanční správě a následné vystavení dokladu + jeho zaslání mailem nebo se zbožím.
  • Větší problém můžete mít, když máte vlastní e-shopové řešení.
  • Podobně na tom zatím je WordPress, pro který aktuálně není specializované řešení (pracuje ale na něm Vláďa Musílek, po jeho vydání článek zaktualizuji).
  • To samé platí pro i pro Prestashop atd. Jelikož konkrétní řešení pro menšinové systémy zatím nejsou moc známy, přidám přidám je později. Dá se ale očekávat funkční řešení pro všechny dané systém, i ty menší s ním přicházejí.
  • V případě, že máte individuální řešení, je otázkou, jak se s EET vypořádat. Pokud chcete mít jistotu, že vše bude v pořádku, odpovědí může být doprogamování, napojení na specializované účetní systém typu POHODA nebo prodej přes zprostředkovatele.

A jak to dopadne v praxi? Podařilo se mi získat vyjádření provozovatelů e-shopů, prodejců virtuálních produků i poskytovatelů on-line služeb:

„Elektronická evidence tržeb náš internetový obchod HI-TEC eshop čeká od 1.3.2017. Informace ohledně celé problematiky sledujeme a studujeme průběžně od schválení příslušného zákona. Zavedením EET vnímáme spíše negativně. Sice náš obchodní model nijak nezmění, nicméně představuje zbytečnou administrativní zátěž navíc.

Od začátku, tedy dubna 2008, ke každé objednávce vydáváme fakturu a zboží zasíláme na dobírku. Takže jsou všechny příchozí platby vidět na výpisu z bankovního účtu. Druhou možností úhrady zboží představuje platba v hotovosti. Ta ale činí pouhá 2% celkového obratu. Přesto se jedná o částku natolik významnou, že rozhodně osobní odběr nezrušíme ani nenahradíme platbou předem, která by byla pro naše zákazníky naprosto nepraktická a diskomfortní, ale přistoupíme na nová pravidla hry.

Platby přes platební brány a kartou nenabízíme. Platba předem je, vzhledem k šíři sortimentu a občasné skladové nedostupnosti zákazníkem požadovaného modelu bot či oblečení, prakticky neoužitelná a ze stejného důvodu nás nelákají ani platební brány. V obou případech bychom byli nuceni storno objednávky složitě komunikovat a související agenda by rovněž představovala zbytečnou zátěž.

HI-TEC eshop využívá systém Webareal.cz společnosti Bohemiasoft s.r.o. z Českých Budějovic, který máme napojený na účetnictví Pohoda. Jihlavský výrobce účetnictví, firma Stormware s.r.o. nám potvrdil, že je s EET plně kompatibilní, tudíž nás nečeká žádná investice, kromě přihlášení se k evidenci tržeb na finančním úřadě. Pokud bychom neprodávali dvouprocentní zlomek sortimentu hotově, k EET bychom se dobrovolně nepřihlásili. Ale to je na další článek.“

Jiří Sobotka, provozovatel e-shopu HI-TEC eshop

HI-TEC eshop
 


„Pokud je větším podnikatelům jedno, jestli je kontroluje finanční správa, tak EET není zase takový problém. Za 1-2 dny to má zkušený programátor vyřešené. Nejvíce na tom budou „biti“ ti nejmenší a samozřejmě ti, kteří nesnáší šikanu. Malí podnikatelé, bez přístupu na internet, musí najednou řešit mobilní aplikaci s přenosnou tiskárnou (tzn. platit internet v mobilu a tisknout účtenky).

Dle mého názoru je naprosto nepochopitelné začlenění veškerých plateb provedených skrz platební brány do systému EET. Například tzv. „Urychlovací tlačítka bank“ využívané skrz GoPay také automaticky spadají pod EET. Částečným řešením může být vytvoření více účtů v různých bankách. Můžete tak výrazně urychlit spárování objednávek s platbou a nebýt šmírování od finanční správy. Možná se také změní názor bank, které donedávna odkazovali rovnou na platební brány (například FIO na GoPay), pokud jste si chtěli sami naimplementovat „urychlovací tlačítka“. Programování není tak náročné a bude se jednat o „online platbu“ (budete mít jistotu, že peníze odešli z účtu), která nespadá pod EET.

Zajímavé to bude od března 2018, kdy k maloobchodům přibude i nutnost evidovat platby za virtuální produkty. K řešením MOSS (platby DPH v rámci EU), tak přibude i EET. Osobně, nejen kvůli MOSS, řeším přesun podnikání mimo ČR a je možné, že se přidá více lidí.“

Daniel Nytra, zakladatel simpleshop.cz

SimpleShop.cz


„Služba UBYTOVÁNÍvCHORVATSKU.cz poskytuje přímý kontakt na majitele apartmánů v Chorvatsku takže z tohoto pohledu nebudeme muset řešit EET a platby budou probíhat převodem a na jméno chorvatského majitele. Co se týká však poskytování reklamního prostoru a dalších online nabízených nehmotných služeb přímo námi velice zvažujeme ukončení jakékoliv podnikatelské činnosti přes naší společnost v České republice a jednoduché otevření společnosti například v Estonsku kde lze online obdržet jako občanský průkaz tak i založit firmu a platit i o něco nižší daně tam ale hlavně bez dalších překážek v podnikání které bohužel špatně zpracované EET zřejmě přinese.“

Boris Debeljak, prozovatel UvCH.cz

Ubytování v Chorvatsku.cz


„Služba PlaCla na nákup placených článků na internetu bude EET řešit skrze Superfakturu, takže k tomu nebudeme vyvíjet své řešení. Vyšli jsme z myšlenky společníka Michala Kubíčka propojovat různé služby, a to se v tomhle vrací. Jediný, kdo se zapotí, bude naše účetní. Ale po zkušenosti s (ne)flexibilitou Finanční správy, která se většinu času zabývá sama sebou, se děsím výsledné podoby EET. A v té podobě, kdy se evidují platby kartou skrze platební brány a online platby PayPalem, je legislativní kočkopes. Proto zvažujeme, zda platby kartou a PayPalem, které sebou nesou náklady v podobě poplatků, nezrušit zcela. V online byznysu nejsou šance krátit tržby, nejste-li reklamní agenturou pracující pro politiky, kteří vedou oficiální rozpočet a vedle něj financují své kampaně načerno skrze krabice od vína.“

Václav Bartoš, provozovatel Placla.cz

Placené články - reklamní články na internetu


„Prodávám převážně digitální produkty a pár fyzických. Jako platební metoda u mě převažují platby kartou. EET tak budu muset řešit, ale vzhledem k tomu, že veškeré prodejní systémy mám napojeny na Fakturoid, pevně věřím, že to nebude velký problém. Fakturoid slibuje pro EET podporu a integraci. Zatím je to ale ve hvězdách.

To, co mi vadí, je nesmyslnost nutit podnikatele používat EET pro platby kartou, kde je každá transakce evidována a jednoduše dohledatelná. Vyjádření pana Babiše je na palici, neb sám uznal, že je to zbytečné, ale nechtějí dělat další výjimku. Kvůli EET tak spousty lidí přestane karty přijímat a opět se posouváme místo k co největší digitalizaci a autoatizaci k ručním bankovním převodům a dobírkám, kterým se EET vyhne. Opět musím trávit mnoho dní studiem a zkoumáním něčeho, co mi rozhodně v podnikání nepomůže. Namísto toho abych se soustředil na vydělávání peněz a zaplatil tak větší daně. Jak EET tak MOSS od EU, mě donutilo začít přemýšlet o odsunu veškerého podnikání do zemí, kde se nehází podnikatelům klacky pod nohy. Daně tak odvedu jinde a to je na tom všem asi nejsmutnější. “

Petr Novák, webdesignér na volné noze a autor projektů


A jak se na EET připravit?

  • Zjistěte, zda budete muset zavést EET, a pokud ano, využijte přípravného období – pro e-shopy EET platí od 1. března 2017.
  • Do té doby si získejte autorizační údaje na webu správce daně (vyžaduje datovou schránku), nebo osobně na libovolném finančním úřadu, kde vám je dají okamžitě. Po přihlášení budete moci spravovat své certifikáty. Ty vložíte do vašeho účetního nebo e-shopového řešení.
  • Následně doporučuji konzultaci nebo využití služeb odborníka. Případně důkladně prostudovat sekci Jak se připravit na etrzby.cz.

Jaký máte názor na EET?

Bude zajímavé sledovat, jak k EET přistoupí (on-line) podnikatelé. Značná část těch, s nimiž jsem mluvil, se připravuje na přesunutí podnikání jinam. EET ani v Chorvatsku nepřispělo k většímu výběru daní, naopak mělo za následek zvýšení počtu nezaměstnaných. I kdyby u nás vedlo k ke „spravení trhu“ a tomu, že podnikatelé budou vše odvádět, je otázkou, zda to vykompenzuje demotivaci nebo přímo odliv ostatních.

Máte k EET další dotaz? Přidejte prosím komentář

Reference

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   
EET pro e-shopaře i prodejce e-produktů – za kolik a kdy?
   
5 (100%) 8 votes                            
   

3 komentáře

  • martin

    implementace je hlavně o meznich pripadech – vraceni zbozi, editace objednavky, technicka chyba na obou stranach.
    mate-li  treti strany a oni některou z techto veci nezvladnou, mastna pokuta jde za vami…

  • Já bych jen upřesnil – „urychlovací tlačítka“ jsou klasické bankovní převody a ty pod EET nespadají. Pouze pokud klient platí kartou, tak pod EET spadá…

  • Vrácení zboží – peníze se vrací na účet. Není třeba evidovat v EET

    Změna objednávky – pokud je placena kartou, tak se zpravidla nedělá. Stornuje se – peníze se vrací převodem a EET netřeba.  Vytváří se potom nová objednávka.

Leave a reply


CommentLuv badge

Starší příspěvky:
Jak jsem objevil  ̶A̶m̶e̶r̶i̶k̶u̶  ShopCamp

Po Barcampech v Plzni, Budějovicích a Brně proběhla další významná oborová akce – třetí ročník ShopCampu. Ten pořádají Shoptet a...

Zavřít