View Sidebar
SEO – časté otázky a odpovědi

SEO – časté otázky a odpovědi

Srpen 26, 2013 4:30 pm0 comments

V oblasti SEO a linkbuildingu se často opakují otázky. Většina z nich pochází z diskusních fór, jiné od klientů. Připravil jsem krátký seznam hlavních otázek a odpovědí.

Mezi časté dotazy patří například:

Co je vůbec SEO?

Souhrn praktik, jejichž cílem je získání cílených návštěvníků (nejen) z vyhledávačů. Jde o tvorbu stránek a obsahu pro hledající uživatele. Optimalizace zahrnuje jak technické záležitosti (kanonizace, přesměrování, hezká URL), tak i tvorbu obsahové strategie a další kroky.

SEO je důležitou složkou Inbound marketingu, který se však zabývá více zdroji, nejen vyhledávači.

Jak vyhledávače vnímají SEO aktivity?

Pokud jsou správně provedené, vyhledávače je hodnotí kladně, neboť vylepšují výsledky vyhledávání, které předkládají uživatelům.

Jsem na předních pozicích. Potřebuji vůbec nějaké SEO?

Záleží na posouzení webu. Jestliže stránky obsahují chyby, i úvodní konzultace může zlepšit stávající výsledky. S odborníkem je možné probrat budoucnost webu, plánované změny atd. Holistické SEO se navíc zabývá i obsahem a tím, jak z něj vytěžit maximum.  

Jak poznám kvalitní SEO služby?

Mezi klíčové prvky patří reference i celková známost konzultanta. Pokud hledáte odborníka na konkrétní činnosti a neznáte nikoho schopného z dřívějška, doporučuji se zeptat na fóru. Jeden dotaz vám může ušetřit mnoho času a negativní zkušenost.

Kolik SEO stojí?

Kvalitní SEO je investice. Vrátí se ve vyšším zisku, případně splněním jiných vytyčených cílů. Můžete investovat pár tisíc nebo i mnohonásobně vyšší částky. Dobrý konzultant by měl v tomto ohledu poradit – a pokud uzná, že se investice nemusí vyplatit, říct to na rovinu.

Za jak dlouho uvidím výsledky?

Záleží na mnoha faktorech – od současného stavu webu po konkurenčnost oboru. Některé kroky jako například oprava závažných chyb se projeví rychle. Linkbuilding a další činnosti mají dlouhodobý charakter.

Jak co nejrychleji zvýšit návštěvnost?

Existují fungující způsoby včetně kontroverze a vytvoření virálního obsahu. Nicméně soustředění se na konkrétní typ návštěvnosti a nárazové akce není z dlouhodobého hlediska ideální.

Stačí mi kvalitní obsah?

Ne. Král je bez královny neschopný. Je potřeba přidat něco víc. Jako zákazník raději koupím čaj v e-shopu majitele čajovny než v obchodním řetězci.

Je to stejné jako u e-shopů. Nízká cena nebo kvalitní produkt nejsou jedinými motivátory. Dobrou ukázkou je Starbucks – zákazníci si oblíbili nejen kvalitní kávu, ale i kulturu společnosti založené znalci černého nápoje. Kavárny jsou oblíbeným místem pro setkávání. Tohle všechno dohromady teprve vytváří kvalitní službu.

Když se hledám na Googlu, zobrazuji se na předních pozicích. Když mě hledá někdo jiný, nenajde mě. Proč?

Google používá personalizované vyhledání. Na pozici webu v SERPu má také vliv datacentrum, ze kterého pochází aktuální výsledky.

Mám se soustředit na PageRank?

Ne. PageRank je jen jedním ze stovek faktorů, které ovlivňují pozice. Honba za ranky je stejně nesmyslná jako slepá honba za pozicemi na obskurní klíčová slova.

Zaplatil jsem On-Page SEO. Proč bych se měl zajímat o nějaké zpětné odkazy?

Odhaduje se, že okolo 70 % úspěchu ve vyhledávačích tvoří právě zpětné odkazy. Je to logické. Odkazy jsou vlastně doporučením odjinud. Mají odlišit kvalitní stránky od těch méně kvalitních. Samozřejmě to neplatí vždy.

Mám více odkazů jak konkurent. Proč je přede mnou?

Nezáleží pouze na počtu backlinků, ale především na jejich hodnotě. Jeden backlink z Univerzity Karlovy má větší váhu než 1 000 odkazů z „katalogů“ (alespoň pro Google). Roli hrají i On-Page faktory.

Mám se úplně vyhnout nákupu odkazů?

Ošemetná otázka. Skutečnost je taková, že backlinky (nebo pozornost návštěvníků :-)) kupují skoro všichni. Někdy je vhodné odkaz koupit – pokud se nejedná o primární součást linkbuildingové strategie, má občasný nákup linků z dobrého zdroje smysl.

„Legálnější“ metodou je spolupráce s influencery, bloggery a dalšími autoritami.

Jsou nofollow odkazy zbytečné?

Ne. Linky s atributem rel=nofollow dotvářejí přirozený odkazový profil. Používá je například Wikipedie – takovéto odkazy jsou hodnotné a přivádí návštěvníky.

Vyhledávače při posuzování webu berou v úvahu i odkazovou historii. Čím více má web různorodých backlinků z kvalitních stránek, tím lépe.

Jsou některé metody nevhodné?

Ano, a je jich víc. Některé rozebírám v článku 7 nejhorších „SEO služeb“ pro váš nový web.

Čemu se ještě vyhnout?

Kromě nejrůznějších „SEO služeb“ existují i přímo podvodné praktiky.

Indexuje vyhledávač všechny mé stránky?

Zadejte do googlu operátor site: s adresou vašich stránek. Například site:www.mujweb.cz. Pokud je počet nalezených stránek výrazně nižší oproti reálnému stavu, má web problémy s indexací obsahu. Pokud je výsledek naopak vyšší, jsou komplikace s duplicitním obsahem.

Jak poznám, že mě vyhledávač penalizoval?

Penalizace znamená úplné vyřazení stránek ze SERPu, nebo znatelné zhoršení pozic. Nejhorší možnou variantou je úplné vyřazení celé domény. Existují dva druhy penalizace: algoritmická a manuální. Na začátku je důležité zjistit, zdali se skutečně jedná o penalizaci, nebo o změnu přirozených výsledků vyhledávání.

Jako první přichází na řadu odhalení případných chyb v podobě prostudování nedávných změn na webu (redesign, špatná navigace, přidání špatně čitelného textu) nebo při propagaci (registrace do stovek katalogů, nápadný nákup odkazů). Doporučuji používat GWT. Při ruční penalizaci zde dostanete zprávu.

Pokud přijdete na chybu, odstraňte ji a pošlete žádost o znovuposouzení stránek – v případě ruční penalizace. U algoritmické penalizace může tento stav trvat delší dobu.

Jak postupovat při penalizaci?

Odstraněním problému a zasláním žádosti o nové posouzení. Nejlepší však je takovému stavu předcházet prevencí a vytvořením dlouhodobé strategie.

Bude mi stačit jednorázová akce v SEO?

Ideální je dlouhodobá spolupráce. Pokud ale není jiná možnost, i jednorázová akce přinese výsledky. Může se jednat o konzultaci / workshop nebo vstupní SEO analýzu, která odhalí hlavní chyby.  

Vyplatí se registrace do katalogů?

Ano. Záleží ale na provedení. Registrace do kvalitních katalogů má smysl a jedná se o jednoduchý způsob, jak vyhledávače upozornit na nový web. Přestože mnoho odborníků registraci zavrhuje, z vlastní praxe vím, že nějaké účinky má a například u mikrostránek umožňuje s minimálními náklady vytvořit efektivní prodejní kanál.

Jinde mi nabízejí garanci pozic. Proč ne vy?

Konzultant nemůže ovlivnit změny ve vyhledávačích a výsledky vyhledávání. I když se mnoho věcí dá předvídat, absolutní garance není možná. Často se jedná o podvůdek na důvěřivé klienty.

A proč tedy nejste první na slovo „SEO“?

Vypůjčím si úryvek z knihy SEO profesionálně: Této SERP dominují velká doménová jména, nikoli nejkvalifikovanější domény. Dalším příkladem může být NASA – ačkoli je to nejvíce kvalifikovaná společnost, co se týče kosmických lodí, věřili byste tomu, že není v první desítce pro frázi „spaceships“?

SEO se mění, otázky zůstávají

Setkáváte se často s podobnými nebo jinými otázkami? Jak odpovídáte například na požadavek garance pozic ve vyhledávačích nebo získání X tisíc zpětných odkazů během měsíce? Napište komentář.

Share Button

Leave a reply


Anketa – je pro vás (nej)nižší cena rozhodující pro nákup v e-shopu?

CommentLuv badge

Starší příspěvky:
creativ
Zaručené tipy pro načerpání nové inspirace

Chybí vám inspirace pro psaní, tvorbu obsahu webu, podnikání nebo jinou tvůrčí činnost? Vyzkoušejte osvědčené způsoby, díky kterým budou dobré...

Link building
12 způsobů, jak získat kvalitní odkazy pro malý e-shop

Český web je pověstný tím, že na něm působí velký počet e-shopů. Konkurence se valí ze všech stran a snižuje...

benice
Budujte vztahy, ne odkazy

Linkbuilding prošel výraznými změnami. Nové algoritmy představují jasný signál pro návrh propagace stránek – provozovatelé webů by se měli vyhnout...

Zavřít