3 způsoby, jak z influencer marketingu vyšťavit maximum - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar

3 způsoby, jak z influencer marketingu vyšťavit maximum

Listopad 27, 2017 4:29 pmŽádný komentář

Dle statistik Bloglovin zákaznice zaplatí o 9 % více za produkty, které jim doporučí vlivná osobnost neboli influencer. Sdělení od takové osobnosti, jíž může být módní bloggerka, sportovec nebo třeba i odborník na SEO, je také mnohem věrohodnější. Jak s někým takovým začít spolupracovat? Jako startovní bod vám mohu doporučit workshop Influencer marketing v praxi.


Influencer marketing

Workshop od Medio

  • Praktický úvod do spolupráce s ovlivňovateli
  • Seznamíte se s weby a službami, které vám umožní influencery najít
  • Příklady a tipy z praxe
  • Kromě teorie si základy vyzkoušíte na místě (worskhop – např. vyhledání a oslovení influencera)
  • Jedna z přednášejícícch je sama influencerkou v oblasti lifestyle

Kratší délka (4 hodiny) – měl jsem obavu z toho, zda se stihne víc než jen úplný základ. Workshop ale obsahuje vše podstatné, včetně zdrojů k pozdějšímu studiu. Lektorky jsou navíc k dispozici dva týdny na konzultace.   


Krátce o influencer marketingu

Influencerem neboli ovlivňovatelem je někdo, kdo má dosah i vliv ve své komunitě. Je známý a svými příspěvky působí na druhé. Typickým zástupcem je známá blogerka, ale může jít třeba i o politika nebo uznávaného podnikatele.  


Influencer marketing – statistiky

S ovlivňovateli je vhodné spolupracovat už z toho důvodu, že jim zákazníci věří mnohem více než obyčejné reklamě. 88 % zákazníků věří doporučení „svého“ influencera stejně jako osobnímu doporučení naživo. A 72 % zákazníků udělá po přečtení pozitivní zmínky nějakou akci.

Marketingový potenciál influencerů je tedy jasný. Navíc se vyskytují ve většine oborů. Je jedno, jestli nabízíte levné webové stránky, studium na střední škole v zahraničí nebo spodní prádlo. Když k tomu připočteme to, že lidé tráví na sociálních sítích stále více času (a k tomu efektivně blokují reklamu), není na škodu popřemýšlet, zda i u svého podnikání (ne)využít ovlivňovatelů.

Sluší se ale uvést, že i influencer marketing má své nevýhody. Často jde o zdlouhavou a časově náročnou činnost s nejistým výsledkem. Běžnou chybou je také nesprávná interpretace výsledků, viz níže.

Jak workshop probíhá

Úvod je samozřejmě věnovaný základům influencer marketingu. Dozvíte se, proč je spolupráce s ovlivňovateli výhodná, ale i to, kdy se do ni raději nepouštět (včetně ukázkových nevydařených kampaní). Nechybí statistiky, konkrétní ukázky z praxe i srovnání různých typů influencerů (Leoš Mareš vs. food bloggerka s 30 tis. sledujícími).

Už v úvodní části přemýšlíte o tom, jak využít influencery u vlastních nebo jiných projektů. Pokud jste například dříve s bloggery spolupracovali pouze formou barteru, teď začnete přemýšlet o tom, jak to posunout na jinou úroveň. Navíc si to vyzkoušíte hned na místě. To je podle mě největší přínos.

Workshop je rozdělen na několik částí, které plynule navazují na teorii. V části o oslovení influencera si tak zkusíte napsat zprávu a nabídnout vhodný způsob spolupráce. Co se mi líbilo, byl praktický přístup a snaha udělat ze spolupráce s influencery skutečnou marketingovou kampaň se vším, co k tomu patří. Tedy jak vybrat správného influencera, jak nastavit parametry spolupráce a kolik investovat. A samozřejmě jak jak vyhodnocovat výsledky.

Fungující spolupráci s influencery tak lze rozdělit do následujících tří kroků.

1. Nastavení parametrů spolupráce


Influencer marketing – kolik to stojí?

Základem každé kampaně je nastavení KPI a sledování níže uvedených faktorů. Sám vím, že se na to v praxi zapomíná. Typicky v linkbuildingu se někdy jede systém „2 noví bloggeři týdně“, kdy to jediné, co se kontroluje, je právě počet bloggerů.

Nastavení KPI je u influencer marketingu občas ošemetné. Samozřejmě můžeme snadno zjistit, kolik návštěvníků přišlo z určitého zdroje. Ale to, jak sdělení působí na zákazníky, nemusí být jednoznačné. Naštěstí existují i kompromisy (např. v podobě monitoringu pozitivních / negativních zmínek) a na workshopu proberete, jak na to.

Seznámíte se s konkrétními nástroji, které vám budu poskytovat výsledky. ale i s nejčastějšími chybami či doporučenými postupy.  

Jak vyhodnocovat výsledky kampaně?

  • Vyšší povědomí o značce (snadno zjistíme monitoringem zmínek)
  • Data z GA
  • Zpětné odkazy
  • Statistiky z Instatories, Instagramu, FB, YouTube
  • Míra zaujetí – počet interakcí (komentáře, lajky) vydělíte počtem fanoušků a vynásobíte 100.
  • Nárůst počtu fanoušků
  • Další aktivity
  • Vlastní Hashtag kampaně
  • Kampaň vyhodnocujte už v jejím průběhu, ne na konci.
  • Proběhla spolupráce v pořádku? Bylo dodrženo vše slíbené?
  • Celkový dojem z kampaně

2. Najděte a oslovte influecery

Ruku v ruce s KPI kampaně (a nastaveným rozpočtem) jde vyhledávání vhodných ovlivňovatelů. Jak ale takové influencery najít? V každém oboru to je jiné, ale mohou pomoci níže uvedené postupy a weby.

Jak komunikovat s influencery?

  • Preferujte kvalitu a lidský přístup – namísto snahy o co největší počet influencerů se zaměřte na menší počet. Prostudujte jejich weby / aktivitu a nezapomeňte to zmínit v úvodní zprávě.
  • Berte lidi jako lidi. Ne jako položky v seznamu.
  • Neklaďte si přemrštěné podmínky.
  • Nebojte se příspěvek označit jako reklamu.
  • Od zkušeného influencera si klidně nechte poradit. On už ví, co v praxi funguje.

Kde najít influencery?

3. Měřte výsledky, udržujte vztah a komunikujte


Influencer marketing – výsledky

Zmínil jsmel základní faktory, jako je návštěvnost v Google Analytics nebo počet zhlédnutí. Teď budete vědět, které metriky budou optimální pro plánovaný typ spolupráce s konkrétním influencerem. Doporučuji se poradit s některou s přednášejících (v ceně jsou dva týdny konzultací).

Důležitou částí influencer marketingu je udržování vztahu. Setkávám se s nevhodným přístupem, kdy se klient honí za co největším počtem influencerů. Rozhodně lepší je navázat dlouhodobý vztah s menším počtem osobností.

Recenze workshopu Influencer marketing v praxi

Za mě: jděte na něj. Poznatky si odnesou jak začátečníci, tak i ti, kteří již s influencery spolupracují, ale chtějí zlepšit výsledky.

Workshop je určen k tvorbě plnohodnotných, samostatných kampaní. Tedy Takových, se kterými si vyhrajete. Přiznám se ale, že jsem deformovaný linkbuildingem a například bloggery mám jen jako jeden z z kanálů, takže sleduji snad pouze vzniknuté odkazy, přivedené návštěvníky a na vedlejší koleji vzniknuté zmínky od zákazníků. V tomto je workshop super, protože pokud jste stejně jako já tak nějak zamrzli na místě, načerpáte inspiraci na nové způsoby spolupráce.

Mou jedinou výtkou je zaměření primárně na lifestyle a módu. Klidně bych workshop prodloužil a rozšířil o další oblasti. Přestože jsou zmíněny všechny obory a postupy, nejvíce pozornost je věnováno Instagramu a YouTube respektive lifestyle tématice.

Workshop Influencer marketing »

Reference

SEO školení První místa.cz

            
                
                    
                                     
                                 
   
3 způsoby, jak z influencer marketingu vyšťavit maximum
           
       
                             
                         

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
Zdroje informací k workshopu: Jak na automatickou kontrolu SEO faktorů

Měl jsem příležitost uspořádat workshop na posledním ShopCampu. Byl věnován monitoringu respektive automatickým upozorněním na důležité SEO faktory (on-page SEO...

Zavřít