Jak dělat SEO copywriting bez zbytečných chyb - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti

Jak dělat SEO copywriting bez zbytečných chyb

Červen 14, 2013 8:24 am23 komentářů

SEO copywriting je specifická oblast. Se špatným pochopením tohoto pojmu se setkáváme zejména u „optimalizovaných“ stránek, které návštěvníky zahlcují někdy až absurdním obsahem plným klíčových slov. Při správném použití jde však o jednu z nejlepších metod, jak nabídnout uživatelům přesně to, co je zajímá.

Co si představit pod pojmem SEO copywriting?

Pro někoho se jedná o vytváření nesmyslných textů. Ano, takových případů je plno. Jako u čehokoli jiného ale jde danou věc udělat dobře, průměrně, nebo špatně.

Cílem SEO copywritingu je představit návštěvníkům hledaný obsah, u kterého je největší potenciál ke konverzi. To znamená cílenou tvorbu stránek a textů na základě dotazů a frází, jež vaši návštěvníci zadávají ve vyhledávačích.

Data získáme z analýzy klíčových slov, obsahové strategie nebo marketingového průzkumu.

SEO copywriting je založen na poznání návštěvníků. Prvním krokem je zjištění toho, co hledají. Nejedná se o uveřejňování nesmyslných textů; k tomu dochází při špatném pochopení celého konceptu, kdy jsou výsledkem „texty pro vyhledávače“.

Vždy jde o návštěvníka

Může se zdát, že se texty tvoří pro dvě různé skupiny – tou první jsou návštěvníci a druhou vyhledávače, které konkrétní stránky dobře umístí. Ve skutečnosti je obsah vždy určen pouze pro návštěvníky. Uživatel najde stránky podle klíčové fráze, přečte text a provede akci. Vyhledávač je pouze prostředník.

Jaké jsou znaky SEO copywritingu:

  • Tvorba textů na základě získaných dat
  • Cílený obsah pro návštěvníky
  • Správně napsané titulky, nadpisy, meta description
  • Texty s klíčovými frázemi, které odlišují od konkurence
  • Strukturované a přehledné texty
  • Jasně definovaný cíl

Takže jak na SEO copywriting?

Pište pro čtenáře, optimalizujte pro vyhledávače.

Tvořte texty pro čtenáře z masa a kostí. To je jednoduché základní pravidlo. Znění, délka, struktura a další vlastnosti textů tomu musí odpovídat. Zároveň věnujte pozornost titulkům, nadpisům a další důležitým součástem stránek.

Při tvorbě obsahu se zaměřte se na primární i longtailové fráze. Díky získaným datům se dozvíte, co uživatele zajímá a budete moci vytvořit obsah, který bude motivovat k akci. Pište přirozeně texty s klíčovými slovy, synonymy a různými kombinacemi.

TIP – chcete se o SEO copywritingu dozvědět ještě více informací? Stáhněte si zdarma e-book na Copyblogger.com.

Jaká jsou vaše klíčová slova?

Provozujete rodinný penzion a zákazníci vás hledají pod kombinací slov „ubytování“ a dané zeměpisné oblasti? Máte e-shop a víte, že se návštěvníci zajímají o konkrétní novinky v sortimentu? Připravte pro ně informace v atraktivní formě.

Uzpůsobte obsah tak, aby odpovídal zvoleným klíčovým slovům. To zahrnuje jak vytvoření samostatných stránek na nejdůležitější pojmy, tak činnosti přímo na stránce.

Při psaní se můžete zaměřit na synonyma a podobné výrazy, které se hodí k danému tématu. Jiný jazyk používají odborníci, jiný laici.

Typické využití SEO copywritingu

  • Tvorba obsahu na primární i longtailové výrazy
  • Vytvoření specifických sekcí webu
  • Testy, recenze, hodnocení
  • Srovnání
  • Mikrostránky
  • Unikátní popisky produktů u e-shopu
  • Databáze znalostí
  • FAQ seznamy
  • Seznamy frází a slovníky

Vyhněte se „SEO textům“

Porodní bolesti SEO copywritingu se projevují u „psaní pro vyhledávače“. Příklady toho, čemu se vyhnout, najdete zde.

Držte se zmíněného základního pravidla – tvořte cílený a kvalitní obsah pro uživatele. Čtenáře nezajímá hustota klíčových slov. Aby uživatel sdílel sdílel stránku nebo objednal zboží, musí ho váš text něčím zaujmout.

Soustřeďte se na potřeby uživatelů, a pokud chcete mít jistotu bezchybnosti, využijte služeb zkušeného copywritera. Tak získáte nejen účinný obsah, ale i pohled někoho, kdo na váš byznys nahlíží ze strany běžného návštěvníka.

Konečný verdikt – SEO copywriting má smysl

SEO copywriting je dalším krokem například po analýze klíčových slov. Ačkoli má tato oblast špatnou pověst, kterou mají na svědomí „SEO textaři“, při správném přístupu jde o univerzální možnost, jak návštěvníkům představit požadovaný obsah. A právě takový obsah nejvíce motivuje k akci.

Infografika: 10 tipů pro psaní pro rok 2013 | Zdroj: ContentVerve.com

Infografika: 10 tipů pro psaní pro rok 2013

Jaký máte názor na SEO copywriting? Setkali jste se s nesprávným pochopením tohoto pojmu, nebo naopak těžíte ze správného použití? Napište komentář.

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   

23 komentářů

  • Proč je nutné tomu říkat SEO copywriting? Čím se to liší od normálního copywritingu pro web?

    Podle toho popisu mi to připadá jako zcela běžná práce web copywritera.

    Není SEO copywriting jen další zbytečný buzzword pro neznalé zákazníky? 🙂

  • Marek Hnátek

    Díky za komentář. IMHO záleží na tom, jak člověk k tvorbě přistupuje. Nejsem schopný copywriter, proto se držím spíše na straně obsahové strategie, analýzy klíčových slov apod., na základě kterých plánuji obsah, a spolupracuji s copywriterem, aby vše vytvořilo celek. Většina copywriterů na druhou stranu takové činnosti nedělá.

  • Martin Šauer: No, těžko říct, je těch nových pojmů poslední dobou nějak moc 🙂 Já bych v tom možná rozdíl trošku viděl. Jak píše Marek, budou dva druhy textů. První je čistý copywriting, kde zadáte copywriterovi téma a on o něm napíše. Nezáleží na žádných klíčových slovech, ale záleží na nějaké hodnotě daného obsahu. Aby byl buď vtipný, zajímavý, prostě nějak přínosný. Aby na něj lidi chodili, protože na něj získají odkaz, doporučení a podobně. Druhým je copywriting, který je tu zmíněn. Dám příklad – mám web se žrádlem pro psy a zjistím, že lidé hodně hledají slovní spojení “jaké granule pro psa jsou nejlepší”. Problematiku znám, a proto na tento dotaz napíšu relevantní článek, ve kterém srovnám všechny granule, popíšu jejich výhody a nevýhody a třeba je i srovnám (cena, kvalita, obsah masa, zkušenosti atd.). Ve druhém případě ale podle mě bude copywriter přemýšlet o něco jinak, než v případě prvním. Hranice je tam hrozně tenká, ale já ji tam trošku cítím 🙂

  • Naprosto souhlasím, SEO copywriting je podobné zlo jako SEO optimalizace nebo SEO weby:-) Je to copywriting.

  • Marek Hnátek

    Tvorba obsahu podle analýzy klíčových slov apod. je zlo?

    Měl jsem klienta, který měl na webu skvěle napsané a „vypiplané“ texty, ale nebyl ve vyhledávačích k nalezení. Upravili jsme je tedy tak, aby více vyhovovaly jeho záměrům. Výsledkem byly lepší pozice a vyšší zisk. Chtělo to jen trochu komplexní přístup.

    Ještě jednou – SEO copywriting je zlo, když je výsledkem toto – http://pinterest.com/martintomcik/copywriting-takhle-ne/. Při správném využití přináší užitek.

  • Davide, v tom máš asi tak trochu pravdu. Zřejmě se na web píší i texty, které se nutně nesnaží získávat návštěvníky i z vyhledávačů.

    Jako příklad mě napadá sales page, na kterou lidi chodí zejména z jiných zdrojů. Třeba z emailingu.

    Na druhou stranu, proč by se ten text měl ochuzovat o potenciální zákazníky z vyhledávačů?

    K tvému druhému příkladu. Nemyslím si, že by copywriter v tomto případě přemýšlel nějak výrazně odlišně od toho prvního.

    Stále by ten text měl být zajímavý, čtivý a přínosný. Jenom při tvorbě textu zohledňuje, co lidé hledají ve vyhledávačích.

    Marku, nemyslím si, že jsme v nějakém výrazném rozporu. Právě naopak. To, co zmiňuješ, považuji za běžnou součást přípravy před samotným psaním.

    Rozhodně si nemyslím (a podle mě ani Pavel), že analýza klíčových slov je zlo. Právě naopak, je pro copywriting na webu klíčová.

    Jedinou výhradu mám proti samotnému termínu SEO copywriting. Když to slyším(čtu), vybaví se mi akorát tak webtrh a keyword stuffing (má to český ekvivalent?).

    Prostě mi připadá zcela zbytečné tomu říkat SEO copywriting, když je to normální copywriting pro web.

    Na druhou stranu chápu, že termín SEO copywriting může mít smysl pro marketing vlastních služeb 🙂

    Copy zdar!

  • Tak tady se asi dostáváme k jiné věci. Můžeme ten “SEO copywriting”, jak jej v článku nazval Marek, nazvat copywritingem. Ano, pokud bude copywriter psát pro lidi a zohledňovat přitom i nějakou analýzu klíčových slov, pak je to ideální případ. Ale stejně bude existovat ještě jeden způsob, kde člověk bude tvořit obsah bez ohledu na nějaké vyhledávače (ptám se – je i toto copywriting?). V podstatě to v odpovědi na Pavla napsal už Marek. Co je více než jasné je to, že je to slovíčkaření … každý ví, o co jde.

  • Marku, to ne. Ale to je špatná analogie. Jen považuji název SEO copywriting za zrůdnost anžto se od copywritingu neliší vůbec.

  • Poslední dobou to vypadá, že všichni se jen dohadují o slovíčkaření a neřeší se opravdu to, zda něco funguje a něco ne. Imho jsme všichni pochopili, jaký rozdíl mezi copywritingem a SEO copywritingem Marek myslel, ale naše “pracovní deformace” způsobila, že se zbytečně zaobíráme nepodstatnými detaily.

  • Nemůžu souhlasit. Tím, že se budou pdoporovat nesmyslné pojmy jako je SEO optimnalizace a SEO copywriting způsobíme jen zmatení lidí, kteří oboru tolik nerozumí a rozvoj SEO expertů a jim podobných, kteří budou prodávat něco, co z logiky věci by se prodávat nemělo..

  • IMHO jde jen o to, jak si své služby kdo pojmenuje. Důležité je, jak kvalitní služby nabízí.

  • Tak ono to souvisí. Kvalitní firma nepojmenuje své služby SEO optimalizace (a že jich je) a nebude nabízet SEO copywriting. Stejně jako solidní zedník vám nebude nabízet cihlové cihly atp. Je to provázené. Já sám pak musím zápasit s klienty, kteří požadují 100% v SEO Servisu atp. Vědomě používat nesprávné výrazy jen proto, že existují důležitější věci je pro mne neakceptovatelné.

  • Marek Hnátek

    Pokud má klient na webu texty, které jsou působivé, ale nedosahuje s nimi požadovaných výsledků, proč je nepředělat tak, aby více vyhovaly a zároveň se nesnížila jejich kvalita?

    Jsem toho názoru, že v popředí má být vždy klient, ne konzultant. Zákazníkovi jde o to, aby dosáhl lepších pozic a zároveň jeho web měl maximální konverze. Na tom je koneckonců závislý, je to jeho živobytí.

    Výraz SEO copywriting používám z toho důvodu, že zahrnuje jak tvorbu kvalitních textů, tak jejich vhodné použití.

    Co se tedy ukrývá pod pojmem „kvalitní firma“? Myslím, že dobrým základem je, když klientovi zvýším zisk, je spokojený a doporučí mě dále. Předpokládám tedy, že ani takový R. Němec není moc kvalitní – http://www.robertnemec.com/copywriting/

  • Tak Marku a já tedy položím otázku, jaký je podle tebe rozdíl mezi Copywritingem a SEO Copywritingem?

  • Pavle, řešíme tu asi naprosto neřešitelnou věc 🙂 Každý ví, co je co a dohadujeme se tu, jak kterou tu věc nazvat. Je to na každém. Nevím, kde jsem to četl, ale byl to nějaký článek o “SEO optimalizaci”. Možná blog Martina Matějky, už nevím. Ano, slovní spojení SEO optimalizace je zhovadilost, protože je to v podstatě optimalizace optimalizace, což nedává smysl. Jenže moje teorie, kdo tuto zhovadilost vysloví, SEO nerozumí, dostala minulý týden dost vážnou trhlinu, když jsem se bavil s jedním celkem známým člověkem, který dělá v oboru spoustu let a nenapadlo by mě, že by mohl tuto frázi použít. Ale v rozhovoru se tak stalo. Zarazilo mě to, ale došlo mi, že je asi fakt jedno, jak tomu kdo bude říkat. Podle mě je horší kdejaká revoluční technika, než spojení SEO optimalizace. Ano, vzbuzuje to pochyby, to je jasné. Ale aspoň to není taková zhovadilost jako revoluční SEO nebo zrovna aktuální revoluční marketing na Facebooku 🙂

  • Marek Hnátek

    SEO copywriting je tvorba obsahu na základě dotazů, které návštěvníci zadávají ve vyhledávačích + správný přístup k jednotlivým prvkům na stránkách (titulek, nadpisy…).

    Kolik copywriterů běžně dělá analýzu uživatelských dotazů?

    Když bude zákazník hledat „Krmivo Whiskas pro kočky“, k čemu bude titulek „Dejte kočce to, co jí chutná“?

  • No, podle mě je to jenom copywriting, bude PPC copywriting ten který se zaměřuje na inzeráty do PPC? Nebo Billboard copywriting, který bude psát texty na Billboardy? Naši copywriteři si analýzu hledanosti při práci často dělají. Ale píši dle zadání konzultanta, takže to SEO je na straně zadavatele. Copywriterům přeci stačí zadat téma a eventuálně klíčová slova. Vědí jak pracovat s titulkem nebo meta description. Ale není to SEO copywriting.

  • Marek Hnátek

    Tvorba webu bez hlubších znalostí vyhledávačů a uživatelů také není SEO. Rozhoduje jak kvalitní obsah, tak „technické nastavení“. Jak jsem psal, mám dost zkušeností s tím, že na webu byly kvalitní texty – ale nikdo se o nich nedozvěděl. Pokud jejich úpravy mají jasné výsledky, je název SEO copywriting na místě.

  • Podle mě je to pak způsobené tím, že copywriter dostal špatné zadání. Nic víc.

  • Marek Hnátek

    Pokud to vaši copywriteři takto dělají, pak všechna čest. Já se bohužel většinou setkávám s přesně opačnou situací, kdy je potřeba texty „předělat“. Proto se nejspíš tady tak dohadujeme. Já více beru copywritera a tvůrce webu za jednu osobu, Ty zase copywritera jako toho, kdo dostane zadání od konzultanta, který už popřemýšlel nad obsahem.

  • Pokud to tedy chápu dobře, tak SEO copywriting je copywriting pro nezkušené copywritery:-)

  • Marek Hnátek

    Svým způsobem možná ano. Záleží na celkovém přístupu.

  • Zdravím, velmi zajímavá diskuze. Nejsem si ale zcela jistý jestli je k něčemu zásadnímu dobrá 🙂 Asi chápu oč autorovi šlo, nicméně bych se asi přiklonil k názorům Pavla.

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
65 cest, jak vytvořit účinný obsah

Chybí vám inspirace pro tvorbu obsahu? Tento univerzální seznam vám pomůže. Obsahuje jak konkrétní metody, tak i tipy pro načerpání...

Zavřít