⑪⑪⑪ způsobů, jak se odlišit ve výsledcích vyhledávání ▁ ▂ ▃ ▄ ▅ ▆ ▇
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti
11 způsobů, jak se odlišit ve výsledcích vyhledávání

11 způsobů, jak se odlišit ve výsledcích vyhledávání

Březen 16, 2017 2:35 pm3 komentáře

Odlište se v SERPu

Pozice jsou v SEO primární. Nejde však jen o ně – cílem je získat návštěvníky. A často jich získají více ty weby, které sice mají horší pozice, ale odlišují se ve výsledcích vyhledávání. Pokud se také chcete odlišit, přináším seznam fungujících postupů.

  1. Titulek, meta popisek a URL
  2. Podstránky a seznamy s kotvami
  3. Buďte aktuální
  4. Katalogy firem
  5. Lokální SEO
  6. Strukturovaná data
  7. Knowledge Graph – diagram znalostí
  8. Vybrané úryvky ve vyhledávání
  9. Držte krok s dobou
  10. Doplňky do prohlížeče
  11. Placené výsledky – PPC a zbožáky

1. Titulek, meta popisek a URL stránky

Titulek stránky je zpravidla první text, který si uživatel v SERPu přečte. Musí proto být správně napsaný. Měl by obsahovat nejen klíčovou frázi a značku, ale i CTA neboli výzvu ke kliknutí.

Co může být CTA? Z praxe víme, že dobře fungují fráze jako doprava zdarma, dále otázky apod.  Vyzkoušejte tyto texty u hlavní stránky, kategorií a dalších důležitých stránek.

Titulek je ale zároveń způsob, jak se zaměřit na vaši cílové skupiny (např. kategorie Pro rodiče na webu školy).

Jak psát dobré (SEO) titulky:

  • U kategorií a produktových stránek začínejte klíčovou frází tedy Pračka abc – doprava zdarma | Nášobchod.cz.
  • Nebojte se skloňování, časování apod. Titulky nemusí být přesně v tom tvaru, který máte v analýze klíčových slov.
  • Pište krátké titulky do cca 50 znaků – delší vyhledávač nezobrazí.
  • Vyhněte se STOP slovům (předložky, spojky aj.) – pokud nejsou součástí názvu. Jinak jen zabírají cenné místo v titulku.
  • Alespoň u nejdůležitějších stránek mějte originální titulky.
  • Pro vyhledání problematických titulků a meta popisků použijte Search Consoli (dříve Nástroje pro webmastery | sekce Vzhled vyhledávání – Vylepšení kódu HTML).

Dbejte na CTA u důležitých stránek:

  • Doprava zdarma, levnější nenajdete…
  • Lidé jsou fascinování čísly. Dobře funguje 10 nejlepších filmů 2016, 5 způsobů, jak zhubnout atd.
  • Profilujte se, nabídněte alternativu – ukázka níže.
  • Pokud to je vhodné, použijte speciální znaky nebo emo ikony (ty jsem netestoval).

Pár příkladů CTA:

  • Doprava zdarma
  • Vše, co potřebujete vědět
  • Chcete zhubnout?
  • Nejlepší steak bar v Praze
  • 11 způsobů, jak se dostat do formy

Patrik Gajdoš sepsal pěkný návod s ukázkami na psaní titulků.

Profilujte se, nabídněte alternativu


Odlište se v SERPu – nabídněte alternativu

Představte si, že jste začali chodit do posilovny a někdo vám poradil zakoupit noční protein s kaseinem. Už už hledáte nějaký takový produkt, když ve výsledcích spatříte Noční protein je mýtus – neužívejte ho před spaním. Nejspíš vás zaujme více než ostatní, protože se odlišuje už jen tím, že vám obchodník nechce na první pohled něco prodat.

Ve zkratce: odpovídejte na dotazy uživatelů jinak než ostatní. Díky netradičnímu titulku (a popisku) rychle upoutáte pozornost těch, kterým se zobrazí váš výsledek. Takto můžete cílit například na produkty, jenž jsou oblíbené, přičemž někteří obchodníci z nich neetickými způsoby těží víc, než by bylo vhodné (a případně k nim máte lepší alternativu).

Základní data pro tvorbu takových stránek vám samozřejmě dá analýza klíčových slov. Skvělý je AdWords Návrh, jenž umí podle podle zadané fráze odvodit mnoho dalších souvisejících (vložíte proteiny, Adwords vám napoví i aminokyseliny, sportovní výživa a další). Takto snadno získáte přehled o trhu i inspiraci pro tvorbu obsahu.

Meta popisek


SEO meta popisek

Meta popisek je vlastně takový delší titulek. To je jeho výhoda. Umožňuje totiž zmínit to, co se do titulku nevešlo.

Opět dobře fungují základní taháky (doprava zdarma, cena, skladovost), ale doporučuji používat i další, třeba vaše USP, reference nebo i zmínky od autorit.

Titulek a meta popisek se často kombinují – titulek navnadí uživatele, meta popisek ho přesvědčí. Pro optimální můžete vyzkoušet A/B testování různých titulků a meta popisků. Protože jde ale o vyhledávače, v praxi se používají textové verze, které mají zhruba stejnou délku.

Pár tipů k meta popiskům:
  • Stejně jako u titulku se vyhněte stop slovům a obecným frázím (tudíž ne Toto je stránka o analýze klíčových slov. ale kompletní návod na analýzu klíčových slov.
  • Doplňte do meta popisku to, co se nevešlo do titulku.
  • Alespoň u důležitých stránek mějte originální meta popisky.

URL adresy


URL a SEO

URL se také zobrazují ve výsledcích vyhledávání. V ideálním případě je díky nim na první pohled jasné, co je obsahem stránky.

Základní rady k URL:
  • Používejte v URL slova (o obsahu stránek, tedy ne stranka1.html).
  • Používejte jednoduchou strukturu adres URL.
  • Dávejte si pozor na filtry a proměnné.
  • URL by v ideálním případě měly být trvalé, případně přesměrované 301.
  • Jednotlivá slova v URL oddělujte spojovníkem, ne podtržítkem.

Odkud čerpat: Začínáme s optimalizací pro vyhledávače – oficiální příručka Google.

2. Podstránky a seznamy (osnovy dokumentu)

Podstránky ve smyslu důležitých stránek (obvykle umístěných v menu). Vyhledávače si z těchto stránek vytváří pomyslnou mapu webu, kterou předkládají uživatelům. Na přední místa tedy dávejte ty stránky, jež chcete mít jako rozšířené výsledky v SERPu a průběžně kontrolujte, jak vyhledávače váš web zobrazují.

Může se zdát, že se teď bavíme pouze o výsledcích, které vyhledávač zobrazuje jen když uživatel hledá přesně váš web. Není tomu ale tak být vždy. Můžeme totiž využít ještě seznamů a kotev (skvělé jsou pro „dlouhé“ stránky, kde uživatelům usnadňují procházení). Kotvy logicky rozdělí stránku, a vyhledávač k tomu může přihlédnout. Ve výsledku tak získáte zápis rozšířený o položky seznamu.

Jak vyhledávačům říct, které stránky jsou důležité?

  • Logická architektura – první věci jako první.
  • Umístění stránek do menu (navigace).
  • Další interní prolinkování – drobečková navigace, odkazy z obsahu.
  • Sitemapa – nastavte prioritu stránek.
  • Získávejte odkazy na důležité stránky.

3. Buďte aktuální


SEO a aktuální příspěvky

Osvědčeným způsobem, jak se byť třeba jen na chvíli dostat nad autoritativní weby v SERPu, jsou aktuální články (ideální pro blogy a magazíny). Odborně se tomu říká newsjacking. Když se vám podaří bleskově zareagovat na něco, co lidi zajímá, vyhledávač vás může krátkodobě „vystřelit“ na přední místa.

Samozřejmě je nespornou výhodou, když vaše stránky mají určitou autoritu. Jesliže více webů vydá aktuální článek na stejné téma, vyhledávače dají přednost těm, které znají.

K newsjackingu nejsou zapotřebí zdlouhavé návody. V podstatě jde „jen“ o to, svižně reagovat na poslední novinky a události. To vám ale může nabourat obsahový kalendář a zbrzdit práci externistů (pokud jich využíváte). Vyplatí se tedy mít tuto službu pojištěnou, nebo mít další tvůrce obsahu po ruce.

4. Katalogy firem

Dva hlavní katalogy, v nichž by každý váš (komerční) web měl být zařazen, jsou Firmy.czGoogle místa. Tyto katalogy mohou váš výsledek různě zobrazovat ve výsledcích vyhledávání, navíc jsou propojeny s dalšími službami (např. mapy). Značně také souvisí s lokálním SEO, které rozebírám níže.

Firemní katalogy mají více možností využití včetně placené propagace. Firmy.cz mohou být rovněž silným SEO signálem, takže nákup přednostního výpisu formou biddingu je v tomto případě v pořádku :-). Při určování pozic v kategoriích hraji roli nejen rozpočet, ale i lokalizace. To znamená, že i s nižším rozpočtem můžete dosáhnout na lepší pozice, když se zaměříte na určitou oblast než na celou ČR.      

Google firmy sice bidding postrádají, ale jelikož se stejně jako Firmy.cz zobrazují v SERPu a v mapách, mohou mít rozhodující vliv na důvěryhodnost.

Několik tipů ke katalogům firem:

  • Vyplňte vše potřebné – včetně otevírací doby.
  • Přidejte atraktivní fotografie (zvláště ty úvodní).
  • Využijte speciálních možností – např. akčích nabídek.
  • Experimentujte s fotografiemi, akčními nabídkami, biddingem atd.
  • Sbírejte reference.

Odkud čerpat: nápověda Firmy.czGoogle Moje Firma.

5. Lokální SEO


Lokální SEO

Pokračování předchozího bodu. Lokální SEO je u nás sice zatím podceňovanou oblastí, ale měli bychom jí věnovat pozornost. A to minimálně proto, že se lokální výsledky často zobrazují hned pod PPC (nad běžnými záznamy).

Pro lokálně zaměřené podniky (restaurace, hotely) je lokální SEO obzvlášť důležité. Ale můžete ho využít i pokud máte celorepublikovou působnost. Minimálně získáte víc návtěvníků, kteří budou hledat ve vaší oblasti.

V praxi se také často používají podstránky typu kuchyně Olomouc, kuchyně Jihlava, kuchyně Brno, kdy je na stránkách prakticky stejný obsah, jen se mění název oblasti (u těch hlavních nicméně doporučuji unikátní obsah).

Jak na lokální SEO:

  • Na webu, v adresářích a při získávání odkazů používejte klíčové fráze (restaurace praha 3).
  • Pečlivě vyplňte profily u důležitých katalogů a využijte i dalších funkcí (nahrajte fotky, certifikáty).
  • Používejte stejnou adresu.
  • Sbírejte reference od zákazníků – min. na Firmy.cz a Google firmách (propojte s profilem vašeho podniku na Google+).
  • Zaregistrujte se na všech vhodných geolokačních službách, bookovacích serverech a dalších webech (Yelp, Lokola.cz, booking.com).
  • Zaregistrujte se do regionálních katalogů (včetně městských adresářů firem) a různých katalogů služeb (třeba pobytů).
  • Snažte se získat další odkazy od významných webů v cílové oblasti.
  • Na webu mějte mapu (minimálně na kontaktní stránce).
  • Další odkazové příležitosti najdete při procházení SERPu na vhodné klíčové fráze, např. menu Jihlava.

Odkud čerpat: Místní firmy – Nápověda Google.

6. Strukturovaná data (úryvky)

Ve zkratce se jedná o kousky kódu, jež „obklopí“ stávající obsah stránky. V podstatě vyhledávači řeknou, že tento prvek je cena produktu, tento zase skladovost a tento hodnocení od zákazníků. Právě hodnocení je jedním z nejvíce viditelných prvků – jde o ony „hvězdičky“ v SERPu.

Výhodou strukturovaných dat (zkratka SD) je to, že se nemusí nijak rozšiřovat obsah pro uživatele (pokud už ho na webu máte). Pouze se v přidá označení stávajících informací. Různé redakční systémy jsou k SD přátelské (typicky WordPress), ovšem z praxe vím, že u různých e-shopových řešení s tím bývá problém. Pak je dobré použít zvýrazňovač dat, kdy pomocí myši Googlu „řeknete“, co které prvky jsou. Samozřejmě nebudete muset ručně označit každou stránku webu – stránky se stejným schématem obsahu uspořádáte do sad.

Dříve jsme strukturovaná data mohli použít jen u převážně nekomerčních webů. Nyní je však můžeme použít u e-shopů, firemních webů a další komerčních stránek. Pomáhají vyhledávači lépe pochopit obsah, a ten je za oplátku zvýrazňuje ve svých výsledcích.

Kde všude jsou strukturovaná data vhodná:

  • události (datum, místo),
  • produkty (hodnocení, cena, skladovost…),
  • články a „obyčejné“ stránky,
  • kontaktní stránky (adresa, název,),
  • hudební a video obsah,
  • další typy obsahu.

Když začnete SD používat na webu, neznamená to, že je vyhledávač začne ihned zobrazovat. Opět má vliv autority webu. Jestliže si SD „nahodí“ Alza a malý e-shop s elektronikou, začnou se rozšířené výsledky zobrazovat dříve Alze.

Samotný rozdíl v rychlosti zobrazování SD však nemusí být velký – u nového e-shopu zaměřeným na Apple příslušenství Appleking.cz se nám začaly zobrazovat v tom samém týdnu, kdy byly na web přidány. To samé u zavedeného e-shopu s DJ technikou Shop4djs.com. Rozdíl však může být v rychlosti toho, která SD se vám začnou zobrazovat. Největší proklikovost mají výsledky s náhledy. A právě ty začne vyhledávač zobrazovat později. Autoritativní a ověřený web v tomto má tedy výhodu a „proklikovější“ SD se mu mohou začít zobrazovat dříve.

SD můžeme používat nejen u textového obsahu:

Odkud čerpat: nápověda Google. Kódy na Schema.org, určené pro konkrétní subjekty, např. auto. Po nahození si SD můžete zkontrolovat pomocí nástroje pro testování strukturovaných dat.

7. Knowledge Graph – diagram znalostí


Knowledge Graph – Diagram znalostí

Google se snaží chápat dotazy uživatelů, někdy až do té podoby, že jim odpověď může zobrazit přímo v SERPu, takže uživatel „navštíví“ jen vyhledávač. Diagram znalostí je ukázkou toho, jak bude vyhledávání v budoucnu vypadat. Kromě lepších výsledků také navíc odpovídá na otázky, které si uživatel na začátku ani nemusel klást, a tím mu umožní objevit více.

Zkuste si třeba vyhledat Leonardo da Vinci. Vyhledávač se snaží sjednocovat obsah okolo různých entit, a nabídnout k nim další data (narození, umělecká díla, sourozenci…).

Jak se stát takovou entitou? Bude to znít jako klišé, ale klíčem je kvalitní obsah tvořený nejen podle klíčových frází, ale i podle zájmů uživatelů respektive cílových skupin. Takový obsah podle vyhledávače přirozeně získává odkazy z jiných autoritativních stránek (v nápovědě je uvedeno, že základním zdrojem informací je zápis na Google firmách, podobných stránkách a zpětná vazba od uživatelů). Knowledge Graph pak bude zobrazovat váš obsah nejen přímo na určitou klíčovou frázi, ale tematicky i jiným uživatelským dotazům.

Odkud čerpat: Diagram znalostí Google.

8. Vybrané úryvky ve Vyhledávání

Dá se říct, že jde o „jednodušší“ diagram znalostí z předchozího bodu. Jednodušší v tom smyslu, že je snadnější se do něj dostat. A stejně jako u diagramu znalostí se do něj nedostaneme přímo, ale Google sám tento výsledek určí podle autority a kvality / zajímavosti obsahu.

Často stačí vytvořit informačně bohatou stránku, kde bude dopodrobna rozebráno určené téma. K lepším výsledků může dopomoci přidání multimédií (obrázky, video – nemusí být vaše) a případně i komentáře. Tohle je vhodné zejména u méně významných nebo nových webů.

Jak jsem uváděl již u strukturovaných dat, vliv na zobrazování vybraných úryvků totiž opět má autorita webu. Větší šanci má zkrátka Wikipedie než menší osobní web. Paradoxně tak v tomto případě nezáleží ani kvalitě nebo pravdivosti obsahu, vyhledávač zkrátka bere významnější web jako důvěryhodnější zdroj.

Tento typ výsledků má s diagramem znalostí podobné to, že se snaží co nejlépe odpovědět na uživatelům dotaz. Google má v nápovědě uvedeno: „Když zjistíme, že je vyhledávací dotaz ve skutečnosti otázka, algoritmicky identifikujeme stránky, které na ni obsahují odpověď, a nejlepší z nich ve výsledcích vyhledávání zobrazíme jako vybraný úryvek.“. Samozřejmě stránky můžeme tvořit na všechny klíčové fráze, nejen otázky.

9. Držte krok s dobou

AMP výsledek
Zdroj: artemis.marketing

Google průběžně zvýhodňuje nové technologie, které uživatelům pomáhají (strukturovaná data, optimalizace pro mobilní zařízení, https…). Vyplatí se na ně včas reagovat. A jedním z posledních příkladů je AMP – akcelerované mobilní stránky.

AMP funguje tak, že si Google k sobě stáhne vaše stránky respektive informace z nich a bude je načítat ze svých serverů. Také z nich vybere hlavní obsah, který uživateli předloží v jednoduché navigaci. Ve vyhledávání pak zobrazuje karty s těmito informace (typicky otevírací doba) a u samotného výsledku vašeho webu se objeví informace, že „jede“ na AMP. Uživatel tak bude mít jistotu rychlého načtení.

AMP má výhodu nejenom v tom, že se data načítají z cache Googlu, ale také v lepším zpracování prvků, které obvykle zpomalují stránky (JavaScript, externí CSS, fonty atd.) Nevýhodou může být to, že když na webu provedete změnu, chvíli potrvá, než se k uživatelům dostane (jelikož obsah není načítán hned od vás). Každopádně tyto a do budoucna další novinky jasně dávají příklad toho, že pokud budete držet krok s doporučeními vyhledávače, můžete počítat s pár body navíc.

Odkud čerpat: Pokyny Vyhledávání Google pro stránky AMP.

10. Doplňky do prohlížeče


Pluginy do prohlížeče

Méně obvyklá metoda, ale má výsledky, proto ji uvedu. Doplňky do prohlížeče jsou ideální pro budování vztahu s uživateli. Podle jejich nastavení pak rozšiřují výsledky vyhledávání.

Doplněk vlastně ani nemusí být váš. Ukázkou jsou cashback portály, do nichž když se zapojíte, budou vás tímto způsobem propagovat.

11. Placená reklama – PPC a zbožáky

Většinu výše uvedených metod můžete využít i u placených výsledků (a ty až nepěkným způsobem konkurují organicu). Nejsem však odborník na PPC a zbožáky, protože z těchto systémů povětšinou jen využívám data pro SEO. V tomto případě doporučuji obrátit se na zkušenější, třeba Jakuba Herrmanna, AdVisio nebo Jirku Chomáta.

Doporučení od Jirky Chomáta:

„Inzerce ve vyhledávačích je nejsnazší způsob, jak dostat rychle propagaci svého zboží či služeb k lidem, kteří je aktivně vyhledávají. Krom klasického reklamního textu lze využít (v AdWords) množství rozšířujících prvků, které umožňují uživateli sdělit další konkurenční výhody, prodejní argumenty nebo informace, které uživatele ujistí o vaší serióznosti — recenze, hodnocení produktu, přímý kontakt a podobně. Jejich kompletní seznam naleznete zde.

Mezi rozšíření, které byste rozhodně neměli opomenout samozřejmě patří především rozšíření o podstránky, které především u brandových dotazů fungují jako rozcestník na přesnější landingpage, které uživatelům pomáhají se rychleji dostat k cíli.

U Seznamu doporučuji pořádně vytuněný profil na Firmy.cz A klidně i placený, protože Seznam se pokouší víc a víc dostávat tyhle informace do Map i vyhledávání.“

Použijete některou z metod?

V tomto článku jsem popsal základní způsoby, jak se odlišit v SERPu. Rozhodně nejsou všechny. Doporučuji průběžně sledovat novinky a reagovat na ně.

A které způsoby jsou nejlepší? Pro každý typ obsahu jiné. Filip Podstavec dal dohromady statistiky, které vám mohou napovědět.

Zdrojů je hodně. Mezi mé oblíbené patří tyto:

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   
11 způsobů, jak se odlišit ve výsledcích vyhledávání
   
5 (100%) 1 vote                            
   

3 komentáře

  • Dobrý den, děkuji za zajímavý článek. Mám dotaz mimo, tady dole vpravo na webu vám vždy vyjíždí textové okno “starší příspěvky”, chtěl jsem se zeptat to je nějaký plugin pro WordPress? Něco takového hledám, můžete mi říci jak se to jmenuje? Děkuji. Petr

  • Moc díky za super článek!

  • chci se zeptat na zvyrazneni ve vyhledavacich ruznymi emotikonami. to funguje? zkousel jsem na dvou webech ale zatim ani tuk. docela bych se divil ze by google tohe akceptoval. dovedu si predstavit co by to byl za chvili za cirkus

Leave a reply


Chcete se naučit SEO? Udělám vám školení na míru.První místa.cz
+ +
Starší příspěvky:
Marketingový Hlídač 2/17

Přináším další přehled nejlepších článků o SEO a internetovém marketingu, které se objevily během února. Vedle zabezpečení a rychlosti načítání...

Zavřít