Originální způsob linkbuildingu č. 25: Vlastní magazín - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti

Originální způsob linkbuildingu č. 25: Vlastní magazín

Leden 13, 2014 1:11 pm5 komentářů

Vlastní magazín je skvělý nástroj pro linkbuilding a budování brandu. Oproti blogu je více obecný a většinou tolik nepropaguje osobnost autora. V popředí je téma. Díky průběžně publikovanému obsahu může provozovatel magazínu reagovat na trendy, publikovat atraktivní články a budovat komunitu okolo webu. Na druhou stranu má provoz magazínu i řadu nevýhod.

Proč (ne)provozovat vlastní magazín?

Snem každého obchodníka je mít aktualizovaný a zajímavý web, který si získal přízeň velkého množství zákazníků (několik takových příkladů si ukážeme). Cesta k takovému webu je ale zdlouhavá. Málokdo dojde do cíle. V lepším případě provozovatel skončí s projektem, na který občas zavítají návštěvníci hledající longtailové pojmy.

Provoz úspěšného magazínu zkrátka ovlivňuje mnoho faktorů. Nejde jen o to, jak kvalitní příspěvky publikujete nebo jak často přicházíte s novým obsahem. Mezi některé další prvky patří celkové zaměření, spolupráce s autoritami, zajištění autorů nebo rozpočet.

Výhody vlastního magazínu

Jako hlavní výhodu můžeme obecně zmínit získání pozornosti a zájmu zákazníků. Existuje sice mnoho různých oborů i různých cílových skupin, ale základní účel je vždy stejný.

Další nezanedbatelnou předností je branding – propagace značky a v ideálním případě její spojení s konkrétními produkty v myslích zákazníků. Pro magazín se v tomto ohledu nabízí mnoho efektivních postupů – návody, recenze, reporty z akcí… Pěknou ukázkou jsou Muži v Česku.

Dalším způsobem využití aktualizovaných stránek je dokládání vlastní odbornosti. Z vlastní zkušenosti vím, že se jedná o efektivní postup především v B2B sektoru. Konrétní ukázkou je nedávno koupený a předělaný magazín PageRank.cz.

Co se týče pozic ve vyhledávačích, magazín může zlepšit výsledky jak na hlavní výrazy z vašeho oboru, tak především na ty longtailové. Ve většině oborů tvoří nejkonkurenčnější slova a fráze menšinový podíl z hlediska všech hledaných výrazů. Méně vyhledávané pojmy tak představují obrovský prostor – je snadnější na ně optimalizovat, tvořit obsah a získat cílené návštěvníky. Další výhodou je obecně vyšší konverzní poměr u komerčních frází. Když už někdo hledá konkrétní pojem (zboží, službu), má zpravidla zájem o koupi. Stejně tak lze ale cílit i na první pohled méně prodejní témata.


Simple Guide to Long Tail SEO for Blogs from Fandom Marketing

Běžně se magazín používá jako podpora e-shopu. Jedná se o vhodnou cestu, už z toho důvodu, že provozovatel může představovat zajímavý obsah zákazníkům a fanouškům na sociálních sítích. Kromě odkazů je web vhodný také na získávání kontaktů, pořádání soutěží apod.

Ačkoli se bavíme o využití magazínu pro linkbuilding, další možností je výdělek. Ten může být i u magazínu, jehož hlavním účelem je podpora hlavního komerčního projektu. Nabízí se přímý prodej reklamního prostoru, ale i recenze produktů, pozvání na akce z oboru a jiné možnosti. Zde je však třeba být obezřetný, abyste svou aktivitou neodradili čtenáře.

Provoz magazínu je také skvělým prostředkem k získávání nových zkušeností. Budete mít lepší přehled o vašem oboru. Budete lépe komunikovat a získáte zpětnou vazbu. Naučíte se spravovat web jak po technické, tak obsahové stránce.

Nevýhody vlastního magazínu

Mezi tři základní nevýhody patří:

  • nutnost vytvoření dlouhodobé strategie;
  • nutnost vyčlenit zdroje a kapacity na provoz, tvorbu obsahu a propagaci;
  • nutnost průběžně se webu věnovat, reagovat na kritiku a další věci.

Před ostrým spuštěním webu je ideální mít vytvořenou dlouhodobou obsahovou strategii. Je pravdou, že mnoho magazínů vzniklo spíše z nadšení a bez předchozí přípravy a po čase se staly úspěšnými. Také tvorba příspěvků je někdy velmi snadnou záležitostí. Na druhou stranu vám obsahová strategie umožní lépe nasměrovat web a profilovat se.

Obsahová strategie se nevěnuje pouze příspěvkům nebo četnosti publikace. Jsou v ní zahrnuty další faktory, mezi které patří cílová skupina, průzkum stávající konkurence, formy obsahu, trendy, ale i rozmístění prvků na stránkách. Je spíše podkladem pro koncept vytváření webu. Je důležité od začátku vědět, pro koho píšete a za jakým účelem. Je rozdíl mezi tvorbou článků pro odborný magazín z B2B sektoru a magazín, který funguje jako podpora e-shopu, v němž nakupují převážně teenageři.

Vedle tvorby příspěvků souvisí s provozem stránek i jiné nutné činnosti – úprava šablon, měření návštěvnosti, vyhodnocování výsledků.

Základní propagaci představuje SEO, sociální sítě a jednotlivé metody obsahového marketingu včetně získávání kontaktů a zasílání newsletterů. Souhrn tipů nejen pro linkbuildingu najdete na webu adamsherk.com.

Jak spustit vlastní magazín?

Neexistuje univerzální návod. Každý případ je unikátní. Přesto se můžete opřít o určité záchytné body, které jsou vždy společné.

Jednoznačně doporučuji více se věnovat přípravné fázi. V ideálním případě kontaktujte odborníka, který vám sestaví obsahovou strategii a prozkoumá konkurenci. Poraďte se s ním o základních věcech – zda mít magazín na současném webu, nebo nové doméně; který redakční systém zvolit apod.

Co se týče autorů, přešlapům se vyhnete, když hned od začátku zvolíte někoho ověřeného. Oslovte aktivního a známého bloggera z vašeho oboru (zde je výhoda v tom, že vás bude sám doporučovat „u sebe“) nebo solidního copywritera a tvůrce obsahu (Martin Šauer, Jan Ambrož, Martin Tomčík). I kdyby vás odmítli, můžete se zeptat, koho by vám doporučili.

Během provozování webu se zaměřte na zpětnou vazbu. Nechte si zkritizovat stránky i příspěvky a všechny další důležité faktory (včetně plánů do budoucna).

Infografika: 7 vlastností chytrého obsahu

Infografika: 7 vlastností chytrého obsahu

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   
Originální způsob linkbuildingu č. 25: Vlastní magazín
   
5 (100%) 1 vote                            
   

5 komentářů

  • Paradá, takový praktický článek jsem tu nečekal 🙂
    Já provozuji weby, které by se dali (na první pohled) možná považovat za magazíny a musím potvrdit, že to takhle funguje. Moje magazíny jsem sice dělal hlavně kvůli jejich vlastní existence, až jako bonus je tam využívání prostoru pro reklamu, posílení brandu…
    Když trefíte dobré, tak se často může část nákladů (to je ten největší problém) snížit díky ziskům z reklamy, bohužel tím ale zase můžete přijít o část potenciálních zákazníků.
    Já magazíny dělám hlavně proto, že díky nim posbírám longtail, což u většinou nejde u klasického firemního webu, e-shopu (určitě ne tak dobře jako u obsáhlého magazínu). Je ale potřeba lidi návštěvníky magazínu “nasměrovat” call to action prvky a zajímavým textem na cílovou stránku.

  • pěkný článek, přišel jako na zavolanou, právě včas. díky za něj

  • Marek Hnátek

    Díky za komentáře.
    @Radek: díky za připomínku ohledně možné ztráty zákazníků u výdělku – vložím do článku. Zapomněl jsme rozvést. Tu část o praktičnosti si taky vezmu k srdci :-).

  • Jo, s tím brandem a podporou dalšího jako eshopů je magazín super. Posbírá hodně z longtailu a posílá to dále na koncovou landing page, nebo eshop stránku.

  • Jo jo. Na podporu brandu je magazín vynikající. Na začátku roku jsem pomáhal jeden rozjíždět a eshopu se zvedli tržby během prvního měsíce o několik procent.

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
Guest blogging: oslovte přímo vlivné médium

Díky hostovským příspěvkům můžete efektivně oslovit cílovou skupinu na cizím webu. V posledních letech sice na českém internetu vzniklo několik...

Zavřít