Praktické tipy z UX Monday #7 - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti
Praktické tipy z UX Monday #7

Praktické tipy z UX Monday #7

Duben 11, 2015 3:17 pm2 komentáře

Na velikonoční pondělí proběhlo v ostravské Vivě již sedmé UX Monday. Rozhodl jsem se na něj jet, protože mi byla blízká tématika – synergie (i občasný boj) mezi SEO a UX. Honza KvasničkaPavel Ungr přinesli řadu užitečný tipů, z nichž některé, doplněné o související informace, shrnuji v tomto ohlédnutí.


Proč UXák potřebuje SEO? Aby vznikl dobrý SEouX od Pavel Ungr

SEO a UX by měly být propojeny od počátku tvorby webu

Vidíme to v praxi každý den, kdy klienti upřednostňují jeden směr před druhým. Typicky vnímají SEO jako něco, co jim automaticky zaručí zisk. Není tomu tak.

SEO konzultant neumí tak dobře pracovat s konverzními prvky a uživatelskou zkušeností. UXák zase nemusí zohlednit hledající uživatele, čímž se připravuje o návštěvnost. Řešení? Spolupráce obou.

Mezi nejzákladnější věci, o kterých by UXák měl od SEO konzultanta vědět, je:

  • analýza klíčových slov,
  • informační architektura webu a specifika interního prolinkování,
  • další záležitosti související s hledáním (filtrování, připravované produkty, články…).

Specialisté na oba obory měli být v kontaktu a navrhovat nejdůležitější prvky společně. SEO zajistí návštěvnost, UX konverzi. Když jsou oba soubory aktivit propojené, web získává návštěvníky z vyhledávačů a dalších zdrojů, kteří se následně na web rádi vrací.

V čem jdou SEO a UX proti sobě?

SEO konzultanti mají rádi bloky textu s odkazy na vybrané stránky. Typicky u kategorií e-shopu a u produktů. Tento postup sice zajišťuje lepší průchodnost webu a více návštěvníků (při správném postupu), ale zase může snížit konverzní poměr.

UXáci a SEO konzultanti proti sobě „bojují“ právě v této oblasti. Jak v takové situaci postupovat? Třeba kompromisem, např. místo dlouhé odstavce použít krátkou údernou větu s odkazem, přemístit delší text pod produkty atd. Ještě lepší je použít některou ze zmíněnou metod v kombinaci s A/B testováním.

Kategorie e-shopu VašeČočky.cz:
Kategorie e-shopu VašeČočky.cz

A/B testování „jen“ pro SEO

Obvykle se A/B testování provádí jen v rámci UX, kdy se podle konverzního poměru rozhodneme o zvolené variantě. Dobře se ale dá testovat i v rámci optimalizace hledanosti.

Příklady testování v praxi:

  • doplnění CTA do titulků (název produktu +  brand vs. název produktu –doprava zdarma + brand),
  • střídání bloků textu nad/pod produkty,
  • úprava informační architektury / menu,
  • více variant filtrování – včetně toho se statickým odkazem u hlavních položek.

Výsledky bude moci porovnat pomocí analytického nástroje (pro GA existuje šikovný plugin Page Analytics) a SEMORu (pozice v SERPu).

Kategorie vs. štítky

Evergreenový problém s duplicitou a podobným obsahem, kterým úspěšně ignoruji i zde na blogu.

Kategorie a štítky nejsou to samé. Pokud do štítků vložíte obsah již zařazený do kategorií, vzniknou vám na webu stránky se stejným nebo podobným obsahem, z nichž vyhledávače musí vybírat.

Do kategorií proto používejte hlavní oblasti zaměření webu (např. druh sportu na sportovním magazínu) a do štítků méně důležité pojmy (konkrétní sportovci). Když pojem ze štítku přeroste do plnohodnotné kategorie, jeho původní „štítkovou“ stránku trvale přesměrujte na novou kategorii.

Problematika filtrování

Nastavte filtry tak, aby se snadno používaly zákazníkům a aby zároveň byly průchozí (a indexovatelné) pro roboty vyhledávačů. Přidejte statické odkazy u významných položek. Do výsledků vyhledávání pak dostanete další kombinace, které zákazníci vyhledávají. Všeho ale s mírou.

Filtrování produktů na SmallCars.cz
Filtrování produktů na SmallCars.cz

Problematika vyprodaných / nedostupných produktů

Když vám známý pošle odkaz na produkt, se kterým je spokojen, a vy místo nabídky najdete chybovou stránku, nejspíš vás to nepotěší. Běžný nedostatek u e-shopů spočívá v odstranění stránek s vyprodanými nebo jinak nedostupnými produkty. Přitom se postupovat lépe, jak z pohledu UX, tak i SEO. Konkrétní návod najdete zde.

Závěr – prolítnutí vybraných webů

Závěr UX Monday byl věnován rozebrání několika webů, převážně e-shopů s pneumatikami – tedy zaměřených na hodně konkurenční oblast. Přesto se i zde najde více projektů, které nemají problémy s rozpočtem a investicemi do marketingu, ale zbytečně přicházejí o zákazníky. Na vině byla nevhodná architektura stránek, nekonverzní prvky nebo špatné filtrování.

Pokud chcete rozpoznat konkrétní nedostatky vlastního webu, doporučuji navštívit příští akci. UX Monday #8 se blíží.

Jak postupujete při návrhu stránek? Hledíte spíše na přívětivost pro roboty, nebo i na uživatelskou zkušenost a zlepšení konverzního poměru?

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   
Praktické tipy z UX Monday #7
   
5 (100%) 2 votes                            
   

2 komentáře

Leave a reply


Chcete se naučit SEO? Udělám vám školení na míru.První místa.cz
+ +
Starší příspěvky:
Originální způsob linkbuildingu č. 36: Recenze a hodnocení

Následující způsob linkbuildingu ocení nejen majitelé magazínů a bloggeři, ale při správném použití i majitelé firemních webů nebo e-shopů. Podívejme...

Zavřít