Proč se nevyplatí „copywriting“ za pár korun za NS? - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti

Proč se nevyplatí „copywriting“ za pár korun za NS?

Srpen 13, 2012 1:05 pm1 komentář

Web copywriting u nás stále stojí na okraji zájmu. Zatímco u jiných oblastí tvorby stránek, od programování po „správu SEO od experta“, nepředstavuje překážku ani nutnost zaplatit horentní sumy, u textů je tomu přesně naopak. Každý chce ušetřit. Po spuštění náročné prezentace se většinou sežene nějaký student, který vytvoří úvodník za babku. Špatně? Ano. Pro studenta i majitele webu.

Proč je nevhodné upřednostňovat levné, rychlé a kvalitní copywritery, se kterými se v poslední době roztrhl pytel? Texty, které máte na webu, o vás vypovídají. Pokud tam chcete mít za jedno odpoledne vytvořený balast, je to na vás.

Web copywriting je komplexní a náročná činnost. Je potřeba poznat nabídku i poptávku, konkurenci a k tomu mnoho dalších věcí. Na jedné straně stojí provozovatel webu spolu s copywriterem, na straně druhé návštěvníci a neustálá hrozba toho, že odejdou ke konkurenci v případě, že je nabídka nezaujme.

Pouhé vytvoření kvalitního úvodníku na obyčejný firemní web vyžaduje:

  • Poznání firmy a nabídky
  • Poznání zákazníků
  • Snahu vcítit se do typického návštěvníka
  • Vybudování příběhu o spokojené koupi
  • Nastudování dalšího obsahu na webu, aby vše zapadlo do kontextu
  • Umět psát pro web

Řekněte sami – kdybyste vynaložili takové úsilí, nechali byste si za výsledek své práce zaplatit pár desítek korun?

Pokud se chcete odlišit od konkurence, musíte mít vytříbené texty. Ale pokud jen hledáte způsob, jak něčím zaplnit web, dostanete přesně jen to.

Dobré texty prodávají a zvyšují návštěvnost. To je stará pravda. S poutavým popiskem dokážete prodat i dražší zboží. Tak proč toho nevyužít?

Levní copywriteři jsou nudní

Nabídek „originálního copywritingu“ je všude plno. Ti, kdo je nabízejí, spadají do některé z následujících kategorií (a někdy je i kombinují).

Levní pisálci obecně:

  • Neznají svou cenu
  • Tvoří kvanta průměrného obsahu
  • Plýtvají svým časem

Chcete, aby na vašem webu řádil někdo takový?

Pro copywritera je jen jeden případ, kdy se vyplatí tvořit texty za pár korun. Totiž psaní pro reference. Ano, někdy to může být vhodné a užitečné, občas dokonce nezbytné.

Když začínající copywriter udělá práci pro ověřeného obchodníka, který ho doporučí dále, rozhodně se to vyplatí. Někdy se to ale zvrtne. Totiž když se ze psaní pro reference stane dlouhodobá záležitost.

Na toto téma se rozepsal také Nightmare na WebTrhu: (Ne)píšeme pro reference.

Samozřejmě existují i případy, kdy je levný copywriting výhodný. Jedná se hlavně o nejrůznější „PR články“, kdy většinou stačí vytvořit balast, který jednoduše nikde jinde není. Teď se ale bavíme o hlavním obsahu pro váš vypiplaný web.

Berte to z pohledu copywritera. Když delší dobu přijímáte zakázky za stejnou cenu, zastavíte se na místě a ztratíte schopnost psát kreativně a s nadšením. Dostaví se syndrom vyhoření. Byli byste pak schopní vytvořit neotřelý obsah pro vybrané stránky?

Z pohledu zákazníka: určitě chcete mít stránky, jež vyniknou mezi ostatními. Ale i když budete mít dokonalý design a propracované funkce, bude vám něco chybět. Třešničkou na dortu jsou texty. A právě ty jsou na webu místo vás a přímo komunikují s návštěvníky.

Co z toho vyplývá pro vás? Pokud se chcete odlišit, být originální a přitom nezahltit návštěvníka (a budoucího zákazníka) naprosto zbytečným obsahem, můžete se vydat jen dvěma cestami. Buď se sami naučíte psát, budete studovat a každý den investujete několik hodin  do psaní, anebo si najmete zkušeného copywritera, který má reference a zná svou cenu. Co si vyberete?

SEO školení První místa.cz

            
                
                    
                                     
                                 
   
Proč se nevyplatí „copywriting“ za pár korun za NS?
           
       
                             
                         

1 komentář

  • Presne na problémy a otázky z úvodu článku som upozorňoval pracovníka zodpovedného za tvorbu webu, od ktorého som bol požiadaný o konzultácie. Žiaľ, jeho manažér všetky námietky proti pôvodnému riešeniu a nové návrhy zmietol zo stola, lebo on je šéf. Pritom zásadným problémom bolo, že nevedeli, kto je ich zákazník, nepoznali ho, ale chceli tvoriť web “pre každího”. Bolo tam všetko a nič a to ešte vo flashi…

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
Plánujete dokonalý projekt? Selžete

Investujete svůj čas a prostředky do nového projektu? Promýšlíte do posledního detailu jeho účel a rozličné funkce, ale od samotného...

Zavřít