Rada pro začínající copywritery - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar
SEMOR - nebuď mouchou v síti

Rada pro začínající copywritery

Srpen 4, 2013 12:09 pm12 komentářů

Ceny za texty jdou dlouhodobě dolů. Ačkoli copywriting představuje jednu z nejnáročnějších činností okolo tvorby webu, je také výrazně ovlivněn dumpingovým přístupem, protože „psát přece umí každý“. V tomto článku bych chtěl poradit těm, kteří s psaním začínají a mají v úmyslu lákat klienty na nejnižší cenu.

Kdysi jsem se copywritingu více věnoval. Naštěstí mi brzy došlo, že další David Ogilvy ze mě nebude a vyklidil jsem pole. Už tehdy jsem ale neměl v oblibě mrviče cen. Uplynula nějaká doba a psavčí řemeslo mě zajímalo spíš okrajově. Měl jsem za to, že se situace na trhu snad nezhoršila.

No, zmýlil jsem se. Situace na trhu se zhoršila ještě víc.

Nevím, jak to chodí jinde, ale na fórech vládne stále větší marast. Stačí si projet nabídky na WebTrhu. Včera jsem narazil na jednu, která mi vyrazila dech a přiměla napsat tento článek. I když je dost možné, že zmíněná nabídka je recese, princip zůstává stejný.

Copywriting – tak takhle ne:

Copywriting – mrvení cen

Nechci nijak shazovat schopnosti dotyčného kopíka. Může odvádět kvalitní práci. Celkově je ale jeho přístup nevhodný (a teď nemyslím jen kontaktní e-mail jameskokot@email.cz). Škodí nejen sobě, ale i klientům a ostatním copywriterům. Možná mu má rada přijde vhod.

Pokud si chcete (při)vydělávat copywritingem, pište zadarmo

Ano, čtete správně. Nejlepší věc, kterou můžete udělat, je psát zadarmo. Alespoň ze začátku.

Pokud vás svrbí prsty, myslíte si, že máte talent a chcete to zkusit jako copywriter, nastudujte základy a vyhlédněte si významné weby zaměřené na oblasti, které vás baví. Nabídněte provozovatelům vytvoření příspěvků zdarma. Čím více, tím lépe. Čím déle pro ně budete psát, tím více zkušeností, podnětů a referencí získáte. Skvělá investice do budoucna.

Takový postup vás sice „okrade“ o 35korunové zakázky, ale umožní vám udělat si základní představu o oboru. Získáte zpětnou vazbu. Poznáte, zda se vůbec v copywritingu budete chtít realizovat. A pokud ano, budete si moci připravit nabídku, díky které začnete skutečně vydělávat. Můžete si vytvořit vlastní prezentaci, jezdit na akce, zapadnout do komunity, nebo třeba začít spolupracovat s iParťákem. Jednoduše se dále rozvíjet a nezamrznout na místě.

Možná zjistíte, že psaní není právě pro vás. Ale i v tomto případě vyhrajete, protože s předstihem zvolíte jinou oblast působení. Neutopíte se v desetikorunových zakázkách a zachováte si duševní zdraví.

Jak končí levní „kopíci“:
Levný copywriter

Neútočte nejnižší cenou. Nikdy

Často se setkávám s takovým přístupem, kdy majitel webu bez připomínek investuje vysoké částky do grafiky a naprogramování webu, ale texty, které mají stejnou funkci jako obchodník v kamenné prodejně, řeší až nakonec. A to ještě tak, aby byly co nejlevnější. Psát přece umí každý, tak proč by ho měl někdo okrádat přemrštěnými cenami. Hezky 50 Kč za normostranu.

Pokud někdo nabízí dumpingové ceny, podporuje nevhodné smýšlení klientů. Vzniká tak začarovaný kruh podceněných poptávek a nabídek.

Problém u textů je v tom, že každý vidí výsledek, ale už méně lidí ho dokáže ocenit. Vypůjčím si text od Martina Tomčíka: Copywriter je levnější než ztracení zákazníci. Je pravda, že postavit vedle sebe pár písmenek umí každý. Jenže aby ty texty měly účinek a zvyšovaly konverze, někdo si s nimi musí dát práci.

Copywriting znamená hodiny dřiny. Jeho součástmi jsou:

  • Shromáždění a nastudování podkladů
  • Poznání čtenářů
  • Poznání nabídky
  • Poznání cílového webu
  • Poznání konkurence
  • Napsání textů
  • Uležení textů
  • Škrtání a editace
  • Kontrola
  • Další konzultace s klientem

Samotné psaní je jen jednou složkou. Celé situaci nepomáhá ani to, že dobrý copywriter je placen také za škrtání, což je přímo v rozporu s objednávkami typu „chci X normostran“.

Pokud psavec chce odvést kvalitní práci, v mnoha případech má připomínky ke klientovu webu a k celkovému využití textů a prvků na stránkách. Jenže málokterý klient je natolik chytrý nebo má možnosti na to, aby takových připomínek využil.

Jestliže sháníte texty pro váš web, slušně zaplaťte copywritera. Jedině tak bude mít motivaci vytvořit obsah, který osloví zákazníky. Ve výsledku budete spokojení vy, vaši návštěvníci i ten, kdo vám poskytl služby.

Copywriting je často nedoceněná oblast

Jediným řešením je nabízení kvalitní práce, nemrvení cen a edukace klientů.

Pokud se chcete psaní věnovat, myslete do budoucna. Nejnižší ceny jsou jen krátkodobé řešení. Nějaké zakázky sice získáte, ale po čase zjistíte, že tento stav je neudržitelný, ať už z důvodu směšných výdělků nebo toho, že vás sosání Wikipedie a psaní těch samých článků o půjčkách pořád dokola prostě nenaplňuje.

Jaký máte názor na copywriting a podmínky, které v této oblasti panují? Věnujete se psavčímu řemeslu a pociťujete vliv, jaký mají mrviči cen? Máte proti tomu nějaké řešení?

SEO školení První místa.cz

            
                
                    
                                     
                                 
   
Rada pro začínající copywritery
           
       
                             
                         

12 komentářů

  • Skvěle napsáno. Některé pasáže přesně vystihují jednání klientů – psát umím taky, jen mám hodně práce, tak ať to někdo napíše “za mě”.

    Takhle nějak to vídám denně. Jediným řešením je postup, který jste, Marku,  popsal.

  • Pokud má člověk alespoň nějaké povědomí o marketingu, tak je často lepší si napsat texty sám, obor i své zákazníky znám nejlíp.

  • Marcel Kupka

    Dříve to byly učitelky, které sežral žralok na Jadranu, dneska je to příliš levný copywriting. Už aby to léto skončilo.

    Psaní článků nerovná se copywriting. Zvlášť ne psaní PR článků, či jak se tomu říká na zmíněném webtrhu. Slovní průjem a slovní vata (tam nabízené) ruku v ruce nemají cenu víc jak těch 30 Kč. Ne za normostranu, ale za kompletní text, který z 99 % vzniká podle pravidla “když nemáš nápad, dej tam příslovce a zamatlej to přivlastňovacími zájmeny”.

    Ale abych přidal taky jednu radu: Samotným psaním se člověk na volné noze moc neuživí. Nabízejte víc služeb. Souvisejících služeb.

  • Marek Hnátek

    @Marek: Ano, bohužel s takovým přístup se běžně setkávám:

    @Roman: Souhlasím, na druhou stranu je vhodná alespoň editace od zkušeného psavce, který navíc texty vidí z nezaujatého pohledu.

    @Marcel: „Psaní článků nerovná se copywriting.“ – souhlasím. Je to ale bohužel takový začarovaný kruh, protože klienti přejímají nabídky od mrvičů cen, trvají na počtech NS apod. Chtěl jsem jen nastínit možné řešení, aby ten, kdo se chce psaní věnovat, věděl, jak začít.

  • Myslím, že téma příliš levného copywritingu není letní, ale přetrvává. To ale záleží na nabídce a poptávce – pokud budou provozovatelé webů brát takovéto “shity”, pak i nabídka tomu bude odpovídat. Pokud to ale někdo myslí s webem vážně, určitě nezaplatí za NS 35Kč. Když to vezmu z druhé strany – vlastně je i částečně dobře, že lidé tyto CW berou. Mezi kvalitními weby pak totiž nepřibývá konkurence 🙂

  • Lépe bych to nepopsala…připomnělo mi to, jak mi nedávno jeden klient řekl, že by potřeboval SEO optimalizované texty, ale že mi zaplatí, pokud bude na první stránce…:) Ti, kteří tomu nerozumí by opravdu nejraději jakékoliv texty a nejlépe zadarmo…a pak to dorazí tím, že si ten jeden web zkopírují aspoň na tři domény…

  • Přesně…člověka opravdu baví představa některých nabídek na copywriting. Až neuvěřitelné. Stačí se jen zamyslet nad tím, kolik by muselo být napsáno stránek při ceně 35 Kč/NS aby člověk dosáhl na nějakou normální výplatu:-D

  • Tomuto James Kokotovi jsem jen tak z hecu zadal práci na 1 NS a ani po 14 dnech mi nic nedodal. Po opakované žádosti mi byl schopný jen napsat, že nebyl celý týden u PC a že nestíhá. Takže i přístup těchto mrvičů cen k práci stojí za …

  • La Bohéme

    Článek tedy bodl. Zrovna se nad touto situací na trhu v posledních dnech rozčiluju.
    Souhlasím s většinou komentářu.
    Na webtrhu mě vždy dojímá kolonka “poptávající preferuje”, kterou většina vyplní “nízka cena” a v inzerátu pak píše například toto:
    “poptávám copywritera na články. Cenu si představuji okolo 20-25 Kč za 1800 znaků.”
    Už by jim možná mohlo dojít, co všechno práce copywritera obnáší.

  • Souhlasím, článek je stručný a věcný. Dobře popisuje realitu, kterou naštěstí já nezažívám, protože píšu zadarmo tak jako Marku Vy.

    Výhodou je fakt, že v momentě, kdy všichni kolem budou tlačit cenu dolů, mohu přijít na trh s prací copywritera za slušnou cenu a zacílit právě na ty klienty, kteří si za kvalitu rádi zaplatí a chápou hodnotu lidské práce.

  • Super článek! Vidíte to podobně i se začínajícími SEO konzultanty, nebo se to liší? Jaké podle vás mají možnosti, vyjma vlastních projektů, na získání  zkušeností/referencí? Přimlouvám se za případný článek. Děkuji.

  • Skvělý článek. O něčem podobném píšu na blogu – Jan Hofírek
    http://www.copywritingetc.bloger.cz

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
Jak probíhá návrh strategie linkbuildingu
Recyklace obsahu od A do Z

Obsahový marketing je pro firmy stále důležitější. Ne každý však má prostředky k tomu, aby zákazníkům pravidelně přinášel aktuality a...

Zavřít