Martin Hausenblas o spojení moderních technologií, autonomní dopravy a marketingu - SEO specialista Marek Hnátek
View Sidebar

Martin Hausenblas o spojení moderních technologií, autonomní dopravy a marketingu

Říjen 2, 2013 12:10 pm1 komentář

Tento rozhovor se svou tématikou lehce odlišuje od jiných příspěvků na blogu. Přesto pojednává o nových trendech i efektivním marketingu. Internetový gigant Google realizuje v posledních letech své plány na poli autonomní dopravy. O co konkrétně se jedná a co je vůbec autonomní doprava? Přečtěte si rozhovor s Martinem Hausenblasem, průkopníkem tohoto trendu v ČR.

Martin Hausenblas

Martin Hausenblas je známý ústecký podnikatel, který založil úspěšnou společnosti ADLER zaměřenou na dovoz a vývoz reklamního textilu. V posledních měsících se také intenzivně věnuje oblastem dopravy a moderních technologií – s důrazem na využívání internetu a mobilních aplikací. Martin mi představil své názory na zmíněné oblasti včetně šance pro ČR, která se může stát lídrem nových trendů v dopravě.

Martine, mohl byste se v krátkosti představit čtenářům a seznámit je s tím, čím se zabýváte?


Podnikám od 19 let a po prvotních nezdarech se mi s mým společníkem podařilo vybudovat společnost ADLER Czech, která patří ke špičce v oblasti výroby a dovozu reklamního textilu v ČR. Před 6 lety jsem předal firmu managementu a začal se zabývat věcmi, které považuji za vysoce smysluplné. Po studiu v zahraničí, kde jsem poznal, co to je stesk po vlasti a kde jsem našel smysl své práce, jsem se vrátil a věnuji svůj čas a energii projektům, které napomáhají udržitelnosti.


Mimo práce v oblasti protikorupčních aktivit, komunální politiky, podpory místních komunit se věnuji dobročinnosti, financuji stipendijní fond RENESANCE pro podporu vycestování za studiem do zahraničí pro studenty z Ústeckého regionu. Jsem předsedou projektu www.podnikamebezkorupce.cz a taktéž jsem ve správní radě Nadačního fondu Pomoci. V profesním životě se nyní plně věnuji startupu Liftago, který plně vyjadřuje moje hodnoty a je velkou příležitostí pro podporu udržitelnosti ve městech.

Kromě jiných podnikatelských a společenských aktivit prosazujete i vizi autonomní mobility. Jedním z tahounů je také projekt Googlu – auto bez řidiče. Jak je podle vás tato oblast pro Česko a zbytek světa důležitá? Očekávají nás v budoucnu větší změny?

Ano, před více než 9 lety jsem přišel za společníkem a představil mu svoji vizi. Ta vize se v posledních letech realizuje a velmi mě těší, že je na dosah řešení, které zbaví města sevření záplavy zaparkovaných aut, oblaků emisí, hluku, přecpaných silnic, dopravních zácp a nehod. Zásadní změna totiž proběhne tehdy, kdy lidé nebudou muset řídit auta. Jakmile automobily začnou být autonomní (řídí se samy a komunikují mezi sebou), odpadne potřeba vlastnit auta. Bude daleko levnější a jednodušší objednat si auto podle momentální potřeby, než vlastnit svoje vlastní a nechat jej 95 % času zahálet a po zbytek času mimo jízdy trávit čas hledáním místa na zaparkovaní.

Ptáte se na změny? Hlavní změnou bude to, že dosavadní potřeby přepravy budou pokryty cca jednou osminou aut, než dnes právě z důvodu vytížení. Dále se auta stanou výrazně kompaktnější. Jelikož se města vyprázdní od zaparkovaných aut, zvýší se propustnost silnic. Pasažéři se nebudou muset věnovat řízení, tudíž využijí svůj čas efektivněji. Téměř zaniknou dopravní nehody a také dramaticky poklesne produkce exhalací a skleníkových plynů, jelikož 35 % emisí CO 2 přímo souvisí s dopravou.

Vize autonomní mobility nejspíš souvisí s trendem udržitelného podnikání, který vyznáváte. Co vás přimělo změnit „klasický“ přístup a více se zaměřit na udržitelnost a dlouhodobost?


Víte v jistém bodě v životě, kdy třeba něčeho dosáhnete, začnete směřovat svou pozornost ze zajištění živobytí na to, zda věci, kterým se věnujete, dávají smysl. Život je krátký a trávit čas něčím nesmyslným je prostě k ničemu. Hledal jsem něco, co mě naplní. Zjistil jsem, že naše civilizace žije na dluh, který budou platit naše děti a celá planeta. Rozhodl jsme se, že budu podporovat všechno to, co přispívá k udržitelnosti.

Českým webem nedávno prolétla zpráva o spuštění vaší služby Liftago Taxi, jejímuž představení předcházela několikaměsíční kampaň na internetu. Projekt se již i dostal do hlavních médií. Liftago Taxi je vaším prvním dítětem v rodině připravovaných dopravních služeb? Co konkrétně tato aplikace poskytuje?


Liftago taxi je aplikace zdarma pro chytré mobily na platformě Android nebo iOS. Aplikace (ke stažení zde) umožňuje zákazníkovi jednoduše objednat to právě nejvhodnější taxi a mít cestu taxíkem pod kontrolou. Jednoduše vyberete podle ceny, času dojezdu nebo hodnocení řidiče. Uvidíte, jak taxík přijíždí, víte, kudy máte jet a za kolik. Aplikace se rychle rozebíhá v Praze a dalších městech v ČR a SR , pokrytí rychle roste. V současnosti je v systému již více než 500 taxikářů. Během několika měsíců budeme otevírat další země.


Naším cílem je během dvou tří let nabídnout globální řešení pro objednání taxíka různě po světě ve vašem rodném jazyce a s pohodlím a kontrolou, kterou umožňují nové technologie. Schopným a slušným taxikářům naopak umožňuje získat více zakázek a efektivněji tak využít svůj čas. Liftago přinese i další velmi užitečné aplikace, jejichž cílem je zoptimalizovat dopravu ve městech a v konečném důsledku napomoci nástupu autonomní mobility.

Na světě existuje více úspěšných aplikací pro pasažéry a řidiče taxi. I u nás například aplikaci od AAA Radiotaxi používají tisíce zákazníků. Takové projekty jsou přínosem pro klienty, narážejí ale na to, že nejsou příliš rozšířené. Vy jste jako hlavní způsob šíření zvolili samotné uživatele – využíváte princip komunitního podnikání, kdy polovinu výdělků z realizovaných jízd vracíte marketérům. Jak to podle vás ovlivní vaše postavení oproti konkurentům, kteří do aplikací investují i desítky milionů dolarů?


Prostě věříme ve sdílení dobrého produktu. Skvělý produkt ale potřebuje i skvělý marketing. Konkurenční aplikace v naprosté většině cílí na úzký okruh měst. My budujeme globální řešení, které bude stejně použitelné v menších městech jako v megapolích.


Soustředíme na vývoj produktu a technologií a spoléháme na tisíce marketérů a spokojených zákazníků, kteří aplikaci pomohou rozšířit všude tam, kde přinese lidem užitek. A máte pravdu, polovinu vygenerovaného obratu budeme dlouhodobě vyplácet lidem, kteří nám pomohou vybudovat komunitu uživatelů (registrovat se jako marketér můžete zde). Doposud si aplikaci stáhly tisíce zákazníků v ČR a k dalšímu šíření se přihlásilo více než 60.000 marketérů všude po světě.

Na druhou stranu Liftago Taxi nemá k dispozici dispečink, který je důležitou součástí, pokud nespokojený klient chce rychlou zpětnou vazbu. Jak chráníte zákazníky proti nepoctivým řidičům? Obsahuje aplikace kromě možnosti ohodnotit taxikáře i například virtuální taxametr?

Pokud zadáte cílovou adresu, vypočte systém cenu jízdy dopředu a taxametr ve vašem mobilu kontroluje reálnou cenu jízdy. Zákazník, kterému se něco díky kontrolním mechanismům v aplikaci něco nezdá, se zkrátka řidiče přeptá. Pokud není přesto spokojen, má právo svoji zkušenost reflektovat hodnocením. Řidiči pak dbají na své hodnocení, které jim zajistí více zakázek. Pečlivě sledujeme chování řidičů a kvalita služby je klíč, podle kterého přidělujeme zakázky. Nepoctiví taxikáři se tak v projektu Liftago neudrží a ti slušní jsou rádi, že nemusí konkurovat špatným na normálně netransparentním trhu.

Jaké další služby plánujete spustit pod hlavičkou Liftago?


Máme v plánu několik aplikací, respektive rozšíření, z nichž bych jmenoval například podporu spolujízdy, sdílení aut, půjčování kol, aplikace pro podporu městské dopravy či další šikovné vychytávky, které podporují optimalizaci dopravy. Vše bude přístupné v jedné aplikaci. Já věřím tomu, že pokud budeme zdroje sdílet, bude na světě dost pro každého. Pokud ne, vystačí zdroje jen pro hrstku lidí. Já se těším  na dobu, kdy stejně tak jako dnes používáte Google pro vyhledání informací, budete používat Liftago pro přepravu z místa A do místa B.

Hybnou silou značky Liftago je komunitní podnikání. Využíváte nebo plánujete do budoucna i další způsoby propagace a hledání partnerů? Všiml jsem si například, že jste byl jedním z řečníků na TEDxKroměříž, kde jste prezentoval myšlenku autonomní mobility… 


Určitě se snažím veřejně sdělovat vizi našeho projektu a hodnoty, na kterých stavíme. Náš projekt má především hluboký smysl a dává lidem hodnotu. Proto věřím, že sdílení této hodnoty může být zároveň i příležitostí, jak rozšířit aplikaci. Pokud chcete podpořit náš projekt, tak to nejlepší, co můžete udělat, je vzpomenout si na nás, až budete potřebovat taxíka a sdílet apku mezi své přátele a známé. My na oplátku budeme naše aplikace dále zdokonalovat a rozšiřovat.

Na vašich stránkách je uvedeno „Poslední dobou se potvrzuje, že jsme se vydali správným směrem. Stále více velkých společností investuje nemalé peníze do stejné oblasti zájmu: adaptivní tempomaty, automatické parkování, car sharing, Google auta bez řidiče, projekt inteligentních měst od IBM, a tak bychom mohli pokračovat dále.“ Jaká máte očekávání od příštích měsíců i let? Jaký další směr pro Liftago a autonomní mobilitu obecně je podle vás ideální?


Já věřím, že technologie jsou schopny zásadně řešit velké potíže, které sužují městské aglomerace. Proto si myslím, že LIFTAGO je na trhu ve správný čas a na správném místě. Je před námi dlouhá cesta, to jistě, ale já budu rád, když pomohu mobilitě budoucnosti. Milion lidí, kteří ročně zbytečně zemřou na ulicích z důvodu dopravních nehod, je pro mne dostatečnou motivací.


Na závěr asi nejdůležitější otázka – má podle vás Česká republika potenciál stát se lídrem nových trendů v dopravě? Co nás odlišuje od ostatních?


Jednoznačně ano. Jsme automobilová velmoc, máme všechny kompetence a dovednosti, které potřebujeme k tomu, abychom v případě sázky na autonomní mobilitu mohli být lídrem. Velmi nás však brzdí česká “ospalost a pomalost” a také nedostatek leadershipu, který bych očekával od představitelů státu. Sedíme na velké příležitosti, která naši zemi může katapultovat dopředu, stejně jako se to stalo v Japonsku v osmdesátých letech po sázce na miniaturizaci a elektroniku. Bohužel více než kde jinde zde platí „kdo chvíli stál, již stojí opodál“.

Děkuji Martinovi za rozhovor a přeji mu hodně úspěchů při realizaci jeho plánů.

Nejen Google razí cestu inteligentních automobilů a moderní dopravy

Vize autonomní dopravy mě původně zaujala především díky tomu, že se o ni dlouhodobě zajímá i světově nejpoužívanější vyhledávač. Poslední trendy jsou ale velmi zajímavé a odhalují možnou budoucnost. Technologie jdou stále vpřed.

Zaujala vás myšlenka autonomní dopravy? Sníží se podle vás v budoucnu počet aut a zefektivní život ve městech? Jaký máte názor na tento trend, který prosazuje i Google?

SEO školení První místa.cz

            
                
                    
                                     
                                 
   
Martin Hausenblas o spojení moderních technologií, autonomní dopravy a marketingu
1 (20%) 1 vote            
       
                             
                         

1 komentář

Leave a reply


Zaujal vás článek?
Školení linkbuildingu? Pojďte raději na praktický workshopVíce »
+ +
Starší příspěvky:
10 cest, jak dostat váš obsah k zákazníkům bez nutnosti za to platit

Práce na obsahu v mnoha případech přijde vniveč. Klienti se běžně dopouštějí té chyby, že se zajímají pouze o vytvoření...

Zavřít