View Sidebar
15 způsobů, jak získat nové zákazníky pro e-shop

15 způsobů, jak získat nové zákazníky pro e-shop

Prosinec 14, 2012 9:14 pm1 komentář
Share Button

Provozujete internetový obchod, pohybujete se v konkurenční oblasti a chcete získat zákazníky? Podívejte se na základní fungující metody.

Na úvod zmíním postupy zaměřené na úpravu cen, respektive nákladů. Ty sice nejsou vždy nejlepší, mnoho e-shopů se na ně ale orientuje, protože jednoduše fungují.

1. Akční ceny

Potřebujete upozornit na nové zboží? Nebo likvidujete přebytečné skladové zásoby ? Rychlým způsobem jsou akční ceny. Informace o výhodném nákupu se mezi zákazníky samovolně šíří.

Akční cenu lze i různě prezentovat. Ať už jako zmíněnou likvidaci starých zásob, výprodej nebo například jako výhodné balíčky různého zboží pohromadě.

Před spuštěním akce se zaregistrujte do srovnávačů cen.

2. Dárky zdarma

Samotné označení „dárek zdarma“ sice příliš smysl nedává, na zákazníky má ale účinek. Pokud k objednávce přidáte něco, co konkurence nenabídne, návštěvníci nakoupí u vás.

Pokročilejší metodou je věrnostní systém, kdy zákazník získá za každý nákup body, které si později promění za nějaký benefit – dárek, slevu, dopravu zdarma.

3. Doprava zdarma

Jednou z nevýhod nákupů on-line je nutnost platit dopravu, jež většinou tvoří významnou část celkové útraty. Když ji uživatel nebude muset platit, získá další argument ke koupi.

4. Slevy

Cena je významným faktorem. V době slevových portálů a srovnávačů cen se většina e-shopů řídí cenovou politikou. Slevy se ale dají propagovat i atraktivně tak, aby prosperoval obchod i zákazník.

Zajímavou možností jsou také slevové kupóny, které lze zdarma uveřejnit na webech jako Topkupony.cz. V tomto případě nemusíte snižovat cenu konkrétního produktu. Stačí vydat „obecný“ slevový kupón.

5. Užitečný obsah

Nevýhodou předchozích způsobů je manipulace s cenou, případně náklady. Z dlouhodobého hlediska a při nešikovném použití to nemusí být to nejlepší – zákazník by pak získal pocit, že například doprava zdarma je něco naprosto samozřejmého, a pokud se mu této výhody nedostane u vás, půjde jinam. Navíc celkové cílení je na zákazníky, kteří jsou dost přelétaví. Viz blogpost Akce den dopravy zdarma – skutečně eshopům pomohla?. Dá se postupovat i jinak.

Konkurenční boj se nemusí svádět jen na poli cen. Můžete mít dražší produkty a přesto prodávat více. Cestou, jak toho docílit, je užitečný obsah.

Příkladem jsou návody pro zákazníky, vytvoření komunity nebo aplikace usnadňující nákup.

Zaměřte se na také na sběr kontaktů. V e-mailových newsletterech pak nemusíte zasílat pouze zprávy o novinkách ve vašem sortimentu, ale i tipy na vánoční nákup, info k zajímavým akcím apod.

6. Zákaznický servis

Řiďte se heslem „Náš zákazník, náš pán“. Snižte počet kroků k nákupu na minimum. Vytvořte uživatelsky příjemný web. A věnujte se zákazníkům.

Buďte k dispozici návštěvníkům na samotném webu, e-mailu, nebo Facebooku.

Základem jsou přehledné stránky. Umístěte kontaktní údaje a důležité informace na viditelné místo. Nezapomeňte zveřejnit ohlasy spokojených zákazníků nebo členství v důležitých organizacích. Na podobném principu funguje widget „Ověřeno zákazníky“ od Heuréky umístěný na e-shopu.

Specifikem je používání nákupního košíku. Vyplatí se i u malých e-shopů se skromným sortimentem. Z výzkumů vyplynulo, že zákazníci utratí o 25 % více a stráví na webu více času, pokud mají k dispozici košík.

Důležitá je tak nejen úroveň samotného e-shopu, ale i péče o návštěvníky. Tvorba úspěšného internetového obchodu je kapitola sama o sobě. Další užitečné informace hezky pohromadě najdete v příspěvku Základy E-shopu – Ergonomie (Použitelnost).

Samozřejmostí by měl být nákup bez registrace, jasné obchodní podmínky, vhodné způsoby platby atd.

7. Affiliate marketing

Nezískávejte zákazníky sami. Spojte síly s ostatními. Díky affiliate marketingu získáte nový prodejní kanál a oslovíte uživatele, kteří by se o vás nikdy nedozvěděli. Partnerský program průměrně zvýší obrat zavedeného obchodu o 10–30 %.

Neberte affiliate jako dělení se o zisky s partnerem, ale jako jeho odměňování za to, že vám přivedl zákazníka, jenž může udělat i opakovanou objednávku.

U nás je oblast affiliate stále málo využívaná. Základní informace v češtině lze načerpat na fóru Affiláci.cz, blogu Bugovo.comAffilblogu.

Efektivní metodou affiliate marketingu jsou i slevové kódy a kupóny, které partneři mohou nabídnout svým návštěvníkům. Zde se většinou jedná o individuální formu spolupráce s těmi partnery, již mají potenciál přivést velké množství zákazníků. Takovou propagaci využívá například Wedos.

Další způsobem jsou cashback systémy typu Plná Peněženka.

8. Speciální akce a soutěže

Spojte obyčejný nákup s něčím nezvyklým. Nesnižujte cenu zboží, místo toho třeba zapůsobte na emoce. Chovatelé zvířat raději nakoupí v e-shopu, který část výdělků daruje na útulky.

Dále se nabízí soutěže. Ty lze snadno propagovat a získat odkazy ze soutěžních webů.

9. Strategické partnerství

Spolupracujte s někým, kdo se pohybuje v oblasti vašeho podnikání, ale zároveň vám nemůže „krást“ zákazníky. Ukázkou je spolupráce e-shopu zaměřeného na doplňky výživy se sítí fitness center.

10. Podpůrné weby, mikrostránky, magazíny

Tvořte další prodejní kanály na samostatných webech. Představujte novinky ve vašem sortimentu, zlepšete pozice na longtailové výrazy a budujte značku.

11. PPC reklama

Nejrychlejší cesta, jak se dostat do výsledků vyhledávání i na další weby. Účinnost kampaní lze navíc snadno měřit. Přestože je potřeba do PPC neustále investovat, při správném nastavení se jedná o výdělečný a velmi účinný způsob získání cílených návštěvníků.  

12. Další inzerce a reklama

Inzerujte nejlépe na tematicky podobných webech. Na řadě míst je také možné zveřejnit tiskovou zprávu zdarma – oslovte například různé magazíny, které  budou rády za unikátní obsah zdarma. Základní reklamní formáty:

  • Textové odkazy
  • Bannery
  • PR články a tiskové zprávy

Určitě zvažte využívání Heuréky. Z tohoto srovnávače cen se během času stalo něco víc. Obsahuje recenze produktů, hodnocení e-shopů a mnoho dalších prvků, které mohou zvýšit důvěryhodnost vašeho e-shopu.

Pro některé obchody je vhodná i reklama mimo Internet.

13. Sociální sítě

Sítě jako Facebook přímo neprodávají produkty, ale zvyšují důvěru návštěvníků. Je rozdíl, když jeden e-shop má fanpage s několika tisíci fanoušky, kde aktivně komunikuje s uživateli, a na druhém se nacházejí pouze kontaktní údaje.

14. SEO

SEO přivádí cílené návštěvníky z vyhledávačů, ale i dalších zdrojů, jako jsou partnerské weby, mikrostránky nebo sociální sítě.

Optimalizace pro vyhledávače představuje široký pojem. Nejedná se jen o registrace do katalogů a nákup odkazů, ale především o budování kvalitního obsahu. Více v článku Co je vlastně SEO.

15. Kontrola a testování

Když máte vše „hotovo“, měřte výsledky. Podle nich zvažte další kroky. Mezi hlavní kritéria patří:

  • Konverzní poměr
  • Počet objednávek a obrat e-shopu
  • Hlavní kupované produkty
  • Čas strávený na webu
  • Odhalení chyb v nákupním procesu
  • Zisk

K zjištění těchto údajů vám poslouží specializované nástroje. Tím nejvíce zmiňovaným je Google Analytics, jenž umožňuje definici cílů, vizualizaci nákupního trychtýře a další funkce.

Netestujte pouze metody propagace, ale i samotný e-shop. Není nic horšího, než když spustíte účinnou kampaň, získáte návštěvníky, ale ti po zhlédnutí vašeho obchodu znuděně odejdou nebo jim něco překazí objednávku (nutnost registrace, problémy s nákupním košíkem apod.). Najměte si testera, který e-shop projde z pozice běžného zákazníka a sdělí vám nedostatky.

Sledujte, kudy návštěvníci v e-shopu prochází, kde stráví nejvíce času a co je naopak nezajímá.

Dále kontrolujte výši celkových nákladů v poměru k zisku. PPC reklama, SEO, tvorba obsahu – to vše se musí vyplatit. Cílem je vybudování značky, získání zákazníků a zisk.

Školení a workshop linkbuildingu

Share Button
   
       
           
       
   

1 komentář

  • Ešte by som doplnil, že spôsob ako získať viac zákazníkov je ich dobre poznať (ich potreby a myslenie) a tomu prispôsobiť predajné texty v eshope.

    Výhodou je, že pri tej istej návštevnosti dokáže eshop zarobiť viac. A navyše je to jednorázovo vynaložená robota.

    Pre mňa práve texty, ktoré nepredávajú je jeden z hlavných nedostatkov väčšiny eshopov.
    Martin Mažár recently posted…Jason Fried: Prečo sa práca nedeje v práciMy Profile

Leave a reply


CommentLuv badge

Starší příspěvky:
SEO
Cílem SEO nejsou vysoké pozice ve vyhledávačích

Záměrem veškeré propagace je zajistit výdělečnost webu. Přední umístění v SERPu ani vysoká návštěvnost nejsou zárukou úspěchu. Přesto jsou pozice...

Zavřít