Jedním z prvních kroků optimalizace pro vyhledávače je analýza klíčových slov. Klienti jsou však občas zmatení, proč mají platit za zkoumání a setřídění desítek nebo i stovek různých výrazů, když přece už teď dobře znají ty hlavní. V tomto článku se pokusím rozvést, co analýza vlastně je a k čemu slouží.
Analýza klíčových je výchozím bodem pro tvorbu webu, obsahovou strategii a propagaci.
Tento nezbytný úkon představuje startovní pozici pro řadu následujících úkonů. Bez analýzy je vytvoření i propagace webu jen střílením do prázdna. Naopak pokud je kvalitně provedena, dá vám významnou výhodu před konkurencí.
Jestliže má web dosáhnout dobrých pozic ve vyhledávačích, musí být jasné, na jaké fráze. Většina komerčních webů není zaměřená na malý počet keywordů. E-shopy a další projekty naopak mají bohatý sortiment různorodých produktů umístěných prostřednictvím dobré nebo horší struktury webu.
Klíčové fráze se rozdělí podle:
- Vyhledávanosti
- Relevance
- Konkurence
Je nutné znát hlavní výrazy, které vaši zákazníci hledají. Následně je potřeba vytvořit web tak, aby reflektoval získaná data. Analýza tak ovlivňuje nejen PPC reklamu, ale i strukturu stránek a celkové zaměření všech kampaní.
Data získaná díky analýze jsou vhodná na:
- Identifikaci důležitých slov
- Vypuštění nevhodných a prázdných frází
- Poznání toho, co zákazníci hledají
- Poznání toho, jak zákazníci hledají
- Porovnání hledatelnosti a konkurenčnosti frází
- Vytvoření vhodné struktury webu
- Odhalení atraktivních keywordů z longtailu
- PPC reklamu
Data také poskytnou náhled toho, jak uvažují zákazníci a jak vlastně hledají konkrétní zboží a služby. Významným faktorem je seznámení se s konkurenčností jednotlivých výrazů. Také lze odhalit nastupující trendy a pružně na ně reagovat.
Informace, které získáme z analýzy, jsou základem pro návrh struktury webu, ale třeba i celkového rozpočtu podle míry konkurence na daný obor. Nezbytným krokem je sladění všeho do jednoho celku. S tím vám pomůže dobrý konzultant nebo agentura. Ani ty nejlepší informace totiž nejsou užitečné, pokud se vhodně nevyužijí.
Nástroje
Na výběr je hned několik kvalitních aplikací. V příštích článcích podrobně popíšu jejich použití. Mezi ty hlavní v pořadí podle důležitosti patří:
- Nástroje pro návrh klíčových slov v Google AdWords a Skliku
- Vlastní statistiky návštěvnosti (kvalitní přehled poskytne Google Analytics)
- Další nástroje – Collabim, Analýza klíčových slov a další
- Statistiky vyhledávání na Seznamu
- Našeptávače vyhledávačů
V následujících příspěvcích se dozvíte, jak zjistit hledanost a jak využít data z analýzy klíčových slov v praxi na konkrétním příkladu.