Jednou z nejčastějších chyb v SEO je vnímání optimalizace pro hledající uživatele jako kouzelné krabičky, kterou stačí otevřít jednou za čas. Jednorázové akce bez dlouhodobé strategie nejenže nepřinesou požadované výsledky, ale mohou znamenat i penalizaci stránek.
Optimalizace stránek je dlouhodobý proces. Vyplatí se jí věnovat ještě před samotným spuštěním webu.
Analýza klíčových slov poskytne cenná data pro návrh struktury stránek a lepší představu toho, co a jak návštěvníci hledají. Uživatelsky přívětivý web s kvalitním obsahem pak bude lákavý pro návštěvníky i vyhledávače. V praxi se ale razí zcela opačný směr, kdy je SEO vnímáno jako cosi zcela odděleného od běžné péče o stránky. Jako něco, coje potřeba koupit jen jednou za nějakou dobu.
Běžně se dá setkat s tím, že majitel webu získává kvalitní návštěvnost z vyhledávačů, která ale začne pozvolna klesat. Co udělá pak? Podle všemožných návodů buď rychle nakoupí odkazy nebo provede jinou hurá akci. Může to fungovat, ale pokud chceme mít v podnikání dlouhodobé výsledky, nejde o ideální postup.
Základním předpokladem úspěšného webu je pravidelná práce okolo něj. Ano, je to náročnější. Na druhou stranu je kvalitní SEO levnější než ztracení zákazníci. A může vám otevřít dveře k dalším příležitostem.
SEO je o pravidelnosti
Proč byste měli SEO brát jako průběžnou a nikdy nekončící činnost a ne jako „občasnou jednorázovku“? Protože jde o živý obor, který se průběžně vyvíjí s tím, jak lidé hledají. Jen málokdo může zůstat na místě a těžit z práce, jež vykonal před delší dobou. Kdysi návštěvníci prohledávali katalogy stránek. Dnes se přidávají do komunit na sociálních sítích, reagují na sdělení značek a porovnávají nabídky ve vyhledávačích zboží.
Zkuste se na váš web podívat optikou vyhledávačů. Ty mezi sebou také bojují o uživatele. A aby si je udržely, musím jim předkládat relevantní výsledky.
Tím, že nakoupíte odkazy, nezajistíte užitečný obsah pro návštěvníky. A i když návštěvníky získáte, neznamená to, že se stanou zákazníky nebo že se k vám budou vracet.
Chcete být na předních pozicích, mít vysokou návštěvnost a zároveň optimální konverzní poměr? Zodpovězte si základní otázky: odlišuje se váš web od ostatních? Máte vhodný obsah a uživatelsky zaměřené stránky? Umíte se na web podívat nezaujatě ze strany zákazníka a říct, proč by ho měl navštěvovat? Pokud na tyto otázky můžete odpovědět kladně, jste na dobré cestě.
Na co si dát pozor:
- Až příliš lákavé nabídky
- Na první pohled amatérské služby
- Všemožné automatické služby – váš web bude posuzovat člověk, ne stroj
- Propagaci zaměřenou na počet odkazů, ne celkový efekt
- Agentury a freelancery, kteří se nezajímají o vaši nabídku, konkurenci a návštěvníky
Vyhněte se instantním řešením
Nevyplatí se. Místo snahy o oblbnutí vyhledávačů využívejte jejich předností. Je to náročnější, ale odpadne vám starost s tím, zda jste podnikli správné kroky a zda vám nehrozí penalizace.
Jednotlivosti spolu úzce souvisí. Pokud někdo preferuje rychlá a snadná řešení, nejspíš také snadněji sklouzne ke slepé honbě za pozicemi na několik málo klíčových slov, místo toho, aby se zaměřil na longtail a potřeby návštěvníků. Trochu to připomíná zalepování děravého člunu kusy papíru – chvíli to funguje, ale po delší době je výsledek jasný.
Zároveň nevěřte líbivým nabídkám agentur a konzultantů, podle kterých je SEO a propagace hračkou. Není. Za úspěšnou kampaní se skrývají hodiny tvrdé práce. Vycházejte z ověřených informací od odborníků, kteří nejlépe mají vlastní zkušenosti se svými projekty. Příkladem je E-shop Kniha, jež podává realistický pohled na provozování e-shopu, neslibuje hory doly a naopak může od založení e-shopu odradit – na rozdíl od nabídky ve stylu jakvybudovatuspesnyeshop.cz.
Infografika: 10 kroků k SEO úspěchům | Zdroj: effectix.com
at 1:45 pm
Jednou jsem měl možnost sledovat web, který se nepodařilo dostat na lepší pozice na naprosto triviální long-tail KW. Hlavním důvodem bylo, že se udělala hurá akce, kdy webu po x letech nečinnosti přibyly desítky zpětných odkazů. Od té doby říkám, že na výsledky se musí čekat řádově měsíce. Navíc když se nad tím zamyslíme, pro vyhledávače není nic jednoduššího, než znevýhodnit weby, které najednou získají větší počet nových odkazů.
at 4:30 pm
Martin Tomčík: Nezdá se mi, že by stačilo jen několik desítek odkazů. Byť po dlohé době nečinnosti. Na toto téma bylo několik desítek pokusů a vliv možná mělo až několik desítek tisíc nových odkazů naráz.
A co kdyby se prostě najednou staré téma stalo hledané a desítky lidí na web začali odkazovat. To není možné rozlišit a prostě jen začít penalizovat.
at 9:01 pm
IMHO Martin měl na mysli „odkazy“ z linkfarem nebo tak. Rychlý nárůst odkazů z kvalitních zdrojů umí vyhledávače rozeznat a netrestají ho.
at 8:59 pm
No nebudu se mlátit moc hlavou do zdi, a dám tomu čas, čímž se blogaři omlouvám za nátlakovku, ale chtěl jsem si dát oraz z krmení originál obsahem a jít se projít a trochu to nahradit něčím jiným, ale asi ne. I když ten můj cluster je nežranej …. dost nenažranej, a navíc už zase pomalu začne padat.
Teď zase jinak, já bych to celý lajknul, jenže mi na socky chodí i konkurence, i spojenci, což vidím v jejich větoskladbách inspirovanejch, tak to rači nelajknu, bo bych si vlastně uříz větev, že sem si Vás našel, a našel bych je pro ně, protože by četli tebhle skvělej blog, a jelikož já mám jen prapory a oni divize, byl bych na tom vlastně ještě hůř, protože bych musel najít něco&někoho jinýho, a ještě krmit ty originální obsahy. Potřebuju se holt fixnout na firstpagině, po nějakej čas, a pak se už sestřeluje těžko, když to naklikává samo, že. Jen to musí bejt RYCHLE. 🙂
Jirka Vavřina recently posted…Vánoce s Minelabem
at 4:47 pm
ahoj kolegové, mám takový matný pocit z článku. obsahově je ok, ale výstup jaksi jen teoretický, nezlob se autore. druhý postřeh: všude cpát tzv. infografiku, jeden seo guru s tím v čr začal, ok – ale napodobovat infografiku jako téma populární, je jaksi vlezlé. každý seo borec by měl být sám sebou a dosahovat výsledků u klientů svou cestou…
honza
at 6:24 pm
ja naopak súhlasím sautorom článku, použiť v závere infografiku je úplne normálne, pretože pekne obohati článok a ak sa niekomu nepáči tak nech ju proste ignoruje