Často s klienty řeším vhodný způsob propagace v podobě nákupu odkazů, PR článků a grafické reklamy. A často narážím na jistou posedlost ranky. Tento článek obsahuje krátké shrnutí toho, proč se lpění na rancích nemusí vždy vyplatit.
Občas se zdá, že tou hlavní věcí, podle níž se klienti rozhodují, jsou číselná hodnocení, která jim předhodí stroj. Není ani divu, když se ze všech stran valí informace o důležitosti optimalizace pro roboty. Člověk tomu snadno propadne, a místo dobře umístěného PR článku si raději objedná registraci do 800 katalogů.
Ano, ranky jsou sice důležité. Navíc dávají celkem solidní představu o hodnotě webu. Ale pro samotné dosažení dobrých pozic nejsou primární.
Vyhledávače berou v úvahu spoustu faktorů
V minulosti proběhly pokusy zkoumající, zda se na předních místech v Googlu zobrazí buď web s vysokými ranky, nebo jeho konkurent s nižšími hodnotami, zato aktualizovaným, kvalitním a unikátním obsahem. A světě div se. Vyhrál druhý web.
Pro vyhledávače je primární dostat dopředu ty stránky, na kterých návštěvníci najdou, co hledají. Tento fakt souvisí jak s prací na vlastním webu, tak nákupem reklamy.
Pokud si provozovatel průměrného webu koupí odkazy v patičce navštěvovaného komunitního portálu, získá sice vysoké ranky. Ale protože nepracuje primárně na svém obsahu a ani se nezajímá, jak lidé na jeho propagaci jinde zareagují, vyhledávač mu příště nepřičte takovou váhu.
Řešení je na první pohled jednoduché.
Poté, co svůj web naplníte tím, co návštěvníci ocení a co jinde nenajdou, se při nákupu/výměně odkazů a reklamy zaměřte především na to, zda stránky, se kterými chcete spolupracovat, mohou poskytnout efektivní propagaci. Pokud přes ně nepřijde lidský návštěvník, nebude ani v zájmu vyhledávače přidělit jim vysoká místa v SERPu.
I začínající projekt s mizivými ranky dokáže váš web napumpovat novými zákazníky. Je zde i výhoda v tom, že provozovatel rodících se stránek rád přijme vaši nabídku inzerce za nízkou cenu.
at 12:02 pm
Já bych k tomu spíše podotkl, že ranky důležité pro vyhledávače nejsou vůbec podstatné. Je to ukazatel, dle kterého se dá něco vyčíst, ale stejně tak se dá i vytvořit např. umělě vysoký Pagerank. Existují daleko důležitější ukazatele (stáří domény apod.)