View Sidebar
Rozhovor s Janem Linhartem

Rozhovor s Janem Linhartem

Červenec 16, 2013 5:48 pm3 komentáře
Share Button

SEO se průběžně mění a vyvíjí. Jaká je jeho budoucnost? Stačí dnes jednou za rok zaplatit „tu optimalizaci“, nebo je potřeba komplexní přístup? Přečtěte si názory odborníka a jednatele společnosti SEO Linhart.

Jan Linhart


Ahoj Honzo, jsi známou ikonou internetového marketingu. S Michalem Kubíčkem jste také napsali 333 tipů a triků pro SEO. Máš více vlastních projektů. Mohl bys čtenářům v krátkosti představit přehled svých činností?


Ahoj Marku, ikona je možná trochu silné slovo. Nehraji si na to, že jsem největší odborník na internetový marketing. Jen dělám, co mě baví. Vždy se nadchnu pro nějakou činnost, a proto toho mám rozpracováno hodně. Aktuálně věnuji nejvíce času soutěžnímu portálu Souteze.cz. Novinkou je možnost založení Facebookové soutěžní aplikace v jednoduché administraci přímo na Souteze.cz nebo nově spuštěný affiliate s 25% provizí. Kromě soutěží provozuji SEOnastroje.cz, ve kterých je nejvyužívanější služba SEO monitor. Denně SEO monitor kontroluje několik tisíc webů. Aktuálně s Otakarem Pěnkavou, majitelem fóra Webdeal, pracujeme na nové verzi Copywriting.cz, která by měla být do měsíce spuštěna. Vytvoříme portál pro copywritery i poptávající, který s naplánovanými funkcemi zatím v ČR neexistuje. Mimo jiné pořádám školení (SEO školení, nebo základy internetového marketingu) nebo provozuji coworkingové centrum v Olomouci. Je toho dokonce ještě více, ale pro představení určitě stačí.


Jaké byly Tvé začátky na webu? Proč Tě tolik zaujalo právě SEO a internetový marketing a jak dlouho se mu věnuješ?


Svůj první malý webík jsem měl ve 13 letech (rok 2000). Běžel na freehostingu a byl to opravdu škaredý web, ale dělal jsem ho, protože mě bavil. Z našetřených peněz jsem si o 2 roky později koupil vlastní doménu, na které se mi podařilo prodat první reklamu. Řekl jsem si, že pokud dokážu prodat reklamu z jednoho webu, že by bylo fajn, pokud bych měl webů více a začal jsem pracovat na rozšiřování portfolia.

V roce 2004 jsem se dozvěděl o soutěži „Běžešelemovací řůčovičky“, které jsem se sice přímo neúčastnil, ale díky této soutěži jsem se začal více zajímat o SEO. O rok později (2005) jsem oslovil osmnácté narozeniny a založil živnost s nabídkou SEO služeb. Na konci roku 2010 jsem založil SEO Linhart s.r.o.

Nikdy jsem nedělal jinou práci než na internetu. Vzhledem k tomu, že mě práce baví, tak mě ani nenapadlo zkoušet cokoliv jiného.


Jak vnímáš rozdíl mezi tím, jaké se dělalo SEO řekněme před pěti lety a dnes?


Vím, že např. Marek Prokop by odpověděl, že SEO dělá už nejméně 10 let stále stejně. Já se musím přiznat, že můj postoj se radikálněji změnil až začátkem minulého roku. Pravidla vyhledávačů se za poslední roky moc nezměnila. Vždy vyhledávače hlásaly, že se má budovat kvalitní unikátní obsah, nemají se nakupovat odkazy, atp. Spousta lidí ale hledala skulinky (včetně mě), jak by svému webu mohla pomoci co nejrychleji. Využívaly se tedy metody, které nebyly z hlediska SEO přirozené – např. registrace do spousty katalogů, duplicitní PR články na free PR webech, atd. Určitě tyto praSEO metody čtenáři blogu znají. Pokud ale některý postup fungoval, tak ho lidé samozřejmě dělali. Stačilo zainvestovat relativně málo a výsledek byl obrovský. Byla to neuvěřitelná doba. Divil jsem se, že tak dlouho Googlu trvalo, než na různé praktiky zareagoval. Není to tak dlouho, co se rozplynulo dogma, že jakýkoliv příchozí odkaz webu nemůže uškodit.

Jak se dělá SEO dnes? Především chytřeji za pomoci linkbaitingu. Spíše bych měl použít „in“ pojem inbound marketing, nebo boundless marketing. Je ale jedno, jak metody pojmenujeme. Důležitý je výsledek. Už nestačí vzít balík peněz a říct – udělejte mi SEO. Je potřeba se zamyslet, proč by zrovna můj web měl vyhledávač doporučit hledajícím uživatelům. Nabízí něco unikátního, co ostatní nemají? Spousta webů si je podobná jako vejce vejci. Stejný sortiment nabízí malý e-shop a zároveň obrovské firmy s dobrou reputací a brandovou reklamou. Kde není nic zajímavého pro hledající uživatele, tak není důvod, aby vyhledávač váš web doporučil. SEO je nyní dražší, komplexnější a je nutné větší zapojení zaměstnanců klienta při práci (ti nabízeným službám nebo produktům rozumí nejlépe a je dobré s nimi celou strategii komunikovat).


Poskytoval jsi dříve služby pro klienty sám, nebo jsi už měl vytvořený tým z dřívějších oborů své působnosti?


Dříve jsem vše řešil osobně. Kolegu jsem našel přibližně v roce 2007-2008, když jsem už opravdu nic nestíhal. Byla ale chyba, že jsem prvního spolupracovníka hledal až tak pozdě. Podnikal jsem v oboru, který byl v rozmachu a jakákoliv činnost byla mnohonásobně vrácena. Vše jsem si ale dělal pomaličku sám, takže jsem i rostl velmi pomalu. Zpětně to považuji za největší chybu. Naučil jsem se, že pokud mám fungující systém, který generuje peníze a lidé jsou se službou spokojeni, musím ho co nejvíce a nejrychleji podpořit za pomoci dalších lidí. Spousta lidí dělá věci, které třeba tak rychle nerostou. Pokud ale narazí na činnost, která funguje, musíte do toho jít naplno i s dalšími lidmi co nejrychleji.


Poskytuješ raději individuální služby, nebo spíše komplexní propagaci a péči o klientův web?


Z pohledu výsledků je lepší komplexní správa. Nemůžeme se pak vymlouvat na to, že web špatně konvertuje, nebo že se na něm něco nezměnilo. Máme pod kontrolou veškeré změny a můžeme pružně reagovat.

Samozřejmě se nebráníme ani úzce zaměřeným pracím. Vše záleží na domluvě s klientem.


Setkáváš se často s poptávkami po „instantním SEO“ a jednorázových řešeních, nebo se už začíná prosazovat trend plynulé propagace a obsahového marketingu?


Poslední dobou získáváme poptávky spíše po trvalé spolupráci. Naši klienti si chtějí najít dodavatele, s kterým budou spokojeni a dlouhodobě s ním spolupracovat. Ví, že nemá cenu měsíc něco dělat s jednou agenturou, a pak za 2 měsíce hledat zase nějakou jinou. Není to efektivní a i pro nás jsou lepší dlouhodobější spolupráce.

Samozřejmě se občas najde někdo, kdo si myslím, že stačí jen změnit pár věcí na webu a SEO je hotovo. Takové klienty se snažíme vzdělávat a vysvětlit, jak vyhledávače fungují a proč by měli svůj web průběžně zlepšovat.


Jeden z nejznámější webů o SEO s historií od roku 2004 SEOmoz se nedávno změnil na Moz, aby lépe reflektoval poslední trendy. Kolik času věnuješ sledování a studování novinek?


Novinky sleduji každý den. V RSS mám 100 webů a zajímavosti si rád přečtu. Minimálně hodinka denně určitě na vzdělávání padne. Více mi ale dá testování na vlastních projektech. Vzhledem k počtu domén, které vlastníme, si máme s čím hrát.


Když si běžný klient, řekněme provozovatel e-shopu s kosmetikou, u Tebe objedná komplexní služby, co může očekávat?


S klientem si sedneme a prodiskutujeme, v čem je jeho podnikání výjimečné a proč by vyhledávače měli zobrazovat zrovna jeho web. Snažíme se hodně vzdělávat zaměstnance klienta školeními z různých oblastí. Základem je také zhodnocení z pohledu použitelnosti. Následuje analýza klíčových slov, analýza konkurence, tvorba obsahové strategie, SEO analýzy, atp. Samozřejmě poté následuje realizace inbound nebo boundless marketingu (řešíme i bannerové kampaně). Průběžně klientům radíme i v oblastech jako je e-mail marketing, aktivita na sociálních sítích nebo affiliate marketing.


Při hledání domény pro nový projekt jsem si všimnul, že vlastníš doménu linkbaiting.cz :-).  Jaké jsou podle Tebe ideální způsoby získávání odkazů?


Linkbaiting je určitě jedna z nejvhodnějších forem získávání odkazů. Vlastně i Google tvrdí, že se má praktikovat linkbaiting (v nápovědě změnil doporučení ze získávání kvalitních zpětných odkazů na tvorbu obsahu, který budou lidé sdílet). Pro každý obor je vhodná jiná linkbaitingová strategie. Někomu může fungovat video, pro někoho aplikace, někomu blog, atp. Ale o těchto tématech píšeš často na blogu, tak ať čtenáři pohledají…


Dnes je oblíbený Inbound marketing. Ty vybočuješ z řady tím, že děláš Boundless marketing. Můžeš tyto pojmy přiblížit?


Začnu popisem pojmu, který jsi nezmínil – outbound marketing. Jedná se o marketing za který platím určitému médiu za reklamu (televize, rádio, noviny, telemarketing, bannery na webu, atp.). Naopak inbound marketingem někdo označuje naplacený marketing. Spadá do něho např. správa profilů na sociálních sítích, videorecenze, podcasty, diskuse, atp. Samozřejmě ale není nic zadarmo a někdo aktivitám na těchto kanálech musí obětovat svůj čas, který je už placený (někdy až moc placený). Neoznačoval bych ho tedy za neplacený marketing, ale spíše za marketing času a znalostí, u kterého nestačí vzít jen balík peněz a koupit si nějakou reklamu. Inbound bývá v hodně případech výhodnější než outbound.

Některým firmám se ale vyplatí i určité formy outbound marketingu. Byla by pak chyba zaměřovat se jen na inbound. Boundless marketing pak spojuji inbound a outbound marketing dohromady.


Na ostravském IM srazu jsi měl přednášku o delegování. Předpokládám, že abys zvládl nápor zakázek, musíš mít kvalitní tým. Jak vybíráš členy svého týmu? Co musí splňovat? Charakter, odbornost, jiné konkrétní vlastnosti?


Najít kvalitní spolupracovníky je v podnikání úplně to nejdůležitější. Řídím se starým moudrem: „Tým je tak silný, jako jeho nejslabší článek.“ Existují 2 typy činností, pro které potřebuji lidi. Tou první jsou činnosti, kde je důležité odbornost a zkušenosti (programování, grafika, atp.). Moc mi nepomůže, že má člověk sebelepší lidské vlastnosti, pokud nenavrhne kvalitní design. Samozřejmě si musíme lidsky sednout, ale přesto je nejdůležitější jeho profesionalita.

Na druhé straně existují také činnosti, u kterých člověk nemusí mít tolik zkušeností (komunikace s klienty, spouštění jednodušších webů, atp.). Zde si vybírám takové lidi, s kterými se mi dobře komunikuje a rozumíme si. Nejlepší je spolupracovat s člověkem, se kterým byste si klidně šli sednout i večer „na pivo“ (ačkoliv pivo nepiju).


Když jsi se pouštěl do podnikání, chtěl jsi zůstat na všechno sám, nebo jsi už plánoval firmu založenou na automatizaci procesů a spolupráci více lidí?


Úplně v počátcích podnikání jsem jen dělal, co mě baví. Vím, že to zní jako klišé, ale nezajímal jsem se o automatizaci nebo předávání práce dalším lidem. To byla určitě chyba. Když bych prvního spolupracovníka sehnal co nejdříve, udělal bych lépe, ale to jsem zmínil už na začátku rozhovoru. Do budoucna se ale snažím o co nejlepší automatizaci.


Co Tě na Tvé práci nejvíce baví?


Někdo si z toho dělá srandu, ale nejvíce mě baví vystavování faktur. Hodně jich vystavuji osobně a přináší mi to radost. Pak mě baví rozjíždění nových věcí, zkoušení toho, co funguje a co nikoliv. Hodně mě naplňují i školení, ze kterých jsou skvělé ohlasy.


Co Tě naopak odrazuje a považuješ to za „nutné zlo“?


Někdy se zaseknu u některých e-mailů nebo při psaní důležitého textu a nemohu se pohnout z místa. Pak mě mrzí, že jsem tomu obětoval spoustu času. Hodně mi také vadí, když dlouhodobý spolupracovník začne svoji práci odbývat a objevují se u něj chyby, které po sobě nezkontroluje. Za nutné zlo považuji také někdy zbytečnou byrokracii.


Jaké jsou Tvé dlouhodobé cíle a co plánuješ do budoucna?


Chci spustit výše popisovaný projekt Copywriting.cz, poté SocialniSite.cz a sám jsi mi připomněl linkbaiting.cz – tam bych také mohl spustit hezký projekt.


Můžeš na závěr čtenářům poradit zajímavé zdroje o on-line podnikání, marketingu a souvisejících oblastech, které sám využíváš?


Nejraději mám blogy, ve kterých píší autoři o podnikání, přístupu ke klientům a rozvoji podnikání. Můj nejoblíbenější blog je rozhodně Podnikání v USA. Udivuje mě, že např. na Twitteru / Facebooku jsou hodně sdíleny články o pandě a tučňákovi a články od Johna Vaňhary tak často na Twitteru nevidím. Přitom jsou alespoň pro mě mnohonásobně užitečnější. V ČR se mi poslední dobou líbí hodně články od Honzy Kvasničky. Ze zahraničí je zajímavých webů spousta, ať už zmíněný MOZ, kde je více autorů, nebo přímo články, které píše Matt Cutts.


Honzo, děkuji Ti za zajímavý rozhovor a přeji hodně štěstí s plněním Tvých cílů.


Také díky a přeji hodně SEO úspěchů Tobě i čtenářům blogu.


Zaujal vás rozhovor? Máte podobné názory na SEO, linkbuilding nebo Inbound marketing? Sdílejte příspěvek nebo napište komentář.

Školení a workshop linkbuildingu

Share Button
   
       
           
       
   

3 komentáře

  • Bude i rozhovor s Panem Ungrem? To je také zajímavá osobnost a na slovo vzatý odborník!

  • Obsah je král a s panem Linhartem ohledně Linkbaitingu rozhodně souhlasím, půjde ještě nahoru! Jinak super rozhovor.

  • Super rozhovor, sleduji tvou práci a tvé knihy a také mi pomohli v mých začátcích.

Leave a reply


CommentLuv badge

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací...

Informace o souborech cookies najdete na adrese https://www.google.com/policies/technologies/cookies/.

Zavřít

Starší příspěvky:
Link building
Originální způsob linkbuildingu č. 19: Nákup cizích stránek

Chcete vylepšit odkazový profil díky kvalitním linkům z partnerských webů? Nemusíte začínat od píky. Místo toho, abyste vytvářeli nové stránky,...

Zavřít