Získání velkého množství backlinků v krátkém čase je obecně vnímáno jako negativní faktor. Nemusí tomu ale tak být vždy. V některých případech jde naopak o vítanou záležitost.
Skokový nárůst odkazů je často dáván do souvislosti se „SEO službami“. Typicky k němu dochází po objednání stovek nebo i tisíců linků z neznámých zdrojů. K rozšíření odkazového profilu ale stejně tak může dojít přirozeně.
Příklady přirozeného rychlého získání backlinků:
- Společenské události
- Reagování na trendy
- Příchod očekávaných novinek na trh
- Virální marketing
- Kontroverze
- Zajímavý a užitečný obsah
Může prudký nárůst zpětných odkazů poškodit web?
Jedním slovem: ne. Pokud odkazy vznikly přirozeně, nemá vyhledávač důvod stránky a odkazy penalizovat. Je pravdou, že se jedná o nápadný faktor zvláště u nových stránek, ale hlavní slovo má optimální vývoj webu a vhodné způsoby další propagace. Je to stejné jako u site-wide odkazů. Při správném postupu jsou užitečné.
Přirozenost zpětných odkazů znamená, že pochází z různých zdrojů, mají různé anchor texty, tvoří je uživatelé atd.
Skokové nárůsty probíhají běžně na anglickém internetu, kde je sice větší konkurence, ale i mnohonásobně více stránek, ze kterých lze získat odkaz. Tvůrci úspěšných kampaní jsou úspěšní proto, že dokážou upoutat pozornost. A právě odkazy představují formu doporučení nebo upozornění na zajímavý obsah.
Pokud máte obavu z penalizace kvůli umělým metodám linkbuildingu, vyhněte se nevhodným službám a zaměřte se na efektivní postupy.
Konkrétní ukázky rychlého nárůstu zpětných odkazů
Běžným příkladem jsou společenské události, jako je mistrovství světa nebo volba prezidenta. Tematické weby pak v krátkém čase získají velkou pozornost, která časem opadne.
V komerční oblasti jsou častým jevem očekávané novinky v sortimentu. Majitel e-shopu může vytvořit podpůrný web nebo mikrostránku, jež rychle zaznamená úspěch, ale zájem o ni bude později klesat.
Jak využít skokový nárůst backlinků ve svůj prospěch
Pokud připravujete akci, jejímž cílem je rychlé získání odkazů v krátkém čase – a jež neporušuje pravidla vyhledávačů –, vyplatí se dodržet základní pravidla, abyste z propagace měli maximální přínos.
Získání kvalitních odkazů znamená přivedení množství nových návštěvníků na váš web. Ti za normálních okolností zhlédnou konkrétní obsah, kvůli kterému přišli, a odejdou. Na druhou stranu existují způsoby, jak je zaujmout i jinak a udělat z nich stálé návštěvníky nebo rovnou zákazníky.
K dispozici je jen omezený čas. To platí jak o celkové době trvání kampaně, tak i o příchodu návštěvníka na stránky. K upoutání pozornosti máte obvykle několik sekund.
Jak vytěžit maximum z nárazového zvýšení návštěvnosti:
- Vytváření obsahu pro lidi, ne stroje
- Vhodný design stránek
- Sběr kontaktů
- Nabídnutí výhod
- Získání fanoušků na sociálních sítích
- Měření účinnosti
- Zakomponování do celkové strategie rozvoje webu
Po skončení kampaně návštěvnost klesne, nicméně odkazy většinou zůstanou. Dostali jste možnost oslovit množství nových návštěvníků – a můžete je v budoucnu oslovit znovu, jestliže se vám na ně například podařilo získat kontakt.
Shrnutí – prudký nárůst odkazů ANO i NE
Vždy záleží na celkovém provedení linkbuildingu.
Při propagaci se stačí řídit zdravým rozumem. Pokud nijak zajímavý web získá během týdne velký počet dofollow linků z neznámého zdroje, je to nápadné. Naproti tomu představení kvalitního a poutavého obsahu pro návštěvníky, který příláká množství přirozených odkazů, je plusem svědčícím o dobré kampani (po níž by měla následovat další práce na webu).
Máte zkušenost s rychlým přírůstkem zpětných odkazů u svých projektů? Zaznamenali jste rychlý vzestup nebo následný propad pozic? Napište komentář.
at 9:32 am
Marku asi bych si dovolil maličko nesouhlasit 🙂 Mám za to, že olympiáda či volby nikdy nezajistí takový nárůst odkazů, jako to někteří SEO optimalizátoři umí. Vycházejme z toho, že pokud je web natolik zajímavý svým obsahem, že při volbách nebo olympiádě se na něj začne hojně odkazovat, patrně se na něj odkazovalo i v minulosti, a tak ten nárůst nikdy nebude tak markantní.
Martin Matějka recently posted…Funkční linkbaiting v praxi na SEO Restart
at 9:51 am
Záleží na celé řadě faktorů – na typu dotazu a tématu (je rozdíl mezi trendovými dotazy typu „MS hokej“ a běžnými komerčními dotazy typu „stěhování Praha“ nebo „mobily samsung levně“). Záleží také na tom, z jakých konkrétně webů a kam na podporovaném webu odkazy vedou, v jakém kontextu (hlavní obsah vs. patičky. Troufám si říct, že vyhledávače budou zohledňovat celou řadu dalších signálů (dění na konkurenčních webech v daném tématu, brandové signály aj.)
Obecně určitě nejde paušální říct, že nárazový rychlý nárůst odkazů je vždy špatně, ale ze zkušenosti můžu říct, že jako „linkbuildingová“ technika v klasickém českém podání to skoro vždy špatně je (protože nakonec se vždy kouká spíše na ty odkazy, než na hodnotu, skrze kterou je získám). Takže s doporučováním odkazových hurá akcí raději spíše opatrně ..
Lukáš Pítra recently posted…Dá se SEO změřit?
at 6:55 pm
Díky za reakce. Určitě souhlasím s tím, že „SEO optimalizátoři“ můžou co se týče počtu odkazů překonávat v tuzemských podmínkách přirozený vznik backlinků i u významných událostí, akcí, novinek v sortimentu atd. Na druhou stranu pokud je rychlý vznik odkazů zasloužený, mělo by to být pro web „vezoucí se na vlně“ žádoucí, viz třeba http://www.severskedetektivky.cz/ a další.
at 2:27 pm
Klasický příklad toho, jak může web získat miliony odkazů prakticky přes noc, je začlenění do skupiny webů jednoho majitele. A nemyslím, že by to mělo znamenat penalizaci od Google o Seznamu nemluvě. To se prostě občas stává.
Obecně se řídím pravidly nebát se a nic nepřehánět.
at 7:52 pm
Chlapi, vy mi dáváte 😉 Já sám odkazy nenakupuji, radši dávám přednost drobné mravenčí práci. Asi proto mají moje weby zatím malou návštěvnost i ranky. Nevadí, nehoří.
Kutil recently posted…Tvoří se za vámi na silnici kolony?