Existují oblasti, u kterých není na první pohled tolik odkazových příležitostí. Při lepším prostudování různých možností propagace však šikovný linkbuilder rychle dojde k závěru, že kvalitní zpětné odkazy lze získat poměrně snadno. Podívejte se na některé z těchto možností.
Co jsou „nudná“ odvětví v linkbuildingu?
Jedná se o oblasti, u nichž se zpočátku může zdát, že nejsou tak atraktivní pro kreativní propagaci – typicky nábytek, pojišťovnictví, spotřebiče. Příčinou je buď velice silná konkurence, nezáživné produkty (jak získat odkazy pro komíny?) nebo něco jiného. Průměrný linkbuilder pak často vše řeší pro něj nejjednodušším způsobem, jako jsou drahé advertorialy a nákup odkazů. Kreativní linkbuilder ale rychle najde jiné cesty.
Je třeba mít na paměti, že i například na ty nudné spotřebiče se dá udělat skvělá kampaň. Vysoká kvalita produktů zjednodušuje vytvoření zajímavé kampaně. Jak si ale ukážeme, ani toto pravidlo neplatí vždy. I to hovno se dá efektivně propagovat (nic proti slonům).
Související tipy pro efektivní propagaci především internetových obchodů najdete v článku 12 způsobů, jak získat kvalitní odkazy pro malý e-shop. Některé postupy jako například hledání partnerů nebo influencerů jsou společné.
Jak najít odkazové příležitosti v „nudných“ odvětvích:
1. Analýza klíčových slov
Zcela základní služba, již využijeme při vytvoření správné architektury stránek, ale také k poznání toho, co návštěvníci hledají. Na mnohé zajímavé pojmy dosud neexistuje konkurence, takže i s malými náklady můžete vytvořit nový trvalý zdroj návštěvnosti a příjmů. Skvělou ukázkou jsou mikrostránky jako například domácí pekárny.
2. Sledování úspěšných hráčů na trhu
Ostřílení matadoři poskytnou cenná data. Proč začínat s návrhem propagace od píky, když už jsou k dispozici úspěšné vzory. Řeč samozřejmě není o prachsprostém kopírování (i když i to občas funguje).
Pro klienta, který provozuje e-shop s doplňky výživy, jsem po zkouknutí jeho hlavní konkurence navrhl úspěšný koncept článků v uceleném seriálu, jenž později vyjde jako e-book. Zatímco se konkurence snažila reagovat silou a masivní publikací nového obsahu, my jsme šikovně využili nejatraktivnějších prvků.
3. Průzkum konkurence
I méně významné značky na vašem trhu jsou ověřeným zdrojem informací. Zajímejte se hlavně o ty konkurenty, kteří jdou „rychle dopředu“, mají moderní web a neustále se zlepšují. Projděte jejich odkazový profil a zaznamenejte si, kde získávají backlinky. Přibylo jim v poslední době více kvalitních zpětných odkazů? Odkud? Spolupracují s bloggery a influencery? Tyto a další otázky vám dají odpověď na sestavení vašeho linkbuildingového plánu.
4. Sledování trendů
Mějte přehled o změnách. Výborně funguje sledování trendů v zahraničí. Příkladem jsou slevové servery. Jelikož je český web o několik let pozadu, můžete najít tržní niku nebo vylepšit váš stávající byznys novými vylepšeními.
5. Extrémně zredukujte svou nabídku
Odlište se od konkurence, která zákazníky staví před nutnost učinit množství rozhodnutí. Každý z nás se musí denně rozhodovat o stovkách věcí. Jsme neustále stavěni před různé volby. Když nám někdo umožní jednoduchý nákup, oceníme to. Příkladem je Čaj týdne.
6. Udělejte svou nabídku originální
Zapomeňte na slevy a cenové války. Znovu se spíše vyplatí podívat se na to, co funguje v zahraničí. Příkladů je spousta s ohledem na potřeby zákazníků, od časově omezených nabídek po pohodlnější nákup.
Zmíním princip Chlapské zásilky, která staví na originalitě v kombinaci s předplatným zboží a pohodlím pro zákazníka, jemuž jednou měsíčně dojde balíček – aniž by se musel o něco dále starat. V E-shop knize Jana Kalianka se dočtete, že skladovost je pro zákazníky primární. Při využití předplatného nebo pravidelných balíčků mu tato starost odpadne.
7. Aplikace
Aplikace usnadňují nákup, umožňují lepší výběr produktů, ale mohou mít i mnoho dalších funkcí. Pěknou ukázkou je virtuální zrcadlo a nástroje pro zákazníky od Megapixelu.
8. Užitečný obsah
Netvořte obsah jako žrádlo pro vyhledávače. Místo toho se soustřeďte na potřeby zákazníků. Návody, recenze, testy, praktické rady – tohle všechno jsou užitečné informace.
Je však potřeba být obezřetný v tom, jaký a kolik obsahu budete tvořit. Obsahový marketing je běh na dlouhou trať. Střílení naslepo je i s velkou počáteční investicí k ničemu. Zbytečný obsah je zbytečnou investicí.
9. Atraktivní obsah
Nezapomínejte na slovo marketing ve spojení obsahový marketing. Vytvořte dlouhodobou strategii. Vybírejte si atraktivní témata. Spojte se s vlivnými jmény. Měňte formu obsahu.
Příklady atraktivního obsahu:
- Infografika
- Video
- Blog
- Recenze bloggerů a autorit z oboru
- Spolupráce s médii
- Rozhovory (i ve stylu zeptali jsme se…)
- Případové studie
10. Myslete jinak
Poslední a závěrečný tip, který ale může být nejdůležitější. Držte se hesla „Neexistuje nudný obor, jen nudní lidé“. Ať máte jakýkoli sortiment produktů, vždy je můžete atraktivně propagovat například formou virální kampaně. U „nudných“ mixérů to je dnes už proslulý projekt Will It Blend?.
Shrnutí – odkazové příležitosti jsou všude
Místo velkých investicí do placených článků se často vyplatí popřemýšlet o celkovém konceptu kampaně.
Máte zkušenost s propagací stránek ve zmíněných oblastech? Jak jste postupovali? Chybí vám zde některý způsob? Napište komentář.
at 2:36 pm
Upřímně mi v článku trochu chybí ty příležitosti. Vše to jsou super nápady na řešení marketingu jako celku. Nicméne SEO expert, linkbuilder obvykle dostane web a starej se. Na nějaké připomínky od SEO experta a linkbuildera k byznysu se poté moc nedbá.
Abych jen nekritizoval. Pomáhá sledovat konkurenci a hlavně teda nákup odkazů/článků. To prostě stále funguje. S trochou štěstí někdy vyhmátnete super umístění za nízkou cenu.
A od konkurence prostě získáte aspoň seznam webů pro nákup. 😀
at 8:59 pm
Díky za komentář. Je pravda, že řešení jsou trochu víc než komplexní. Jsem v tomto trochu „deformovaný“ tím, že u většiny klientů mám na starost kompletní marketing, takže mohu přicházet s novými nápady.
at 11:54 pm
Já mám k nastartování „kampaně“ webu připravenu základnu tématických webů a ty my tak zajistí nějaký základní počet odkazů a článků, takže u mě je to ještě vyhledávání a využívání příležitostí na svých webech.
at 4:54 pm
Je pravda, že je potřeba dělat totéž, jen jinak 😉 Chce to jiný pohled na svět.