Ze všech stran se na majitele webů valí doporučení budujte kvalitní obsah. Jenomže jak na to? Pokud marně hledáte konkrétní metody, podívejte se na ucelený seznam základních tipů.
Kvalitní obsah představuje „nové SEO“. Odliší vás od konkurence, která má nižší ceny, ale nevytvořila si vztah se zákazníky. Jeho výhodou je také to, že vám získá návštěvníky nejen z vyhledávačů, ale i mnoha dalších zdrojů. Na rozdíl od běžné reklamy funguje vždy – není vázán na nabitý účet u PPC systému.
Jak tedy na tvorbu účinného obsahu?
1. Vytvořte dlouhodobou strategii
Jedním ze znaků obsahové marketingu je dlouhodobost. Náhodné a jednorázové akce sice mohou mít efekt, ale bez pevných základů se jedná jen o střílení do prázdna. Jedním z klíčových faktorů úspěchu je vytvoření obsahové strategie, která slouží jako odrazový můstek.
Obsahová strategie je levnější než hromady bezcílně vytvořeného balastu. Bere v úvahu typ vašeho webu, očekávání návštěvníků, způsob prezentace informací, rozpočet a další důležité faktory. Výsledkem by měl být dokument, který vám umožní vytvářet odpovídající obsah s ohledem na splnění cílů i ušetření prostředků.
Držte se pravidla, že obsah není král. Skvělý obsah je král. A i ten je potřeba podpořit a propagovat. Obsahová strategie se musí zabývat i tím, jak dostat informace k návštěvníkům.
2. Zjistěte, zda je o váš obsah skutečně zájem
Vycházejte z důkladné znalosti oboru. Mnoho marketérů dělá tu chybu, že nejdříve vytvoří obsah, o kterém si tak nějak myslí, že je skvělý, a pak teprve hledají ty, jež budou jejich informace zajímat. Ti chytřejší to dělají přesně naopak – na základě poptávky tvoří svou vybranou nabídku. Jsou konkrétní.
Kde získat informace o tom, co návštěvníky zajímá? Nabízí se průběžné sledování oboru a trendů, analýza klíčových slov a marketingový průzkum.
3. Zjistěte, kdo jsou vaši návštěvníci
Vytvořte persony. Jakmile budete vědět, kdo přijímá váš obsah, můžete být konkrétní ve svých sděleních. Něco jiného hledá teenager stahující hudbu a něco jiného zákazník vybírající kašmírový svetr za několik tisíc korun.
4. Vytvořte redakční plán
Jde o další krok po vytvoření strategie tvorby obsahu. Často je i její součástí, alespoň ze začátku. Obsahuje již konkrétní informace o tom, kdy a jak bude uveřejněn obsah.
5. Používejte vhodnou formu
Příspěvky obohacené o další způsoby sdělení jsou atraktivnější.
Nejen textem živ je web. Z mnoha různých forem obsahu je poutavé především video.
Někdy ani nemusíte mít hlavní slovo při tvorbě – příkladem je uživatelský obsah.
6. Buďte jednotní
Pravidelný návštěvník je alfou a omegou vašeho webu. Má k vám důvěru. Je větší šance, že provede požadovanou akci. Na druhou stranu je tento typ návštěvníka poměrně citlivý na neplánované změny a nejednotný styl publikování.
Snažte se být jednotní. Nabídněte návštěvníkům jistotu. Mezi základní faktory patří tempo přidávání nových příspěvků nebo aktivita na sociálních sítích. Je to záležitost citu, přesto metriky existují. Pokud jste pravidelně publikovali nový článek každý třetí den a v současné době není na blogu za poslední dva měsíce nový obsah, je to problém.
7. Buďte unikátní
Odlišujte se. Jde nejen o kvalitu informací, ale především o vás samotné. Spojte obsah s vaší značkou.
„Unikátnost“ je vhodná vždy – jak u velkých společností, tak jednotlivců. Známá firma má výhodu ve větším rozpočtu. Pokud jste naopak malý hráč na trhu ovládaném giganty, vsaďte na osobní přístup. Obracejte nevýhody ve výhody.
8. Propagujte váš obsah
Je to stejně důležité jako tvorba kvalitního obsahu.
Mezi osvědčené metody patří:
- Spolupráce s ostatními
- Autority a influenceří
- Guest blogging
- Kontroverze
- Virální kampaně
- Google Authorship
9. Buďte první nebo nejlepší
Buďte prvním, kdo publikuje zajímavé novinky z vašeho oboru. Návštěvníci si na to zvyknou a budou se k vám vracet.
Nemáte kapacity na přinášení novinek? Zvolte opačný přístup. Dejte si na čas a zpracujte témata lépe než ostatní. To je vhodné zejména také u evergreenových témat, která budou stejně aktuální příští týden i za několik let.
10. Podporujte sdílení
Sociální sítě představují obrovskou příležitost pro získání pozornosti. Základem je připravit návštěvníkům přívětivé podmínky pro sdílení a tvořit takový obsah, který obsahuje účinnou výzvu k akci – ať už přímou nebo nepřímou. Nezapomeňte na „detaily“, jako jsou titulky nebo náhledové obrázky pro Facebook.
Zpětné odkazy také můžete získat díky embed kódům – využitelné u infografiky, prezentací a dalších druhů obsahu.
11. Zaměřte se na konverzi
Bez účinných CTA prvků je obsah jen shlukem informací.
Tvořte obsah s ohledem na návštěvníka. Zákazníci nejčastěji hledají řešení svých problémů. Nezajímají se o vás nebo o detaily produktů, ale o to, jak jim pomohou. Kávovar si koupíte, protože vám chutná káva a chcete designový doplněk v domácnosti.
Vzbuďte požadované emoce a následně přidejte logické argumenty, kterými zákazník zdůvodní svůj nákup.
12. Kontrolujte účinnost
Jde o poslední část triády kvalitní obsah → propagace → kontrola účinnosti. Přesto je často zanedbávaná. Získaná data jsou skvělým zdrojem informací, které využijete při návrhu dalšího postupu včetně recyklace obsahu.
Vyhodnocování výsledků musí být komplexní. Posuzovat účinnost obsahového marketingu – který dlouhodobě buduje značku a důvěru – měsíc po zahájení činnosti čistě podle výdělku není právě ideální.
Metriky:
- Návštěvnost
- Konverzní poměr
- Zpětné odkazy
- Sociální signály
- Zmínky o vašem webu
- ROI
Uvedené tipy nepředstavují kompletní návod na tvorbu atraktivního obsahu. Vychází ale z osvědčených principů. Máte vlastní postupy nebo připomínky? Napište je prosím do komentářů.
Infografika: Jak obsahový marketing mění SEO | Zdroj: visual.ly
at 11:01 am
Pěkné, pěkné.. jen si už delší dobu říkám, co je pro mě konverze, když třeba píšu vlastní blog jen tak, pro radost. Dlouhodobá návštěvnost? Pochvalné komentáře?
76house recently posted…Radio now!
at 5:48 pm
76house: Konverze může být například počet přečtených článků během jedná návštěvy, doba strávená na webu, napsání komentáře, registrace do newsletteru,…
Martin Šimko recently posted…Jak zjistit příbuzná slova v Google Drive tabulce
at 6:27 pm
Líbí se mi třeba přístup Františka Fuky :-): http://www.fffilm.name/p/ffffriends.html