Za kvalitní služby nemusíte vždy platit. Vyzkoušejte některé z užitečných SEO nástrojů, které jsou zdarma.
1. Nástroje pro webmastery Google a Google Analytics
Naprostý základ pro váš web. Ačkoli se jedná o dva různé nástroje, uvádím je společně. Už z toho důvodu, že se vzájemně doplňují.
Nástroje pro webmastery Google – zkratka GWT – jsou vlastně souhrnem více služeb a aplikací. Měli byste je používat už proto, že když Google najde nedostatky na vašem webu, upozorní vás na to prostřednictvím GWT. Kromě toho se ale jedná o neocenitelný zdroj dat, mezi něž patří vaše klíčové výrazy, chybové odkazy na stránkách nebo duplicitní obsah.
Vít Michalek nedávno vypustil doplněk pro zpracování dat z GWT.
Google Analytics je „pokročilé počítadlo návštěvnosti“. Umožní vám zjisťovat informace nejen o počtu návštěvníků na vašem webu, ale i to, které stránky jsou jejich nejoblíbenější nebo jak velký máte konverzní poměr. Díky tomu budete přesně vědět, na co se na vašem webu zaměřit. Možnou alternativou je PIWIK.
Přejít na Nástroje pro webmastery Google a Google Analytics.
2. Další zdroje v Nástrojích pro webmastery
Vraťme se ještě ke službám Googlu. Nástroje pro webmastery jsou skutečně souhrnem aplikací, které si díky svému významu zaslouží zmínit zvlášť.
V sekci Další zdroje v GWT najdete například službu PageSpeed Insights (testování rychlosti stránek) nebo nástroj na testování strukturovaných dat. Zdarma tak můžete získat informace, jež při správním využití dostanou váš web o několik úrovní výš.
Další zdroje v Nástrojích pro webmastery
3. KW.religis.cz
Šikovný nástroj pro analýzu klíčových slov. V základu seřadí fráze podle hledanosti z Skliku. Zkušení uživatelé ocení jeho další funkce jako fasetování nebo vytváření historie analýz.
Základním zdrojem dat pro „klíčovku“ jsou samozřejmě Sklik a Plánovač klíčových slov. Kw.religis.cz má však řadu užitečných doprovodných funkcí, které ušetří desítky nebo až stovky hodin vašeho času.
4. Übersuggest
Tak trochu opak předchozího nástroje, ačkoli s ním má mnoho společného. Übersuggest vám na vybranou frází zobrazí stovky jejich variant přehledně seřazených do skupin. Budete tak mít lepší představu o tom, co všechno mohou vaši návštěvníci hledat.
Při klíčovce hledáme vhodné fráze všude – v PPC systémech, našeptávačích, od samotných uživatelů. Übersuggest je další dobrý zdroj. Alternativou je ještě keywordtool.io.
5. OpenRefine
Menší seznamy frází můžete procházet a upravovat ručně. Jestliže však máte tisíce nebo i desetitisíce položek, je to o něčem jiném. Právě zde přichází na řadu OpenRefine – takový lepší (a rychlejší) Excel.
OpenRefine je skvělý při práci s velkým množstvím frází. Použijete ho jak pro SEO, tak i samozřejmě pro PPC.
Ukázka v praxi při návrhu on-line marketingové kampaně:
- Dávám dohromady koncepci a data
- Importuji data do Open Refine a vysvětluji jeho možnosti u analýzy
- Pomocí kontingenčních tabulek sčítám hledanost skupin
- Rozdělení klíčových slov do podskupin, dokončení analýzy
- Report z analýzy klíčových slov
6. WhiteHat komentátor
Komentátor od WhiteHat vám ušetří čas při hledání tematických článků, diskusí a dalšího obsahu vhodných pro vkládání komentářů nebo jiných příspěvků.
Jediná výhrada u komentátoru může být směrem k uživatelům – přidávání komentářů je osvědčenou metodou linkbuildingu, která by se ale neměla zvrtnout ve snahu procpat odkaz všude.
7. Talkwalker Alerts
Kvalitní nástroj určený na monitoring konkurence a získání přehledu o trhu. Prohledává především „obyčejný“ obsah internetu (články, diskusní fóra, mikrostránky…), na sledování značky na sociálních sítích ho moc neužijete. Talkwalker Alerts shromáždí na jedno zmínky na zadané fráze. Ty vám budou chodit jako upozornění na e-mail nebo si je můžete pohodlně vyexportovat v RSS.
Filip Podstavec nedávno vydal souhrnný článek Monitoring konkurence ukáže, kudy s byznysem dál, ve kterém jsou Talkwalker Alerts zmíněny.
8. OpenLinkProfiler
Výkonný pomocník pro analýzu odkazového profilu s řadou doprovodných funkcí. Využijte ho pro kontrolu konkurence a zjistěte, odkud a v jakém časovém horizontu získává zpětné odkazy.
OpenLinkProfiler většinou dává lepší výsledky než známější Open Site Explorer od Mozu. Vzhledem k tomu, že oba nástroje mají rozdílnou databázi, je ideální používat oba najednou.
9. Majestic SEO
Majestic SEO je ve freemium verzi hodně osekané, nicméně dá se to obejít tím, že u vašeho webu ověříte doménu. Budete tak moci získávat více dat pouze pro váš web a ne pro konkurenci, ale proč toho nevyužít?
Jak jsem uvedl u předchozího bodu, je dobré používat více nástrojů pro analýzu odkazového profilu. Každý z nich totiž dává trochu jiné výsledky. Pro co nejpřesnější data vycházejte z více zdrojů.
10. Web Developer
Našlapené rozšíření do prohlížeče se spoustou funkcí, které ocení jak vývojáři, tak SEO konzultanti. Užitečné například při testování průchodnosti stránek.
Web Developer je základním vybavením odborníků na SEO. S pomocí dalších pluginů vám umožní vnímat web z pohledu robota vyhledávače a najít a opravit chyby.
11. Copyscape
Nejznámější nástroj pro kontrolu duplicity obsahu. Jeho účelem je především hledání stejného nebo podobného obsahu na cizích stránkách. Zjistěte, jestli váš někdo nekopíruje.
Pokročilou (a placenou) nástavbou je Copysentry – nástroj hlídá obsah vašeho webu, porovnává jej s ostatními stránkami a zasílá upozornění o možných plagiátech.
12. Siteliner
Jestliže je Copyscape určeno pro kontrolu duplicit v rámci celého internetu, Siteliner je zaměřen na duplicitní a podobný obsah na vašem webu.
Po vložení adresy vašich stránek zjistíte případné problémy nejen u obsahu, ale i nefunkčních odkazů a další součástí webu.
13. Xenu
Xenu je nejznámější nástroj pro vyhledání nefunkčních odkazů na webu. Dle zadání projde stránky a sesumarizuje nalezené chyby. Kromě odkazů umí najít i chyby u (linků) obrázků, stylů nebo externích souborů.
Pokud budete Xenu používat, dávejte pozor na velikost webu. U velkých projektů program pracuje jednotky i desítky hodin.
Alternativou pro menší weby je Screaming Frog SEO Spider, který je do 200 stránek zdarma a zobrazuje i další data. Nově jsem narazil ještě na Free SEO Toolkit od Microsoftu, jenž také vypadá zajímavě.
Výstupy z nástrojů pro crawlování webu můžete použít u šikovného porovnávače URL adres od Radka Hojgra.
Víte o dalších nástrojích zdarma?
Užitečných služeb je celá řada. Zmínil jsem ty, které často používám a mám s nimi dobrou zkušenost. Víte o dalších?
at 12:41 am
Ještě bych doplnil nástroj pro evidenci a monitoring zpětných odkazů a PR článků, který je v základní verzi také zdarma. Více na http://evidator.cz
at 3:23 pm
Mimochodem, podrobnější popis sitelineru (12. tip ze seznamu) v češtině je zde: http://www.visibility-digital.cz/blog/siteliner-nastroj-pro-zjisteni-duplikatniho-obsahu-napric-webovym-serverem/
at 9:54 am
Já namísto Xenu používám Screaming Frog. Používám to hlavně při odhalováni chyb technického charakteru – onpage.
at 6:49 pm
Ahoj Maro, díky za zmínku! 🙂 My se teď zabýváme spíš výrobou webů jako takových než linkbuildingem, tak jsem rád, že aspoň tobě ten nástroj přijde k užitku.
at 10:47 am
Děkuji za komentáře. Přidám nástroje do seznamu ;).
@Honza: není za co :-).
at 11:40 am
Instalace Microsoft SEO ToolKit na Windows 8.1 64bit
Super SEO crawler, který nainstalovat na Windows 8.1 64Bit je UX peklo. Návod k instalaci.
http://mareklecian.cz/navod-jak-nainstalovat-microsoft-seo-tool-kit-na-windows-8-1/
at 1:53 am
A kde je Ahrefs? Přehlídl jsem? Jinak moc super článek;)
at 9:32 am
Jako vždy, skvělé tipy! Sdílím dále v seznamu čtení o SEO a Lingbuildingu 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/