Jaký je ideální průběh linkbuildingu? Jde o nákup „pozornosti návštěvníků“ a zasílání tabulek se získanými odkazy, nebo o tvorbu kvalitního obsahu a budování partnerství? Pokusím se odpovědět v tomto článku.
Honza Kvasnička skvěle vystihl častý a nepříliš vhodný přístup klientů, který je založen na volbě nejjednodušších řešení, až tvrdohlavosti. S něčím podobným se setkávám při poptávkách propagace webu.
Linkbuilding neznamená instantní řešení a zasílání tabulek
Hra se změnila. Pro úspěch ve vyhledávačích dnes nestačí jednou za rok nakoupit odkazy a zaregistrovat do nových katalogů. Naopak je potřeba komplexní přístup včetně budování partnerství a atraktivního obsahu. Linkbuilder by měl být informován o novinkách ve firmě a spolupracovat s dalšími členy týmu. Problém je vysvětlit to klientům – kteří si zase nemohou být jistí tím, zda svěřit takové informace někomu neznámému.
Google nedávno změnil doporučení pro majitele webů: část „získávejte kvalitní zpětné odkazy“ se změnila na „vytvářejte kvalitní stránky, které budou uživatelé používat a sdílet.“ Co to znamená pro linkbuildera? Především to, že by měl získávat takové odkazy, které budou skutečným doporučením odjinud.
Nejspíš to znáte. Většina poptávek propagace začíná ve stylu „Mám zájem o linkbuilding pro web XY, nabízím cenu 10 Kč za jeden link pro následující klíčová slova. Chci jednou týdně zaslat tabulku s vytvořenými odkazy …“. Když se pak snažím klientům vysvětlit, že tento postup není ideální, ti ve většině případů odejdou tam, kde jim nabídnou jednodušší přístup.
Jak z toho ven? Řešení existuje, je to ale běh na dlouhou trať. Postupně jsem získal klienty, kteří vidí výsledky práce a naše spolupráce je založena na měsíčním budgetu. Zasílání reportů s vytvořenými linky není potřeba.
Kvalitní propagace je založena na otázkách a odpovědích
Když komunikuji s klientem, který má skutečný zájem o dlouhodobé výsledky, jako první mu předložím seznam základních otázek a snažím se ověřit odpovědi. Roli samozřejmě hrají i další faktory.
Mezi hlavní kritéria patří:
- Typ webu
- Stanovení cílů
- Výběr klíčových slov
- Analýza konkurence a jejích postupů
- Poznání USP
- Rozpočet
- Délka propagace
- Možnost měnit a přidávat obsah
- Partneři
- Technické řešení
- Tempo získávání odkazů
- Aktivní spolupráce všech stran – na případové studii použití produktů atd.
- Dříve použité metody
- Stávající odkazy
- Plánovaný další rozvoj webu (změna sortimentu, redesign stránek, vyšší budget atd.)
Jde tedy o jiný směr, než je tomu u „klasického linkbuildingu“. A ne vždy se také setká s pochopením. Z pozice klienta to ale chápu – zaplatíte webdesignovce tučnou částku za vytvoření webu, pak ale zjistíte, že ty pozice ve vyhledávačích nenaskakují samy. A že existuje nějaké SEO, a k tomu ještě jakýsi linkbuilding. Do toho musíte řešit běžné věci okolo svého podnikání. Člověk pak raději ušetří čas a dá si rychle udělané instantní kafe než déle připravovanou poctivou kávu.
Máte zkušenosti s podobným přístupem? Jak řešíte zakázky, které se už na začátku takto „zadrhnou“? Máte osvědčený postup?
Infografika: Jak by měl vypadat přirozený odkazový profil | Zdroj Vertical Measures
at 1:12 am
Myslím si, že by se měl vyvinout nějakej e-mailovej robot, co rozpozná vadný poptávky linkbuildingu a rovnou jako odpověď bude vracet tenhle článek. Ušetřilo by to spoustu času i nervů 🙂
David Hořava recently posted…Revoluce na Facebooku? Dnes ještě ne …
at 9:06 am
Mě se nejvíc osvědčilo dělat si linkbuilding a SEO sám pro svoje projekty. Můžu si tak web upravovat podle potřeb propagace a při linkbuildingu zase využívám znalosti silných stránek vlastních webů.
at 10:49 am
David: zajímavý nápad :).
Radek: ideální případ. Ne každý na to ale má možnosti a hlavně know-how :).
at 11:33 pm
Dnes jsem objevil váš web a musím říct, že zatím jsem se dozvěděl spoustu zajímavých informací, díky za ně! Jinak mám fotografické portfolio, ale asi se mi nedaří získat relevantní návštěvníky, přitom návštěvnost zas tak špatná není.
at 12:02 pm
Dobrý den pane Auere, děkuji Vám za uznání. Mohu se zeptat, jestli jste někdy spouštěl nějakou kampaň nebo jiný způsob propagace? Pokud cílíte na konkrétní oblast, do začátku se určitě hodí tipy od Radka Hojgra: http://www.radekhojgr.cz/blog/jak-na-lokalni-seo/
at 1:30 pm
No popravdě jsem nikdy žádnou kampaň nespouštěl, jediné co dělám, je propagace na sociálních sítích a offline propagace informováním přátel, což je asi málo. Děkuji za článek, rád nastuduji.