View Sidebar
50 způsobů, jak proměnit obyčejný blog v generátor zakázek: část první

50 způsobů, jak proměnit obyčejný blog v generátor zakázek: část první

Březen 5, 2013 4:11 pm7 komentářů

Blog představuje tradiční marketingový nástroj. Ve vybraných oborech je prakticky nepostradatelný. V souvislosti s posledními trendy a nástupem sociálních sítí se však začalo mluvit o tom, že tento specifický druh webu ztrácí význam. Skutečnost je přesně opačná – nové formy distribuce obsahu v kombinaci s kvalitními příspěvky jsou jistou cestou, jak přitáhnout pozornost zákazníků. Podívejte se na první část návodu, jenž shrnuje fungující způsoby vedení úspěšného blogu.

Příchod sociálních sítí a zejména Facebooku byl pro blogy požehnáním. Na jedné straně ubylo konkurence, na straně druhé se objevily nové možnosti vlastní propagace.

Blog je užitečný v mnoha směrech. Nejde jen o přinášení aktuálních informací, ale i budování značky, oslovení cílených uživatelů s následnou výzvou k akci nebo možnost odlišit se od průměrné konkurence. Aby tohle ale bylo možné, je potřeba splnit určité podmínky.

Níže uvedené tipy představují obecné i konkrétní způsoby vedení webu. Vybírejte je podle typu vašeho blogu, nejedná se o univerzální návod. Blogy se od sebe odlišují (osobní X firemní, dle oboru) a pro každý je vhodné něco jiného.

Tipy pro úspěšný web:

1) Používejte kvalitní redakční systém

Systém pro správu obsahu vám má usnadnit publikaci, abyste se mohli naplno soustředit na tvorbu příspěvků a nemuseli věnovat čas ladění technických nedostatků.

Dnes můžeme vybírat z ověřených placených i neplacených variant RS. To, že je něco zdarma, neznamená, že je to nekvalitní. Systémy jako WordPress, Drupal a další vyvíjí celosvětová komunita, která pružně reaguje na změny a případné chyby, což je u většiny placených produktů jen zbožným přáním.

Spolu se spolehlivostí a uživatelskou přívětivostí je důležitým faktorem snadné nastavení pro vyhledávače. Nainstalujte si vhodné pluginy a proveďte základní úpravy. Věnujte pozornost i chybové stránce 404, evidujte její zobrazení a odstraňte případné chyby, nejčastěji v podobě neplatných interních odkazů.

2) Vsaďte na originální vzhled

Web má být přehledný a intuitivní. S tím souvisí i design, který by měl vycházet z konceptu a tématu blogu. Zachovejte jednotu blogu a vaší hlavní prezentace.

3) Připravte se na Homo sapiens on-line

Mobilní web a responzivní design se dostaly do popředí. Stále více návštěvníků používá k prohlížení stránek tablety a mobilní telefony. Vyjděte jim vstříc.

Nejde však jen o technické záležitosti, ale i tvorbu obsahu pro on-line konzumenty. Texty rozdělujte do krátkých odstavců a kombinujte s podnadpisy a seznamy. Buďte struční. Vyzvedněte nejlepší články. Používejte systém obrácené pyramidy – uveďte nejdříve výsledek a nejzajímavější části, poté vysvětlení.

Typický uživatel má stále pocit, že je ve spěchu. Stačí jedno kliknutí a odejde jinam. Nabídněte mu obsah, který ho rychle zaujme.

4) Distribuujte obsah

Pomohou vám agregátory jako Weblogy.cz, ŠetřímeČas.czdalší.

Užitečným nástrojem je také Feedburner, jenž umožňuje mít přehled o odběratelích a atraktivitě vašich příspěvků. Navíc lze přidat různé interaktivní prvky.

Získejte odkazy do začátku. Zaregistrujte se do katalogu Seznamu, případně i do tematických rozcestníků stránek. Jakmile se blog zaběhne, jasnou volbou by měla být Wikipedie, pokud vám tematicky odpovídá.

5) Používejte analytické nástroje

Jde o neocenitelný zdroj informací. Neměřte však pouze návštěvnost, ale i aktivitu uživatelů. Analytiky oblíbené Crazy Egg zaznamenává kliknutí a vytváří heatmapy. Prozradí vám, co návštěvníky na vašem webu nejvíce zajímá.  

6) Využijte sociálních sítí

Založte si profily/stránky a přispívejte u sebe i ostatních.

Sociální sítě nejsou jen Facebook. Kromě přímého oslovení návštěvníků také mají druhotný efekt. Je prokázáno, že webové stránky používající tlačítko Google+ generují více návštěv z Googlu. V oblasti IT je povinností také Twitter.

Umožněte návštěvníkům snadné sdílení obsahu. Buttony pro sdílení a „olajkování“ by měly být vždy po ruce.

7) Staňte se oblíbencem vyhledávačů

Vytvořte přístupný web a usnadněte práci robotům. „Vyzobávejte“ atraktivní témata, která vám prozradí analýza klíčových slov. Neoptimalizujte ale pro stroje – vyhledávače se snaží řídit lidskými preferencemi.  

8) Pište atraktivní titulky

Titulek je nejdůležitější část textu. Měl by informovat o obsahu, být snadno zapamatovatelný a navnadit k přečtení článku. Důležité je, aby zároveň byl pravdivý. Jinak ztratíte důvěru čtenářů.

Nezapomínejte, že tento krátký text se zobrazí nejen v záhlaví prohlížeče, ale i ve vyhledávačích, agregátorech, sociálních sítích a dalších místech. Návod jak vytvořit správný titulek sepsal Pavel Ungr.

9) Tvořte neodolatelné texty

Témata se dají suše popsat, nebo atraktivně představit. Když se podíváte na úspěšné blogy, zjistíte, že mnohé z nich informačně nepřinášejí nic nového. Jejich autoři ale dokáží zaujmout – ať už vtipem, vytříbeným stylem či „jen“ tím, že jsou odborníci.

Ověřenou metodou je vyprávění příběhů. Díky nim budete konkrétní, zvýšíte důvěru a vzbudíte emoce. Navíc podpoříte vlastní argumenty.

10) Dodržujte pravidla copywritingu

Mezi ta nejzákladnější patří vhodná struktura textů, stručnost a kontrola od někoho jiného.

Najměte si korektora/editora. Úprava od někoho, kdo si tyká s češtinou, je nenahraditelná. Takový člověk vám pomůže nejen odstranit gramatické a stylistické chyby, ale i vybrousit text do dokonalosti.

Na některých webech se dají do očí bijící chyby překousnout, na jiných ale okamžitě zničí celkový dojem.

11) Zaměřte se na konverzi

Blog by měl budovat důvěru a přímo či nepřímo vyzývat k akci, ať už jde o prodej produktů nebo jen sdílení příspěvků. Pokud má jen informační hodnotu, snižuje se možnost jeho využití.

Přemýšlejte jako zákazník a uvědomte si, proč přišel na váš web. Držte se pravidla, že hodní kluci nejsou v kurzu. Musíte nabídnout něco víc. Pro návštěvníky jsou vaše produkty podružné, stejné má i konkurence. Zajímá je řešení jejich vlastních problémů. Zaměřte se na problémy zákazníků a dejte jim řešení.

12) Staňte se odborníkem

Dobré jméno v oboru je nejcennější komodita. Marka Prokopa nenahradíte, ale dlouhodobou prací si můžete získat přízeň a důvěru čtenářů.

Pokud se vám podaří vybudovat obraz autority, ostatní na vás budou sami odkazovat, budou vás doporučovat a budou pracovat na vašem WOM marketingu. Zákazníci se následně ozývají sami. Odpadne vám starost s klasickou propagací. Postačí vám vytvářet nový kvalitní obsah.

13) Buďte užiteční

Přinášejte návody, praktické informace, cenné tipy.

14) Buďte aktuální

Působíte v oboru, kde často dochází ke změnám nebo probíhají jiné zajímavosti? Publikujte je jako první a přidejte vlastní názor. Návštěvníci si zvyknou na to, že novinky mají hledat u vás.

S aktuálností souvisí i reagování na trendy – výročí, aktuální společenská témata, apríl.

15) Buďte kontroverzní

Ne každý na to má. Každá kontroverze by měla být podpořena vlastní odborností v oboru. V opačném případě se jen ztrapníte a tuto nálepku ze sebe budete dostávat těžko.

Nejznámější osobností v tomto směru je u nás Radek Hulán s weblogem MyEgo.cz.

16) Vybírejte si zajímavá témata

Je rozdíl mezi obecnou tiskovou zprávou a popisnou uživatelskou recenzí nebo žebříčkem nejprodávanějších produktů, na které navíc poskytnete slevu.

17) Vybírejte si „jistá“ témata

Vedle dobrých námětů na článek existují ještě lepší. Většinou jsou natolik „úderné“, že jich stačí využít jen jednou za čas. Typicky hra na hodného a zlého policajta. Může jít o zaznamenání arogance, podvodů, nesolidních praktik, ale třeba i o charitu.

Nemá cenu znovu vynalézat kolo. Tradičním marketingovým fíglem je kupříkladu věnování procent z tržeb na dobrou věc. Když v obchodě vybírám ze dvou stejných balení krmiva pro kočky, vyberu to dražší, protože vím, že část peněz půjde na útulky. Použijte podobný postup jako obchodník a napište o tom na blog. Navíc lze získat odkaz od obdarovaného subjektu.

18) Bavte se tvorbou

Práce většinou nestojí za nic, pokud vám schází motivace. Ať už vytváříte blog pro sebe nebo pro klienta, ponořte se do činnosti a snažte se o takový přístup, kdy vás bude publikace příspěvků a vylepšování webu bavit. Před vytvářením textů nebo jiného obsahu se uvolněte. Čtenáři poznají, jakým způsobem autor k tématu přistupuje.

19) Publikujte, i když nevíte co

Nemáte momentálně nápad na příspěvek? Nevadí, existují univerzální způsoby, jak v takové situaci postupovat.

Je hodně metod, jak zaujmout návštěvníky. Kromě těch uvedených v článku to mohou být nejrůznější žebříčky, zajímavosti, srovnání atd.

20) Geniální způsob, jak se přimět ke psaní

Při nedostatku vnitřní disciplíny doporučuji takový postup, kdy veřejně přispíváte v seriálu článků. Nejčastěji se jedná o pravidelná shrnutí, měsíční ohlédnutí, ale dá se i narazit třeba na diplomové práce. Závazek vůči čtenářům vás bude nutit jak k pravidelné publikaci, tak udržování kvality.

21) Obsah není jen text

Infografika nebo video vydají za tisíc slov. Najděte nové medium vhodné pro váš obor a uveřejněte příspěvky, které vás odliší od ostatních.

Novým obsahem také získáte další zdroje návštěvnosti. Obrázky se zobrazí uživatelům Google Images, videa můžete umístit na YouTube a diváky následně nasměrovat na váš web atd.

22) Nabídněte obsah zdarma

Vytvořte e-book nebo jinou přidanou hodnotu a vše uveřejněte zcela zdarma. Jde o jednu z nejlepších forem propagace. Nezískáte sice peníze, ale něco mnohem hodnotnějšího – zájem ostatních.

Tento postup je možné efektivně kombinovat s landing page. Ukázkou je eBook (e-kniha): 10 sekund rozhodne.

23) Sbírejte kontakty

Vlastní databáze kontaktů má pro marketéra cenu zlata. Vytvořte si takovou.

E-mail můžete získávat více cestami. Těmi základními jsou formuláře pro odběr newsletterů nebo stažení obsahu zdarma.

24) Představte se a získejte důvěru

Čtenáři ocení, když půjdete na trh sami za sebe. I když působíte jako firma, představte zaměstnance. Zveřejněte nejen profesní informace, ale i něco z osobního života.

Martin Tomčík vytvořil přehledný návod: Jak vylepšit obsah na stránce O nás. Doporučuji k přečtení.

25) Buďte osobní

Návštěvník webu není stroj, ale člověk z masa a kostí. Má své zájmy, potřeby a problémy. Rád se zasměje, vyhledává zajímavé věci, těší ho podobnost v hodnotách a postojích. Oslovíte ho spíše osobním přístupem, než když se budete schovávat za hradbu značky a pravidel firemního vyjadřování. Buďte konkrétní. A pište pro lidi.

V pokračování tohoto článku najdete dalších 25 způsobů, jak vést úspěšný blog. Máte svůj vlastní? Chybí vám zde některý? Napište komentář.


Infografika – Benefity blogosféry

SEO školení První místa.cz

   
       
           
       
   

7 komentářů

Leave a reply


CommentLuv badge

Starší příspěvky:
Jak probíhá návrh strategie linkbuildingu
3 typy linkbuilderů

Jsou různí linkbuildeři. Ačkoli se v jednotlivostech odlišují, vždy vychází ze stejných principů. Přečtěte si, jaké existují typy těch, kteří...

Zavřít