Konečně jste spustili ostrou verzi vašich dlouho připravovaných stránek a nyní se chcete zaměřit na propagaci a zpětné odkazy? Podívejte se, čemu se raději vyhnout, abyste se místo vysokých pozic ve vyhledávačích nemuseli vypořádávat s penalizací.
Linkbuilding je dlouhodobá záležitost. Nabízí se přirovnání s kariérou profesionálního sportovce. Úspěchu se nedosáhne přes noc, naopak vyžaduje pravidelnou práci i jistou dávku talentu, který ostatní nemají.
Nedůvěřujte prodejcům zázračných produktů v podobě instantních řešení. Ty možná krátkodobě pomohou vašemu webu, ale ve výsledku mají negativní vliv na odkazový profil. Zaměřte se místo toho na přirozené získávání zpětných odkazů.
Jak poznat nevhodné metody? Zde je sedm linkbuildingových sebevražd:
1) Registrace do „vyhledávačů“ a „katalogů“
Zápis do katalogů byl dříve užitečný úkon. Postupně ale změnil charakter. V současné době existuje na českém webu již jen menšina rozcestníků, u nichž má registrace vašich stránek nějaký smysl.
Stávající situace ale nebrání tomu, aby kde kdo nabízel zápis do stovek „katalogů“, které jsou ve skutečnosti linkfarmy. Kromě jejich provozovatelů a jiných registrátorů je nikdo nenavštěvuje. Zákazníky vám nepřivedou. Právě proti takovým webům, určeným pro manipulaci s výsledky vyhledávání, brojí poslední algoritmy.
Linkfarmy vydávající se za katalogy vám „přinesou“ odkazy porušující pravidla linkbuildingu hned v několika bodech:
- Jednorázový nárůst linků v krátkém čase
- Stejný anchor text
- Odkazy směřující na jednu URL
- Nekvalitní zdroj
2) „PR články“
Řeč je o duplicitním obsahu publikovaném na mnoha webech. Takové články mají menší účinnost než inzerát zveřejněný v inzertním časopise – ten alespoň někdo čte.
Na Seznam má sice „PR taktika“ stále určitý efekt, nicméně tato činnost nepřináší žádnou skutečnou hodnotu, což je jasný signál pro vyhledávače. Linkbuildingové aktivity mají mít přínos pro lidského uživatele.
Další nevýhodou „PR článků“ je to, že stejně jako registrace do katalogových linkfarem svádí majitele webů k tomu, aby se na tyto a další jednoduché činnosti spoléhali jako na hlavní program své linkbuildingové strategie. Pokud bude většina zpětných odkazů z nekvalitních zdrojů, je to stejné, jako kdyby provozovatel přiznal, že jeho web neumí získat linky jinak. O riziku penalizace nemluvě.
3) „Mikrostránky“
Stejně jako u předchozích činností se vše dá udělat dobře, průměrně nebo špatně. Při poslední variantě si u vyhledávačů příliš nepolepšíte.
Při posuzování kvality mikrostránky se zamyslete nad tím, zda:
- Má vůbec smysl ji vytvářet (vysoká konkurence, nevhodné téma)
- Je užitečná pro návštěvníky
- Poskytuje cílené informace
- Vhodným způsobem doporučuje hlavní web
Pro srovnání se podívejte na web agatha-christie.cz a poté na přesný opak.
4) Komentářový a diskusní spam
Typický výsledek nabídek stylu 10 Kč/link. „Linkbuilder“ naseká odkazy tam, kde mu v tom nikdo nezabrání, vloží URL do tabulky v excelu a vytvoří report. Co na tom, že je jeho aktivita kontraproduktivní. Pro provozovatele zasaženého webu, jeho návštěvníky i vyhledávače budete spammerem vy.
Komentáře a příspěvky v diskusích představují tradiční způsob linkbuildingu. Fungují a jsou užitečné. Musí ale být správně provedeny.
5) SEO systémy
Možná už vás zaujala podobná nabídka. Nejrůznější SEO lišty a další nástroje slibují masivní nárůst odkazů v krátkém čase. Výsledný efekt může být přesně opačný, než o jaký provozovatel stránek usiloval. Používání zakázaných systémů po čase odhalí buď sám vyhledávač, nebo vás ochotně napráská konkurence.
6) SEO analyzátory
Velmi oblíbené instantní řešení. Neznalý klient zadá adresu svého webu a následně s hrůzou zjistí, že je v červených číslech. Naštěstí je mu rychle nabídnuto řešení od provozovatele automatu.
Žádný analyzátor se nedokáže podívat na váš projekt z lidského hlediska. Takový Google v hodnocení propadá. Nemyslím ale, že by to na něj mělo negativní vliv.
SEO analyzátor může poskytnou užitečné informace, například o technickém nedostatku, který na první pohled není zřejmý. Ale spoléhat čistě na něj je chybou.
7) Přenechání propagace SEO šamanům
Známé přísloví říká, že člověk dostane to, co si zaplatí.
SEO šamani byli a budou vždy. S příchodem portálů mikroprací se jejich „služby“ staly viditelnější. Nabídka tisíců zpětných odkazů za pár dní zní jistě lákavě. Zvlášť když se k tomu přidají informace o tom, že odkazy jsou rozhodujícím faktorem pro umístění v SERPu – skvělý prodejní argument. Cesta ze sandboxu už ale tak snadná není.
Jak z toho ven – zaměřte se na kvalitní linkbuilding
Vedle zmínených „SEO“ služeb existují i jiné a horší praktiky, například skrytý text nebo jiný obsah předložený vyhledávači a lidskému návštěvníkovi. Uvedené služby jsou nicméně jako ty nejznámější propagovány jako užitečné pro váš web.
Vše komplikuje fakt, že při správném postupu skutečně mají přínos – registrace do aktivních katalogů má smysl, originální obsah na vhodném webu přivede návštěvníky a i ten SEO analyzátor může poskytnout dobré informace. Na podobném základu pak bohužel staví ti, kdo nabízejí automatickou registraci do stovek katalogů. Vždy záleží na celkovém provedení.
Jak tedy můžete mít jistotu, že se vyhnete penalizaci? Zkuste se na svůj web podívat optikou vyhledávače – je na stránkách originální obsah? Jsou stávající zpětné odkazy hodnotné? Vznikaly přirozeně po delší dobu a přivádějí návštěvníky? Nejedná se o do očí bijící nákup linků?
Nevyhazujte peníze oknem a neriskujte svůj web. Linkbuilding není o zakoupení 1 000 linků z katalogů.
Vnímejte odkazy jako skutečné doporučení odjinud. Abyste ho získali, je potřeba něco udělat.
Najděte si schopného linkbuildera a vyžádejte si od něj základní informace:
- Současné zhodnocení situace
- Návrh získávání odkazů
- Přibližnou cenu
- Časový plán
- Měření výsledků
Upřednostňujte dlouhodobou spolupráci. Jakmile budete znát průběh propagace, věnujte jí dostatek času.
Dobrý linkbuilder odvede svou práci, která se projeví na obchodních výsledcích webu. Bude vám také zasílat další tipy pro obsahový marketing, zvýšení návštěvnosti a jiná vylepšení.
Infografika: Black Hat vs. White Hat SEO | zdroj: cognitiveSEO
at 10:12 pm
Jedna věc jsou klíčová slova. Druhá co lidé a jak hledají. Třeba v Excelu je „ověření dat“ přitom dost lidí hledá jiné slovní spojení (neví jak se to jmenuje správně). Podobně gufero – simmerring – pryžové těsnění… Co překlepy?
Osobně doporučuji soustředit se na kvalitní obsah. Lidé pak začnou linkovat za vás.
at 12:55 pm
Děkuji za zajímavý článek. Zrovna nedávno jsem jednomu z klientů vysvětloval, proč by neměl sledovat SEO analyzátory. Asi by to chtělo udělat nějakou brutální případovou studii a vytvořit ukázkový web, který by se optimalizoval podle rad předních SEO analyzátorů. A pak zveřejnit výsledky :).
at 8:55 pm
Dobré zhrnutie. Dodal by som len toľko, že kvalitné komentáre obsahujúce rady na tématických weboch nie sú na zahodenie. Prinesú neraz ďaleko väčší efekt ako nakúpené odkazy alebo PR články.
Marek L. recently posted…Facebook jako mocná marketingová zbraň
at 1:08 am
Já bych nebyl zas tak skeptický. Pokud se zmíněné služby (formy propagace) používají v rozumné míře, tak mohou prospět. neházet všechno do jednoho pytle. Milan
at 2:29 pm
Díky za zajímavý článek a hezkou infografiku. Osobně si myslím, že pro rankování webu, který někdo má jako živobytí, je třeba postupovat opratrně a volit white hat taktiky a celkově se o web starat jako se trenér stará o sportovce trénujícího na maraton, jak jste psal výše.
Na druou stranu pro affiliate web, jakkoli se snažíte, aby samotná stránka měla kvalitní a přínosný obsah, asi nemá smysl vyrábět microsites v hodnotě 10 000 Kč, když tolik stála samotná homepage. Potom docela dávají smysl ty mikrostránky, které uvádíte jako nekvalitní, které sice pro návštěvníka jich samotných nemají smysl (a pravděpodobně na ně aní žádný nikdy něpřijde), ale slouží čistě k manipulaci s ranky – takové to klasické SEO ze staré školy.
at 2:18 pm
Nebola by som povedala, že nesprávny postup linkov môže stránke až tak uškodiť. A to, čo vyzeralo ako pomalé, teda postupné získavanie odkazov, je vlastne to najlepšie, čo som mohla pre svoju stránku urobiť.
Olinka recently posted…Čo s použitou zeminou pri presádzaní kvetov?
at 2:10 pm
wow na konci tá onfografika je super a k článku podľa mňa niektoré tie metódy ako katalógy PR weby majú význam len sa musia robiť v kvalitne a nie zo dňa na deň
counter strike recently posted…Geschichte von counter strike
at 3:01 pm
Dobrý článek nicméně v žádném článku ani zde se nedočtu kvalitní LinkBuildingové aktivity, které se dají klientovi prodat a předat linkbuilderovi pro zpracování.
Kvalitní obsah je sice super věc, nicméně například pro oblast stavění krbů, montáží vrat apod. se moc kvalitního obsahu na webu vymyslet nedá, navíc aby ho někdo sdílel.
U mých klientů mám vždy originální obsah dle všech ON page faktorů, origo titulky a popisky a velmi kvalitní kód. Nicméně nevím jaký jiný LinkB. bych v souladu s tímto článkem měl aplikovat. Nějaké návrhy i pro ostatní?
at 9:10 pm
Mě se líbí příměr: Jako trenér co se stará … o někoho na maratón. Ovšem připadá to mi to v realitě celé ostřejší, spíš se starám o svý weby jako velitel, který se snaží zajistit, aby ty co má po ruce se zvedli a přeběhli z toho rygolu kde ležej do jinýho rygolu támhle naproti pod dalším kopečkem. Zas, a zas. Od počátku stvoření až do soudného dne. A je to bezva. 🙂
Jirka Vavřina recently posted…Tohle Tesoro se zlata vůbec nebojí, a dává dobrý signál
at 12:46 pm
Tak ty „Nejkvalitnější minisites za nejlepší cenu na trhu – 300kč“ (opak kvalitní minisite) mě fakt pobavily. Snad nikdo není schopný udělat kvalitní web za 300Kč. Navíc takové weby nemají vůbec žádný smysl pro návštěvníky.
Samozřejmě pokud to člověk dělá „na charitu“ a nevadí mu trávit x hodin kódováním a laděním webu za 300Kč, tak mu v tom nebráním. Zajímalo by mě, jestli si to někdo od nich objednal.
at 10:45 pm
Super článek. Jen tak dál. Spoustě,lidem pomůže.
at 11:37 am
Dobrý deň,
prečítal som si daný článok, ale vo veľa veciach nemôžem súhlasiť. Venujem sa SEO na plné obrátky a nesúhlasím v rôznych bodoch:
bod 1: registracia do vyhladavacov a katalogov nie je dobra pre SEO. tak s tymto nemozem suhlasit, ak zaregistrujete stranky do aktivnych dofollow katalogov urcite to zmysel ma. Iste, nema to uz taky vyznam ako kedysi, ale aj tak to ma zmysel.
bod 2: PR clanky: ciastocne suhlasim, pokial tieto clanky nezverejnite na svojej stranke, cize nemate duplicitny obsah na webe tiez by som tomu dal len plus, aj ked maly.
Bod 3: Mikrostrany: tak tu ABSOLUTNE nesuhlasim. robil som klientovi hlavnu stranku a 4 mikrostranky, z ktorych som potom urobil stranky z vacsim obsahom. Vdaka mikrostrankam som dostal jednu stranku do top 10 pri vyhladavani urciteho klucoveho slova a potom som aj dalsie 2 dostal do top 10 pri Medium competition keywords.
Komenty na forach a blogoch: ciastocne suhlasim, pokial uzivatel na danych forach a blogoch vyslovene nespamuje, tak to nie je zase na skodu.
SEO analyzator: tak opat nemozem suhlasit, lebo co sa tyka MOZ.org a podobnych analyzatorov, tak tie su urcite nielenze dobre, ale aj potrebne. Ako urobite analyzu kolko stranok na Vas odkazuje? Pomocou google webmaster tools? Alebo ze na googli si date: site:nazovvasejdomeny.com? To nie su uplne udaje, ja na toto pouzivam analyzatori.
Co sa tyka SEO analyzotorov, ktore hodnotia zdrojovy kod: urcite je to potrebne, lebo je jednoduchsie ked Vam analyzator pozrie kolko slov ma dany clanok, kolko znakov ma Description a ci mate spravne H1, H2 Tagy.
Kontrolujete si meta Description clankov manualne co sa tyka poctu znakov? Ak presiahnete 160 znakov google to bude penalizovat.
Cize taketo clanky prosim Vas medzi ludi nepustajte, lebo je tam vela dezinformacii a najma mensi podnikatelia, co si chcu SEO robit sami, tak ich len pomylite.
at 11:21 am
Ladislav Voros: Zdravím Ladislave,
jste si jist, že jste si článek přečetl? Článek pojednává o tom, co by se dělat spíše nemělo s tím, že u každého bodu Marek píše, jak je dělat správně nebo že se to dělat vyplatí, ale v malé míře.
Co je v článku jasně u každého bodu napsáno:
Bod 1 – V současné době existuje na českém webu již jen menšina rozcestníků, které mají smysl.
Bod 2 – Řeč je o duplicitním obsahu publikovaném na mnoha webech.
Samozřejmě jsou PR články, které smysl mají. Tzn. jsou v nich odkazy na klienta, ale nejsou duplicitní, a jejich vyhotovení trvá třeba 10 hodin, než ten článek stojí za to, aby si jej lidi přečetli.
Bod 3 – vše dá udělat dobře, průměrně nebo špatně
Bod 4 – Komentáře a příspěvky v diskusích představují tradiční způsob linkbuildingu. Fungují a jsou užitečné. Musí ale být správně provedeny.
Bod 5 – SEO analyzátor může poskytnou užitečné informace, například o technickém nedostatku, který na první pohled není zřejmý. Ale spoléhat čistě na něj je chybou.
Tady se snaží Marek hlavně poukázat na fakt, že klienti mají rádi 1 číslo co jim řekne všechno – a to je zkrátka zhovadilost!
Pokud si člověk takový článek přečte důkladně, určitě z něho pochopí, jaké nástrahy na něj mohou v těchto metodách linkbuildingu/SEO čekat.