O výhodách i nevýhodách affiliate marketingu s Máriem Roženským - Marek Hnátek blog
View Sidebar
O výhodách i nevýhodách affiliate marketingu s Máriem Roženským

O výhodách i nevýhodách affiliate marketingu s Máriem Roženským

Květen 20, 2014 2:30 pm5 komentářů
Mário Roženský

Affiliate marketing je plnohodnotný obchodní model. Přesto se mu u nás dostává méně pozornosti, než kolik si zaslouží. Situace se ale mění k lepšímu, na čemž má zásluhu osvěta odborníků. Jedním z nejznámějších affiláků u nás je Mário Roženský, který také provozuje úspěšný provizní software AffilBox.cz. Přečtěte si jeho doporučení a tipy pro obchodníky a partnery i názor na současnou affil scénu.


Ahoj Mário, můžeš na úvod prozradit, jak ses dostal k affiliate marketingu a čím Tě nejvíc oslovil?

Ahoj Marku, zdravím i tvé čtenáře. Bylo to v roce 2008, kdy jsem hrával poker a kamarád mi prozradil, že za přivedení nového hráče můžu získat $50. Já jsem mu nevěřil, ale poslal jsem pár kamarádům odkazy, které mi ukázal a opravdu se jeden zaregistroval a já svých $50 dostal. Ve chvíli, kdy jsem je měl na účtu a následně mohl svou tehdejší přítelkyni vzít na večeři jen za to, že jsem rozeslal jeden email, to byla pecka.

To byl ten naprostý začátek, postupně jsem začal toto odvětví poznávat více a více a to, co mě neustále oslovuje, je ta výhodnost pro všechny zúčastněné strany. Ta win-win-win spolupráce obchodníka, partnera a zákazníka. Partner doporučí zákazníkovi něco, co potřebuje, či hledá.

Zákazník nakoupí u obchodníka a ten odmění partnera za to, že mu pomohl dohodit prodej. Všechny strany získaly to, co chtěly a jsou spokojené. Toto je i moje moto affiliate spolupráce. Všechny strany musí být vyvážené. Nikdo se nesmí nad nikoho povyšovat a snažit se jej odrbat, jinak to nebude fungovat.


Jak na tom podle tebe česká affil scéna ve srovnání třeba s americkou? Jsme hodně pozadu?

Jdeme velmi rychle nahoru. Jsou tu konference, pořádám Affiliate čtvrtky – setkání lidí se zájmem o partnerský marketing pravidelně každý měsíc. Jsou tu blogy a firemní stránky, na kterých se lze dočíst zajímavé informace a rady. Ale stále pouze 2 % obchodníků, kteří nabízí produkty či služby online, využívá affiliate marketing. Je to úžasná příležitost, jak předběhnout 98 % konkurence.


Tento blog čtou povětšinou obchodníci, typicky majitelé e-shopů. Můžeš jim ve zkratce prozradit, proč by měli zvážit zapojení provizní spolupráce do svého marketingového mixu? Jaké jsou největší výhody affiliate marketingu?

Tou největší výhodou je, že neplatí nic předem. Platí až za uskutečněné objednávky.

Takže žádné platby jak v PPC, že se tam naleje 20.000 Kč a modlíme se, aby byly objednávky. Nebo třeba u SEO, kde se snažím udělat nějaké úpravy na stránkách a získat zpětné odkazy a modlím se, aby se to vyhledávači líbilo. Vše samozřejmě musím zaplatit předem za práci někoho, kdo to za mě udělá.

V partnerské spolupráci platíte za uskutečněný obchod. Většina kvalitních partnerů jsou totiž odborníci ve svém oboru a dost často umí využít kanály, které by jinak obchodník nezasáhl. Takže se tak rozšiřuje záběr, kdo se o daném eshopu dozví.

No a v neposlední řadě je to SEO. Pokud je dodrženo několik zásad na stránkách eshopu, tak mu můžou partnerské odkazy pomoci se SEO, protože na něj povede spousta odkazů ze spousty domén.


Můžeš zmínit zajímavou případovku o tom, jak affiliate marketing zvýšil tržby některého obchodníka?

Těch případů vím samozřejmě spousty, bohužel je nemůžu prezentovat, protože data klientů jsou mi svatá. Ale pro eshopy velmi rád ukazuji případ e-shopu s tričky Trikator.cz, kde jim partneři přivádí 32 % všech objednávek. Více informací jsem sepsal v tomto článku.


Každá mince má dvě strany. Jaké jsou nevýhody affiliate marketingu?

Nefunguje automaticky. Do PPC nalejete peníze, vyberete klíčová slova a už to jede.

U affiliate marketingu ale pracujete s lidmi, ne s počítačem, takže je potřeba umět s lidmi mluvit, motivovat je a pečovat o ně. Ne každý to umí a někteří obchodníci si z partnerů dělají pouze takové ovečky, které využijí.

Takže zejména ze začátku, než se provizní program rozjede, tak na jeho přípravu a propagaci je potřeba vyvinout určité úsilí.


Co je potřeba ze strany obchodníka, kromě vhodných produktů, aby spustil a vedl úspěšný affil systém? O čem by měl už ze začátku vědět, že musí zajistit?

Určitě by se měl zamyslet nad tím, zda má na správu provizního programu čas. Osobně odhaduji, že na 100 partnerů potřebuji cca 5h měsíčně (rozdělených po drobných částech do celého období). A zda vůbec si jej chce spravovat sám. Pokud ano, tak může využít právě náš AffilBox, který mu pomůže většinu úkonů automatizovat a zjednodušit.

Pokud se nechce o affil sám starat, tak si může najmou provizní síť, která mu se správou provizního programu pomůže se všemi benefity a riziky, které takové rozhodnutí s sebou nese.


V čem obchodníci naopak nejčastěji selhávají, i když mají kvalitní produkty? Špatná komunikace s partnery?

V komunikaci s partnery rozhodně. Partneři o nich nevědí, nevidí jim do podnikání a tak třeba propagují nevhodné produkty, nebo používají zastaralé bannery apod. Toto by měl affiliate manažer kontrolovat a řádně všechny informovat. Také by měl velmi rychle odpovídat na emaily (já se snažím do jedné hodiny).

Já jsem se naučil při správě provizního programu jedno. Pokud chci, aby partneři něco udělali, tak jim to musím říct. A nejlépe alespoň 3x. Jinak se to nestane. Mnoho partnerů je rádo vedeno za ručičku a je potřeba jim říkat co a kdy mají dělat.

Druhý nešvar jsou pozdní výplaty. Někteří obchodníci to moc neřeší, prostě až se jim chce, tak to vyplatí. Tady je jednoznačné doporučení vyplácet pravidelně a přesně tehdy, kdy jste slíbili.


Kde najít schopné affil partnery? Napadá mě oslovení tematicky příbuzných webů a zveřejnění informací o novém affil programu ve specializovaných katalozích, fórech apod. František Szabó také pravidelně zveřejňuje tyto informace. Jsou další způsoby?

Jako první je vhodné udělat informační stránku o provizním programu přímo v eshopu. Na této stránce informovat, proč se do programu registrovat, co za to dostanou, jaké jsou zrovna nejprodávanější produkty, jaké propagační materiály mají k dispozici. Na tuto stránku odkazujte z patičky, aby byla snadno dohledatelná.

Následně bych oslovil stávající zákazníky. Protože ti mají zkušenosti s vaším zbožím a pokud s ním jsou spokojeni, tak jej rádi doporučí dále.

Následně bych, přesně jak říkáš, oslovil weby s příbuznou tématikou. Katalogy jsou také dobrá volba na získání nových partnerů. Ale můžete využít také PPC a sociální sítě, stejně jako když hledáte nové zákazníky.


Jsou podle Tebe některé obory nebo typy webů pro affiliate marketing nevhodné?

Ještě jsem takový nenašel :). Ale dokážu si představit třeba nějakého výrobce turbín pro vodní elektrárny. Tam by asi partnery hledal těžko a je to o osobních vazbách a obchodnících.

Ale viděl jsem úspěšné a vydělávající programy nejen u eshopů, ale i u právníků, kadeřnictví, školeních, kulturních akcích apod. Představivosti se meze nekladou.


V oblasti SEO se stále častěji mluví o nezvládnutém affil programu, kdy partneři používali nevhodné metody propagace, což vedlo k penalizaci webu obchodníka. Máš s něčím takovým zkušenost? Jak proti tomu postupovat?

Osobní zkušenost nemám. Já řešil jen to, že partneři spamovali v emailech a diskuzních fórech. Nejprve jsem je řádně napomenul a požádal o stažení informací s určitou lhůtou. A když to neudělali, tak jsem jim zablokoval účet.

Co se týče SEO penalizace, tak ta by mohla nastat, pokud by vznikl nevhodný odkazový profil díky umístění odkazů na nevhodné stránky. Lze je velmi jednoduché řešení. Ten kdo spravuje provizní program by měl čas od času mrknout, odkud na něj partneři odkazují. Pokud zde uvidí něco nevhodného, tak partnery požádat o stažení odkazů. Pokud toto manažer nedělá, tak mu může vzniknout více problémů, než jen se SEO :).


Jaký máš názor na (ne)používání atributu Rel nofollow u affil odkazů, případně jiné metody ošetření linků? Vím, že provizní systémy jsou dnes už tak vyspělé, že mohou odkazovat přes čistá URL. Affil odkazy jsou ale v podstatě placené, takže je doporučeno u nich používat Rel nofollow. Jak ale víme, v praxi tomu je jinak.

Toto je plně v kontrole majitele provizního programu (alespoň u AffilBoxu). U každé kampaně lze nastavit za mají odkazy být follow, či nofollow. Když jsem se díval naposledy, tak nofollow odkazy mělo zapnuto jen pár obchodníků.

Nechci zde působit v roli arbitra, každý zodpovídáme za své webové stránky a to, co s nimi děláme, takže dejme webmasterům tu možnost a nechme je se rozhodnout, jak s ní naloží.


Které zdroje o affiliate marketingu doporučuješ sledovat?

Pro partnery doporučím web Františka Szabo Affilblog.cz, nebo knihu Michala Majgota Affilák.

Pro obchodníky chystám knihu, která vyjde za dva měsíce – Jak prodat více díky affiliate marketingu. Doporučím také náš AffilBox.cz, kde jsme spustili před 14 dny nový web a začínáme se opírat také do obsahu. Dobrý obsah generují také kluci z Affiliate Clubu.

A obecně doporučuji mrknout se na můj ultimátní seznam affiliate zdrojů, vybere si tam určitě každý :).


Jak vznikl Tvůj projekt AffilBox? Co Tě vedlo k založení vlastního softwaru?

Původně to měla být provizní síť, protože jsem byl znechucen kvalitou provizních sítí v roce 2011. Nakonec se ale ukázalo, že zákazníci nechtějí provizní síť, kde by se dělili o partnery s ostatními, ale že chtějí vlastní řešení, které budou mít plně pod kontrolou. Tak jsem jim jej nabídl :). Dnes máme 621 zákazníků, takže to byla dobrá volba.


Co Affilbox v současné době obchodníkům a partnerů nabízí? Plánujete nějaké změny?

AffilBox nabízí plnohodnotné řešení pro správu provizního programu. Umožní přehledně sledovat, co se v programu děje, kdo jej propaguje, kdo přivádí zákazníky. Stejně tak snadnou práci pro partnery, kteří mají přístup k reklamním materiálům a přehledům, kolik si vydělali.

Na konci měsíce umožní jedním kliknutím vygenerovat a rozeslat report pro fakturaci všem partnerům. Celá správa provizního programu je tak velmi snadná.

Novinky nasazujeme neustále. Někdy i vícekrát za den. Před 3 týdny jsme nasadili kompletně nový algoritmus, který počítá konverze a díky němu náš systém nyní zaznamenává o 19,5% více konverzí, než předtím. To je docela dobrá novinka, ne?


Přesuňme se od affilu k dalším důležitým věcem okolo podnikání. Jsi známý tím, že hodně dbáš na sebevzdělávání. Které zdroje informací sis oblíbil? Ovlivnila Tě více třeba nějaká kniha nebo infoprodukt?

Já miluji informace. Neustále poslouchám podcasty, zejména v autě, když někam jedu. Seznam mých oblíbených naleznete zde. Co se týče knih, tak velmi mi otevřel oči Podnikatelský mýtus od Michaela Gerbera. Štěstí doručeno od Tonyho Hsieha je pro všechny, kdo chtějí dělat kvalitní uživatelskou podporu. Neměl bych zapomenout ani na 4hodinový pracovní týden od Tima Ferrise.

Skvělý český infoprodukt je emailacademy.cz od Davida Kirše, ta mi velmi změnila pohled na to, co lze dělat s emaily. A dneska je email můj nejsilnější marketingový kanál. Ze zahraničních volím vždy kurzy podle toho, co zrovna já, nebo někdo z mých kolegů potřebujeme.


Máš tip na užitečné postupy nebo aplikace pro práci s větším množství informací?

Osobně si zajímavé informace ukládám do Evernote, kde si je značkuji a dále s nimi potom pracuji. Zajímavé články k přečtení posílám do Pocket k pozdějšímu nastudování. Více o tom jak s informacemi pracuju lze najít v jiném mém rozhovoru.

Aktuálně makáme na aplikaci pro správu uživatelské podpory SupportBox. Tuto aplikaci budeme spouštět za 14 dní a věřím, že se nám s ní podaří změnit způsob, jak se v ČR pracuje na podpoře se zákazníky, stejně jak se nám to podařilo s AffilBoxem v oblasti partnerské spolupráce.


Jak plánuješ dál směřovat své podnikání? Zaměřuješ se i na zahraniční trh?

Na zahraničí se nezaměřuji, ani to v nejbližší době neplánuji. ČR + SR jsou dostatečně velké a je tady obrovský prostor na to, aby mé podnikání dále rostlo.


Mário, děkuji Ti za inspirativní rozhovor.

Já děkuji tobě Marku.

Školení a workshop linkbuildingu

   
       
           
       
   

5 komentářů

  • Není pravda, že se v affilu neplatí nic předem. Někdo se o program musí starat, koupit provizní SW, implementovat kódy do webu, připravit podmínky (náklady na právníka), vytvořit kampaně, propagační prvky, propagovat program, najít  partnery. To vše ještě před tím, než přijde první objednávka. Bylo by hezké, kdybyste to takhle pořád nezjednodušovali.

  • Marek Hnátek

    @Zdeněk: ano, přípravná fáze je nutná snad u všech způsobů marketingu (SEO a linkbuilding – klíčovka, tvorba persón, návrh strategie; PPC – klíčovka atd. atd.). Chytřejší obchodník s tím počítá.

    V rozhovoru je to myšleno jako srovnání „běžícího“ SEO a affilu.  Z praxe víme, že mnoho klientů investuje průběžně nesmyslné částky do (nekvalitního / neefektivního) SEO a linkbuildingu, protože je to první, co je napadne. A agentury a konzultanti je rádi přijimají. U affilu je alespoň výhoda v tom, že zde obchodník, kromě affil manažera, nemá další výdaje a platí až za výsledky.

  • Marku, i po spuštění programu je s tím spousta práce a nákladů, než přijde výsledek. Sám jeden spravuji a kromě mě se tomu věnuje ještě grafik, kodér a administrativa eshopu. Takže obchodník má výdaje. Ti, co výdaje nemají, jak píšeš, mají mrtvé affil programy (a takových je většina u nás, stačí si udělat malý průzkum).

  • Marek Hnátek

    Zdeňku, jasně, bannery a další věci se neudělají zadarmo. Dobrý affil manažer s klientem řeší více věcí, což také něco stojí. Viz http://blog.kvasnickajan.cz/co-vse-ma-umet-affiliate-manazer/.

    Vracíme se tím k článku, kdy jsem chtěl popsat pro obchodníky. Každopádně díky za připomínku, aktuálně pracuji na příspěvku, který toto přiblíží. Franta Szabó přinese svůj pohled a informace o tom, co konkrétně se musí zajistit.

    Myslím, že se shodneme na tom, že je to jako všude – dobrý odborník spolupracuje s klientem a umí zhodnotit, zda je pro něj ten který způsob vhodný. Neexistuje obecný pohled. Někomu se třeba SEO nebo jiný kanál vyplatí, pro jiného by větší investice do toho samého neměla takový výsledek. Stejně tak se Trikatorům affil vyplatí, jinému by se nevyplatil, ať už kvůli sortimentu, maržím nebo „jen“ nevzládnuté komunikaci a neochotě mít affil manažera.

  • pekný rozhovor 🙂

Leave a reply


CommentLuv badge

Starší příspěvky:
nahodne-persony
Originální způsob linkbuildingu č. 32: Poznání návštěvníků a jejich potřeb

Články, videa, příspěvky na vaší Facebook fanpage... tyto a další možnosti linkbuildingu jsou především způsoby sdělení. A aby sdělení splnila...

Zavřít