Představte si, že navštívíte nový a moderní obchodní dům. Nejnovější sortiment a celková atmosféra na vás udělají skvělý první dojem. Za chvíli však přijde problém. Vybíráte zboží, v němž se příliš nevyznáte a ani po 10 minutách hledání se nesetkáte s příjemným „Co pro vás můžeme udělat?“. Marně očekáváte radu od pobíhajícího personálů, pro který jste jen jedním z mnoha. V tom si vzpomenete, že přes ulici je malý rodinný krámek s totožnými výrobky, v němž jste vždy setkali se vstřícným obchodníkem. Co uděláte, abyste měli jistotu, že jste zvolili správné zboží?
Pokud byste se zachovali jako většina zákazníků, opustíte současnou prodejnu a zamíříte do rodinného podniku.
Text na webu nahrazuje obchodníka
Dobrý prodejce dbá na své návštěvníky. Je jim vždy na blízku a z celého nákupu dělá příjemnou záležitost. To samé se odehrává i na webu – zde navíc platí, že kvůli chybějícímu obchodníkovi je text to jediné, co může zákazníky zaujmout.
Aby text zákazníky oslovil, musí splnit řadu funkcí. Mezi ty základní patří:
- Zpřehlednit web
- Vzbudit emoce
- Dát argument ke koupi
Mnoho provozovatelů e-shopů a firemních webů přesto důležitost slov stále podceňuje. Je běžné utratit značné částky za grafiku, redakční systém a různé vychytávky, ale u textů se vžila představa, že se buď narychlo sepíšou na koleni, nebo nechají na starost sekretářce. Tím se doslova otevřou dveře, kterými budou návštěvníci odcházet ke konkurenci.
Síla slov
Text rozhodne o tom, ve kterém e-shopu zákazník koupí – na výběr jich má většinou víc, mezi kterými se navíc pohybuje pouhým kliknutím myši. Vítězný web musí mít něco, co zaujme a udrží na místě.
Pravděpodobnost, že se webmasterovi nebo sekretářce podaří takový text napsat, je malá.
Neobratný text málokdy pozitivně působí. V lepším případě suše informuje o sortimentu, v horším je plný chyb a dýchá z něj amatérismus. Přitom by stačilo nechat ho přepsat někým zkušeným.
I pouhé vyzdvižení výhod obchodu zpracované copywriterem dokáže odlišit od ostatních a zvýšit tržby. Ve zvláště konkurenčních oblastech je to přímo podmínkou úspěchu. Velkým plusem textů navíc je, že plní účel i měsíce po vložení na web.