Provozujete internetový obchod? Zajímáte se o to, jak vést úspěšný e-shop, ať už z pozice obchodníka nebo konzultanta, který radí klientům? Přečtěte si recenzi prvního komplexního českého e-booku zaměřeného na tuto oblast.
Je to pár dní, co jsem vydal e-book 33 způsobů linkbaitingu. Dokument je poměrně krátký (okolo 11 stran), přesto s ním byla celkem práce. V den vydání jsem shodou okolností narazil na web eshopkniha.cz, který nabízel e-book o vybudování úspěšného e-shopu o neuvěřitelné délce 505 stran. Zaujala mě nejen délka (ta se dá „zfalšovat“ zbytečným obsahem), ale především dobré reference knihy a autor jakožto provozovatel známého obchodu. Proto jsem e-book zakoupil a přečetl. A mám na něj velmi pozitivní názor.
Konečně pořádný návod pro e-shopaře
Článků o vedení internetového obchodu je všude plno. V tom je ta potíž. Běžný obchodník se stará o chod svého projektu, řeší spoustu dalších věcí, od nevyzvednutých zásilek, až třeba po zaměstnání, protože e-shop má jako přivýdělek. Na hledání vhodných článků, návodů a dalších zdrojů informací pak nemá čas nebo chuť. A to nemluvím o tvorbě obsahu a dalších činnostech.
V tomto oceňuji nový e-book, jelikož se provozem e-shopu zabývá skutečně komplexně. Chronologicky provází životem obchodu, od výběru vhodného sortimentu, přes měření výkonu a obsahovou strategii, až po závěrečné tipy. Nechybí tedy části věnované úvodnímu plánování, analýze klíčových slov a startovní fázi obecně – tak, aby byl začátek provozování obchodu bezbolestný a obchodník s předstihem odhalil nedostatky. Následují další kapitoly, které popisují každodenní fungování projektu.
E-book těží z praktických zkušeností autora, který sám provozuje internetový obchod a ví, co to obnáší – včetně nesolidního, až vychcaného chování některých zákazníků. Jednotlivé kapitoly jsou rozděleny do dvou částí. První se zabývá teorií, srovnává výhody a nevýhody různých možností atd. Druhá obsahuje osobní zkušenost a komentář autora, což dokumentu dává zcela nový rozměr a odlišuje jej od obecných návodů.
O autorovi
Jan Kalianko vybudoval největší český e-shop se značkovou módní obuví SvětBot.cz. Také se věnuje novému českému PPP systému KUPčlánek.cz.
Pár much se samozřejmě najde
Abych pouze nechválil, zmíním i pár nedostatků ze svého pohledu.
E-book vznikal v době, kdy nebyla problematika not provided tak aktuální. O not provided nepadne ani slovo. Na druhou stranu jsou zmíněny alternativní postupy.
Mám i pár dalších připomínek věnovaných především problematice SEO. Nejvíc mi neseděl příklad vhodného popisku kategorie.
Některé tipy nebo doporučení mohou být pro někoho zastaralé, neúplné či kontroverzní ve stylu tvrzení proti tvrzení. Linkbuilding je zmíněn pouze okrajově v části věnovaného longtailu jako čistě nákup odkazů bez upozornění, že se jedná o rizikovou metodu. Zde by mohla vznikat nedorozumění.
E-book z pohledu provozovatele obchodu
E-shop Knihu ocení nejen začínající podnikatelé, ale i zkušení obchodníci. Do jedné publikace shrnuje mnoho klíčových informací. Ti, co zamýšlejí založit e-shop, najdou cenné know-how, které jim umožní vyhnout se chybám a ušetřit množství času a prostředků. Majitelé již existujících obchodů mohou zkontrolovat stav svého dítka a odstranit případné nedostatky.
Je takřka jisté, že e-book někoho odradí od spuštění vlastního internetového obchodu, protože ho seznámí s tím, jak to ve skutečnosti chodí a že se nejedná o tak jednoduchou věc, jak je často prezentováno. Ale i v tomto případě kniha splní svůj cíl. Ušetří čtenáři mnoho času, starostí a peněz.
E-book z pohledu konzultanta
E-book je určen pro majitele obchodů. Stejně tak ho ale ocení i konzultanti, kteří lépe porozumí tomu, co musí každý den řešit jejich klienti. E-book mi odhalil několik nových poznatků a udělal lepší představu o oblastech, které jsem vnímal úplně jinak – protože jsem s nimi jednoduše nepřicházel do styku nebo je bral na lehkou váhu.
Pár postřehů z knihy
- V zahraničí je běžné, že zákazník čeká i týden nebo déle na doručení zboží. Nikdo se nad tím nepozastavuje. U nás zákazníci očekávají „skvělé služby“ a dodání do druhého dne
- Věnujte zvýšenou pozornost obchodním podmínkám
- Nákupní košík mějte vždy vpravo nahoře
- Logo vlevo nahoře
- Hlavní menu v levém sloupci nebo v kombinaci s horní lištou
- Vyhledávání je lepší v hlavičce
- Vhodně použitý blok s výhodami nákupu může výrazně zvýšit prodejnost
- Košík je často opomíjená součást e-shopu
- Pro rychlé upoutání pozornosti použijte grafiku oproti běžnému textu
- Nákup s nutností registrace je přežitek, který odradí množství zákazníků
„Neděláte web pro vyhledávače, ale pro zákazníky –> vyhledávače se více či méně úspěšně snaží chovat jako běžní uživatelé. Pokud budete dělat web pro lidi, oblíbí si ho i vyhledávače.“
Shrnutí – E-shop Kniha je skvělý zdroj informací
Za pár stovek dostanete takový nášup informací, na jaký byste marně čekali na průměrném školení.
Kromě bohatého obsahu autor nabízí i řadu bonusů včetně 30minutové konzultace vašeho e-shopu, které předchází stejně dlouhá příprava autora při posuzování webu a hledání chyb. Za necelou tisícovku tedy získáte jak 505stránkový e-book, tak hodinu služeb konzultanta.