Správně vedený linkbuilding není náhodný proces. Rozhoduje v něm více faktorů, které na sebe navazují a zároveň se vzájemně ovlivňují. Podívejte se, jak může probíhat návrh strategie získávání zpětných odkazů.
Strategie linkbuildingu má za cíl:
- Ujasnit si současnou situaci
- Vytipovat nejlepší možné postupy
- Stát se základem aktivního i pasivního linkbuildingu
Linkbuildingová strategie pracuje s více faktory, mezi než patří:
- Typ vašeho webu (magazín, e-shop, katalog)
- Stanovení cílů
- Klíčová slova
- Seznam stránek
- Cílová skupina
- Možnost měnit a přidávat obsah
- Typy a druhy obsahu
- Stávající obsah
- Analýza konkurence a jejích postupů
- Poznání prodejních argumentů
- Rozpočet
- Délka propagace
- Partneři
- Technické řešení
- Aktivní spolupráce všech stran – na případové studii použití produktů atd.
- Dříve použité metody
- Stávající odkazy
- Plánovaný další rozvoj webu (změna sortimentu, redesign stránek, vyšší budget atd.)
- Rozvržení prvků na webu
Následující činnosti se nemusí vykonat v přesně uvedeném pořadí. Každý se řídí jinými preferencemi. Jde o hrubé schéma možného postupu, který mi vyhovuje.
Analýza webu a jeho cílů
Jedním z nejdůležitějších kroků je detailní poznání webu. Podle prostudování jeho zaměření a vlastností se bude odvíjet vhodný návrh linkbuildingu.
- Při analýze se nezapomene na stávající odkazový profil a již provedený linkbuilding.
Čím víc informací, tím lépe.
Svou roli hraje i to, jakých cílů chce majitel dosáhnout.
Někdo preferuje dosažení lepších pozic ve vyhledávačích. Zkušenější zákazník dá přednost zvýšení konverzního poměru a „kvalitní návštěvnosti“ – tj. získání takových návštěvníků, které stránky zajímají a vydrží na nich delší dobu. No a samozřejmě je zde i pasivní linkbuilding, kdy provozovatel webu nechce přijít o popularitu a neustále pracuje na propagaci. Cest je vícero.
Analýza konkurence
Podle vytyčených cílů následuje průzkum konkurence v dané oblasti. Je důležité zjistit, jak ostatní weby pracují na budování zpětných odkazů. Zda-li se zaměřují především na pozice ve vyhledávačích, budování značky (soutěže, komunita na sociálních sítích, ale i rozhovory apod.) nebo něco jiného.
Analýza konkurence může také přinést užitečné tipy a nápady k dalším kreativním způsobům linkbuildingu.
Setřídění možností linkbuildingu
Podle cílů, konkurence a dalších faktorů přichází na řadu ucelení představy o způsobech budování zpětných odkazů. A to tak, aby linkbuilding měl skutečně smysl. Pouštět se do boje – s minimálním rozpočtem a klasickými metodami – proti silnému hráči je ztrátou času a peněz.
Rozhoduje kreativita. Zajímavá kampaň na Facebooku nebo originální microsite představuje levnější a přitom účinnější investici než draze zaplacené, ale provařené způsoby linkbuildingu.
Návrh služeb
Po konzultaci s klientem jde o další krok před zahájením procesu budování zpětných odkazů.
Výběr konkrétních služeb ovlivňují zmíněné faktory:
- Druh, zaměření a vlastnosti webu
- Stanovené cíle
- Již provedený linkbuilding
- Celková doba
- Rozpočet
- a další věci…
Při návrhu je klíčové řídit se zdravým rozumem. A přistupovat k odkazům jako k referencím, které ostatní přikládají jiným stránkám. Bezhlavé (a jednorázové) budování linků je kontraproduktivní.
Linkbuilding je dlouhodobý a postupný proces. Odkazy se nebudují jen na homepage, ale i na podstránky (longtail). Pokud to je možné, posiluje se brand.
Získané zpětné odkazy by měl být smysluplné – umístěné na tematických webech, relevantní a užitečné pro návštěvníka.
Máte pro návrh strategie budování backlinků jiný postup? Napište komentář.
at 5:37 pm
Díky za zmínku a zajímavý článek. Ať ti vydrží zápal pro psaní!
at 3:20 pm
děkuji moc za zajímavé čtení a hlavně poučné