Google pokračuje v úpravách algoritmů, což snižuje efektivitu dříve používaných metod vytváření zpětných odkazů. V souvislosti s tím se začalo mluvit o tom, že linkbuilding jako takový ztrácí smysl. Jsem opačného názoru – smysl pozbývají umělé metody získávání backlinků. Aby web dosáhl úspěchu (nejen) ve vyhledávačích, stačí se zaměřit na kvalitní linkbuilding. Podívejte se na některé ukázky vhodného získávání linků a obecné shrnutí toho, jak se bude vyvíjet budování odkazového profilu.
Trend, který právě nastupuje, je prospěšný. SEO je velmi rychle měnící se obor, co fungovalo před rokem, může dnes mít i negativní dopad. Zatímco registraci do katalogů a publikaci PR článků ve velkém si dokázal objednat každý, pozornost se postupně začala obracet jinam. K přivedení cílených návštěvníků a získání hodnotných zpětných odkazů jsou nutné „kreativnější“ metody.
Zběsilé získávání odkazů nahradil kvalitní obsah, který sdílí uživatelé a návštěvníci.
Jak se měnil a mění linkbuilding
- Registrace do katalogů a další metody ztrácejí efekt
- Vyhledávače upřednostňují kvalitní a sdílený obsah
- Výhodou je aktivita na sociálních sítích
- Do popředí se dostává obsahový marketing
- SEO se stalo více záležitostí „běžného“ marketingu
Matt Cutts pojednává o tom, jaký je názor vyhledávače na určitý typ linků:
Účinný linkbuilding přestal mít statut externí metody. Naopak stále víc ovlivňuje obsah webu. Dříve známé způsoby vytváření zpětných odkazů sice úplně neztratily efekt, ale pro vystoupení z průměru to chce něco jiného. Dopředu se dostanou ti, co se zaměří na kvalitní linkbuilding a linkbaiting.
Nový symbol linkbuildingu – obsahový marketing
Stále větší roli má přínosný, originální nebo zajímavý obsah. Právě ten je základem pro získání zpětných odkazů a následně i nových zákazníků a pravidelných návštěvníků. Linkbaiting odlišuje lepší web od toho horšího. Metod obsahového marketingu je celá řada, některé z nich najdete v seriálu linkbuilding prakticky, ty další a nejznámější zde uvedu.
Infografika
Nová modla linkbaitingu. Infografika umožňuje „vtěsnat“ obsah běžného článku do jednoho obrázku. Nejen proto ji oceňují uživatelé internetu, kteří mají neustále pocit, že jsou ve spěchu. Originální infografikou si snadno získáte pozornost i odkazy.
O tom jak spojit linkbuilding a infografiku pojednávají příspěvky na SEOmoz.org a textlinkbrokers.com. Vytvoření kvalitní grafiky ovšem není jen tak. Příklady toho, kdy se infografika nesetká s úspěchem, najdete v článku na searchengineland.com.
V dalším článku na searchengineland.com je také zmíněna jiná možnost linkbuildingu s infografikou: nabídněte sdílení vámi vytvořené infografiky za uvedení odkazu.
Guest Posting
Publikací článků na cizích a známějších webech posiluje jméno v komunitě. Tato metoda je výhodná pro obě strany. Autor příspěvku se zviditelní, majitel webu zdarma získá kvalitní obsah.
Navazování partnerství
Klasická výměna odkazů ztrácí účinek. Místo ní je výhodnější se zaměřit na skutečné partnerství, které bude prospěšné pro weby i jejich návštěvníky.
Příkladem úspěšné spolupráce je magazín CELOSTNIMEDICINA.CZ, jenž podporuje mateřské e-shopy.
Linkbaiting
Mít na webu takový obsah, který je atraktivní pro běžné návštěvníky, je velké plus. Důležité budou související faktory, jako je například různá verze anchor textů, které se u přirozeně vzniklých odkazů mění. Pro návštěvnost webu mohou být rozhodující také kocitace.
Způsobů, jak přilákat odkazy je mnoho. Nemusí se jednat jen o „kvalitní obsah“. Stejně dobře poslouží kontroverze, kritika apod. Záleží, jakou cestou se člověk chce vydat a jaká je jeho cílová skupina návštěvníků.
Čemu se vyhnout
Nemá cenu se dále – alespoň ve velkém – věnovat metodám linkbuildingu, které zaznamenávají snižující se účinek a v některých případech znamenají i penalizaci. Každý web je jiný a hodí se pro něj něco jiného, obecně ale jde o smysluplnou propagaci. Své peníze a čas investujte do kvalitního linkbuildingu.
Pozorujete změny ve vyhledávačích a měnící se trendy? Vyzkoušeli jste některý z výše uvedených postupů – jaká je podle vás budoucnost linkbuildingu a SEO obecně?
at 11:41 pm
Určitě souhlas. Mám velice kladnou zkušenost s infografikou, kdy jsme udělali infografiku v návaznosti na můj dotazník Twitter spammer vs. Twitter informant a rázem se objevila na Lupě, Rootu a dalších známých magazínech: http://blog.kvasnickajan.cz/infografika-twitter-spammer-vs-twitter-informant/![My Profile](/wp-content/plugins/commentluv/images/littleheart.gif)
Jsem hodně zvědav, jaké trendy budou v tomto roce a zda se objeví něco nového 🙂
Kvasnička Jan recently posted…Steve Krug: Nenuťte uživatele přemýšlet!
at 1:16 am
Dobře se to čte, v praxi bohužel často narážím na klienty, kteří si neuvědomují, že odkazy je potřeba získávat i jinak než výměnou a že takový odkaz stojí o něco víc 🙂![My Profile](/wp-content/plugins/commentluv/images/littleheart.gif)
Jiří Komár recently posted…Velký seriál o internetových obchodech (1)
at 8:18 pm
Díky za komentáře a konkrétní ukázky. Souhlasím s tím, že klienti většinou dávají přednost SEOmatům, registracím do katalogů apod. Na druhou stranu pak víc ocení, když jim kvalitní obsah přivede nové návštěvníky, ne jen stovky odkazů z linkfarem…
at 12:14 pm
Naprostý souhlas. Problém bývá s realizací. Zabývám se affiliate marketingem a zatím důvěřuji zaběhlým způsobům. Když například šikovně zpropagujete produkt pro ženy na nějakém ženském diskusním fóru tak, že založíte lepší téma a nenápadně vložíte svůj odkaz třeba jen do podpisu, má to velký efekt.