Jedním slovem: NE. Ačkoli mají kvůli častému prodeji a manipulaci s výsledky vyhledávání špatnou pověst, jsou při správném použití vhodným způsobem linkbuildingu.
Site-wide odkazy se nacházejí na všech stránkách webu, případně na významné části z nich. Typicky mají místo v menu, bočních panelech, ale i patičce. Nemusí se zobrazovat na každé stránce – někdy jsou jen v určitých sekcích nebo je například při umístění v sidebaru „vytlačí“ fórum zabírající hlavní obsahovou část.
Kupčení se site-wide odkazy a podobné metody utrpěly po vypuštění Tučňáka citelnou ránu. Nakupování odkazů přes reklamní systémy se často stalo oblíbenou a primární součástí linkbuildingu. Pozice rostly, pak ale přišlo vystřízlivění. Algoritmus se zaměřil na nepřirozené odkazování, které se netýká pouze přímého nákupu, ale i linků ze šablon apod.
Následně se začala objevovat doporučení i na úplné odstranění site-wide odkazů ze strategie linkbuildingu. Důvodem je údajně to, že vyhledávače jim v lepším případě nepřikládají váhu, v horším je považují za spam. Podívejme se na to blíže.
Site-wide linky jsou odkazy jako každé jiné
Cílem linkbuildingu je získávat „živé odkazy“, tj. takové, které přivádí návštěvníky. Pokud jsou vhodně umístěné na více stránkách kvalitního a tematicky příbuzného webu, proč jich nevyužít? Vyhledávače razí cestu přirozeného odkazování a site-wide linky představují jednu z možností.
Matt Cutts: Site-wide odkazy jsou v pořádku, jestliže jsou přirozené.
Site-wide odkazy vám mohou pomoci, ale i uškodit
Rozlišujte účinnost linkbuildingových metod. Odkazy z bočních panelů a dalších míst bez obav zařaďte do svého linkbuildingového plánu, pokud máte jistotu, že budou splněna základní pravidla
Co použít: Hlavním požadavkem je tvorba odkazů pro návštěvníky. Kvalitní, tematický a dobře umístěný odkaz má hodnotu.
Co nepoužít: Naproti tomu nákup linků z přeplněných patiček nebo dokonce SEO lišt má přesně opačný účinek. Krátkodobě takové postupy můžou fungovat. Z dlouhodobého hlediska ale představují riziko penalizace, nemluvě o tom, že stojí čas, který by se dal využít k vytvoření kvalitního obsahu nebo naplánování marketingu.
Hlavní kritéria kvality odkazů jsou:
- Přirozenost
- Přivádění návštěvníků
- Vhodné a stálé umístění
- Tematičnost
Největším problémem site-wide linků je jejich přirozenost. Jelikož je snadné během okamžiku vytvořit odkaz z více stránek, rozvinul se čilý obchod a vznikly nejrůznější systémy specializující se na právě na tuto oblast. To se vyhledávačům samozřejmě nelíbí.
Na druhou stranu je třeba uvést, že linky stejně tak vznikají spontánně. Pokud se blogerovi líbí něčí web a chce ho podpořit, vloží odkaz do bočního panelu – je to pro něj pohodlnější než psaní článku. Site-wide linky jsou skvělým způsobem zviditelnění a jen tak nezapadnou. Na stejném principu je často založena i spolupráce mezi weby, kde vzájemné doporučení na webu a dalších místech hraje primární úlohu.
Site-wide odkazy jako součást komplexního linkbuildingu
Při rozumném přístupu jsou site-wide linky účinným způsobem propagace. Jak jich tedy efektivně využít? Řešení je na první pohled jednoduché – linkbuilding s lidským přístupem, ideálně v kombinaci s kontrolou účinnosti díky analytickým nástrojům. Vyhněte se umělé manipulaci s výsledky vyhledávání a získávejte odkazy tam, kde podle vás mají smysl.
Site-wide odkazy jsou naprosto samozřejmou součástí webů. Setkáváme se s nimi prakticky všude, protože fungují a generují návštěvnost. Vždy ale záleží na celkovém provedení. Odkazy ze SEO patiček vám návštěvníky nepřivedou.
at 9:22 pm
Pěkně řešeno. Nic se nemá přehánět. 🙂
at 1:43 pm
mne sa tieto odkazy vôbec nezobrazujú v google GWT ale je cítiť že nejakú silu webu na ktorý sa odkazuje dávajú![My Profile](/wp-content/plugins/commentluv/images/littleheart.gif)
counter strike recently posted…Geschichte von counter strike
at 11:38 am
Souhlasím, hezky napsáno. Martin