Naše malá letní SEO selfie soutěž s affilákem ze SEO pizza.cz je u konce. A z původně malého pokusu se stal seriál o tom, jak s minimálními náklady vybudovat funkční e-shop. Co chystám dál?
Všechny díly soutěže
- Je lepší kvalitní, nebo umělý linkbuilding? Malá SEO soutěž – díl 1.
- Je lepší kvalitní, nebo umělý linkbuilding? Malá SEO soutěž – díl 2.
- Je lepší kvalitní, nebo umělý linkbuilding? Malá SEO soutěž – díl 3.
Plánuji vlastní e-shop
Je samozřejmě bláhové chystat obchod podle jedné úspěšné prodejní stránky. Nicméně mě poslední měsíce přiměly k přehodnocení vlastní práce.
Aktuálně mě nejvíc vytěžuje hotel na Vysočině, ale to plánuji ukončit. Nadále se chci více věnovat teď už skutečně vlastním věcem. Proto jsem také přestal přijímat nové zakázky. Nejsem na takové úrovni, abych účtoval první schůzky a zároveň potřebuju relax od poptávajících, kteří umí vyhodit 40 tis. Kč za obsahový marketing nebo nepoužitelnou klíčovku (vše od „renomovaných“ dodavatelů), ale když mají zaplatit za kvalitní práci, mají problém za to zaplatit.
Další příčinou je to, že pokud máte trochu zkušeností a práce vás baví, snadno rozjedete vlastní obchod. Proč pracovat na cizím, když můžete pracovat pro sebe? Zní to možná až moc růžově, ale je to prostý fakt.
No a třetím hlavní příčinou je také to, že nechci riskovat penalizaci za tapetování SERPu kvůli tomu, že jen přeprodávám zboží. Vzhledem k tomu, že první Radkův e-shop tycnaselfie.cz zaznamenal citelné zhoršení pozic – a Seznam mě zrovna včera dost posunul dozadu –, přinutilo to s dalšími věcmi i mě popřemýšlet o dalším směřování. Přestože mám s mikrostránkami skvělé zkušenosti, tohle je něco jiného. Řešením je vlastní malý obchod. Příprava e-shopu mě zpomalí, takže do té doby jen upravím prodejní stránku aspoň tak, aby měla stejnou šablonu a vzhled jako obsahový web Selfie svět.
Koncept obchodu
Jak jsem uvedl v předchozím příspěvku, pracuji na jednoduchém e-shopu se selfie tyčkama ve stylu Čaje týdne. S tím souvisí rozšíření sortimentu, lepší propagace, tvorba návodů atd. Zároveň se pokusím snížit náklady na minimum, jednak kvůli konceptu tohoto seriálu a také kvůli tomu, že se jedná o zboží, které u nás zažívá boom, ale kdo ví, co bude za rok.
Propagace
Teď k jednotlivým způsobům propagace, které jsem použil nebo plánuji použít:
Nejjednodušší metody linkbuildingu
Ačkoli je SEO a linkbuilding oblékáno do hávu tajemna, analýz a konzultací, ve skutečnosti jde o jednoduché činnosti. Mou nejoblíbenější je ruční procházení výsledků vyhledávání na vybrané fráze. I ve velmi konkurenčních oborech tak najdete mnoho odkazových příležitostí. Typicky Wikipedii. Následně vytvoříte obsah, na který z Wiki odkážete. A ten můžete průběžně dolaďovat a získávat na něj spousty dalších backlinků z diskusí a dalších zdrojů, nalákat na něj ovlivňovatele atd.
Ovlivňovatelé respektive ovlivňovatelky
Jelikož u jiných projektů dlouhodobě spolupracuji s bloggerkami a dalšími ovlivňovatelkami (zatím jsem oslovil pouze ženy), bylo celkem jasné, že půjdu právě touto cestou. Bloggerky mají obrovský vliv a v ideálním případě budou představovat můj hlavní způsob propagace.
Neziskovka
Protože spolupracuji s neziskovou Nekupuj. Adoptuj!, zvolil jsem právě tu. Zatím tedy jen v podobě uvedení sponzoringu u mě a vložení ikony na web organizace, ale po spuštění jejich nových stránek to prohloubíme. V polovině září chystáme větší akci ve spolupráci s bloggerkami a útulkem, tak uvidíme, jestli tam selfie klacek nějak zakomponzuji.
Nákup odkazů
Takže jak je to s nedoporučovaným nákupem odkazů? No samozřejmě nakupuji, jako všichni ostatní :-). Hlavně přes systém Ads.ranky.cz, kde se snažím nakupovat odkazy z tematicky podobných webů s nějakou návštěvností a historií. Něco málo přes Placlu, ale jelikož nechci do článků kvůli k ceně produktu investovat tisíce, efekt je minimální.
Broken linkbuilding
Našel jsem pár tematických (zábavních) webů, u kterých vypršela doména. Tu jsem zaregistroval a obnovuji původní obsah s odkazy na prodejní stránku.
SEO pro netrpělivé PPC
Po konci srpna jsem spustil PPC kampaň. Jestli jsem byl do té doby spokojen s výsledky, PPC mě velmi mile překvapilo, protože už druhý den překonalo všechny denní průměry a výsledky optimalizace pro vyhledávače. Kuba Herrmann prostě umí.
Virální kampaň
Jakmile se dokopu ke spuštění vlastního obchodu, spustím menší virální kampaň. Tu už mám hotovou. Jsem upřímně zvědavý, jaký bude mít efekt.
Náklady vs. zisk
U předchozího článku se jeden čtenář zeptal na celkové dosavadní náklady u prodejní stránky a obsahového webu. Pokud nebudu počítat PPC, byly do dneška zhruba následující:
- Grafika – 2 000 Kč
- Obsah, copywriterka a nahození webů – 2 000 Kč
- Linkbuilding – 2 000 Kč
- Tyčky k vyzkoušení a pro bloggerky – 2 000 Kč
- Vlastní práce – 2 000 Kč
Jaký máte na seriál názor? Pokračovali byste v nastaveném směru, nebo byste něco změnili?
at 5:00 pm
Seriál se mi líbil a bylo zajímavé ho sledovat 🙂 Pokud to není tajemství, jaký byl celkový počet objednávek a čistý zisk?
at 10:42 am
Zdravím Marku, v posledním odstavci máš Náklady vs. zisk, ale zisk tam nevidím uveden?
Těžko mohu říci ano jdi do toho nebo to nemá význam s takovým ziskem.
at 9:36 am
Už to děláš nějakou dobu, nastav si ty cíle, čeho chceš dosáhnout vyšší. Objednat selfie tyč v číně za kilo a prodat za 300 Kč zní sice fajn, ale ve skutečnosti si nemyslím, že jich zase tolik prodáš, protože za 400 Kč jdou koupit v Datartu a ty k nim připočítáváš ještě neznámé poštovné…
Zrovna nedávno jsem byl v hypermarketu a viděl jsem tam pár zajímavých obchodů, třeba Crocks atd… Prostě prodávali žabky a boty na zahradu, ale měli je snad v 30ti různých barvách. Jedno zboží, milión variací, pak jsi bezkonkurenční.
at 12:59 pm
Ahoj Marku, díky za další, pro mě užitečnej článek.
Zaujal mě hlavně odstavec o údajné „penalizaci za tapetování SERPu“.
Zajímá mě, jak si na to přišel, že se jedná o penalizaci za přeprodávání zboží? Vždyť web http://www.mojeselfietyc.cz/ je jednoproduktový e-shop a vůbec nevypadá jako nějaký affil web přesměrovávající návštěvníky na kmenový shop, nebo jako přeprodávající web.
Spíš jsem spozoroval, že Seznam má teď problémy s indexací a některé weby také háže o pár stránek níže na klíčové KWs. Nemůže to být spíš tím?
Nějak mi prostě nejde do hlavy, proč by měl Seznam takový shop, jako máš ty, zrovna penalizovat (pokud vynechám penalizaci za nákup zpětných odkazů, apod).
at 2:46 am
Trochu opožděně musím přiznat prohru, Marek vyhrál znatelně a čistě 🙂
at 8:32 pm
Ahoj, jak obnovuješ obsah z expirovaných domén? Přes archive.org?
at 1:00 pm
Zdravím Marku, váš projekt je velice zajímavý. Zda pokračovat nebo ne, to nevím, jelikož nevím, jaký byl zisk. V posledním odstavci jste uvedl pouze náklady.
Jinak o webovém nástroji ads.ranky jsem neslyšel, vypadá zajímavě, děkuji za inspiraci 😉
at 10:50 am
Jiří: Podle toho, jak sleduji naše objednávky (odesílají se z „našeho fullfilment skladu“) jsme nakonec ziskoví. Náklady na reklamu jsou teď už minimální a objednávky chodí denně, buď na eshop u mě nebo u Marka.
at 9:14 am
Ahoj, také by mě zajímalo jakým způsobem obnovuješ obsah na expirované domény.
Nezdá se mi úplně správné převzít originální obsah z webarchive.org atd.