Sociální sítě jsou výborným obchodním nástrojem. Můžete pomocí nich vytvářet vztah se zákazníky, budovat komunitu i prodávat. Další sítí, na kterou se blíže podíváme, je Facebook – respektive využití fanpages pro firmy i další subjekty. Právě „fanstránka“ často nahradí vlastní aktualizovaný web. Obchodníci se spokojí jen se základní webovou prezentaci, a své další aktivity přenesou na Facebook.
Malá vsuvka o sociálních médiích
Význam sociálních sítí je z hlediska linkbuildingu jasný:
- Základem je budování vztahů (se zákazníky, fanoušky a někdy i konkurenty).
- Sdílení a oblíbenost u uživatelů představují důležité faktory.
- Vyhledávače zobrazují výsledky ze sociálních sítí a s různou úspěšností indexují obsah.
Facebook může být výkonným obchodním kanálem a generovat zákazníky. Pro tuto variantu je ale potřeba zařadit FB marketing do marketingového mixu firmy a více se na něj zaměřit. My se nyní budeme věnovat něčemu jinému.
Většina firem pomocí sociálních sítí v čele s Facebookem přímo neprodává. Místo toho je využívají k levnému budování brandu. Příkladem je fanpage Dish – provozovatel restaurace moc objednávek z Facebooku asi nezíská, ale proč by ho to mělo trápit, když si vytvořil početnou komunitu spokojených zákazníků?
Je pro vás fanpage na Facebooku vhodná?
Vraťme se k tématu článku. Tuto základní otázku si položte ještě předtím, než se rozhodnete investovat čas do další činnosti. Některá média jako Yelp jsou hodně obecná a vytvoření profilů na nich se víceméně vyplatí každému. Ale co se týče větší aktivity na vybrané síti, dobrým vodítkem může být jednoduchá metrika – pokud se na ní vyskytují vaši zákazníci, možní obchodní partneři nebo konkurence, zvažte založení fanpage a alespoň občasnou tvorbu příspěvků. Navíc tak získáte základ pro možnou budoucí kampaň.
Zajímavá fanpage:
Zatímco pro přední e-shop se zábavnými tričky je fanpage takřka povinností, u provozovatele pohřební služby nemusí jít o vhodnou cestu. Na druhou stranu vždy záleží na celkovém provedení. Strategie správy fanouškovské stránky se liší podle podle vašeho zaměření (lokální podnik typu restaurace, e-shop, mezinárodní koncern).
Facebook fanpage jako prostředek pro získání důvěry:
Zajímavou alternativou jsou obecnější a zábavné stránky typu Kreativní reklama, které na první pohled nepodporují jiný cílový projekt. Můžete je provozovat vy sami, nebo jich využít k propagaci. V obou případech opět záleží na tom, jak budete postupovat. Starší příspěvek s ukázkou podle mě nepřílíš vhodné cesty najdete na Lupě. Je diskutabilní, zda se vyplatí ztratit důvěru uživatelů pouze pro zvýšení návštěvnosti nebo získání dat pro remarketing.
Jaké jsou (ne)výhody Facebook fanpage?
Nejprve si uvedeme negativa. Kromě cílení na nevhodný segment a nutnosti přidávat obsah se v poslední době také mluví o snižující se ekonomické hodnotě Facebook stránek. Přesto se vlastnictví zajímavé fanpage většinou vyplatí – představuje i základ pro případnou reklamní kampaň.
Facebook navíc umožňuje viditelnou reakci nespokojených zákazníků a uživatelů, kterou je často potřeba řešit, což samozřejmě zabere čas. Neměli bychom také zapomínat na to, že stránka samotná není ve vašem vlastnictví. Podléhá Facebooku, který ji může zrušit nebo vám zablokovat správcovský účet – ať už z legitimních důvodů, nebo ne. Registrací na sociální síť s tímto souhlasíte.
Mezi přednosti naopak patří budování vztahů s vaší cílovou skupinou. Zajímavý, užitečný nebo jinak atraktivní obsah je sdílen a zvyšuje návštěvnost. V neposlední řadě je Facebook fanpage ideálním místem pro publikaci novinek i získání důvěry. Stránku lze různě propojit s vaším hlavním webem, magazínem, blogem. Nejedná se o pevné pravidlo, ale obecně můžeme říct, že e-shop, freelancer nebo i blogger s početnou základnou aktivních fanoušků na Facebooku má lepší pozici pří výběru od klíčových osob (zákazníci, obchodní partneři, inzerenti).
Jak vytvořit úspěšnou fanpage na Facebooku?
Na začátku si zodpovězte základní otázky. Je fanstránka vhodná pro váš segment? Je na Facebooku vaše konkurence (a úspěšně buduje komunitu)? Budete mít kapacity na aktivnější správu stránky (i řešení nespokojených zákazníků), nebo jen občas přidáte příspěvek a necháte vše „jak to je“?
Ještě lepší variantou je oslovení odborníka. Ten vám pomůže minimálně v základních věcech a nasměruje vás. Boris Múdry z projektu SociálníSítě.cz uvedl několik tipů k vedení fanpage:
„Základem (ale ne konečným cílem) každé fanstránky na Facebooku jsou fanoušci. A tím nemyslím 500 fanoušků nakoupených za 150 Kč někde v hlubinách internetu, ale pečlivě vybraná skupina těch, kteří jsou pro vaši firmu nejrelevantnější. Pokud jsem například správcem stránky věnovanému hokejovému časopisu ProHockey, pak budu oslovovat nejen výhradně fanoušky tohoto sportu, ale hlavně fanoušky zámořské hokejové soutěže NHL, které se časopis věnuje. Právě u nich je největší šance, že budou následně reagovat na příspěvky a rozvíjet diskuze. Díky nim bude stránka žít.
Sbírat fanoušky můžete buď trpělivým oslovováním svých přátel s prosbou o sdílení nebo přispíváním jménem stránky do diskuzí na ostatních stránkách (pomalejší, ale bezplatná cesta), nebo díky reklamním kampaním a např. využití soutěžních aplikací (rychlejší, ale zpoplatněná cesta). Investování do stránky se ovšem obecně vyplatí – pomůže vám to nasbírat relevantní fanoušky a rozšíříte povědomí o své značce přesně k tomu publiku, které vás zajímá.
S tím se pojí také další zásadní bod – komunikace. Se svým publikem musíte komunikovat, musíte ho pravidelně vyzývat k diskuzi a dalším reakcím díky vhodně zvoleným typům příspěvků. Současně se nebojte ani kritických příspěvků a reagujte na ně. Tuzemská banka AirBank svým fanouškům na Facebookové stránce představuje každou novinku, neváhá s nimi následně diskutovat a odpovídá také na kritiku. Tím vším zvyšuje kredit vlastní značky.
Využijte všechno, co Facebook pro propagaci nabízí. Když někdo poprvé vstoupí na vaši stránku, pak jako první uvidí úvodní fotku. Používejte ji jako výkladní skříň! Dovážíte například jídlo až do domu? Dejte to vašim fanouškům vědět už na úvodní fotce spolu s telefonním číslem a lákavou fotografií, jako to dělá olomoucký Arktic Casual Food. Využijte také záložek na hlavní panelu, do nichž můžete vložit aplikace rozšiřující funkce vaší stránky až na úroveň klasického webu. Díky aplikacím v záložkách má tak například mobilní operátor Vodafone přímo na Facebookové stránce kontaktní formulář nebo aktuální seznam pracovních pozic.
Na závěr bych si pomohl aktualizací jednoho známého hesla – testovat je lidské, vytvářet dokonalé příspěvky na první pokus je božské. Testujte všechno, co vám na Facebooku přijde pod ruku. Zkoušejte, jak budou fanoušci reagovat na různé typy příspěvků. Sestavte ne jeden, ale hned několik různých inzerátů pro různé cílové skupiny uživatelů s různě modifikovaným textem a vyberte ten nejlepší. Určete si pozici, z jaké budete se svými fanoušky komunikovat. Kreativitě se meze nekladou.“
Další pěkný praktický návod publikoval David Lorincz na blogu ShopSys.
Facebook fanpage je účinný nástroj pro získání pozornosti i odkazů
Tato sociální síť není na první pohled vhodným místem pro linkbuilding. Odkazy samotné však jsou jako doporučení. Aby na vás ostatní odkazovali, musíte si získat jejich zájem. Jde o nepřímý linkbuilding podobně jako u guest bloggingu, kde primárně nejde o rychlé získání odkazů, ale oslovení cílové skupiny. V tomto je Facebook skvělý a nabízí spoustu možností.
Využíváte Facebook fanpages? Zkoušíte různé druhy sdělení? Jakou máte zkušenost? Napište komentář.
Infografika: jak zdvojnásobit počet reálných lajků na Facebooku
at 9:26 am
V mnohém souhlasím. Klíčový problém je onen „přirozený dosah“, který FB prokazatelně osekal na jednotky procent. Takže i když vybudujete základnu tisíců fanoušků, uvidí to jen každý řekněme třicátý a i při krásné konverzi 3 % to ve výsledku nepřinese prakticky nic. Budovat fanpage bez placené raklamy na FB je zdlouhavé a drahé, z hlediska trafficu se to vyplatí jen někdy. Jsou způsoby jak to obejít, ale vždy to stojí hodně času a slušné výsledky rozhodně nebudou nijak brzo.