Jak a kde získat kvalitní zpětné odkazy? To je základní otázka většiny majitelů stránek, zvláště těch, kterým mají jejich weby přinášet zisk. Proces linkbuildingu většinou začíná najmutím třetí strany, jež shrne obecné možnosti propagace a s větší nebo menší úspěšností je vyzkouší v praxi. Přitom existuje lepší způsob, díky němuž i lépe poznáme naši oblast působení – jde o zkoumání cílové skupiny.
Jaké má výhody takový přístup, kdy se v rámci linkbuildingu primárně zaměříte na svou cílovou skupinu návštěvníků / zákazníků? Především bude aktivní tam, kde se vaše práce (a vynaložené prostředky) nejvíce zúročí. Lépe poznáte ty, na které cílíte svá sdělení. Budete mít také lepší přehled o oboru, konkurenci i nových příležitostech.
Jednoduchý příklad z praxe: klient provozuje e-shop s potřebami pro chovatele. Místo publikace předražených reklamních článků a střílení naslepo jsme po analýze klíčových slov vytvořili síť mikrostránek, jež po jednorázové investici generují cílenou návštěvnost a zisk.
Zajímejte se o vaši cílovku
Zaměřte svá sdělení tam, kde se jim dostane odpovídající pozornosti. Influencer spokojený s vašimi produkty nebo nový obchodní partner jsou cennější než nákladná obecná reklama s nejistým výsledkem. Jestliže ve vašem oboru dochází k důležitým změnám, o které se zajímají zákazníci nebo čtenáři, nemá smysl držet se starých postupů a přehlížet otevřené dveře.
Největšího úspěchu v linkbuildingu dosáhnete tehdy, zapomenete-li na odkazy. Soustřeďte se na celkový účinek – oslovení zájemců, budování vztahů a hledání partnerů.
Skvěle to vidíme u Guest bloggingu – pokud se někdo honí pouze za odkazy, pohoří. Šikovný linkbuilder usiluje o něco jiného. Když jsem freelancer nabízející SEO služby, článkem na Lupě o sobě dám vědět a zapracuji na jménu. Když provozuji útulek, článkem o virtuální adopci zvířat na vlivném magazínu o chovatelství získám další zájemce.
Linkbuilding silou může být ztrátou peněz, času a příležitostí
Propagace na základě poptávky návštěvníků vypadá na první pohled jednoduše. Možná právě proto není této oblasti věnována dostatečná pozornost a je brána tak nějak jako samozřejmost. Výsledkem je vnucování nabídky namísto postupného získání zájmu.
Zanedbání potřeb, aktivit a dění ve vaší cílové skupině představuje nedostatečně využitý čas a prostředky. To z dlouhodobého hlediska vede ke znatelné ztrátě příležitostí. V horším případě nebudete schopni včas zareagovat na změny, jak se to v minulosti stalo například encyklopedii Britannice, která nedokázala odpovědět na koncept Wikipedie.
Zvolte tedy odlišný přístup. Vyjděte vstříc vašim návštěvníkům. Pokud vaši běžní návštěvníci hledají řešení svých problémů, přispěchejte jim na pomoc s radou a tematickým obsahem. Pokud místo ceny preferují kvalitu, nabídněte jim to nejlepší a zároveň jim usnadněte život zjednodušením objednávky nebo snížením počtu nutných rozhodnutí, jako to dělají provozovatelé e-shopů Čerstvá káva a Čaj týdne.
Sledování zájmů vámi zvolené skupiny uživatelů je průběžná činnost, která vyžaduje čas, ale vyplatí se. V rámci linkbuildingu snadněji vytvoříte takovou kampaň, jež vás odliší od ostatních. Místo neustále publikace advertorialů můžete připravit něco přesně na míru vašim návštěvníkům. Dáte zákazníkům pocit, že jsou výjimeční. A opět – zpětné odkazy jsou až bonusem nakonec.
Zdroje informací o vaší cílové skupině
- Analýza klíčových slov
- Vyhledávače
- Specializované nástroje (Collabim, Linkmonitor a další)
- Katalogy stránek
- Seznamy
- Diskusní fóra
- Sociální sítě
- Blogy a magazíny
- Další weby z oboru
- Vaše konkurence
- Zmínky na internetu
- Akce a události
- Aktuální trendy
Jak na linkbuilding podle vaší cílovky
Využijte dat z výše uvedených zdrojů. Sledujte, co řeší vaše cílová skupina. Mějte přehled o oboru a používejte chytré nástroje. Vyhledejte ovlivňovatele. Vytvořte myšlenkovou mapu nebo seznam odkazových příležitostí. Připravte linkbuildingovou strategii na míru vašemu webu.
Infografika: White hat Linkbuilding ve 14 krocích | Zdroj: Deep Footprints
at 2:39 pm
Používám Collabim, když chci najít tématicky podobné weby ;).
at 4:41 pm
A odkazy pro ty mikrostránky jste získali kde a jak?
at 1:28 am
@Filius: díky za tip, pozapomněl jsem přidat do seznamu. Opraveno :-).
@Andre: možnosti jsou podobné jako u hlavního webu. Články, partnerské weby, ale nejjednodušší je asi registrace do katalogů.
at 11:04 am
Marek: Jj, také jsem mikrostránky dělal. Ale potom stejně vyvstane problém s odkazy a kde je sehnat pro mikrostránku. 🙂 Takže paradoxně člověk řeší větší problém. Ale je pravda, že někdy to lze řešit lépe pro mikrostránku.
at 4:43 pm
@Andre: souhlasím. Ale záleží především na konkrétním typu webu. Například stránky http://www.zakomunistu.cz/ získaly spoustu pozornosti i odkazy z iDNES a dalších zajímavých zdrojů.
at 10:02 pm
K cílové skupině – u úzkého zaměření zboží, zamíření služby, bych byl raději, kdyby se mířilo šířeji, i za cenu nepatrného rozšíření propagovaného webu, aby to šlo napasovat tam, kde o tom „ještě neslyšeli“. Ale já sem jenom obyčejný neškolený pozorovatel.
Zase se to ale nesmí přehánět, komentovat nejnovější plamenomet na mimibazaru. Vše s mírou, gestalt je gestalt.
at 11:01 am
Já se právě snažím objevovat svoji cílovku při prodeji skejtů. Zatím mi k tomu pomáhají jenom dvě věci – sledování toho, odkud lidé přišli (ask.fm je super věc, najdete přímo uživatele a podle otázek zhruba i jeho osobnost) a teď chci ještě nasadit měření cílů přes Analytics.