Pokud nabízíte služby nebo zboží, určitě přemýšlíte nad tím, jak přitáhnout pozornost zákazníků a zároveň si získat jejich důvěru. Ideálním způsobem jsou případové studie. Právě ty jednoznačně potvrdí kvalitu vašich produktů.
Dokažte, že jste schopný obchodník nebo odborník
Zákazníky nezajímají detailní vlastnosti produktů. Zajímá je to, jak jim pomohou při řešení jejich problémů či dosahování cílů. Dobrá případovka je může přesvědčit o tom, že právě vy jste pro ně ten pravý.
Případové studie funguje jako doporučení. Pokud je správně prezentována, získá si důvěru příjemce. Úspěšní obchodníci a odborníci sází místo plytkých frází na jednoznačné argumenty.
Případové studie jako metoda linkbaitingu
Kromě potvrzení o vašich kvalitách mají případovky i další výhody v oblasti propagace.
Studie přirozeně vyčnívá mezi běžným obsahem. Obecných článků je všude spousta. Jsme jimi zahlceni. Proto nás spíše osloví příspěvek, který popisuje úspěšnou aplikaci služeb nebo použití zboží. Takový typ příspěvku také snadněji získá zpětné odkazy.
Případovou studii lze navíc efektivně kombinovat s dalšími postupy (změna formy obsahu, propagace pomocí influencera, guest blogging, newslettery).
Jak vytvořit zajímavou případovou studii?
Kvalitní případovka se podrobně zabývá svým tématem. Přináší konkrétní popis daného jevu / úspěšného provedení a další informace (výsledky, investované prostředky i různé úhly pohledu). Ostatním slouží jako návod a inspirace.
Nemá cenu znovu vynalézat kolo. Inspirujte se již existujícími příspěvky ve vašem oboru. Pokud jich na českém webu není dostatek, zaměřte se na zahraniční zdroje.
Případové studie jsou často publikovány jako běžná stránka či příspěvek na webu. Pokud preferujete trochu komplexnější přístup a mnohastránková pdfka, nahlédněte třeba na materiály Dobrého webu.
Marketing on-line obchodu – Adam Jurák from UP Business Club
Na co dbát při tvorbě případové studie?
Primárním faktorem je odborná stránka. Nedávno jsem narazil na případovou studii o SEO, přičemž její autor pojednával o registraci klientova webu do stovek katalogů a publikaci „PR článků“. Výsledky, kterých dosáhl, sice byly zajímavé, ale ani to není omluvou pro využívání neetických služeb.
Nezapomínejte na styl a tón komunikace. Případovka je specifickým typem příspěvku, ale způsob, jakým ji budete prezentovat, by měl být stejný jako u jiných vašich sdělení. Pokud jste někdy četli dnes už nedostupný Plaváčkův seriál Jak jsem dělal levné SEO bez tajných triků, víte, o čem mluvím. Autor v něm svým typickým stylem prezentoval použité metody a jejich výsledky.
Co když máte „obyčejný“ produkt?
Jestliže jsou vaše produkty podobné nebo dokonce totožné s konkurenčními, nemusíte myšlenku případovky zatracovat. I v těchto případech se dá postupovat.
Inspirací může být restaurace Dish, jež má natolik kvalitní „zboží“, že může pořádat kurzy Skvělé BURGERY jako z Dishe. Zajímavý přístup také zvolil e-shop Ronnie.cz, který testuje doplňky výživy v laboratořích.
Může se zdát, že firmy Ronnie nebo Dish dělají samy sobě medvědí službu. Proč jako e-shop testovat produkty, které má (levněji) i konkurence? Proč pořádat kurzy, na nichž se zákazníci naučí připravovat klíčový pokrm restaurace? Protože při správném provedení a šikovné propagaci jsou tyto kroky velmi vítané. Zvyšují odbornou úroveň těch, kteří je dělají. Zákazníci si následně spojí zboží a služby s vybraným obchodníkem.
Dalším způsobem je oslovení influencerů, kteří mohou otestovat vaše produkty nebo se stát tváří vaší značky. Funguje také testování od nezávislého subjektu u produktů, které jsou si podobné, ale liší se kvalitou. To už ale odbíháme od tématu článku.
Další ukázky zajímavých případových studií
Zmínil jsem několik tematických příspěvků. V poslední době mě zaujaly také tyto:
Jak jsme upravili SvětBot.cz po grafické stránce + SEO a co to přineslo? – Jan Kalianko popisuje výsledky provedených vylepšení a úprav u e-shopu Světbot.cz.
Kampaň pro dvacet lidí na Facebooku vydělala milion – Petr Andrýsek informuje o návrhu úspěšné kampaně pro B2B sektor.
SEO pro Škeble.cz – mikrostránky, SEO – Včeliště publikovalo případovku formou infografiky. Osobně se mi příliš nezamlouvá nutnost vložení mailu pro zobrazení celého obsahu. Argument pro zvolení kvalitních služeb je však dostatečně uveden.
at 10:48 am
Zdravím, Marku,
ohledně Plaváčkových krátkých blábolů tu naštěstí máme WaybackMachine, kde to lze dohledat: http://web.archive.org/web/20100316120752/http://plavacek.posterous.com/
Taky doporučuju k pročtení!
Erik
at 5:47 am
@Erik: děkuji, vložím do článku.
at 6:43 pm
Moc pěkný a velice poučný článek, díky za něj, jelikož je i značně inspirující.
at 12:17 am
Některým lidem (zákazníkům) je těžké vysvětlit, co si představit pod „případovou studií“. Budu je odkazovat na tento článek. Díky za něj.