Díky webu Umsemumtam jsem před časem navázal spolupráci s projektem Nekupuj. Adoptuj!, který je zaměřen na osvětu v oblasti adopce zvířat z útulků. S provozovateli neziskovky se nám podařilo publikovat příspěvky v tištěných i on-line médiích včetně iDNES.cz, najít různé typy partnerů, ale i dostat se do televize nebo úspěšně oslovit politiky. Spolupráce přináší zajímavé výsledky. Na druhou stranu nic není zadarmo a ani u propagace dobročinné organizace nejde vše snadno.
Dobrý záměr se podobá dobrému obsahu. Je k ničemu
Iniciativa Nekupuj. Adoptuj! mě oslovila svým posláním. Poslání ale ve většině případů nestačí. Pokud se sdělení nepodaří předat dál a změnit myšlení lidí, je vynaložené úsilí zbytečné. Je potřeba dát o sobě vědět. Neziskovka má sice nezištné zájmy, ale aby mohla šířit své myšlenky a ostatní byli ochotní s ní spolupracovat, je lepší mít dobré jméno a být známý.
Nejde ale jen o známost organizace. Například co se týče hostovských příspěvků, majitelé webů často dají přednost placenému příspěvku, než aby ztráceli čas s někým, kdo nemůže zaplatit. Je to samozřejmé, spolupráce musí být výhodná pro všechna strany. Dá se z toho však i těžit. A to tím způsobem, že zajistíte takový článek, který přitáhne pozornost a zvýší návštěvnost daného média – na takové argumenty pak redakce snadněji přistoupí. A ve výsledku vyhrají všichni.
Podobné principy tedy platí jak v komerční sféře, tak i v neziskovém sektoru. Na to přímo navazuje vytvoření vhodné linkbuildingové strategie.
A co odkazy?
Příliš je neřeším. Linkbuilding není o počtu získaných odkazů, ale o budování značky a návratnosti investice. Když vaše sdělení převezme a odvysílá televize, díky čemuž získáte další partnery a sponzory, je to lepší než stovky odkazů koupených přes některý z reklamních systémů.
Získané odkazy zanesu do SEMORu, díky čemuž máme dobrý přehled jak o partnerských webech, tak o samovolně vzniklých zmínkách. Spolu s používáním nástrojů pro sledování zmínek a hledání partnerů / vhodných webů to je zatím veškerá technická práce. Většinu času zabere komunikace a tvorba obsahu.
Co bude dál?
Efektivních metod linkbuildingu pro neziskovky je více. Aktuálně se pouštíme do těch, které sice přímo nesouvisí s odkazy, ale mají velký celkový efekt. Po několika připomínkách od mediálního poradce navíc víme o řadě nedostatků a máme inspiraci na měsíce dopředu.
Také hledáme partnery respektive dodavatele služeb. Jako linkbuilder nemám kapacity například na úpravu webu tak, aby lépe reflektoval poslání neziskovky – pokud tvoříte weby a měli byste zájem o spolupráci, prosím o kontakt. Stejně tak hledáme textaře či grafiky. Jestliže váš tato možnost zaujme, také prosím o zprávu.
Máte zkušenosti nebo tipy pro propagací neziskové organizace? Setkali jste se někdy s kampaní, která vás oslovila a zůstala vám v paměti? Dejte vědět v komentářích.
at 9:14 pm
Já jsem přes Um sem pár věcí dělal, ale poslední mě tak znechutila, že jsem si musel dát pauzu. Pokud ale nebudu sám a mohl bych spolupracovat s lidmi, kteří mají fahrplan, tak bych do toho šel. Věnuji se WordPressu.
Krom toho provozuji http://www.denikneziskovky.cz, momentálně před restartem, tak prosím o velkorysost ohledně vzhledu.
Kromě toho mám hodně zkušeností z nezisku, jsem pořád ředitel Liberixu. Tož napiš, jestli máš zájem.
vl.
at 7:16 pm
Dobrý den,
děkuji Vám za komentář. Určitě se ozvu. Na Deník neziskovky jsem už dříve narazil a vycházel z něj :-).