Atribut rel=“nofollow“ je často nesprávně pochopen. Nedávno jsem se setkal s jeho nevhodným použitím při prolinkování webu. Tento článek pojednává o tom, jak k nofollow odkazům správně přistupovat.
Přidáním příkazu nofollow dáte vyhledávači informaci o tom, aby nesledoval daný odkaz a nepředával mu hodnocení PageRank ani text odkazu. To vybízí ke snaze manipulovat s tímto atributem za účelem získání většího hodnocení konkrétních stránek tím způsobem, že u vybraných odkazů webmaster přidá nofollow, aby všechno nebo většinu hodnocení získaly zbylé „normální“ odkazy. Tato činnost se nazývá PageRank sculpting a dříve skutečně fungovala. Následně však Google změnil přístup, na což se dnes zapomíná.
V současné době je situace taková:
- Odkazy s rel=“nofollow“ nepřenášejí hodnocení PageRank.
- Přesto se započítávají do celkového počtu odkazů na stránce.
Představte si stránku se 100 odkazy, z nichž 99 bude s rel=“nofollow“ a 1 ne. Proč by tento jediný odkaz měl získat plné hodnocení stránky, když uživatelé převážně klikají na ostatní? Vyhledávače jsou sice stroje, nicméně snaží se napodobovat lidské chování a priority.
Špatné prolinkování nevyřešíte pomocí rel=“nofollow“
Z výše uvedených informací vyplývá jasné sdělení, které zní jako klišé: dělejte weby pro lidi. Snaha o umělé ovlivnění hodnocení může přinést výsledky, ale z dlouhodobého hlediska pro ni není místo. A ani ten PageRank už není, co býval. Vyhledávače dnes posuzují stránky podle stovek různých faktorů.
Rozlišování odkazů pro získání jejich „plného hodnocení“ navíc mnoho webmasterů ponechává v přesvědčení, že nofollow odkazy nemají pro SEO užitek. Skutečnost je přesně opačná.
Jak tedy správně použít rel=“nofollow“ na vlastním webu?
- Vytvořte logickou informační architekturu. Hlavní stránka funguje jako výkladní skříň obchodu. Má přivést návštěvníky a dovést je hlouběji do obchodu.
- Tvořte obsah, který bude přirozeně získávat odkazy a zmínky odjinud.
- Atribut rel=“nofollow“ použijte u odkazů na ty stránky vašeho webu, u nichž chcete vyhledávačům říct, že pro vás nejsou při indexaci primární (přihlašování uživatelů, košík…). Tyto stránky jsou obvykle spojeny s nějakým úkonem, který robot vyhledávače neučiní. *
* Dané stránky se přesto mohou zobrazit v indexu, typicky když na ně budou vést odkazy z jiných stránek nebo vlastního souboru Sitemap.
Shrnutí – soustřeďte se na vhodnou architekturu webu
Přímo v nápovědě vyhledávače se dočteme:
„Mnohem produktivnějším využitím zdrojů než je orientace na stanovení priorit procházení pomocí opatřování odkazů označením nofollow je však obecně použití kvalitní informační architektury (intuitivní navigace, adresy URL přívětivé pro uživatele i vyhledávače atd.).“
Co si z toho vzít? Místo umělých metod se zaměřte na naprostý základ. Tím je analýza klíčových slov, definování cílů webu a poznání návštěvníků. Díky tomu budete o krok blíže k navržení stránek, které budou prospěšné vašim návštěvníkům i vám.
at 4:09 am
Copak Google. Al Seznam, ten mě uvrhne do pralesní ligy jak si umane. Jednou seš dole, jednou nahoře. Něco jsem zlepšil, a něco ještě ne. Někdy mám pocit, že každý tři čtyři tejdny to všechno hodnocení promíchaj, půlku odložej do talonu, a ke zbytku doložej jiný, nový a neznámý karty, aby hra měla spád a bavila. Ale na tom, co říkáte, něco bude.
at 10:46 pm
Podle mne zásadní pro využití atributu rel=“nofollow“ je affiliate. Tj. pokud chci odkazovat na stránku partnera a přitomu mu nejen nepředávat ranky a tím si škodit, ale zároveň neškodit jemu tím, že odkazuji na stránku, která je zaindexovaná ve vyhledávači pod nějakým kanonickým URL, odkazem typu této URL s parametrem mého affiliate ID.
Partnerovi by tak vznikal duplicitní obsah na mnoha různých URL adresách, které prezentují v principu stejný obsah – jelikož jde jen o předání affil ID. Toto doporučuje Google samotný. Seznam je tradičně v tomto směru trochu pozadu.