Před časem vtrhl do světa on-line marketingu našlapaný soubor nástrojů nazvaný Marketing Miner (zkratka MM). A je to jen pár dní, co jeho autor Filip Podstavec představil vylepšenou verzi tohoto systému, který si zachoval funkce svého předchůdce a přidal k nim i řadu dalších. K čemu je nový MM určen, co nabízí a proč díky němu můžete ušetřit desítky nebo i stovky hodin každý měsíc? Přečtěte si rozhovor s jeho tvůrcem.
Ahoj Filipe, mohl bys v krátkosti představit stávající Marketing Miner těm, kteří se s ním dříve nesetkali? Pro koho je tato sada nástrojů určená a jaké jsou její hlavní výhody?
Ahoj 🙂 Marketing Miner je něco jako data miningový MacGyver pro online marketéry a vlastníky eshopů. Dokáže vám z téměř ničeho udělat něco užitečného a použitelného v praxi. Konkrétně se jedná o sadu nástrojů, jenž na vstupu očekávají 4 druhy dotazů:
- Fráze (filip, seo, linkbuilding,…)
- Domény (marketingminer.com)
- URL (https://www.marketingminer.com/)
- Názvy produktů (vložit)
Uživatel jednoduše vyplní daný vstup a v druhém kroku zvolí z nabídky minerů, co vše chce o vstupech získat za informace. Například pokud uživatel vloží na vstup frázi, může na pár kliků získat informace o tom, jak je hledaná ve vyhledávačích Seznam a Google nebo jak si jeho doména vede ve výsledcích vyhledávání na danou frázi (na jaké pozici se nachází v Google a Seznamu).
Nebo v případě eshopů stačí nahrát z produktového feedu názvy svých produktů a nástroj automaticky získá informace o tom, zda a jaké jeho produkty jsou napárovány ve službách Heureka.cz a Zbozi.cz (v zahraničí pro mnoho jiných), na jaké pozici výpisu produktu se nachází, jaká je nejvyšší a nejnižší ceny produktu a mnoho dalšího.
Nástroj je určen primárně pro následující cílové skupiny:
- Konzultanti online marketingu (SEO, linkbuilding,…)
- Vlastníci eshopů a webových stránek (Chci si zkontrolovat svůj projekt)
- Performance advertising / PPC konzultanti (Chci vědět, kde a jak inzeruje konkurence a jakým způsobem si označují uživatele, případně kde jsou prostory pro mou inzerci)
Prozatím primárně pro první dvě skupiny a pro PA se chystají zajímavé novinky, které představíme v následujícím měsíci.
Články o předchozím MM:
- Marketing Miner – další pomocník nejen pro SEO konzultanty
- SEO nástroje: Bonusový přídavek – Marketing Miner
- Marketing Miner: unikátní nástroj pro každého markeťáka
Proč jsi vlastně začal MM vytvářet? V GetFound máte mnoho zkušeností s používáním různých nástrojů. Ty Vám nevyhovovaly?
Původně byl Marketing Miner nazván jako “Podstavec Tools”. Za dob, kdy jsem byl ještě v H1.cz jsem postupně pracoval na některých API, která stahovala pro konzultanty data, důležitá pro jejich rozhodování. Postupně to přerostlo ve vlastní projekt, který ale potřeboval uživatelské rozhraní. Postupem času začalo nástroje používat mnohonásobně více lidí a bylo třeba je omezit registrací. To postupně vyústilo v ještě rozsáhlejší používání a nakonec se přistoupilo i k placeným tarifům a přejmenování na Marketing Miner.
Díky tomu, že jsem ale starou verzi postavil na základech špatného Podstavce (jelikož jsem nepočítal s tím, že by to byl kdy komerční projekt), bylo třeba začít v podstatě od nuly a vytvořit novou verzi, která byla nyní vypuštěna a na které jsme posledních 6 měsíců dělali.
Oproti klasickým nástrojům je Marketing Miner zaměřen na všestrannou automatizaci získávání dat v oblasti online marketingu, která jsou opravdu důležitá jako podklad pro práci marketérů. Žádné krásné grafíky, žádná super podrobná vizualizace, ale tvrdá data. Co už s nimi uživatel udělá, jak je zpracuje, vizualizuje či jak je použije je čistě na něm. A to je přesně to, co se mi na něm líbí. Graf v Excelu si přece dokáže udělat téměř každý, ale získat hodnotná data ve větším objemu ne.
Využití minerů, viz Facebook MM:
Před pár dny jsi spustil novou verzi systému, která se nachází na adrese marketingminer.com a která mě osobně nadchla. Například funkce ověření zápisů ve zbožácích i s kontrolou ceny je skvělá. Co dále odlišuje novou verzi od té předchozí?
Nová verze je postavená v podstatě na úplně jiném základu. Marketing Miner se zde více vymezuje do pozice nástroje na získávání dat a v tomto ohledu dle mého názoru udělal velký krok kupředu.
Uživatel může nyní stahovat i několik větších datasetů paralelně z jediného účtu a rychlost získávání dat je naprosto na jiné úrovni (což je vidět primárně u větších datasetů).
Jedním z hlavních rozdílů je také to, že již uživatel nemusí získávat data z oddělených minerů a postupně je slučovat, ale naopak pouze vloží dataset ke zpracování, zvolí více minerů a dostane souhrný Excel, ve kterém jsou všechna data k vloženým záznamům napárována.
Velmi důležitou změnou, která také v nové verzi nastala, je crawling Google. Nyní jsme tedy schopni například získávat pro uživatele informace o tom, jak si jejich doména (nebo doména klienta) vede ve výsledcích vyhledávání Google a Seznamu na různé fráze. Stejně tak zanedlouho budeme poskytovat pro lidi z PPC informace o tom, jakou formou a na jaké dotazy inzeruje jejich konkurence.
A co ty? Už sis vybral tarif Marketing Mineru? https://t.co/ENTGwixK6t pic.twitter.com/sq6TcoqV2p
— Linki linkbuilding (@LinkiCZ) 12. dubna 2016
Mohl bys v rychlosti zmínit některé SEO nástroje, které je třeba používat samostatně a které MM defacto nahradí?
Jak se to vezme. Nerad bych se v tomto ohledu vyhrazoval vůči konkrétním nástrojům, to ať každý posoudí při používání sám. V této otázce je důležité si uvědomit, že Marketing Miner pomůže uživateli získat data, která mu takové nástroje dávají. Ale nenahradí jejich vizualizaci, kterou si pak uživatel musí udělat sám nebo historii stahovaných dat.
Předpokládám, že dřívější marketingminer.cz byl určen pouze pro náš trh a jeho nový sourozenec má v plánu poohlédnout se i v zahraničí…
Nový Marketing Miner je připravený na celkem 7 trhů:
- CZ
- SK
- US
- UK
- DE
- AU
- CH
Přičemž prozatím jsme jej oficiálně spustili pouze v ČR. Zde chceme v následujících 2 měsících vychytat všechny mouchy a dodělat zbytek minerů. Důležitým krokem bude také příprava vstupu na další trhy. Každý je velmi specifický a oproti strategii v ČR, kde byl již trh částečně obeznámen s Marketing Minerem a jeho funkcionalitou, jsou ostatní trhy velkou výzvou. Ale právě výzvy jsou to, co nás žene dál 🙂
Kolik času vývoj a pilování MM zabírá? Máš do budoucna nějaké konkrétní cíle, nebo tomu necháváš volný průběh a zabýváš se „jen“ vylepšováním systému?
Uff kolik času? Pokud se bavíme o vývoji nové verze, tak na té jsem zdaleka nedělal sám. Celkově se ale můžeme bavit o jednotkách tisíc hodin, pokud bych sečetl veškerou práci i s přípravou.
A cíle? Já s nimi vždycky přeháním. Schválně si je stanovuji nad mez, kterou opravdu očekávám, aby mě to tlačilo k výsledkům. První den ale i tak nový Marketing Miner KPI splnil.
Vývoj nástroje ale stále zůstává největší prioritou a v následujících měsících cokoli nástroj vydělá, tak půjde ihned zpět do vývoje, abychom do zahraničních trhů šli opravdu připraveni.
Poslední otázka: ačkoli nástroj dolaďuješ s jinými odborníky, plánuješ i workshopy, webináře nebo jiné formy vzdělávání pro uživatele, jako je tomu například u OpenRefine?
Workshopy určitě – první dokonce zanedlouho. Aktuálně bych se rád zaměřil na edukaci trhu a tvorbu podkladových videí (taková Marketing Miner Laboratoř), kde budou konkrétní postupy pro specifické cílové skupiny a návody jak dále pracovat s daty. Poté proběhnou v Praze workshopy a rád bych připravil i webinář.
OpenRefine kolečko workshopů bych rád také rozjel během následujících týdnů a nabídl tak termíny lidem, kteří jsou v čekací listině.
Nová verze MM je tady. Budete ji používat?
Už díky předchozímu systému jste mohli ušetřit spoustu času u různých činností. Mně jako SEO konzultantovi MM usnadnil především analýzu klíčových slov díky získání frází z PPC systémů i našeptávačů. Nová verze toho nabízí ještě víc a je určena i dalším specialistům včetně provozovatelů e-shopů. Pokud patříte do některé z cílových skupin, doporučuji soubor nástrojů MM alespoň vyzkoušet.