Kvalitní obsah je sám o sobě k ničemu. Nezáleží totiž na tom, co představujete návštěvníkům. Hlavní slovo má celkový způsob prezentace informací.
Budujte kvalitní obsah – omílané heslo, které je neustále předkládáno klientům. Málokdo si ale pod tímto pojmem umí představit něco konkrétního. Spolu s kvalitou informací navíc hraje roli i jejich forma a především to, kdo obsah prezentuje a s kým je spojen.
Představme si následující situaci: autor napíše perfektní článek o SEO. V prvním případě ho publikuje Plaváček, Marek Prokop nebo jiný expert v oboru, ve druhém neznámý SEO konzultant. Kterému příspěvku se zákonitě dostane větší pozornosti? Nepočítejme teď se situací, kdy influencer článek neznámého autora retvítne :-).
Můžete mít perfektní, popisný a vypiplaný obsah, ale stejně nemusíte neuspět. Rozhodující je, v jaké míře se vám podaří oslovit návštěvníky. Hlavní slovo má práce na brandu. Výhodnější pozici má zaběhlá značka, ale i při skromných začátcích se dá vytěžit z obsahu více, než když se vydáte tradičními cestami. Pár tipů najdete níže.
Pracujte chytřeji, ne tvrději
Čím větší autorita blízká vašemu oborou vás bude propagovat, tím lépe. Pokud prodáváte zábavná trička, přeskočte konkurenci a navažte spolupráci s ViralBrothers. Jestliže nabízíte SEO služby, vyhledejte influencery. Ve zkratce – snažte se oslovit větší počet lidí z vaší cílové skupiny.
V obsahovém marketingu hrají roli tyto faktory:
- Kvalita a unikátnost informací
- Forma obsahu
- Kdo obsah publikuje
Přejděme ke konkrétní ukázce
Vycházejme z toho, že provozujete e-shop zaměřený na zdravý životní styl a spustili jste podpůrný blog bez možnosti zaplatit drahou reklamu. Návštěvníky a zpětné odkazy chcete získávat „na obsah“. Po několika úvodních článcích bylo zvoleno první vážnější téma – jídelníček na hubnutí. Jaký je možný postup?
Obvyklý postup by spočíval v zaplacení copywritera, který by vytvořil článek, jenž by po čase zapadl a málokdo by mu věnoval pozornost.
Na výběr je ale mnoho dalších možností:
Oslovení známé osobnosti – Prezentujte běžný obsah originálním způsobem. Vydání příspěvku ve spolupráci s autoritou v oboru je jednou z nejlepších možností.
Guest blogging – Publikace vlastního obsahu na cizím a navštěvovaném webu.
Virální obsah – Videa, články, infografika typu „Jak zhubnout X kilo ve 2 měsících“.
Pohledy proti proudu – Odlište se tím, že nebudete papouškovat ostatní. Říkejte informace, které jiní neříkají.
Případová studie – Zaznamenání vlastních úspěchů s jídelníčkem. Výhodou je, že se dá vytvořit seriál článků místo jednoho příspěvku.
Vydání článku jako e-book – Poskytněte obsah zdarma. Získáte zpětné odkazy, zájem návštěvníků i e-mailové kontakty.
Infografika – Vizuální ztvárnění dat je zajímavější jak běžný text.
Video – Dá se kombinovat s výše uvedenými postupy.
Vytvoření testu pro čtenáře – Způsob recyklace obsahu. Využijte informace z příspěvků o jídelníčku a udělejte test pro čtenáře. Při troše šikovnosti je možné více zapojit uživatele – snem každého obsahového marketéra je obsah vytvářený návštěvníky webu.
Seriály článků – Zákazníci miluji příběhy.
Testimoniály – Podpoříte jimi svoji odbornou úroveň.
Dalších možností jak prezentovat takový obsah je mnoho. Společným znakem je vždy cílení na návštěvníka a to, že obsah bude častěji sdílen na sociálních sítích, snadněji získá zpětné odkazy a bude lépe propagovat značku.
Máte další tipy k obsahovému marketingu? Jakou roli podle vás hraje známost autora oproti kvalitě publikovaného příspěvku?
Infografika: Postavení obsahového marketingu v roce 2013 | Zdroj: visual.ly
at 10:06 pm
S clankem souhlasim. Zajivavy je ale jeden detail. Plavacek narozdil od pana Prokopa neni zadny SEO expert, je to jen mluvka, ktery v urcitych kruzich dokaze vzbudit zdani odbornosti. Cili osobne si myslim, ze byt opravdovym odbornikem je mnohem mene dulezitejsi nez byt nadan umenim na sebe strhnout pozornost. Coz ale na podstate vasi myslenky moc nemeni.
petr recently posted…Milý pane prezidente
at 10:54 pm
Petře, to by mě zajímalo, jak se dá v oboru SEO vzbudit zdání odbornosti. Rád se přiučím, něco takovýho mi prozatím asi zjevně chybí :))
David Hořava recently posted…Revoluce na Facebooku? Dnes ještě ne …
at 11:04 pm
Petr: díky za komentář. U Plaváčka si ale dovolím nesouhlasit :). Základem SEO je uživatelsky přívětivý web, a minimálně v tom má „Brzda českého internetu“ víc než dost zkušeností.
at 9:40 pm
Autorství je z pohledu vyhledávačů super kritérium – dá se těžko zfalšovat a dost vypovídá o kvalitě obsahu. Přivádí mě to ale na myšlenku, zda nebude součástí SEO také rozvoj „autor ranku“ těch, co budou psát příspěvky na web. Hodně mých klientů jsou totiž experti na svůj obor, ale on-line se nijak neprezentují.
Petr: Plaváček dělá ďábelsky jednoduchou věc. Bere SEO z pohledu uživatelů – co je dobré pro ně, má smysl dělat a časem se to projeví i na pozicích.
Martin Tomčík recently posted…Co jsem si odnesl z Copycampu 2013
at 10:20 pm
Kam na ty témata chodíte…a kde berete ten obsah 🙂 A kdo je ten „Autor obsahu“? Ten kdo si někde na googlu zaškrtne, že web je jeho a přihlásí se do kruhů? Nebo ten, kdo denně projíždí weby a hledá cosi zajímavého, aby to 2-3x přežvýkal do článků pro svou komunitu a ti ho pak plácali po ramenou, odkazovali, zvali ho přednášet…? Je Autor ten co si na záchodě dělá poznámky, po nocích hledá, zkoumá a nebo ten co výsledek cizí práce přežvýká a je víc slyšet? Obsah je komodita a jeho cena je tím větší čím víc se pod ním hýká. Králem Obsah rozhodně není…
Dr.
at 9:03 am
Dobrý článek. Škoda jen, že možností pro propagaci běžných věcí je u nás mnohem méně než v oblasti SEO. Teď hledám někoho na propagaci sportovního zboží a můžu říct, žádný med to není. Většina lidí, i když známých, nedokáže ani odpovědět na e-mail 🙁 A dokonce i firmy, které nabízejí inzerci, odpovídají po 10 dnech. Takže jedna věc je vědět jak na to, druhá je realita v některých oborech.
at 1:33 pm
Martin Tomčík: Souhlasím. Práce na Author ranku bude do budoucna velké plus.
Dr.Ozdi: Trochu nerozumím komentáři. Cílem článku je poukázat, jak kvalitní obsah dostat k více čtenářům – tím, že se soustředíte na profil autora, případně použijete jiné metody.
Jiří Komár: Mám podobné zkušenosti (obor doplňky výživy), ale po čase si člověk vytvoří seznam ověřených kontaktů.
at 11:39 pm
Omlouvám se za případnou nepohodu, nedá mi to se nezeptat…koukám na post o hubnutí v blogu o zdravém životním stylu, jak si můžu být jistý že a)obsahu mohu věřit b)osoba blízká blogu je zároveň Autor? A je to vůbec důležité? Není důležitější s menšími náklady víc prodat/levněji nakoupit?
„jak kvalitní obsah dostat k více čtenářům“ kdo určuje tu kvalitu? K čemu je a jak se měří?
Napíšu článek (obsah), dva profiwriteři ho přežvýkají pro fandy svých chlebodárců a grafy v e-shopu nestíhají, co je pak ten Obsah=král? Co to je ten profil autora? Počet článků, nebo laiků, nebo něco modrého?
A jak tohle funguje v B2B? Že by třeba někdo z uhelných dolů psal blogísek pro hutě, aby podpořil spotřebu uhlí? Nebo Tchaiwanec psal jak u nich vyrábějí mobily a ty pak šly na dračku? 67%! To je i jako sranda blbý :-/
at 1:53 pm
Dr. Ozdi: Nejlíp se to asi vysvětlí na konkrétní ukázce: Prodávám trička se zábavným potiskem. Mám kvalitního obsah, a chci ho dostat k ještě více zákazníkům. Místo abych platil klasickou reklamu a šel pomalu nahoru, naváži spolupráci s ViralBrothers.
„Není důležitější s menšími náklady víc prodat/levněji nakoupit?“: No o tom právě mluvím :). Proč vytvářet články, byť kvalitní, když se o nich nikdo nedozví? Když ale ten samý obsah spojím s autoritou, dostane se k více lidem – a já ušetřím čas i peníze.
at 7:45 pm
Marku, svět nejsou jen trička nebo hubnutí…odkaz tohohle článku vidím v tom, že když mám produkt pro cílového zákazníka, najmu si agenturu a ta ho zpropaguje. Autor a Obsah jsou pak věci, které půjdou mimo mě, bo ti odborníci z agentury (za moje peníze, není to charita, ne?) vědí co dělají.
Nedostatek tohohle článku vidím v té infografice. Co to je za data a z jakého trhu? Mrkni se třeba na Aribu, nebo VW portál, epoptávku, ve světě B2B jde o obsah, to ano, ale o data a to je něco jiného než posty v blogísku…ten obsah je vele důležítý, ale autor ne.
Dr.
at 2:02 am
Dr. Ozdi: Já přece nijak nesnižuji význam kvalitního obsahu. Ten je základ. S obsahem a autorstvím následně pracuje ten, kdo má na starost obsahovou strategii.
Linkbuilding a související činnosti jsou z velké části postavené na partnerství. Odkazy umisťují lidé, ne stroje. Autorství je nejen u vyhledávačů z dlouhodobého hlediska velké plus, proč ho nevyužít?
at 5:18 pm
Trochu v tomto ohledu tápu. Jak byste např. podpořili web nakladatelství, které se snaží propagovat svoje knihy, případně jak zviditelnit e-shop, kde jsou knihy nejen onoho nakladatelství, ale i vybrané knihy konkurence? Díky za zajímavé návrhy.
at 12:17 pm
Marku jen tak dále, článek od článku daleko zajímavější informace. Je to přesně jak píšeš, kolikrát jsem viděl i spor, kdy jeden odborník v oboru napsal úplnou blbinu, a můj kamarád, začátečník v oboru, napsal obsahově správný článek, ve kterém to vyvrací. Většina ale dala za pravdu odborníkovi, dokud někdo neodkázal na zahraniční studii, kde kamarád dostal za pravdu. Brand a osoba, která článek píše, dělá opravdu hodně.
Kvasnička Jan recently posted…Infografika: Eshopy, jak k nim přistupujeme, jak s nimi pracujeme a co nás zajímá?
at 4:09 pm
Tak budeme doufat, že to funguje i obráceně a kvalitní obsah buduje i reputaci a známost autora.
at 8:26 am
S tým sa dá len súhlasiť, že okrem obsahu textu je dôležité, kto je jeho autor. O to viac zamrzí, keď je „kvalitné“ meno pod textom plným poloprávd a nepresností. A to je v oblasti zdravej výživy veľmi často.
Inside recently posted…Fialová reďkovka z balkóna