Web je živý organismus. Každý den na něm dochází ke změnám. Pokud budeme sledovat aktuální dění, můžeme odhalit nastupující trend, předem připravit cílený obsah a předběhnout konkurenci.
Sledování trendů se odlišuje od sledování konkurence. Jeho účelem je nejen získání lepší představy o možnostech linkbuildingu. Jestli bude váš web držet prvenství v nové oblasti, která je atraktivní pro návštěvníky, je to velké plus.
Jak sledovat a předpovídat trendy
Primární je vlastní znalost oboru. Pokud znáte zákazníky, víte také, o co mají zájem a co by je v budoucnu mohlo oslovit. Znalosti se dají čerpat na mnoha místech:
- trendwatching.com a The TrendWatch – jedny z hlavních webů zaměřených na sledování trendů a chování zákazníků
- Blogy a magazíny
- Hlavní weby ve vaší oblasti
- Sociální sítě
- Diskusní fóra
- Agregátory jako Weblogy.cz nebo Klábosení.cz
- Přednášky a setkání – Tuesday.cz, NET sraz, JsmeMarketing
Seznamy trendů pro tento rok najdete na webu magazínu Forbes a blogu Shoptet.
Infografika – Trendy v českém marketingu pro rok 2013 | Zdroj: Idealisti.eu
Reagování na zvyky návštěvníků a vyhledávání novinek vyžaduje časovou investici. Ta se však mnohonásobně vyplatí. Jde o základní předpoklad pro zvládnutý obsahový marketing a linkbaiting, jenž může v ideálním případě znamenat i nalezení tržní niky.
Vedle znalosti předmětu podnikání vám pomohou nástroje Google Trends a zákaznický barometr, které sledují hledanost frází v porovnání s časem a geografickou polohou, umožňují porovnávat vztah různých keywordů v určitém období a mají další užitečné funkce.
Konkrétní příklady
Nelze nezmínit slevové servery typu Zapakatel a Slevomat, které se na českém webu objevily před několika lety a inspirovaly se zahraničním trendem. Stejného principu využily i cashback systémy. Dalším příkladem jsou portály mikroprací vezoucí se na vlně, již rozjely projekty jako Taskrabbit.
Ke změnám a novým přístupům dochází v mnoha oblastech – včetně SEO a internetového marketingu. I zde se upouští od dříve používaných metod a přechází se k novým způsobům propagace a tvorby obsahu. Více informací najdete v článku Jaká je budoucnost linkbuildingu?.
at 1:13 am
Někdy je potřeba reagovat okamžitě. Včera jsem na blogu Patricka Zandla četl zajímavou úvahu o tom, že by mohly v budoucnu vycházet také eKnihy na pokračování. Řekl jsem si, že to vyzkouším na vlastní kůži a rychle jsem „spáchal“ prezentaci. Dnes dodělávám další propagaci a uvidím, co z toho nakonec vznikne…