Guest blogging je u nás neprávem opomíjená, ale velmi užitečná metoda, jak přitáhnout pozornost a zpětné odkazy. Představuje přínos pro všechny zúčastněné strany. Autor dostane příležitost oslovit návštěvníky média, médium získá bez většího úsilí nový obsah a pro čtenáře je přichystán tematický příspěvek.
V zahraničí je guest blogging oblíbeným způsobem, jak zajistit atraktivní a originální obsah – dostal se do popředí zvláště po zásazích Pandy a Tučňáka. Mnoho respektovaných webů poskytuje prostor zajímavým příspěvkům. I u nás se trend hostovských příspěvků postupně zabydluje.
Guest blogging buduje vztahy
Uveřejnění vlastního obsahu na cizím médiu může přinést řadu výhod. Nejedná se pouze o zpětné odkazy, ale především možnost oslovit cílené návštěvníky a představit se jim.
Guest blogging je vhodný pro méně známé autory i autority v oboru. Prostřednictvím kvalitního příspěvku lze jak upoutat nové čtenáře, tak i posilovat jméno a budovat důvěru.
Jak začít s guest bloggingem
Hostovské příspěvky jsou stále oblíbenější – možností k publikaci přibývá. Vyhledejte hlavní weby zaměřené na vaši oblast a nabídněte jim vytvoření kvalitního obsahu.
Seznam kvalitních webů pro uveřejnění hostovského příspěvku najdete zde.
Následně stačí dodržet kritéria kvality a po uveřejnění získáte nové čtenáře i zpětné odkazy.
Kritéria volby vhodného webu pro guest blogging
- Tematické zaměření na vaši oblast.
- Komunita okolo webu.
- Umožní vám kvalitní sebe-propagaci – odkazy, bio autora apod.
Před zahájením tvorby příspěvku prostudujte stránky, se kterými budete spolupracovat. Váš obsah by měl zapadnout do kontextu a zároveň oslovit návštěvníky. Ideálně pokud v dané tématice existuje nějaká oblast, která na webu ještě není dostatečně zmíněna (pro oblast SEO to může být návrh strategie linkbuildingu).
Další pravidla guest bloggingu:
- Vytvářejte obsah užitečný pro návštěvníky
- Vyhněte se plagiátorství a podobnosti s ostatními
- Berte guest blogging jako plnohodnotný nástroj propagace
Na cizích webech prezentujete sami sebe. Věnujte přípravě příspěvků minimálně stejnou pozornost, jako by byly uveřejněny u vás. Díky publikaci na navštěvovaném médiu získáte nejen odkazy, ale i potenciální zákazníky.
Konkrétní ukázky
Nelze nezmínit SEOmoz, jeden z hlavních webů o SEO. Na blogu vycházejí články od provozovatele i dalších autorů. SEOmoz je skvělou ukázkou toho, že guest blogging je vhodný nejen pro získání odkazů, ale i budování jména.
Českou obdobu je Lupa, kde například v sekci SEO začínají přibývat příspěvky cizích autorů.
Guest blogging samozřejmě není jen záležitostí magazínů. Lze ho využít i na osobním blogu a dalších místech.