Vyzpovídal jsem Františka Szabó, jednu z hlavních osobností affiliate marketingu u nás a provozovatele užitečného nástroje Linkmonitor. Přečtěte si jeho názory na partnerský marketing, ve kterém má slovo také SEO a linkbuilding.
Ahoj Franto, jsi známý bloger a většina čtenářů a lidí z oboru Tě zná. Mohl by ses přesto v krátkosti představit a prozradit, čemu se věnuješ?
Ahoj Marku, jmenuji se František Szabó, letos jsem dokončil studium na vysoké škole. Již několik let se věnuji affiliate marketingu jak z pohledu partnera, tak z pohledu affilate manažera. Aktuálně se starám o chod 3 affiliate programů: Affil.Trikator.cz, Affil.Dodobros.cz a Dropshipping..
Tvé jméno je spojováno hlavně s affiliate. S Honzou Kvasničkou také pořádáte školení affiliate pro firmy. Proč Tě ze všech oblastí zaujal právě partnerský marketing?
Ano, snažím se v rámci svého blogu affilblog.cz a školení s Honzou Kvasničkou o osvětu affiliate partnerů a manažerů u nás. Také aktuálně pracuji na první knize o affiliate marketingu AffiliateKniha.cz. Nenazýval bych to ani tak partnerským marketingem, jako spíš provizním marketingem, který je součástí většího celku, a to výkonnostního marketingu. A právě slovo výkon se mi zde líbí a celkově myšlenka, že jako obchodník zaplatím někomu provizi až za opravdu reálně přivedenou objednávku nebo předem definovanou akci, mi přijde geniální. SEO, PPC, emailing apod. si o tomto přístupu mohou nechat jen zdát.
Jaký máš názor na affiliate u nás? V čem vidíš rozdíl mezi zahraničním a českým webem?
Hlavním rozdílem je neinformovanost a řekněme minimálně tříleté zpoždění našeho onlinu oproti zahraničí (USA, UK). Hodně inzerentů a majitelů webových stránek vůbec o této možnosti neví, a v případě že ano, tak jsou to často mylné nebo zkreslené informace. Dalším velkým rozdílem je fakt, že velké marketingové a konzultační firmy nabídku služeb affiliate marketingu vůbec nemají, a proto jej ani nemohou zahrnout do marketingových mixů pro své klienty. To se ale v poslední době začíná měnit k lepšímu.
Jak odhaduješ budoucnost affilate u nás?
Aktuálně neustále narůstá počet partnerských programů v ČR (sleduju na základě svého katalogu partnerských programů – katalog.affilblog.cz). Některé obory už začínají být co se týče partnerských programů docela přeexponované, nicméně pro kvalitně vedený partnerský program nebo kampaň je tu stále velký prostor, protože jen málo programů a sítí umí pracovat se svými partnery a využít maximálně potenciál affiliate marketingu. V příštích letech by se měl podíl affiliate marketingu v marketingových mixech postupně zvyšovat na úkor neefektivních forem marketingu v určitých oborech s vysokou konkurencí.
Z pohledu klienta: proč by běžná firma, provozující například e-shop, měla spustit partnerský program? Jaké největší výhody jí to přinese?
Největší výhodou je platba partnerům za výkon a postupné navyšování obratu e-shopu. Je ale nutné splnit několik dalších podmínek.
Jaký je ideální postup u partnerského marketingu? Co musí provozovatel webu splnit, aby spolupráce nesla ovoce?
Nejdříve by si firma měla uvědomit, zda je pro ni partnerský program vhodný. Má zajímavou službu či produkt? Má vůbec co nabídnout? Má vyladěné všechny procesy a optimalizován samotný e-shop a nákupní košík? Je firma připravena na nárůst prodejů technicky a lidsky? Pokud jsou na všechny otázky odpovědi ano, pak je pro ni affiliate marketing vhodný.
Máš konkrétní příklad úspěšného využití affiliate?
Affiliate se dá úspěšně využít na většinu fungujících byznysů a oborů a může se jednat klidně i o původně offline produkt. Affiliate zafungoval skvěle u finančního segmentu, jako jsou pojištění, půjčky, srovnání cen energií a top partneři, kteří se specializují na tyto segmenty, jsou schopni generovat statisicové výdělky. Affiliate marketing se chytil také u informačních produktů, jako jsou různé online kurzy či elektronické knihy – u tohoto segmentu není překvapením, když se tento marketingový kanál podílí na prodejích klidně i 50 % a více. Samozřejmě těch příkladů je mnohem více a prorazit se dá téměř s jakoukoliv tématikou. Důležitá je kvalita produktu a práce s partnery.
Asi nejnaléhavější otázka mnoha webmasterů – jak získat cílené návštěvníky na affil weby? SEO, PPC, sociální sítě?
V podstatě ano, dle svých soukromých i veřejných průzkumů mezi partnery a osobních zkušeností s provozem affilwebů fungují klasické marketingové kanály – SEO, PPC, emailing a sociální sítě. Samozřejmě těch cest je mnohem více. O marketingu affilwebu jsem psal v jednom z dílů seriálů jak vytvořit výdělečný affilweb na svém blogu.
Pohled z druhé strany – je podle Tebe partnerský program vždy výhodou? Nebo máš zkušenost, že špatný přístup v affiliate cílovému projektu spíše uškodil? Může se jednat například o špatný přístup provozovatele nebo partnery, kteří vytvářejí obsahové farmy apod.
Osobně jsem se ještě se situací, kdy by partnerský program přímo poškodil něčí službu nebo e-shop, nesetkal a neznám žádný konkrétní případ. Je ale jasné, že s tím, že dáváme partnerům relativně volné pole působnosti, mohou nastat i pro obchodníka nepříjemné věci jako poškožení brandu či spam. Těmto věcem se dá bránit pouze jasným definovaným podmínek spolupráce při používání partnerského programu a případně nastavením tvrdých sankcí. Nejsem SEO specialista, takže nevím přesně, jaký vliv může mít poškození odkazového profilu, pokud partneři odkazují přes URL parametr nebo přes mezistránku, jak to dělá CJ.com, osobně si myslím, že oba přístupy jsou lepší než odkazování partnerů přes kotvu.
Přesuňme se teď k dalším oblastem. Provozuješ mimo jiné Linkmonitor – užitečný nástroj, který je vhodný nejen pro vyhledání webů ke spolupráci. Jakou roli má podle Tebe SEO a linkbuilding v partnerském marketingu? Spojuješ nějak tyto směry?
Linkmonitor vznikl v roce 2010 jako služba primárně pro mně. Evidoval jsem si v něm prodeje inzerce a výměny odkazů. Tehdy jsem si ještě většinu optimalizace pro vyhledávače dělal sám a také část mých příjmů byla z prodeje inzerce. SEO a linkbuilding pro affilweby je jedna z důležitých součástí získání přirozeného trafficu.
Linkmonitor v současné době vstupuje do nové fáze. Mohl bys čtenářům představit některé novinky a vylepšení?
Nejedná se ani tak o novou fázi jako spíše hlubší aktualizaci funkcí a přidání nových funkcí, které by měly zpříjemnit život jak majitelům webových stránek prodávající a vyměňující inzerci, tak inzerentům, kteří chtějí rychle a jednoduše získat kontakty na prodejce reklamního prostoru. Předělali jsme systém pro prodej a výměnu odkazů. Přidal jsme sledování dostupnosti webových stránek pro partnery a počet externích odkazů pro inzerenty. Zpřehlednili systém nabídek a vytvořili vlastní interní systém zpráv.
Na linkmonitoru plánujeme ještě jeden větší update do konce prázdnin, který umožní inzerentům poptávat reklamu i u neplacených tarifů, a zlepšíme jejich filtraci a komunikaci s partnery aby byla pohodlnější. Aktuálně máme v DB více než 4 500 webových stránek a je škoda této skutečnosti nevyužít.
Co plánuješ do budoucna ohledně svého působení a projektů? Čemu se chceš nejvíce věnovat?
Aktuálně mám 3 paralelní větve, kterým se věnuji – affiliate (weby a management), Linkmonitor (další vývoj a směřování služby – je to takové moje dítě) a iOs aplikace (kde vidím velký potenciál v rámci své firmy lemonyapps.com). Nejvíce se chci věnovat tomu co mě baví, tak by to měl mít asi každý:).
Jelikož píšeš o SEO připravil jsem pro tvé čtenáře speciální VIP kód: HNATEK231, pokud si koupí nebo prodlouží Linkmonitor placený účet aspoň na 6 měsíců, dostanou na něj slevu 50 %, platí i pro již registrované uživatele.
Objednávka zde: http://linkmonitor.cz/index/pricelist
Františku, děkuji Ti za benefit pro čtenáře a rozhovor a přeji hodně dalších úspěchů.
Závěr – SEO a affiliate se ideálně kombinují
Optimalizace pro vyhledávače a partnerský marketing představují způsoby, jak dostat na svůj web cílené návštěvníky a zákazníky. Český web jde dopředu v obou oblastech. Je stále více webmasterů, kteří tvoří kvalitní affil weby a dosahují jak dobrých pozic ve vyhledávačích, tak zajímavých konverzních poměrů. Z výhod partnerů samozřejmě těží i provozovatelé programů.
Zaujala vás oblast affiliate? Máte dotaz nebo připomínku? Napište komentář.
at 3:18 pm
Jaký je ideální postup u partnerského marketingu? Co musí provozovatel webu splnit, aby spolupráce nesla ovoce?
Nejdříve by si firma měla uvědomit, zda je pro ni partnerský program vhodný. Má zajímavou službu či produkt? Má vůbec co nabídnout? Má vyladěné všechny procesy a optimalizován samotný e-shop a nákupní košík? Je firma připravena na nárůst prodejů technicky a lidsky? Pokud jsou na všechny otázky odpovědi ano, pak je pro ni affiliate marketing vhodný.
Bohužel, toto v kompletu nesplňuje velká většina eshopů/služeb a pak se nedostahuje výkonu, který by měl být. S nevhodným affiliate softwarem se problémy násobí.
Affiliate Magazín recently posted…Jak se staví PostAffilitePro.com k výpadkům jejich affiliate software
at 2:02 pm
Franta, zaujímalo by ma kedy plánuješ vydať ebook, celkom sa na neho teším 🙂
Chodelka Peter recently posted…Nová affiliate sieť .dognet – zmení situáciu v oblasti affiliate marketingu na Slovensku?
at 3:25 pm
Takových rozhovorů nejen z oblasti affilu by u nás mělo být určitě víc, není totiž nad zkušenosti přímo z praxe 🙂
at 9:39 am
Čtivý rozhovor! Čekal jsem i trochu více detailů k té knize, nějaké skryté promo a lákadlo, v jaké je třeba fázi vydání a podobně? 🙂
George recently posted…Domácí elektronická pedikúra PediPro Deluxe
at 12:42 pm
Děkuji za vaše reakce. Aktuálně dopracováváme některé rozsáhlejší části knihy, převážně části věnující se pohledu Partnera. Předběžné datum vydání je 1.10.2013 doufáme že to stihneme, chceme aby byla kniha podrobná ale ne za cenu přehlednosti.