Na českém webu se začíná prosazovat nový trend – tzv. infoprodukty. Po Davidu Kiršovi a jeho Milionovém Impériu bylo jen otázkou času, než se objeví obdobné projekty. Jak postupně vznikaly, byly přijímány různě, ať už s kritikou, nebo i výsměchem, ale i nadšenými ohlasy zákazníků. Pokusím se shrnout různé pohledy na tento fenomén a přidat svůj vlastní.
Co jsou vlastně infoprodukty
Na úvod v krátkosti zmíním, na čem staví tyto nové projekty u nás.
Tento článek je zaměřen na typ produktů inspirovaných vzorem, jaký použil David Kirš. Jedná se o specifický obchodní model. Infoproduktem jinak může být klasický e-book, kurz apod. Příkladem je e-kniha 50 způsobů jak získat zpětný odkaz.
Už podle názvu je jasné, že podnikatel zde neprodává klasické zboží a služby, ale různou formou podané informace a know how – nejčastěji ve formě kurzů, seminářů apod.
Výhodou pro provozovatele je fakt, že nemusí řešit skladové zásoby, dodavatele a další jinak běžné věci. Potřebuje „jen“ spolehlivý systém pro správu, poutavý obsah a účinnou propagaci.
Novou éru infoproduktů u nás nastartoval David Kirš se svým Milionovým impériem. Krátce po skončení kurzu se začaly objevovat klony. Jejich seznam se postupně rozrůstá. A jak se postupně představují, profilují se i názory na ně.
Jsou infoprodukty špatné? Někomu se nemusí líbit cílení na často nepříliš internetově vzdělanou komunitu a „zaručená“ obecná témata. Mohou být vytýkány laciné obchodní triky a hra na city zákazníků. Každý projekt je ale odlišný a může uživatelům přinést něco jiného.
Co je pozitivního na infoproduktech
Infoprodukty mohou být velkým plusem pro zákazníky i tvůrce těchto projektů. Uživatel může novou formou změnit věci, na které předtím nenašel řešení. Pro tvůrce infoprodutků jde zase o skvělou zkušenost nejen v tom, jak vytvořit atraktivní prezentaci, ale i jak pracovat s databázi kontaktů a poznat zblízka chování zákazníků. Takové zkušenosti se jinak sbírají roky. Tady je možné je získat během pár týdnů.
Většina těch, kteří tento specifický typ infoproduktů kritizují, nikdy žádný nevyzkoušela. Usuzují o celém projektu pouze podle úvodní stránky.
Je pravdou, že pro ty, co se na internetu pohybují každý den několik hodin, ať už kvůli práci nebo zábavě, mohou některé prezentace vypadat až směšně (neplatí to samozřejmě vždy, záleží na celkovém provedení). „Milionová impéria“ si přesto dokáží najít početnou základnu návštěvníků.
Infoprodukty mohou být pro zákazníky velmi užitečné. Dokáží novou formou naučit a představit informace, změnit návyky apod. I po krátkém nakouknutí do Milionového Impéria jsem si lépe určil priority a zjistil, na co má smysl se zaměřit (kritik může uvést, že stejné poznatky se dají získat z obyčejné knížky nebo webu).
Pro infopodnikatele je benefitem, že se nemusí starat o jinak běžné věci typu zboží na skladě. To mu dovoluje plně se zaměřit na to, co nabídne zákazníkům.
Poutavý projekt se navíc propaguje sám. Zvláště sociální sítě zde ukazují svůj potenciál. Pokud se i vhodně nastaví partnerský program, o další propagaci je postaráno. Linkbuilding 2.0 v praxi. Ukázkou je projekt Ženy ženám. Můžete na něj mít jakýkoli názor, faktem ale je, že je úspěšný, stále známější a mezi zákaznicemi rozšířený.
Co je negativního na infoproduktech
Člověk nikdy neví, co kupuje. I když stáhne e-book nebo jiný úvodní „dárek zdarma“, po zaplacení členství ho může čekat nemilé překvapení. Tak to ale funguje všude.
Může nastat případ, kdy je produkt nekvalitní, provozovatel si je toho vědom, ale přesto pomocí dobře vypadající prezentace a jiných triků prodává své dílko. Jde jen o stroj na peníze. V tom je riziko u infoproduktů především od neznámých hráčů na trhu.
Jednou z hlavních nevýhod pro zákazníka je tak nejistota toho, co kupuje. Může naletět obchodním trikům a zbytečně vydat peníze. Jednoduše nikdy neví, co ho čeká.
Na druhé straně barikády je provozovatel, který se někdy musí vypořádat s negativními faktory. Typicky jde o jakousi kritiku ze strany internetové komunity. Zvláště jedná-li se o provařená témata typu dosažení životního štěstí, splnění snů atd.
Majitel projektu má také šanci „prorazit“ jen tehdy, stane-li se hlavním hráčem v dané oblasti. S tím souvisí jak doba, kdy projekt spustí (nejlépe první na konkrétní téma – viz SEOškola.cz), tak propagace a atraktivnost pro běžné návštěvníky, aby dále sdíleli obsah.
Můj pohled na klony Milionového Impéria
Infoprodukty jsou projekty jako každé jiné. Existují vysoce kvalitní kurzy, ale i jejich nedotažené obdoby. Pokud někdo vytvoří pečlivě naplánovaný projekt s cílem být užitečný zákazníkům, zaslouží si uznání i vysoký prodej.
Je tu nový trend. Cílem podnikání jsou zisk a zkušenosti. Infoprodukty nabízejí oboje.
Většina infoproduktů také vyžaduje osobnější přístup. Většina jejich kritiků by jen těžko našla odvahu dát svou kůži na trh, natočit video apod. Na první pohled vše vypadá snadně, po bližším zkoumání vyplavou na povrch detaily toho, co vytvoření produktu a prezentace obnáší.
Jaký máte názor na projekty ve stylu Milionového Impéria? Zaujaly vás, nebo vás naopak štvalo, že jste všude naráželi na affil linky a chodily vám e-maily s pozvánkou?
Reference
- Jak vytvářet a prodávat infoprodukty – návod od Radima Hasalíka
- Jak na mě zapůsobila Škola návyků – Honza Kvasnička popisuje svou zkušenost se Školou návyků
- Milionové imperium je letadlo. A to v tom nejhorším slova smyslu – Kritické zhodnocení od Petra Jeníka
- Jak na info-produkty? – Mário Roženský představil svůj infoprodukt
- David Kirš není vůbec hloupý – Menší zhodnocení práce Davida Kirše
- Informarketing a ovládnutá nika – Střízlivý pohled na šanci, jak uspět s infoproduktem
at 5:38 pm
Hezký článek
Jen jsi zapomněl napsat jednu důležitou věc.
A to tu, že 99% lidí co nějaký ifnoprodukt chválí, tak jsou v něm buď přímo zainteresovaní, nebo je jejich pochvalný článek prošpikovaný affiliate odkazy na daný produkt.
Stačí se podívat do Kvasničkova článku – chvála za chválou, ovšem doplněný affil odkazama. A to ještě tak, že odkazy vedou na „hezkou“ URL na jeho blogu a teprve odtamtud přesměrovány s affil kódem. Takový článek jen těžko někdo může brát vážně.
Nebo Mario Roženský – ten byl dokonce affil managerem Mil. impéria. Chválí to celé, aby se lidé chytli a koupili si jeho skvělé zkušenosti.
Nic jiného v tom také není. Takové články jsou pouhým marketingovým nástrojem a jejich skutečná informační hodnota je nulová.
Ty víš o nějakém článku, který by byl takto pochvalný a jeho autor do něj nevložil affil linky nebo to dokonce nebyl jeho produkt?
Petr Jeník recently posted…Začínám si malinko hrát s focením
at 5:03 am
Zvažuji účast v nové SEO škole. Zkoušel někdo?
at 1:48 pm
Co říkáte na tento pohled? http://www.jiripolasek.cz/785/vsichni-chteji-vydelat-balik-penez-za-infoprodukt-ale-nejdriv-je-nutne-prachy-investovat/
at 5:35 pm
Zajímavý článek, Marku. Osobně si myslím, že kritika infoproduktů spočívá v jejich často přemrštěné ceně. Pokud je ale infoprodukt kvalitně zpracovaný a předává slíbené know-how, myslím si, že není o nic horší než klasické „živé“ školení. Naopak se k němu může uživatel opakovaně vracet, pokud něco po čase zapomene.