Seo a nejčastější chyby na webu from Dušan Janovský
Činnosti zaměřené na SEO zpravidla zaberou značné množství času. Na druhou stranu existuje řada jednoduchých postupů, které nám umožní rychle zhodnotit stav webu i jeho vztah s ostatními projekty. Zkuste si udělat rychlý SEO audit webu pomocí následujícího návodu.
Tento audit slouží k bližšímu seznámení s konkrétním webem. Dle mých zkušeností zabere i pár hodin, podle toho, jak podrobní se rozhodnete být. K jeho zpracování lze využít SEO nástroje zdarma, jež nemusí být propojeny s webem (jako je tomu např. u Google Nástrojů pro webmastery nebo Google Analytics). Díky tomu jej můžete použít jako u vlastních stránek, tak i konkurenčních.
Během kontroly cílového webu si zapisujte jednotlivosti, na něž narazíte. Později se jim můžete více věnovat.
Tento audit je inspirován postarší, ale stále užitečnou publikací SEO optimalizace pro vyhledávače profesionálně od zahraničních autorů Danny Dovera a Erika Dafforna. Přidal jsem několik dalších postupů. Doporučuji knihu zakoupit.
Audit se skládá z těchto kroků:
- Rychlé prolítnutí webu z pohledu uživatele (s/bez AdBlocku) – kontrola kvality obsahu
- Procházení webu jako Googlebot, zakázání JavaScriptu a cookies
- Kontrola robots.txt, meta hlaviček a sitemapy
- Mobilní SEO
- Kontrola duplicitního obsahu
- Kontrola odkazového profilu
- Kontrola indexace obsahu a případných penalizací
- Kontrola pozic na 3 – 5 hlavních výrazů
- Vyhledání značky na sociálních sítích, diskusních fórech a dalších místech
1. Rychlé prolítnutí webu z pohledu uživatele
Zvyšujeme obchodní výkonnost webu – Jan Kvasnička
Vžijte se do role potenciálního zákazníka nebo návštěvníka. I nejlepší pozice ve vyhledávačích jsou k ničemu, když návštěvník uvidí záporné hodnocení na Heuréce a stížnosti uživatelů na Facebook fanpage. Přemýšlejte, co je na webu dobře provedeno a jaké jsou nedostatky. Jsou dobře zpracovány konverzní prvky? Působí na vás stránky důvěryhodně? Pokud se jedná například o e-shop, svěřili byste obchodníkovi své platební údaje?
Zjistěte, zda jsou jednotlivé stránky vhodné jako samostatný výsledek vyhledávání. Když se na ně dostane náhodný návštěvník z vyhledávače, najde, co hledá? Mají dostatek obsahu? Jsou vhodné pro linkbuilding a zaslouží si odkazy?
Po tomto prvotním náhledu na stránky je vhodné je projít stránky, ale tentokrát se zapnutým rozšířením AdBlock v prohlížeči. Některé weby totiž mohou mít důležité prvky udělány tak, že je tento plugin vyhodnotí jako reklamu a nezobrazí. AdBlock zobrazuje počet zablokovaných prvků na každé stránce, takže vám poskytne užitečná data.
Níže jsou uvedeny body, které jsou primární v rámci SEO. Informace k nim najdete zde. Pro kontrolu převážně technických faktorů vám pomohu služby jako Síla SEO a Woorank.
Po základním zkontrolování kvality obsahu se zaměřte na:
- Používání jedné URL varianty hlavní stránky (přesměrování, kanonizace)
- Logicky navrženou navigaci („výkladní skříň“) a anchor texty odkazů
- Ostatní prolinkování (u menších webů vám skvělý přehled zprostředkují nástroje Siteliner, Xenu nebo Screaming Frog SEO Spider – stejně jako u následujících bodů)
- Adresy podstránek a filtrů
- Titulky a meta popisky
- http hlavičky
- Obrázky a jiná média
- Chybovou stránku 404
- Rychlost načítání stránek
- Strukturované úryvky a Open Graph Protocol
Zvláštní pozornost věnujte navigaci stránek (které se stejně důkladně věnujte i v následujícím kroku). Právě ta u většiny webu slouží k rozdělení hodnocení, jež získají umístěné podstránky. Měla by zohledňovat obchodní plán, uživatelské testování a data z analýzy klíčových slov.
2. Procházení webu se zakázáním JavaScriptu a cookies a změnou na Google bota
Nyní se pokusíme nazírat na web optikou vyhledávačů, což zahrnuje jak zákaz JavaScriptu a cookies, tak i přepnutí agenta na bota vyhledávače. Přestože se roboti vyhledávačů snaží stále více „vidět“ weby z pohledu člověka, což souvisí s lepším zpracováváním JavaScriptu a možná i cookies, je zpravidla lepší počítat s opakem.
@psavec Je to rok stará informace, ale podle mě zatím Cookies ignorují. @RadekHojgr @MarekLecian
— Pavel Cody Ungr (@PavelUngr) 4. květen 2015
JavaScript a cookies (případně i styly a obrázky) zakážete pomocí pluginu WebDeveloper (návod zde). Na Googlebota přepnete díky rozšíření User Agent Switcher.
Z hlediska vyhledávačů je nevhodné, když je primární sdělení obsaženo v obrázcích, rámcích nebo objektech Flash. Srovnáme tedy průchodnost webu a to, jak se web používá z pohledu robota vyhledávače, zdali se správně zobrazí klíčový obsah a zdali se nezobrazuje jiný obsah robotovi a návštěvníkům. U JavaScriptu zkontrolujte zvláště navigaci (jsou odkazy v HTML?) a filtrování, pokud jste při běžném procházení webu nabyli dojmu, že se pro ně tato technologie používá.
Obecným doporučením je, aby se na každou stránku, kterou chcete vidět ve výsledcích vyhledávání, dalo dostat na několik málo kliknutí (okolo tří).
3. Kontrola robots.txt, meta hlaviček a mapy stránek
Zkontrolujeme soubor robots.txt, zda jsou správně nastaveny zákazy přístupu robotům do vhodných částí webu a zda je vložena adresa sitemapy.
Robotx.txt slouží k zákazu přístupu robotům, ne k tomu, aby stránky nebyly zaindexovány. K tomu se používá meta hlavička. Proto hlavičky zkontrolujeme minimálně u nejdůležitějších stránek a několika produktových podstránek.
Sitemapa je většinou soubor s koncovkou .xml, může se ale jednat i o běžnou stránku (případně jsou na webu obě varianty). Zkontrolujeme, jestli se sitemapa správně načte, zda už na první pohled obsahuje důležité stránky a zda se správně pracuje s faktory, jako je frekvence změn nebo nastavení priorit pro vybrané stránky.
4. Mobilní SEO
Jelikož se jedná o rozsáhlou oblast, zaměříme se alespoň na základy.
Nejlepším řešením je responzivní design. Informace o něm najdete na webu jecas.cz.
V případě, že existuje mobilní verze stránek, zkontrolujeme tu.
Doporučuji: MobiOpti a PageSpeed Insights.
5. Kontrola duplicitního obsahu
Podle velikosti webu použijeme nástroje Siteliner (kontrola v rámci samotného webu) a Copyscape (kontrola jednotlivých URL v rámci celého internetu – vložíme hlavní stránku, kategorie a několik produktových stránek).
Jestliže web má menší počet stránek, použijeme desktopové aplikace Xenu a Screaming Frog SEO Spider. Ty nám umožní získat lepší představu o duplicitním obsahu i o počtu stránek nebo http hlavičkách.
Zaměřte se také na možné duplicity zapříčiněné identifikátory relací, sledovacími kódy v adresách nebo verzemi stránek pro tisk.
Jako poslední použijeme samotné vyhledávače, kdy zadáme různé texty z webu a budeme hledat jejich duplikáty nebo napodobeniny. Pomocí operátorů site: najdeme stejné texty v rámci konkrétního webu respektive domény.
6. Kontrola odkazového profilu
Pomocí nástrojů jako OpenLinkProfiler a Ahrefs zkontrolujeme:
- Odkazy z jiných webů směřující na hlavní stránku, jejich kvalitu a anchor texty
- Odkazy směřující na podstránky (a jejich poměr s ohledem na hlavní stránku), jejich kvalitu a anchor texty
- Odkazy z vlastních zdrojů (různé části webu, subdomény)
- Dopředné odkazy (odkazy z kontrolovaného webu směřující na cizí stránky)
- Odkazy směřující na nefunkční nebo přesměrované stránky – zjistíte tak, zda budete moci využít broken linkbuilding.
Broken linkbuilding od B do G – SEO Restart from Filip Podstavec
Rychlý náhled na odkazy jednoho webu vám nedá příliš informací. Projděte ještě několik hlavních konkurenčních webů / významné hráče v oboru.
7. Kontrola indexace obsahu a případných penalizací
Jako první zadáme doménu do vyhledávačů. Na prvním místě by se měl zobrazit daný web (pokud už nějakou dobu funguje), ideálně s odkazy sitelink (odkazy směřující na důležité podstránky webu). Pokud ne, je možná některá z forem penalizace. Pro úplnost prohlédněte i cachovanou verzi stránek (archiv), poté zobrazte pouze textovou verzi, címž lépe vyhodnotíte, jak vyhledávač vidí daný web.
Následně pomocí operátoru site zjistíme, kolik stránek webu mají vyhledávače zaindexováno. Při nápadném nepoměru reálného počtu stránek a počtu zaindexovaných stránek můžeme odhalit problémy s indexací. Nezapomeňte, že je rozdíl mezi tím, když zadáte různé adresy (s/bez www (1, 2).
Doporučuji ještě použít operátor info:, na který by vyhledávač měl vrátit informace o stránce. To je také dobrým faktorem pro posouzení toho, jak na ni nazírá.
Jako poslední vyberte náhodné kusy textu z více stránek webu, vložte je do uvozovek a zkuste najít pomocí vyhledávačů.
8. Kontrola pozic na 3 – 5 hlavních oborových výrazů
Důležité jsou samozřejmě všechny oborové výrazy, ale rychlá kontrola na ty hlavní nám umožní získat přehled.
Použijeme nástroje SERP.cz a pozicestranek.cz.
9. Vyhledání značky na sociálních sítích, diskusních fórech a dalších místech
Zkontrolujte výsledky vyhledávání na různé brandové výrazy. Přemýšlejte z hlediska běžného uživatele, který se chce o dané značce dozvědět více informací. Prohlédněte si také PPC reklamy, pokud se na ně budou zobrazovat. Pro aktuálnost vyhledejte zmínky z poslední doby (posledních 24 hodiny, týden ).
Dále přidejte fráze jako recenze, zkušenosti, diskuse, forum, podvod a dalších k brandovým výrazům. Nezapomeňte na vyhledávací operátory.
Vyhledejte značku na sociálních sítích. U nás to je většinou Facebook, Twitter, Google+ a LinkedIn. V případě specifické nabídky hledejte i na tematicky podobných webech (e-shop – Heuréka.cz, autor e-knihy – Ulož.to…).
Tip na závěr – pokud ve zdrojovém kódu webu najdete měřící kód Toplistu, Navrcholu nebo Počítadlo.cz, podívejte se na tyto služby, zda web náhodou nemá veřejně přístupné statistiky.
Hotovo? Máte rychlý přehled o webu
Po zpracování auditu budete mít mnohem lepší povědomí o cílovém projektu, díky čemuž lépe odhadnete rozsah vhodných on-page změn nebo způsoby získávání odkazů. Je však třeba zdůraznit, že se nejedná o detailní prostudování stránek a že jednotlivé kroky mohou být zavádějící, pokud nebyly správně provedeny respektive pokud se špatně vyhodnotily výsledky.
Máte vlastní postup pro kontrolu stránek z pohledu SEO nebo připomínky k uvedeným?
at 10:48 pm
Kdo využívá Collabim, tak k bodu 8 je možné nahodit více KW a pár konkurentů. Odpadne tak ruční práce a můžete začít sbírat historická data pro budoucí aktivity. http://ja.collabim.com/znate-vsechny-konkurenty-sledujte-jich-vice/
at 2:57 pm
Marku skvělý článek! Nemůžu nesdílet v seznamu českých článků o SEO a linkbuildingu 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/23/
at 11:50 pm
nemáš vyskušané ako veľmi ovplyvňuje pozicie duplicitný obsah?
at 12:34 pm
Hezký den, děkuji za článek. Zajímalo by mě, zda se mi vyplatí zainvestovat do tohoto školení: http://www.oxyshop.cz/seo-pro-uspesny-e-shop/skoleni? Máte s ním někdo zkušenosti? Děkuji!