Tajemná činnost nazvaná optimalizace pro vyhledávače (a hledající uživatele) je klienty vnímána jako zaručený způsob získání zákazníků. Ve skutečnosti jde často o neefektivní marketingový kanál, do kterého majitelé webů zbytečně cpou peníze.
Vysoká návštěvnost není zárukou vysokých zisků
SEO vám přivede uživatele, kteří se zajímají o vaše produkty. S takovými uživateli je ale potřeba dále pracovat. V mnoha případech optimalizace nestačí. Rozhodující je celková optimalizace obchodní výkonnosti webu, v níž má slovo UX, e-mail marketing a další věci.
Představte si majitele e-shopu, který investoval pouze do SEO. Má přístupné a správně nastavené stránky, dokonce mu na webu nechybí návody nebo jiný přidaný obsah. Pro nákup však vyžaduje registraci, stránky zobrazují nepřesné nebo nepravdivé údaje o ceně a skladovosti a navrch zákazníci nenacházejí prvky pro získání důvěry. Taková investice nepřinese požadované výsledky.
I na první pohled nepatrné změny například v konverzních prvcích mohou mít obrovský vliv na konverzní poměr. Chytrý marketér vám navíc zvolí optimální způsoby v jejich rozumném poměru. Pokud však budete platit pouze „to SEO“, nikdy něčeho takového nedosáhnete.
SEO, pozice nebo vysoká hodnocení nejsou vše:
SEO je zbytečně vyzdvihováno
Popřemýšlejte, zda opravdu potřebujete zvýšit návštěvnost, nebo jestli není vhodnější lépe pracovat na jiných, možná mnohem důležitějších faktorech. Získání nových zákazníků je ekonomicky náročnější jak práce s těmi stávajícími. Není lepší vymyslet akci pro ty, kdo už u vás nakoupili, než se neustále honit za novými zájemci?
Optimalizace pro vyhledávače se zabývá… vyhledávači a hledajícími uživateli. SEO konzultant ví, co lidé hledají a co za obsah pro ně připravit. Nemá ale takové povědomí o zvyšování konverzního poměru. Neví, kterou barvu buttonů zvolit, jak na prozákaznický přístup nebo jestli zisk e-shopu zvýší použití použití textu / obrázku na úvodní stránce. Nespoléhejte se pouze na jeho pomoc.
SEO aktivity mohou být i na škodu, protože si jich všimne vaše konkurence, která je napodobí, lépe využije nebo vás prostě překoná větším rozpočtem a rozsahem.
Mezi další základní způsoby propagace a zvyšování zisku patří:
- UX
- Affiliate
- Zbožové vyhledávače
- E-mail marketing
- Reklama, bannery, inzerce
- Off-line aktivity
Požadujte komplexní přístup
Soustřeďte se spíše na celkovou obchodní výkonnost webu než na jedinou složku marketingového mixu.
Odpovědný konzultant vás upozorní na špatnou strategii. Pokud to neudělá, najděte si někoho jiného.
Investujte stejné peníze efektivně. Z vlastní praxe upřednostňuji spolupráci s odborníky na jiné oblasti, než abych si celý budget nechal pro sebe. Tým složený ze zkušeného copywritera, UXáka a SEO konzultanta dosáhne lepších výsledků než celé oddělení SEO agentury.
Jak velký rozpočet tedy vyčlenit na SEO?
Záleží na rozsahu práce i odměně pro konzultanta. Základní investice do optimalizace se vyplatí vždy. Za nezbytnou považuji správně interpretovanou analýzu klíčových slov a ideálně přípravu před ostrým spuštěním webu. Co se týče dalších výdajů, zkušený konzultant vás s nimi seznámí.
Běžně se setkávám s poptávkami po „čistokrevné optimalizaci“. Když se zeptám, zda budou zajištěny další oblasti, například UX nebo kvalitní texty, většinou je odpověď negativní – i v případě vysokého rozpočtu. Klienti mají zafixováno, že to jediné, co je nutné zajistit, jsou pozice ve vyhledávačích a návštěvnost. Je tomu přesně naopak.
Nepřeceňujte SEO
Mezi přednosti optimalizace patří správné nastavení stránek, přehled o vyhledávaných pojmech a ekonomická výhodnost například oproti PPC. SEO ja také vázáno na kvalitní obsah, který je určený pro získání návštěvníků.
Na druhou stranu je větší investice do optimalizace často nevhodná a nesmyslná. Typicky se jedná o boj s příliš silnou konkurencí, nesprávný podnikatelský záměr nebo nezajištění jiných klíčových faktorů. Jak jsme si řekli, základy SEO jsou nezbytné, ale váš konzultant by měl umět odhadnout, kde jsou hranice.
at 9:52 am
Dobrý deň,
výborný článok. Niekedy je to celkom fuška vysvetliť tak jednoduché fakty
at 9:31 am
Článek je pěkný a souhlasím s tím, že nekonverznímu webu nepomůže ani zvýšení návštěvnosti o tisíce procent. Platí to ale o všech kanálech, ze kterých proudí návštěvníci. Každý by se měl před investicí do SEO, PPC atd. zamyslet nad tím, jestli by on sám nakoupil/objednal služby. Návštěvník nerovná se zákazník – tohle patří do rámečku.
at 5:06 pm
Opravdu dobrý článek.
Neznalost zákazníků je často až alarmující.
at 9:22 am
Ano, návštěvník není zákazník. A SEO se má dělat správně i pro Seznam. Jen realita je taková, že k výsledkům vedou správné postupy a velmi často i ty „nesprávné“. A taky to, že SEO, které ve finále nepřivede zákazníky, je SEO na nic. A může se nám to nelíbit, můžeme se o tom přít, ale to je to jediné, co s tím můžeme dělat. Protože ve finále si zákazník(ovi) na naši práci musí(me) vydělat.
at 10:02 am
Pěkný článek. Marku, popsal jste to přesně. SEO není všelék. Zbývá dodat, že to funguje i naopak. Pokud je web dobře postavený, můžou být vyhledávače slušným zdrojem konverzí.