Často se mi stává, že mě někdo osloví s poptávkou SEO služeb pro svůj web. Zájemce je pak někdy zaskočen, když mu po komplexním zhodnocení doporučím větší aktivitu na sociálních sítích. Následují argumenty, články a názory o tom, že odkazy ze „socek“ jsou přece s Rel Nofollow, přesměrováním apod. V tomto článku se pokusím vyvrátit známý mýtus o nevhodnosti sociálních sítích pro SEO.
Je pravdou, že odkazy ze sociálních sítí jsou většinou opatřeny atributem Rel Noffollow nebo různě přesměrovávány a že (nejspíš) přímo neovlivňují pozice ve vyhledávačích. Ale přivádí návštěvníky. A to je skutečným smyslem SEO. Odkazy a pozice jsou pouhé prostředky.
Vezměme si například YouTube. Jde o vyhledávač*? Nebo spíš o sociální síť? Běžnému provozovateli webu to může být jedno. Abyste na videoserveru uspěli, potřebujete především dobrý obsah.
* Videa z YouTube se zobrazují ve výsledcích Googlu a díky náhledovým obrázkům prokazatelně zvyšují proklikovost. To je takovou dobrou ukázkou toho, jak „socky“ přímo ovlivňují SEO.
Mezi hlavní faktory ovlivňující rank videa na YouTube patří:
- Název a popis videa
- Oblíbenost a sledovanost videa
- Příchozí odkazy
V marketingu souvisí vše se vším
V současné době jsou vyhledávače odkázány na odkazy (zní to hezky, že?). Ale do budoucna půjde spíše o honbu za popularitou značky. Velcí hráči převálcují konkurenci ne počtem (a kvalitou) odkazů, ale jednoduše tím, že budou známí (malí hráči zase budou moci efektivně využívat toho, že jsou malí – virál, influenceři, osobní přístup… ale to už odbíhám).
Hodně zjednodušeně řečeno, čím více lidí vás bude sdílet, tím budete známější. Což je plusem i pro SEO.
Když někdo nevnímá marketing jako celek, vznikají vyhraněné názory typu „nofollow odkazy jsou k ničemu a Twitter je pro SEO nepoužitelný“. Facebook také sám o sobě neprodává. Máme ho odstřihnout jako zbytečnou firemní investici?
Ukažme si příklad
Představte si, že jste vytvořili web o populární osobnosti. Web má spoustu unikátních a kvalitních informací. Obsadil přední místa ve vyhledávačích. Získal odkazy z významných zdrojů, od odborníků, z médií. Jenže ho zapomenete aktualizovat. No a co se nestane, známá osobnost zemře v přímém přenosu při udílení Oscarů.
Společnost náhle ožije novým tématem. Sociální sítě toho budou plné. A když uživatelé budou hledat nové informace, co myslíte, že jim Google nabídne jako první? Ano, odkazy na zpravodajské servery a aktuální zdroje. Na stránky, které jsou staré několik hodin nebo i minut – ale uživatele jednoduše zajímají víc než starý neaktualizovaný web. A právě o tomhle SEO je. O relevanci. O přivádění cílené návštěvnosti.
SEO není optimalizace pro vyhledávače
Používejte raději výrazy jako optimalizace pro hledající uživatele nebo optimalizaci nalezitelnosti na internetu. Ano, technické aspekty jsou důležité, ale v průběhu času se mění. Chcete dosáhnout lepších výsledků? Zaměřte se také na celkovou strategii a skutečně na to, co vaši návštěvníci hledají. Co třeba do začátku vyzkoušet persony?
Když v rámci SEO vytvářím obsah pro klienty, dbám na lidský faktor – protože se budu chtít zalíbit nejen vyhledávačům, ale i lidem. Budu chtít zvýšit návštěvnost a výsledný obsah sdílet na klientově fanpage. Jak Facebook na stránku odkáže, to je v podstatě jedno. Doporučuji k přečtení článek Tak mají nofollow odkazy „vliv na SEO“ nebo ne? od Martina Kolčaby.
SEO a sociální sítě spolu přímo souvisí. Liší se technickými záležitostmi, ale ve výsledku jde o to samé – získání návštěvníků, budování značky, zisk. Primární je kvalitní obsah, který využijete jak ve vyhledávačích, tak na sociálních sítích.
Jaký máte názor na spojení SEO a sociálních sítích? Máte zkušenost s tím, že se jako výsledky v SERPu dostaly na přední místa aktuální stránky místo těch, které si to „zasloužily“ svou historií? Napište komentář.
at 8:54 am
Jsme u onoho známého „inbound (ne)rovná se SEO?“ Za mě je SEO to užší (=traffic z vyhledavačů) a co tu Marku popisuješ beru jako „inbound“. Oboje ale zahrnuje „optimalizaci pro lidi“.
Jinak jde o akademický spor. V praxi se to stejně řeší maximálně na úrovni nabídky / ceníku / vyjasnění kompetencí a práce. A cílem SEO, inbound, SEM, linkbuilidingu… je přece vydělat klientovi.
at 10:26 am
Súhlasím s tvojím pohľadom na SEO. Predpokladám, že článok vznikol ako reakcia na Daniela Dočekala. Z twitterovej komunikácie mám pocit, že Daniel berie SEO, ako to, čo ovplyvní výsledky vo vyhľadávaní. A podľa neho, „socky“ výsledok neovplyvnia. Podľa mňa je to otázka. Je tu evidentná korelácia medzi úspešnosťou na sociálnych sieťach a výsledkom webu v SERPu. Je to ale závislosť? Nie je to tak, že zdieľaný obsah je tak kvalitný, že to ocení i vyhľadávač? Osobne si i vďaka zmienkam myslím, že sociálne siete význam majú, ale uznávam, že priamych dôkazov som veľa nevidel.
at 7:30 am
Jenom bych si dal pozor v pojmosloví na „čím více lidí vás bude sdílet“, „čím budete na sociálních sítích úspěšnější.“.
Existuje sice několik studií dokládajících korelaci mezi působením na sociálních sítích a SEO metrikami ovšem ve smyslu skutečně hodnotného pokrytí sociálních platforem, ne ve smyslu hrubé síly.
Jinými slovy – mezi klikacími soutěžemi, vyprošenými retweety od kámošů a kolegů či jinak „ne-organicky“ vyhnanými signály a skutečnou popularitou je rozdíl. Druhé může se SEO korelovat, první ne.
P.S.: Je to celé dost teoretická diskuze předbíhající realitu SEO v ČR o pár let stejně jako debaty o sémantických značkách nebo entitách. Ano je to vše hezké, nějak to funguje a jednou to přijde i k nám. Český Google se ale od amerického podstatně liší co do „zapracování“ novinek a pak je tu samozřejmě Seznam, žejo.
at 3:49 pm
Děkuji za komentáře.
@Karel: souhlasím. Hodně záleží na tom, jak kdo celou oblast vnímá. U většiny klientů dělám „holku pro všechno“, takže neodlišuji jednotlivé kanály a snažím se je vnímat komplexně tak, aby společně co nejlíp fungovaly.
@Mojmír: je to tak. Bylo by to ale na další debatu.
@Lukáš: určitě máš pravdu. Na druhou stranu SEO je i o známosti značky a objemu vyhledávání, na což socky mají přímý vliv. Viz „Když chcete být první v Googlu, tak si dejte reklamu do televize. Ta také není moc indexovatelná. Jde v podstatě o druhou složku SEO. Je to složka sociálně psychologická, trendová. “ – http://www.lupa.cz/clanky/marek-prokop/
at 9:03 pm
zdravím, článek dobrý, má celkem logiku a bojuje s obecným omlylem. facebok a jiné ok, i vč. nofollow, ale jen pro skupinu zákazníků u klienta, kteří se na sockách pohybují a jsou solventní. více v článcích na:
http://www.ppc-reklama-seo-blog.cz/internetova-reklama/21-facebook-nebo-blog-pro-firmy
at 4:50 pm
Hezké vysvětlení podává sam Matt Cutts
http://goo.gl/IbYIvu
at 12:07 am
Pěkně napsaný článek. Je to v podstatě docela jednoduché. Když má web kvalitní obsah a lidé jej sdílejí (popř. hodně „lajkují“), tak jde ve vyhledávačích nahoru. 🙂