View Sidebar
6 tipů, jak maximalizovat efektivitu linkbuildingu

6 tipů, jak maximalizovat efektivitu linkbuildingu

Červen 2, 2013 8:18 pm2 komentáře
Share Button

Podpořte proces získávání odkazů díky několika jednoduchým krokům.

Nedávné vypuštění nové verze algoritmu Penguin potvrdilo dlouhodobý záměr vyhledávače. Tím je upřednostňování projektů využívajících kvalitní linkbuildingobsahovou strategii. Následující tipy vám mohou pomoci pro stanovení optimální strategie.

1. Analýza klíčových slov

Tento úkon je spíše brán jako součást optimalizace pro vyhledávače při návrhu stránek. Je ale základem i pro linkbuildingovou a obsahovou kampaň. Analýza klíčových slov vám zprostředkuje výrazy, které návštěvníci vyhledávají a na které se budete moci zaměřit.

Znalost primárních i longtailových výrazů je součástí rovnice linkbuilding = hodnotný obsah pro návštěvníky = cílení na vhodné pojmy.

Při přirozeném linkbuildingu je web posuzován jako celek. Nepropaguje se pouze hlavní stránka. Spolu s hlavními klíčovými slovy jsou k dispozici méně konkurenční a laterální výrazy. Ty mohou být, při správném postupu, primárním zdrojem návštěvnosti.

2. Brainstorming a návrh strategie

Po analýze klíčových slov poznáte oblasti pro zaměření kampaně.

Úkolem brainstormingu je vytyčení cílů (včetně navržení tempa růstu odkazů) a vytvoření seznamu možných postupů nutných pro sestavení kampaně. Cílem je získat dlouhodobé a kvalitní zpětné odkazy z relevantních webů. Rozhoduje více faktorů.

Faktory ovlivňující linkbuildingovou strategii:
  • Typ webu
  • Stanovení cílů
  • Výběr klíčových slov
  • Analýza konkurence a jejích postupů
  • Poznání USP
  • Rozpočet
  • Délka propagace
  • Možnost měnit a přidávat obsah
  • Partneři
  • Technické řešení
  • Tempo získávání odkazů
  • Aktivní spolupráce všech stran – na případové studii použití produktů atd.
  • Dříve použité metody
  • Stávající odkazy
  • Plánovaný další rozvoj webu (změna sortimentu, redesign stránek, vyšší budget atd.)

3. Myšlenkové mapy

Jde o jednoduchý způsob, jak efektivně zaznamenat data, vytvářet přehledné struktury, ale i podnítit kreativitu a týmovou práci. Myšlenkové mapy se hodí k mnoha účelům, od analýzy klíčových slov po plánování článků pro blog. Oceníte je samozřejmě i při linkbuildingu.

Na výběr je mnoho nástrojů zdarma pro tvorbu myšlenkových map. Mám pozitivní zkušenost s programem Xmind. Existuje ale mnoho dalších.

4. Nástroje pro SEO a linkbuilding

Mezi ty nejznámější patří Majestic SEO, Ahrefs a český Collabim.

Každý z nástrojů má jiné přednosti a unikátní funkce. Umožní vám sledovat postup linkbuildingu, exportovat data, ale i vyhledat odkazové příležitosti a tematicky příbuzné weby k oslovení.

5. Měření účinnosti

Sledování statistik slouží ke zjištění efektivity stávajících postupů i jako podklad pro případnou změnu.

Základními metrikami jsou zvýšení cílené návštěvnosti a pozic ve vyhledávačích, tempo nárůstu zpětných odkazů a počet zmínek o webu. Metriky pro linkbuilding shrnu v jednom z příštích článků.

6. Detaily, které vám výrazně pomohou

Tyto úkony nezaberou mnoho času, ale jejich efekt může být značný:

Meta description – Krátký text informuje vyhledávače o obsahu stránky. Popisek v tomto atributu se také může zobrazit ve výsledcích vyhledávání. Pokud je dobře napsaný, zvyšuje návštěvnost a proklikovost. Mezi časté chyby patří nevyplněné nebo opakující se meta description na více stránkách.

Spolehlivý hosting – Jedna za základních podmínek, na kterou se ale často zapomíná. Dostupnost stránek můžete kontrolovat pomocí služeb jako Monitoring serverů (pro jeden web jsou služby zdarma).

Struktura webu, navigace, struktura URL – Struktura webu by měla být logická a navržená podle analýzy klíčový slov. Doporučuji používat drobečkovou navigaci zvláště u webů, které mají větší počet stránek a kategorií. Je vhodné, když URL obsahuje název produktu a intuitivní začlenění do kategorií.

Interní linkbuilding – Častou chybou jsou nefunkční odkazy na vlastním webu. Lze se i setkat se změnou URL na nové bez přesměrování starých adres – tímto způsobem přicházejí dříve získané zpětné odkazy vniveč.

Doporučuji pravidelně používat nástroj Xenu pro hledání nefunkčních odkazů na vašich stránkách.

AKTUALIZOVÁNO – Další tipy pro vylepšení interního linkbuildingu najdete v článku Obnova odstraněných a nefunkčních odkazů

Duplicitní obsah – Znamená stejný obsah na více URL, typicky když jsou dostupné adresy http://www.mujweb.cz i http://mujweb.cz. Duplicitní obsah zhoršuje práci vyhledávačům a snižuje uživatelskou přívětivost. Na webu Vyhledávače.info najdete základní tipy, jak se vyhnout duplicitnímu obsahu. Doporučuji se také podívat do nápovědy Google, kde jsou také informace o nastavení kanonizace.

Zdrojový kód – Zdrojový kód by měl být čistý a přehledný, pokud možno s minimem in-line vložených CSS stylů, javascriptem apod. Cílem je umožnit pohodlné užívání návštěvníkům, kteří navíc neprohlížejí stránky pouze prostřednictvím počítače, ale i tabletů nebo mobilních telefonů.

Snažte se dodržovat validní kód HTML – není potřeba mít 100% výsledky (ty nemá ani Google, Facebook atd.), neboť vyhledávače a moderní prohlížeče si s běžnými chybami snadno poradí, obecně lze ale říci, že čím méně chyb, tím lépe. Pro kontrolu využívejte validátor W3C. Stránky zobrazíte v různých prohlížečích díky službě Browsershots.org.

Alternativní popis obrázků – Vyhledávače jsou „slepé“ a prohlíží web prostřednictvím textového obsahu. Pomocí atributu alt jim prozradíte, co obrázek obsahuje. Navíc je alternativní popis důležitý pro nevidomé uživatele a návštěvníky, kteří mají pomalé připojení nebo prohlíží web bez obrázků. Mimo jiné také získáte návštěvnost ze služeb jako Google Images.

Pokud chcete vědět, jak váš web vidí robot vyhledávače, vyzkoušejte prohlížeč Lynx.

Chybová stránka 404 – Souvisí s dříve prováděným nebo chybným linkbuildingem. Možné problémy rychle najdete díky programu Xenu. „404ka“ by měla informovat o možných důvodech, proč se na ni návštěvník dostal a nabídnout řešení s odkazem na hlavní stránku / kategorii. Je zde i prostor pro dobročinné účely.

Náhledové obrázky pro Facebook a Seznam – Další způsob, jak oslovit návštěvníky a zvýšit šance na sdílení. Michal Kubíček sepsal konkrétní postup.

Informace pro roboty: Sitemap.xml, robots.txt – Sitemap.xml je mapa webu – soubor, který má pomoci vyhledávačům poznat veškeré stránky. Většinou je umístěný v kořenovém adresáři. Popis funkcí najdete zde.

Robots.txt je ve zkratce protokol určený pro zakázání přístupu robotům. Pomocí něj lze zakázat přístup jak na celý web, tak na konkrétní místa. Pokud něco takového nemáte v úmyslu, nemusíte robots.txt řešit. V opačném případě je ale dobré mít na paměti jeho správné využití – často se stává, že majitel webu při rekonstrukci stránek zakáže přístup robotům, a po spuštění ostré verze stránek zapomene tento příkaz zrušit.

Strukturované úryvky – Jde o další prvky (mikrodata, mikroformáty, RDFa a Zvýrazňovač dat), které rozšiřují výsledky vyhledávání. Informují uživatele o obsahu stránek.

Nástroj pro distancování se od odkazů – Je určen pro odstranění nekvalitních zpětných odkazů. Jeho použití ale může mít určitá úskalí.

Sociální média – Nepřímá metoda linkbuildingu. Signály ze sociálních sítí mají stále větší význam. Umožněte návštěvníkům snadné sdílení obsahu. Dobré výsledky má i obyčejná výzva ke sdílení.

Google autorství – Odlište se ve výsledcích vyhledávání. Google autorství umožňuje propojit profil na Google+ s obsahem stránek a vložit fotku k příspěvku na vašem webu. Klíčovou úlohu hraje Author Rank. Autorství není vázáno pouze na váš web, můžete ho využít i na cizích stránkách.  

Shrnutí – linkbuilding vyžaduje čas a komplexní přístup

Získání zpětných odkazů je dlouhodobý proces. Je pravdou, že nejjednodušším řešením je nákup backlinků. V ideálním případě je ale linkbuilding úzce spjat s kvalitním obsahem stránek.

Máte vlastní postupy, kterými podporujete propagaci webu? Chybí vám zde některý způsob? Napište jej do komentářů.

Infografika: Připravte svůj web na Tučňáka 2.0 | Zdroj: Koenig Web Design

Infografika: Připravte svůj web na Tučňáka 2.0

Školení a workshop linkbuildingu

Share Button
   
       
           
      
   

2 komentáře

Leave a reply


CommentLuv badge

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací...

Informace o souborech cookies najdete na adrese https://www.google.com/policies/technologies/cookies/.

Zavřít

Starší příspěvky:
Jak probíhá návrh strategie linkbuildingu
Originální způsob linkbuildingu č. 13: Dodavatelé a partneři

Proces linkbuildingu obvykle začíná setříděním možností, jak získat odkazy z nových zdrojů. Přitom pokud provozujete komerčně zaměřený web, je docela...

Zavřít