Český vyhledávač si zahrál na zlou korporaci a sklidil negativní reakce. Podívejte se na příklad negativního linkbaitingu.
Tuzemský (odborný) web ožil novým tématem. Seznam kvůli spamu zablokoval (a už zase odblokoval) oblíbenou službu MailChimp, kterou aktivně využívá velký počet firem. A když se objevila první větší nesouhlasná reakce, nešikovně odpověděl blogpostem se zkomoleným jménem kritika.
Na celou tuto záležitost se dá podívat i z hlediska linkbuildingu. Odkazy můžete získat užitečným obsahem, kontroverzí, ale i šlápnutím vedle. To poslední bohužel předvedl vyhledávač.
Negativní linkbuilding/linkbaiting je známý pojem. Ačkoli toto označení může vyvolávat dojem využívání všemožných „SEO služeb“, ve skutečnosti jde o takový způsob získání odkazů, kdy hraje hlavní roli například kontroverze. Může se ho cíleně využívat u „Protivných blondýn“ nebo při rozpitvání společensky ožehavých témat. Nedobrovolně naopak vzniká při zjevném failu.
Seznamu se dá vytýkat minimálně to, že MailChimp bloknul bez jakékoli předchozí informace, čímž odřízl uživatele služby. Snaha o omezení spamu byla přínosná, provedení horší. Pokud v té době někdo pořádal soutěž nebo jinou akci závislou na e-mailech, měl prostě smůlu.
Nad počínáním Seznamu se pozastavovali mnozí. Vydání oficiálního stanoviska společnosti celé situaci příliš nepřispělo a je ukázkou negativního linkbaitingu. Příčinou byla unáhlená reakce.
Daný příspěvek rychle získal pozornost a odkazy od těch, kteří s krokem vyhledávače nesouhlasili.
Korunu všemu nasadil komentářový spam, který sice není chybou společnosti, ale dokresluje nepříliš pěkný obraz. Protože Seznamácký blog umožňuje vložit URL u komentujícího a jistota čtennosti článku byla zjevná, využili toho i ti, kteří sice MailChimp nikdy nepoužili, ale cítili potřebu kopnout si a procpat link.
Jak se nestát obětí negativního linkbaitingu
Nejednejte unáhleně. Vždy si vše dobře promyslete.
Při řešení sporů a jiných problémů nevydávejte oficiální vyjádření narychlo. Pokud to situace dovolí, nechejte připravovaný obsah „uzrát“. Podívejte se na něj z více úhlů pohledu. Jestliže jste udělali chybu, nebojte se to přiznat.