Často se setkávám s dotazy typu „Zaregistrovali jsme web do stovek katalogů a publikovali desítky SEO článků a teď nevíme, jak dál. Jak jinak získat odkazy?“. Když pomineme kvalitu takového linkbuildingu, je faktem, že existuje mnoho různých způsobů, jak i s minimálními náklady vylepšit odkazový profil. V tomto článku najdete několik z nich.
Termín „snadno dostupné“ jsem zvolil jako souhrnné označení takových způsobů linkbuildingu, které nevyžadují větší investici (obvykle postačí čas). Není u nich potřeba tvořit více obsahu, hledat dlouhodobé partnery apod. Jednoduše řečeno postačí excelovská tabulka a vkládání linků.
Výhodou zmíněných způsobů je rychlost a úspora nákladů. Nevýhodou to, že pokud se stanou stěžejní částí linkbuidingového plánu, jejich efektivita bude kontraproduktivní (ale ani to neplatí vždy – uvedu příklad). Nevytvoříte s nimi výjimečný obsah, nespustíte virální kampaň ani nevybudujete pevné vztahy.
Konkrétní ukázka – propagace e-shopu s čajem
Prakticky pro každý web se dá najít mnoho lehce dostupných odkazových příležitostí. Abych byl konkrétní, zvolil jsem pro lepší představu cílový web – e-shop s čajem.
Představte si, že provozujete podobný e-shop. Vaši zákazníci mají obecně větší povědomí o sortimentu. Místo „máčených ponožek“ v podobě pytlíkového čaje upřednostňují kvalitu. Nebojí si připlatit si a mají rádi exotiku a nezvyklý sortiment (milovník zeleného čaje rád vyzkouší třeba maté).
Pro takový e-shop vyhledáte nejrůznější weby, z nichž snadno získáte backlinky.
Kde začít získávat zpětné odkazy
Jednoduchost je rozřešená složitost. Začněte tím nejjednodušším – zadávejte do vyhledávačů klíčové fráze. Obvykle se zobrazí mnoho konkurenčních webů, ale také stránky, kterých můžete využít – Wikipedie, blogy a mnohé jiné. K dispozici jsou další zdroje jako katalogy stránek nebo nástroje typu Collabim a Linkmonitor. Ve WhiteHat nedávno představili šikovný Komentátor.
Pokud to je možné, vkládejte linky na velké weby. Nemusím připomínat, že u linkbuildingu je třeba použít zdravý rozum. Mezi přidáním hodnotného komentáře a spamem je rozdíl.
A když narazíte na možnost koupit zajímavý odkaz (např. MFA weby, mikrostránky), který se vyplatí z hlediska investice, uvažte to. Je to jako s nezávazným flirtováním – zakázané, ale když se to doma nedozví, proč ne. Jsme jenom lidi;).
Základem linkbuildingu je strategie a propagace na míru
Výše uvedené způsoby berte spíše jako podpůrný prostředek. Rozhodující vliv má přesto typ webu. Pro holičství na malém městě s omezeným rozpočtem stačí vytvořit uživatelsky přívětivý web, zaregistrovat ho do vhodných katalogů a zapracovat na lokálním marketingu.
Snadno dostupné možnosti propagace fungují. Jejich nevýhodou je ale paradoxně to, že jsou dostupné pro každého – schopnější konkurence jich také využije. Pokud hledáte způsob, jak uspět v živějším oboru, nechte si vytvořit dlouhodobou strategii linkbuildingu, která bude zohledňovat typ vašeho webu a další klíčové faktory. Položíte tak základ pro získáních kvalitních zpětných odkazů, které si nebude moci nárokovat konkurence.
Využíváte uvedených způsobů? Máte další tipy nebo připomínky? Napište komentář.
at 4:27 pm
Trochu nerozumiem, prečo je v zozname „jednoducho získaných spatných odkazov“ aj Wikipedia. Sám považujem Wikipediu práve za jednu z najzložitejších, čo sa získania spatného odkazu týka – alebo máš inú skúsenosť?
Chodelka Peter recently posted…15 zdrojov, z ktorých čerpám teoretické znalosti pre internetové podnikanie
at 4:54 pm
Souhlasím, imho nezáleží na tom, jak dobrý je web z hlediska linkbuildera ale jde taky dost o to, jak web vidí vyhledávač a tyto informace získáme právě analýzami výsledků vyhledávaní.
at 7:33 pm
Díky za komentáře.
@Peter: Pokud je kvalitní obsah, není problém odkaz získat. Přidávám konkrétní ukázku: http://cs.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Kli%C4%8Dko#Extern.C3.AD_odkazy
@Radek: JJ. Často je nejlepší nejjednodušší řešení :).
at 9:42 am
Tak eshop s čajem to asi bude mít trochu těžší udržet se na wikipedii než fanouškovský web? Samozřejmě, jde to, ale už to zkrátka není snadno dostupný odkaz.
Děkuji za tip na googleplaces a komentátor.
at 4:09 pm
@George: Může i nemusí. Pokud bude mít e-shop například rubriku s články, kde bude publikovat zajímavý obsah, například překlad zahraniční studie o účincích zeleného čaje proti rakovině, je to plus. Každopádně Wiki je ale jen jedním z možných kanálů. Běžně se setkávám s tím, že se majitel e-shopu zaměřuje na vše odznova, místo toho, aby využil stávajících příležitostí.