Český web je pověstný tím, že na něm působí velký počet e-shopů. Konkurence se valí ze všech stran a snižuje marže. Být odlišný je stále těžší a zvláště menší hráči se musí ohánět. Přesto obchodníci nemusí utrácet horentní sumy za propagaci. V tomto článku najdete užitečné tipy, jak lze i s minimálním rozpočtem získat kvalitní zpětné odkazy.
Provozujete e-shop a lámete si hlavu nad tím, jak oslovit zákazníky? Kvalitní linkbuilding není založen na vysokém rozpočtu. Primární je využití stávajících odkazových příležitostí.
Zde jsou některé z možností propagace:
1. Blog
Tradiční marketingový nástroj. Blogy představují méně formální prostředí, jež je ideální k oslovení zákazníků i získání zpětných odkazů. Když se řekne blog pro e-shop, málokdo si umí představit něco konkrétního, proto přidávám pěknou ukázku: CzechChicks.
2. Partnerské stránky
Může se jednat o diskusní fóra, magazíny, ale třeba i tematickou fanpage na Facebooku nebo profil na Pinterestu. Cílem je vytvořit komunitu.
3. Mikrostránky
Mikrostránky jsou ideální na vylepšení pozic u longtailových výrazů nebo při představování novinek. Lze jimi prorazit i na konkurenčnější výrazy – v takovém případě je ale potřeba připravit opravdu zajímavý web, ne jen obecné informační stránky.
4. Krádeže návštěvníků velkým webům
Nejde o krádeže v pravém slova smyslu. Hlavním smyslem je vytvoření užitečného obsahu, na který nasměrujete cizí návštěvníky. Souhrn možností najdete zde.
Pro tento způsob linkbuildingu skvěle využijete dříve vytvořený blog, partnerské stránky nebo mikrostránky. Často lze narazit na situaci, kdy se na vyhledávaný keyword zobrazuje například stránka na Wikipedii. Vhodným postupem je představit užitečný obsah (popis, návod, videorecenzi) a následně přidat link do externích odkazů na Wiki. Takto získáte za malou cenu trvalý backlink, který bude dlouhodobě přivádět návštěvníky.
5. Partnerství s ostatními
Linkbuilding je o budování vztahů. Nemusíte být na vše sami. Najděte partnera, se kterým spojíte síly.
Kvalitní zpětné odkazy můžete získat i od dodavatelů a dalších obchodních partnerů.
6. Spolupráce s autoritami
Jedna z nejlepších možností, která však bývá často opomíjena. Vyhledejte autority pro váš obor, ať už se jedná o jednotlivce nebo značky, a nabídněte jim spolupráci. Oslovíte tak mnohem více zájemců. Když prodáváte doplňky výživy, kontaktujte známého sportovce; když máte e-shop se zábavnými tričky, spojte se s ViralBrothers.
7. Obsah zdarma
Poskytněte zákazníkům zdarma to, za co musí jinde platit. Obsah zdarma je přirozeným tahounem pozornosti. Navíc díky němu můžete vybudovat živou databázi kontaktů.
Opět můžete využít dříve vytvořených projektů a z článků na blogu vytvořit e-book atd.
8. Obsah v jiné formě
Když jste si dali práci s vytvořením obsahu, proč z toho netěžit znovu? Recyklace obsahu je osvědčeným způsobem, jenž se dá kombinovat s dalšími metodami linkbuildingu. Můžete tak vytvořit infografiku a publikovat ji formou hostovského příspěvku na známém médiu.
9. Sledování konkurence
Vaše konkurence může být neocenitelným zdrojem dobrých nápadů. Prozkoumejte zpětné odkazy malých i velkých hráčů a popřemýšlejte, jak byste mohli využít podobných metod linkbuildingu.
K vyhledání odkazů skvěle poslouží aplikace Majestic SEO a Ahrefs.
10. Sledování okolí
Časově náročná cesta, která ale může být neocenitelná. Snadno díky ní poznáte svou cílovou skupinu, objevíte díru na trhu nebo najdete nadějné projekty, jež můžete podpořit, a tím získat cenný zdroj do budoucna.
Buďte aktivní a buďte tam, kde jsou vaši zákazníci. Ať už se jedná o diskusní fóra, sociální sítě nebo blogy. Buďte užiteční a staňte se součástí komunity.
Pro sledování okolí jsou ideální jak aplikace jako Collabim, tak vzdělávání se v oboru.
11. PR články a hostovské příspěvky
PR články jsou víceméně známou metodou. Možná právě proto je mnoho linkbuilderů podceňuje. Dobrý PR článek nepředstavuje příspěvek o kotlích na magazínu o e-knihách, ale naopak cílený text na pečlivě vybraném médiu, který osloví čtenáře. Přípravná fáze – včetně výběru webů – je stejně důležitá jako uveřejnění článků.
Hostovské příspěvky jsou v našem internetovém rybníčku poněkud novinkou. Ne každý majitel média jim také fandí a raději dá přednost placenému článku. Přesto se dají najít kvalitní stránky, na nichž můžete publikovat.
12. Soutěže a slevové kupóny
Oblíbené podpůrné metody marketingového mixu, u kterých je však potřeba zvážit poměr vložených prostředků a celkového efektu. Soutěže a slevové kupóny přilákají nové návštěvníky, obsah webu je ale musí přesvědčit.
Výhodou soutěží / slevových kupónů je to, že je můžete vložit na mnoho webů, z nichž získáte zpětné odkazy.
Stejně tak dobře fungují jiné pravidelné akce, které mohou být lepší volbou než dlouhodobě nízké ceny.
I pro malý e-shop lze získat kvalitní backlinky
Možná jste si všimli, že v seznamu možností linkbuildingu chybí registrace do stovek katalogů a další „SEO služby“. Důvodem je to, že tyto umělé metody nepřináší užitek a mohou znamenat i penalizaci vašeho webu. Řešením je kvalitní linkbuilding, který ovšem nemusí být nutně dražší.
Uvedené metody nevyžadují vysoký rozpočet. Nejlepším způsobem je vybrání těch vhodných právě pro váš web a vytvoření dlouhodobé strategie, která je založena na poznání cílovky, aktivitě na správných místech a měření dosažených výsledků.
Hledáte další tipy pro přivedení zákazníků k malým obchodníkům? Doporučuji níže přiloženou kolekci infografik a pro lokálně zaměřené podniky video od Radka Hojgra.
Použili jste některou ze zmíněných metod nebo vám zde některá chybí? Máte další tipy k propagaci menších e-shopů? Napište komentář.
Infografika: Jak malí obchodníci mohou získat odkazy | Zdroj: verticalmeasures.com
at 8:01 pm
Ahoj Marku, díky za zmínku 😉
Docela obdivuju, s jakou frekvencí píšeš články a přesto si zachováváš kvalitu. Klobouk dolů 😉
Radek Hojgr recently posted…Jak na lokální SEO
at 8:48 pm
Díky za pěkný článek a tipy … 🙂
at 1:46 pm
Díky, něco využiji 😉
at 1:17 am
Zajímavé tipy! Díky, něco zkusím použít ..