Ztráta inspirace se čas od čas dostaví u každého. Ale i této situace lze využít. Existuje několik univerzálních způsobů, jak postupovat.
Fungující metody vytváření atraktivního obsahu:
1. Seznamy nej příspěvků
Zaměřte se na vlastní nebo respektované weby v oboru, setřiďte data a představte návštěvníkům hlavní příspěvky za určité období.
* Seznam se nemusí věnovat jen článkům, ale i webům, projektům apod.
2. Rozhovory
Ideální forma spolupráce. Kvalitní rozhovor má potenciál oslovit množství lidí.
Příklad: Jindřich Fáborský: Chci dát alternativu k získání vědomostí nejen studentům
3. Guest blogging
Pokud máte významný web, oslovte autory menších projektů nebo fanstránek, případně i další vhodné zájemce (firmy), a nabídněte jim možnost uveřejnit u vás příspěvek. Guest blogging je cestou, jak získat atraktivní obsah od jiných autorů.
Příklad: Jak na budování zpětných odkazů: Při analýze se řiďte zdravým rozumem
4. Zeptejte se návštěvníků
Uspořádejte ankety nebo jiné průzkumy a využijte získaná data.
Příklad: Honza Kvasnička použil dotazník o Twitteru a vytvořil infografiku Twitter spammer vs. Twitter informant
Trochu jiný přístup se dá využít například u e-shopů, když poskytnou své produkty k recenzi.
5. Zeptejte se ostatních
Kolegové ale i konkurenti mohou poskytnout stejně užitečné informace jako návštěvníci webu.
Data lze získat i nepřímo – sledováním cizích webů a trendů, aktivit na sociálních sítích apod.
Příklady: Tematická diskusní fóra, sociální sítě, agregátory typu Weblogy.cz, Google Trends a další zdroje.
6. Analýza klíčových slov
Zprostředkuje vám užitečná data u připravovaných i zaběhlých webů. Můžete s předstihem reagovat na nastupující trendy a připravit cílený obsah.
Příklady: Podrobný popis a ukázku analýzy připravil Marek Prokop na webu Vyhledávače.info
7. Případové studie
Zaznamenejte konkrétní úspěšné výsledky vaší práce a zveřejněte je. Představíte nový obsah a navíc budete mít silný nákupní argument pro váhající zákazníky.
Příklad: Vyplatí se budovat mikrostránky?
8. Návody
Dejte si práci a vytvořte konkrétní postup pro realizaci určité činnosti.
Příklad: The Free Beginner’s Guide From Moz
Na podobném principu fungují e-shopy, které svým zákazníkům poskytují rady a tipy k nákupu, čímž efektivně propagují vlastní produkty.
9. Ohlédnutí
Zaznamenejte průběh něčeho, co stojí za pozornost.
Příklad: Deset zapomenutých služeb Googlu
Vedle ohlédnutí je oblíbenou metodu i zveřejňování příspěvků o „provařených“ tématech. V každé oblasti lidské činnosti existují věci, které se dají probírat opakovaně. V oblasti SEO jsou to články o (ne)používání výrazu „SEO optimalizace“, příspěvky pojednávající o tom, zda optimalizace stále žije atd.
10. „X způsobů, jak…“
Lidé milují čísla. Na nejrůznější seznamy narážíme každý den nejen v lifestyle magazínech. Takový příspěvek se navíc poměrně snadno tvoří a rychle si získá pozornost návštěvníků.
Příklad: Právě čtete 🙂
11. Představte obsah v netradiční formě
Obsah není jen text. Může se jednat o aplikace (mapy.cz) nebo něco jiného. V poslední době u nás získává na oblibě infografika a podcasty.
Příklad: Podcast PNI 001: Proč Dělat Internetový Marketing a 5 Věcí, Které Dělá Většina Lidí Špatně
12. On-line nástroje
Vytvořte aplikaci, která návštěvníkům poskytne užitečnou službu, pomůže s nákupem nebo je pobaví.
Příklad: Aplikace pro výběr nitrooční čočky
13. Analýza použitelnosti / uživatelské testování
Tyto úkony stejně jako analýza klíčových slov slouží k získání informací, jež se dají využít jak k vhodné úpravě webu, tak k vytvoření nového obsahu.
Příklad: Megapixel.cz – případová studie
14. Katalogy
Katalogy dnes už nemají kvůli linkfarmám dobrou pověst. Vše se ale dá podat jinak. Pokud se ve vaší oblasti nevyskytuje kvalitní katalog, vytvořte jej.
Příklad: Na volné noze
Další možností je vznik asociace nebo vydání etického kodexu pro váš obor. Praktickou ukázku představuje Asociace SEO.
15. „Tajný způsob“ – Knihy
Na závěr přidávám ještě jednu využívanou metodu, která se odlišuje od ostatních – a to nejen tím, že není „od počítače“. Při vhodném postupu nemusí sloužit jen k získání suchých informací, ale i inspirace k tvorbě nového obsahu.
Pro načerpání nápadů doporučuji jednoduchý postup: Pokud stejně jako já trávíte denně několik hodin u pracovního stolu, jednou za čas si vyhraďte delší časový úsek, vyměňte klávesnici za knihu a židli ze pohodlné křeslo. Kniha se tématikou nemusí věnovat oboru, může se jednat o beletrii (úplné vypuštění pracovní tématiky je naopak víc než vhodné). Nové myšlenky se pak dostaví samy.
Na Twitteru jsem k tomuto tématu našel zajímavou infografiku. Via @filippodstavec:
Víte o dalších způsobech vytváření obsahu, když nejsou k dispozici nové nápady? Napište komentář.
at 9:06 pm
Dodal bych ještě tvorbu žebříčků, nejprodávanějších produktů apod. Viz třeba http://www.tyinternety.cz/2012/05/22/clanek/nejzajimavejsi-kampane-na-socialnich-sitich-5/