Text je nejdůležitější část webu. Pokud je kvalitně napsaný, udělá z náhodného kolemjdoucího stálého čtenáře. Dobrý text dokáže zvýšit návštěvnost, přilákat zpětné odkazy a získat nové návštěvníky.
Pro psaní textů pro web platí určitá pravidla. Jejich sepsání by stačilo na knihu. Vybral jsem 4 z nich, která jsou automatickou součástí při psaní textů pro web.
4 tipy pro psaní textů
Osnova
Před samotným psaním si nejdříve sestavte jednoduchou osnovu. Ta souvisí s úvodní přípravou a sháněním informací. Snadno podle ní napíšete komplexní text.
Pište z pohledu návštěvníka
Zvažte, zda chcete na úvodní stránce zahltit návštěvníka pro něj nedůležitými informacemi, nebo mu v rychlosti poskytnete informace o tom, co mu můžete poskytnout. Webů je nepřeberné množství, a lidé hledají jen ty, které jsou zaměřené na své návštěvníky. Ne na provozovatele webu.
Při psaní se pokuste vcítit do svého návštěvníka. Přemýšlejte, proč na web přišel a co zde hledá. To uveďte do souladu s tím, co po něm chcete – registraci, nákup, odběr newsletterů.
Hlavně stručně
Není nic horšího než obsáhlý a nerozčleněný text se spoustou zbytečných slov. Když návštěvník něco takového vidí, chce hned odejít. Pro text na webu jsou základním pravidlem stručnost, přehlednost a výčet nejdůležitějších informací.
Texty opatřujte nadpisy, používejte seznamy. Na začátku odstavce uveďte nejdůležitější myšlenku. Návštěvníci hledají na stránkách záchytné body – nadpisy, odrážky, obrázky. Podle nich se rozhodnou, zda mají dál číst.
Řekněte mi, co mám dělat
Většina lidí přijde na web, přečte si několik úvodních vět a pak přemýšlí, co udělat. Pokud jim to neřeknete, mohou vaše stránky opustit. Součástí textů by proto měla být CTA – Call to action, která návštěvniky vede dál.
CTA použijte na konci textu, když už návštěvník ví, co mu můžete poskytnout.